MotoNews.pl

Kia Optima Hybrid: znakomite osiągi przy niskim zużyciu paliwa

09 października 2012

Marka, model | ,
Kia Optima Hybrid 12

Kia Optima Hybrid 2.0 to model produkowany w Korei, ale przeznaczony do sprzedaży w Europie. Bazuje na Optimie Hybrid 2.4 dostępnej w Ameryce Północnej i Korei i jest pierwszym modelem z napędem benzynowo-hybrydowym w europejskim segmencie D. Ten nowoczesny sedan wyróżnia się napędem o niskim zapotrzebowaniu na paliwo i niewielkiej emisji CO2. Właśnie wchodzi do sprzedaży w Polsce.

Napęd składa się ze wspomnianego już, benzynowego silnika DOHC o zmiennych fazach rozrządu i pojemności 2 litrów. Zespół sprzęgający łączy go z małym motorem elektrycznym. Za pośrednictwem 6-biegowej przekładni automatycznej bez tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej napęd przenoszony jest na przednią oś.

Optima Hybrid może pracować także wykorzystując jedynie silnik elektryczny. Dzieje się tak zawsze przy ruszaniu z miejsca. Tryb elektryczny jest dostępny do prędkości 100 km/h. Gdy samochód porusza się coraz szybciej, hybrydowy rozrusznik aktywuje silnik spalinowy i pozwala mu przejąć napęd auta. Wtedy motor elektryczny przełącza się w tryb hybrydowy. Wspomaga „benzyniaka” podczas intensywnego przyspieszania lub jazdy pod górę lub jest generatorem prądu podczas spokojnej jazdy lub hamowania i ładuje baterie litowo-pomilerowe. Sedan ma także system start/stop Kia HSG zmniejszający zużycie paliwa podczas postojów.

Model odznacza się mocą ogólną 190 KM i maksymalnym momentem obrotowym 385 Nm, przyspiesza z miejsca do 100 km/h w 9,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 192 km/h. Zużywa przy tym 5,4 l benzyny na 100 km i emituje 125 g CO2/km.

Kia Optima Hybrid różni się także od bazowego modelu bardziej aerodynamicznym kształtem nadwozia. Model ma wygładzone zderzaki, progi drzwiowe i panele nadwoziowe, lekkie obręcze, spojler na pokrywie bagażnika i nową osłonę chłodnicy z aktywną przesłoną. Dzięki tym modyfikacjom współczynnik oporu dynamicznego Cd, który w bazowej Optimie wynosi 0,29, teraz ma wartość 0,26.

Nowymi elementami we wnętrzu kabiny są wskaźniki wyświetlające dane dotyczące napędu hybrydowego, nowa konsola środkowa oraz nowe obicia foteli i paneli drzwiowych.

Nowy wariant modelu będzie dostępny w salonach sprzedaży jeszcze w tym miesiącu. Ceny sedana Kia Optima Hybrid rozpoczynają się od niecałych 115 000 zł.

Zdjęcia: Kia, opracowanie: BM