MotoNews.pl

Citroen Berlingo Multispace 1.6 HDi XTR

24 maja 2013

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
1

Rozważając zakup pojazdu uniwersalnego zazwyczaj decydujemy się na praktyczne samochody kombi lub vany. W codziennej eksploatacji bezcenny okazuje się pojemny bagażnik, liczne schowki oraz przestronna kabina. Dlatego funkcjonalność i wszechstronność to cechy szczególnie pożądane w samochodach wielozadaniowych. Alternatywą dla tradycyjnych wariantów nadwoziowych może być konstrukcja łącząca ich atuty – kombivan. Jednym z pionierów tego segmentu jest Citroen Berlingo – francuski model, który z ponadprzeciętnej uniwersalności i wielozadaniowości uczynił swój największy atut. Atut, który od ponad 17 lat skłania kolejnych klientów do zakupu samochodu pozwalającego przewieźć zarówno europaletę jak i pięcioosobową rodzinę.

Wygląd zewnętrzny
Atrakcyjne wizualnie nadwozie rzadko jest przymiotem pojazdów o rodowodzie użytkowym. Z zewnątrz osobowa wersja Berlingo różni się od odmiany dostawczej przede wszystkim ilością powierzchni przeszklonych. Mimo to Citroen w kompletacji wyposażenia XTR może pochwalić się ciekawym designem zewnętrznym. Dwubryłowe nadwozie osadzone na 16” aluminiowych obręczach kół zostało podniesione o 10 mm, co w połączeniu z masywnymi listwami bocznymi, przyciemnianymi szybami tylnymi, srebrnymi dodatkami na przednim i tylnym zderzaku oraz relingami w tym samym kolorze wpływa pozytywnie na odczucia wizualne. Smukłe, pionowe światła tylne równoważą duże, trójkątne klosze reflektorów przednich, a złożony front nadwozia balansuje surową stylistykę jego tyłu. Pięciodrzwiowy kombivan o wysokości 1862 mm, szerokości 2112 mm i długości 4380 mm wygląda nowocześnie i proporcjonalnie.

Wnętrze pojazdu

Przestronna kabina Citroena jest zaprojektowana z uwzględnieniem maksymalnej ergonomii. Wszystkie elementy na dwukolorowej desce rozdzielczej zostały rozmieszczone w sposób umożliwiający ich intuicyjną obsługę. Zegary są czytelne, a trójramienna kierownica dobrze leży w dłoniach. Najwyższe miejsce na konsoli centralnej zajmuje wymagający dopłaty (3700 zł) 7” kolorowy ekran. Na wyświetlaczu prezentowane są informacje z radioodtwarzacza, komputera pokładowego, klimatyzacji, telefonu oraz nawigacji. Umiejscowienie ekranu na szczycie deski rozdzielczej w praktycznej obudowie zapewnia jego czytelność nawet przy intensywnym słońcu. Poniżej, pomiędzy czterema chromowanymi pierścieniami z których dwa są nawiewami, a kolejne dwa przydatnymi schowkami, znalazł się panel systemu audio oraz przyciski obsługi klimatyzacji. Radioodtwarzacz o nieco archaicznym wyglądzie, zapewnia doznania audio na satysfakcjonującym poziomie.

Dźwignia zmiany biegów znajduje się nieco wyżej niż w większości pojazdów. Przeniesienie jej z tunelu centralnego na deskę rozdzielczą skróciło drogę jaką musi pokonać prawa dłoń z wieńca kierownicy do dźwigni zmiany biegów i w codziennej eksploatacji okazuje się wygodnym rozwiązaniem. Dzięki temu zabiegowi pomiędzy fotelami przednimi udało się wygospodarować miejsce na pojemny 13-litrowy schowek z dwoma uchwytami na napoje. Jest to jeden z kilkunastu schowków o łącznej pojemności niemal 170 litrów, co odpowiada całkowitej objętości bagażnika np. Chevroleta Sparka. Do dyspozycji podróżujących oddano również schowki: przed kierownicą, dwa przed przednim fotelem pasażera, nad przednią szybą, szuflady pod siedziskami przednimi, schowki w podłodze oraz niezliczone wnęki, półki i zagłębienia rozmieszczone w całej kabinie. Ukoronowaniem praktyczności Berlingo jest Modutop czyli panel funkcjonalnych schowków umieszczonych pod dachem. Integralną częścią Modutopu są dodatkowe nawiewy powietrza na drugi rząd siedzeń, dodatkowy rozpylacz zapachów oraz czteroczęściowy szklany dach.

Przezroczysty dach doświetla przestrzeń pasażerską oferującą pięć niezależnych foteli pokrytych trójkolorową tapicerką. Siedziska przednie dzięki optymalnemu wyprofilowaniu, szerokiemu zakresowi regulacji oraz oddzielnym podłokietnikom pozwalają każdemu zająć komfortową pozycję. Dodatkowym atutem jest wysoka pozycja za kierownicą gwarantująca dobrą widoczność. Dostęp do drugiego rzędu foteli możliwy jest za pomocą pary przesuwnych drzwi o szerokości 65 cm. Trzy autonomiczne siedziska posiadają regulację wzdłużną i kąta pochylenia oparć oraz możliwość złożenia lub całkowitego ich demontażu. Komfort jazdy z tyłu podwyższają praktyczne stoliki lotnicze umieszczone w oparciach przednich foteli oraz żaluzje przeciwsłoneczne w szybach bocznych.

Przestrzeń bagażowa Citroena Berlingo przy komplecie 5 osób na pokładzie wynosi 675 litrów. Po demontażu drugiego rzędu siedzeń i wykorzystaniu maksymalnej pojemności (do linii dachu) otrzymujemy bagażnik o kubaturze 3000 litrów. Wygodny załadunek bagaży ułatwia tylna pokrywa z otwieraną szybą oraz niski próg ładunkowy.

Wersja XTR cechuje się bogatą listą elementów wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. W jej skład wchodzą m.in.: kierownica pokryta skórą, komputer pokładowy, lusterka regulowane elektrycznie, zamek centralny zdalnie sterowany, radioodtwarzacz CD/MP3 ze sterowaniem w kierownicy, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, zewnętrzny pakiet stylizacyjny, siatka bagażowa, cztery poduszki powietrzne, światła LED do jazdy dziennej, reflektory przeciwmgielne, ABS, BAS, EBD, kolumna kierownicy regulowana na wysokość i głębokość lub szyby przednie sterowane elektrycznie.

Silnik i właściwości jezdne

Paleta silników dostępnych w Berlingo składa się z dwóch jednostek benzynowych o mocy 95 i 120 KM oraz trzech wysokoprężnych dysponujących mocą 75, 90 lub 115 KM. Testowy egzemplarz wyposażony był w motor zasilany olejem napędowym o pojemności 1560 cm3, mocy 115KM i momencie 240 NM. Wartości te przekładają się na przyzwoite osiągi i średnie spalanie na poziomie 6,5 l/ 100 km. Ważący ponad półtorej tony Citroen osiąga 100 km/h po upływie 12,1 sekund i przestaje przyśpieszać po osiągnięciu prędkości maksymalnej 173 km/h. W praktyce wartości te przekładają się na dynamikę i elastyczność w zupełności wystarczającą w pojeździe osobowo-użytkowym.

Napęd na przednie koła przenoszony jest za pomocą 5-stopniowej manualnej skrzyni biegów. Precyzja wybierania przełożeń nie jest idealna, a skok dźwigni trochę za długi, ale generalnie przekładnia prawidłowo współpracuje z niewysilonym silnikiem wysokoprężnym.

Układ jezdny przejęty z Citroena C4 Picasso opiera się na kolumnach McPhersona z przodu oraz belce skrętnej z tyłu. Jak przystało na francuski model, Berlingo bardzo dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni, a miękka charakterystyka zawieszenia przypadnie do gustu użytkownikom ceniącym komfort podróży. Wadą takiego rozwiązania są spore przechyły wysokiego nadwozia przy szybszym pokonywaniu zakrętów lub dynamicznej zmianie pasa ruchu.

Podwyższone zawieszanie w połączeniu z osłoną silnika i dostępnym za dopłatą (2700 zł) systemem Grip Control pozwala Citroenowi Multispace na zjechanie z utwardzonych dróg. Układ Grip Control dysponuje pięcioma trybami (Standard, Piasek, Śnieg, Teren, Błoto i ESP Off) poprawiającymi trakcję w trudnych warunkach. Oczywiście 15-centymetrowy prześwit oraz szosowe opony nie pozwolą nam na zbyt wiele, ale optymalizacja obrotów kół przednich za którą odpowiada ten system może czasem uratować nas z opresji.

Podsumowanie
Berlingo jest zaprzeczeniem popularnego przysłowia, że jeżeli coś jest do wszystkiego to nie nadaje się do niczego. Francuska konstrukcja swoją uniwersalnością i wielofunkcyjnością przekona do siebie zarówno klientów szukających samochodu użytkowego będącego wyłącznie narzędziem ich codziennej pracy, jak również rodziny potrzebujące przestronnego i praktycznego pojazdu. Ceny wersji osobowych Berlingo zaczynają się od 58 400 zł. Wersja XTR w zależności od silnika to wydatek od 76 850 zł do 85 150 zł.

Dane techniczne

Silnik – diesel
– Pojemność skokowa – 1560 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 84(115) przy 3600
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 240 (270 z overboost) przy 1500

Pojemność zbiornika paliwa:
60l

Wymiary
– Długość (mm) – 4380
– Wysokość (mm) – 1862
– Szerokość bez lusterek (mm) –1810
– Szerokość z lusterkami (mm) –2112
– Rozstaw osi (mm) – 2728

Napęd
– przód

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 215/55 R16
– Standardowe obręcze kół – 16” (stalowe)

Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1549
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2065

Pojemność bagażnika: 675 l

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia XTR. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS + BAS + EBD
  • Automatyczne ryglowanie zamków po przekroczeniu prędkości graniczne
  • Blokada zabezpieczająca otwarcie drzwi tylnych i szyb
  • Immobilizer
  • Mocowania ISOFIX na miejscach bocznych z tyłu
  • Pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi i ogranicznikami napięcia
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera
  • Poduszki powietrzne boczne
  • Reflektory przeciwmgłowe
  • Trzecie światło STOP
  • Dodatkowe gniazdko 12V
  • Drzwi boczne prawe przesuwane
  • Drzwi boczne lewe przesuwane
  • Dwa uchwyty na kubki w przedniej części konsoli
  • Fotel kierowcy z regulacją wzdłużną oraz kąta oparcia
  • Kierownica skórzana
  • Kieszenie w oparciach foteli przednich
  • Klapa tylna z szybą otwieraną
  • Klimatyzacja automatyczna
  • Kolumna kierownicy regulowana na wysokość i głębokość
  • Koło zapasowe pełnowymiarowe
  • Listwy boczne w kolorze czarnym
  • Listwy ochronne boczne szerokie
  • Lusterka boczne sterowane elektrycznie
  • Lusterka w osłonach przeciwsłonecznych
  • Lusterko do obserwacji jadących w 2. rzędzie
  • Metalizowane listwy na zderzaku przednim
  • Metalizowana nakładka w dolnej części zderzaka tylnego
  • Nakładki ochronne na dolną część progów
  • Ogrzewanie szyby tylnej
  • Osłona dolna silnika
  • Pilot zamka centralnego
  • Podłokietniki foteli przednich
  • Podwyższone zawieszenie (prześwit 150 mm)
  • Popielniczka (wyjmowana)
  • Półka podsufitowa przednia
  • Radio CD MP3 z czterema głośnikami i sterowaniem z kolumny kierownicy + komputer pokładowy
  • Reflektory z funkcją “Follow me home”
  • Regulacja na wysokość siedzenia kierowcy
  • Regulacja ustawienia wysokości świateł z miejsca kierowcy
  • Relingi dachowe
  • Siatka oddzielająca przestrzeń bagażową
  • Siedzenie pasażera z kładzionym oparciem
  • Stoliki lotnicze w oparciach siedzeń przednich
  • Szuflada pod siedzeniem kierowcy
  • Szyby dodatkowo przyciemniane
  • Szyby przednie sterowane elektrycznie
  • Szyby uchylne w 2. rzędzie
  • Szyby stałe w 3. rzędzie
  • Światła do jazdy dziennej LED przy reflektorach przednich
  • Trzy pojedyncze fotele w 2. rzędzie
  • Wspomaganie kierownicy o zmiennej sile
  • Wycieraczka szyby tylnej
  • Wycieraczki przednie typu “flat blade” z trybem pracy przerywanej
  • Wykładzina ochronna przestrzeni bagażowej tapicerowana
  • Zamek centralny
  • Zapalniczka / gniazdko 12V
  • Zasłona bagażnika składana
  • Zderzak przedni i tylny w kolorze czarnym
  • Zasłony przeciwsłoneczne w 2. rzędzie
  • Zegarek cyfrowy

Wyposażenie dodatkowe:

  • Obręcze kół ze stopów lekkich 16″
  • System okien dachowych MODUTOP

Test przeprowadzony w dniach 15.03–22.03.2013 r. Serdecznie dziękujemy firmie Citroen Polska za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert