MotoNews.pl

Nowe Audi A3 Sportback także z napędem gazowym

03 października 2012

Marka, model | ,
Audi A3 Sportback 8a

Sportowe, wszechstronne i progresywne – oto nowe Audi A3 Sportback. Kompaktowy, pięciodrzwiowy model z pojemnym bagażnikiem wkracza na nowe terytorium technologiczne dzięki nowej, wyjątkowo lekkiej konstrukcji. Gama silnikowa obejmuje mocne i wydajne jednostki. Systemy informacyjno-rozrywkowe i pomocnicze w nowym A3 Sportback wyznaczają natomiast zupełnie nowe standardy w segmencie kompaktowych modeli klasy premium.

Nadwozie
Nowe Audi A3 Sportback jest długie i smukłe. Ma 4310 mm długości, 1780 mm szerokości i 1425 mm wysokości – czyli jest nieco większe od poprzedniej wersji. Jego osie rozstawiono w odległości 22636 mm (o 58 mm więcej w porównaniu z poprzednią wersją).

Model będzie dostępny w trzynastu kolorach nadwozia. Klienci będą mogli nabyć także opcjonalne pakiety: S line sport i S line exterior.

Dzięki zastosowaniu lekkiej konstrukcji masa pojazdu zmniejszyła się o 90 kg w porównaniu z poprzednim Audi A3 Sportback. Wyposażony w silnik 1.4 TFSI pięciodrzwiowy model waży 1205 kg. Klatkę pasażerską wykonano z wysokowyrzymałej stali, a maskę silnika, błotniki, profil za przednim zderzakiem i przednią ramę pomocniczą z aluminium. Pojazd odznacza się współczynnikiem oporu powietrza 0,30.

Kabina
Wnętrze jest eleganckie i wyróżnia się lekkim, prostym stylem. Intuicyjna obsługa i nacisk na ergonomię, to klasyczne zalety marki – atuty te wykorzystuje także Audi A3 Sportback. Kierowca może korzystać z eleganckiej kierownicy o trzech lub czterech ramionach, spłaszczonej części dolnej, wyposażonej w wielofunkcyjne przełączniki i manetki do zmiany biegów. W kabinie umieszczono także system operacyjny MMI z wysuwanym monitorem. Opcjonalnie można zamówić sportowe fotele. Tapicerka jest standardowo wykonana z tkaniny, ale można ją zastąpić połączeniem tkaniny i skóry syntetycznej lub skóry nappa i Alcantary.

Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi Audi A3 Sportback oferuje pasażerom jeszcze wygodniejsze warunki podróżowania.

Na dostępny opcjonalnie pakiet S line sport dostępny w Audi A3 Sportback Ambition składają się: czarne wykończenia wnętrza, sportowe fotele pokryte tkaniną i skórą, srebrne detale ozdobne i wstawki z aluminium, otulina dźwigni zmiany biegów z perforowanej skóry i specjalna kierownica sportowa, również obciągnięta skórą.

Bagażnik A3 Sportback ma pojemność bazową 380 l, jednak można ją zwiększyć do 1220 l po złożeniu siedzeń.

Gama silnikowa
Na początku nowe Audi A3 Sportback będzie oferowane z jednym silnikiem TDI i dwoma TFSI. Później dołączą do nich dwa kolejne diesle i jedna jednostka benzynowa.

1,6-litrowy TDI to najwydajniejsza jednostka w ofercie A3 Sportback. Konsumuje 3,8 l oleju napędowego na 100 km i emituje 99 g CO2 na kilometr. Potrafi przyspieszyć Audi A3 Sportback z miejsca do 100 km/h w 10,9 sekundy i rozpędzić do 194 km/h.

Nowy, 2-litrowy diesel odznacza się mocą 150 KM/110 kW i maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm. A3 Sportback z napędem na przednią oś wyposażony w ten silnik przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 213 km/h. Średnie zużycie paliwa w tym przypadku to 4,2 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 108 g/km.

Mocniejsza wersja 2-litrowego TDI oferuje 184 KM/135 kW mocy i maksymalny moment obrotowy 380 Nm. W zestawieniu z przekładnią manualna i napędem na przednią oś przyspieszenie Audi A2 Sportback od 0 do 100 km/h zajmuje mu 7,4 sekundy i może je rozpędzić do 232 km/h. Silnik konsumuje średnio 4,3 l oleju napędowego na 100 km i emituje przy tym 111 g CO2/km.

1,2-litrowa jednostka TFSI, która zostanie wprowadzona do gamy silnikowej nieco później będzie się mogła pochwalić 105 KM/77 kW mocy i maksymalnym momentem obrotowym 175 Nm. W połączeniu z przekładnią S tronic rozpędzi A3 Sportback z miejsca do 100 km/h w 10,7 sekundy i pozwoli mu osiągnąć prędkość maksymalną 193 km/h. Średnie zużycie benzyny ma utrzymywać się na poziomie 4,9 l/100 km, a emisja CO2 na poziomie 114 g/km.

Nowy, 1,4-litrowy silnik TFSI generuje 122 KM/90 kW mocy i maksymalny moment obrotowy 200 Nm. Wskazówka prędkościomierza A3 Sportback w tym przypadku zatrzymuje się na wartości 100 km/h po 9,3 sekundach i wędruje dalej, aż do osiągnięcia poziomu 203 km/h. Średnie zużycie paliwa to 5,3 l/100 km, a emisja zanieczyszczeń 123g/km.

Drugi wariant 1,4-litrowego TFSI zostanie wprowadzony nieco później. Będzie odznaczać się mocą 140 KM/103 kW i maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm. Zostanie wyposażony w innowacyjny system COD (cylinder on demand), dezaktywujący drugi i trzeci cylinder silnika w przypadku, gdy samochód nie jest mocno obciążony i porusza się ze stałą prędkością. Będzie zużywać 4,7 l benzyny na 100 km i emitować 110 g CO2 na kilometr. Osiągi Audi A3 Sportback z tym silnikiem to przyspieszenie 0-100 km/h w 8,4 sekundy (z przekładnią manualną) i prędkość maksymalna 213 km/h.

Nowy silnik TFSI o pojemności 1,8 litra to mocna jednostka generująca 180 KM/132 kW i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. W połączeniu z przekładnią S tronic i napędem na przednią oś przyspiesza Audi A3 Sportback z miejsca do 100 km/h w 7,3 sekundy i potrafi rozpędzić auto do 232 km/h. Średnie zużycie paliwa to 5,6 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 130 g/km.

Wszystkie silniki w nowym Audi A3 Sportback współpracują z 6-biegową przekładnią manualną. Opcjonalnie dostępna jest dwusprzęgłowa skrzynia S tronic.

Audi zamierza dość szybko poszerzyć ofertę silnikową dla A3 Sportback. W 2013 roku zadebiutować ma w tym modelu jednostka TCNG o mocy 110 KM/81 kW zużywająca tzw. Audi e-gas, paliwo gazowe produkowane przez niemiecki koncern. Model ten będzie emitować mniej niż 30 g dwutlenku węgla na kilometr. W 2014 roku ma pojawić się także Audi A3 Sportback e-tron z mocnym napędem hybrydowym typu plug-in.

Zdjęcia: Audi, newspress, opracowanie: BM