MotoNews.pl

Nowy Mercedes-Benz Klasy C Coupe: uwodzi serce i umysł

19 sierpnia 2015

Mercedes C Coupe 7

Mercedes-Benz uzupełnia rodzinę Klasy C o wersję Coupe. Atletyczny, zmysłowy design nowego Coupe stanowi ucieleśnienie nowoczesnego luksusu, a jego kabina elegancję i szyk interpretuje w sportowej formie. Dynamicznie zestrojone podwozie, opcjonalnie z zawieszeniem pneumatycznym, łączy wysoki poziom komfortu oraz niski poziom szumów i wibracji z doskonałym prowadzeniem. Przyczyniają się do tego również lekka konstrukcja, wyśmienita aerodynamika i mocne, a jednocześnie wydajne silniki. Zaawansowane systemy wspomagające zapewniają bezpieczeństwo najwyższego kalibru. Nowa Klasa C Coupe pojawi się na rynku w grudniu 2015 r.

Jako najbardziej sportowy wariant Klasy C, Coupe wyraża swój charakter w emocjonującym, odrębnym stylu. Dynamicznie zaprojektowany przedni pas z diamentową osłoną chłodnicy i długą maską – nowe Coupé ma o 60 mm dłuższy odcinek dzielący przednią oś od ściany grodziowej – płynnie przechodzi w profil z niskimi szybami i muskularny tył. Pozbawione ram okna w drzwiach oraz zamocowane na nich lusterka tylko podkreślają sportowy charakter modelu.

Wyraziste linie i zmysłowa rzeźba karoserii sprzyjają efektownej grze światła i cienia. Charakterystyczną cechą coupé jest długie, opadające boczne przetłoczenie, które w przeciwieństwie do limuzyny ciągnie się aż za tylne nadkole. Atletyczną prezencję uzupełnia zawieszenie obniżone względem 4-drzwiowej wersji o 15 mm oraz większe obręcze – standardowo 17-calowe.

Wnętrze: sportowe wyrafinowanie
Również kabina Klasy C Coupé w pełni odzwierciedla filozofię zmysłowego designu Mercedes-Benz – i chociaż ma młodzieńczy urok, zachowuje pełną dojrzałość ekskluzywnego samochodu sportowego. Konsolę środkową i panele drzwi wyróżniają płynne formy, a indywidualny charakter nowego coupé podkreślają dedykowane tej wersji elementy, jak na przykład specjalne, zintegrowane fotele czy automatyczne podajniki pasów. Kompozycja materiałów i ich wykończenie przywodzą na myśl ręcznie wykonane produkty z wysokiej półki i prezentują nowe spojrzenie na nowoczesny luksus – sportowy charakter nie wymaga tu kompromisów w zakresie komfortu czy stylu.

Nowa Klasa C Coupé ma o 80 mm dłuższy rozstaw osi od poprzedniczki, jest przy tym o 95 mm dłuższa i o 40 mm szersza. Wzrost wymiarów przede wszystkim przekłada się na większą przestronność w pierwszym rzędzie foteli. Więcej miejsca na wysokości ramion, bioder i nad głowami wygospodarowano zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Jako unikalna propozycja w gamie Klasy C, wersja Coupé oferuje do wyboru specjalne kombinacje odcieni tapicerki: brązowy i porcelanowy oraz – w odmianie Edition 1 – orzechowo-czarny z turkusowymi przeszyciami.

Cechy szczególne
Coupé dysponuje bogatym wyposażeniem standardowym, a jego dynamizm dodatkowo podkreśla linia AMG, wyróżniająca się specjalnymi zderzakami i listwami progowymi zaprojektowanymi przez AMG, diamentową osłoną chłodnicy z chromowanym wykończeniem oraz 18-calowymi obręczami AMG.

W kabinie linia AMG ma dodatkowe sportowe akcenty: ozdobioną czerwonymi przeszyciami tapicerkę ze sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA w kolorze czarnym, wielofunkcyjną sportową kierownicę ze spłaszczonym u dołu wieńcem oraz nakładki na pedały AMG. Korespondują z nimi okładziny z czarnego jesionu o otwartych porach oraz aluminiowe elementy kokpitu i drzwi.

Na życzenie oferowany jest również pakiet wnętrza Chrom, obejmujący m.in. eleganckie, chromowane wykończenie panelu wskaźników, otworów wentylacyjnych i klamek.

Zawieszenie – sportowa zwinność i komfort
Zawieszenie nowej Klasy C Coupé zapewnia zwinne prowadzenie, wysoką przyczepność i dużą stabilność boczną przy zachowaniu wysokiego komfortu jazdy oraz niskiego poziomu szumów i wibracji. Przyczyniają się do tego nowa, czterowahaczowa przednia oś z zawieszeniem koła odizolowanym od kolumny oraz pięciowahaczowa oś tylna.

Standardowo Coupé jest oferowane z zawieszeniem stalowym z aktywnym systemem tłumienia. Do wyboru są tu dwie wersje, obie obniżone względem limuzyny o 15 mm:

  • komfortowe zawieszenie AGILITY CONTROL o sportowym charakterze;
  • sportowe zawieszenie z twardszymi sprężynami i amortyzatorami oraz układem kierowniczym Sports Direct-Steer – zestaw ten sprawia, że Klasa C jeszcze bardziej żywiołowo reaguje na polecenia kierowcy.

Zawieszenie pneumatyczne
Opcjonalnie Coupé jest dostępne z zawieszeniem pneumatycznym AIRMATC z funkcją samopoziomowania. Elektronicznie sterowana, płynna regulacja siły tłumienia zapewnia optymalny komfort resorowania niezależnie od sytuacji, a jednocześnie pozwala wybrać jeden z kilku trybów pracy: sportowy, komfortowy lub zorientowany na obniżenie zużycia paliwa. W tym celu kierowca musi tylko sięgnąć do przełącznika wyboru profilu jazdy DYNAMIC SELECT i wybrać jedną z pozycji: ECO, Comfort, Sport, Sport+ lub Individual. Ostatni program służy do personalizacji ustawień pojazdu.

Wydajne, żwawe silniki
Mocne i wydajne 4-cylindrowe jednostki napędowe z funkcją ECO start/stop zapewniają sportowe osiągi przy niewielkim zużyciu paliwa – w porównaniu z poprzednikiem to ostatnie spadło nawet o 27%. Każda z nich spełnia normę emisji spalin Euro 6.

Początkowo dostępne będą cztery wersje benzynowe i dwie wysokoprężna. Bazowa odmiana C 180 z jednostką o pojemności 1,6 litra rozwija moc 115 kW (156 KM), a mocniejsze – zasilane silnikiem 2-litrowym – odpowiednio: 135 kW/184 KM (C 200), 155 kW/211 KM (C 250) oraz 180 kW/245 KM (C 300). Słabszy z diesli generuje moc 125 kW/170 KM, a mocniejszy – 150 kW/204 KM. Oba korzystają z udoskonalanego silnika o pojemności 2,1 litra z przyjazną środowisku technologią oczyszczania spalin SCR.

Lżejsza, sztywniejsza i bardziej wytrzymała
Inteligentna lekka konstrukcja z wysokim udziałem aluminium sprawia, że nowe Coupé jest lżejsze od poprzednika. Z lekkich stopów wykonano przednie błotniki, maskę i pokrywę bagażnika. Równocześnie, dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałych materiałów, nadwozie nowego modelu ma wyższą sztywność. Pozytywnie wpływa to nie tylko na dynamikę jazdę oraz poziom hałasu, ale i na poziom bezpieczeństwa biernego. Pod tym względem Coupé kontynuuje tradycje Mercedes-Benz – spełnia zarówno wszystkie wymogi lokalne i międzynarodowe, jak również surowe wymagania w zakresie bezpieczeństwa obowiązujące wewnątrz koncernu, bazujące na rzeczywistych scenariuszach wypadków.

Wyrzeźbiona przez wiatr
Mercedes-Benz wyznacza tempo osiągnięć z dziedziny aerodynamiki i wytwarza najbardziej opływowe samochody (o najniższym współczynniku oporu powietrza Cd) w niemal wszystkich klasach pojazdów. W przypadku nowej Klasy C Coupé współczynnik Cd wynosi 0,26. Tak niska wartość przynosi korzyści zwłaszcza podczas jazdy pozamiejskiej, z prędkościami przekraczającymi 70 km/h.

Półautonomiczna jazda ogranicza stres
Nabywcy Klasy C Coupé mogą korzystać z szeregu systemów wspomagających z rodziny Mercedes-Benz Intelligent Drive. Asystent monitorowania zmęczenia ATTENTION ASSIST o regulowanej czułości należy do wyposażenia standardowego, podobnie jak układ antykolizyjny COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, który ostrzega przed ryzykiem zderzenia przy prędkości przekraczającej 7 km/h i współpracuje z funkcją autonomicznego hamowania Adaptive Brake Assist, pomagającą uniknąć kolizji poprzez zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym. Jeśli kierowca nie odpowiada na ostrzeżenia pokładowej elektroniki, system może samodzielnie zainicjować autonomiczne hamowanie przy prędkości do 200 km/h, ograniczając w ten sposób skutki zderzenia z pojazdami, które poruszają się wolniej lub stoją w miejscu. W pewnych sytuacjach wypadku można całkowicie uniknąć. Do 50 km/h system uruchamia hamulce po wykryciu obiektów stacjonarnych, a do 40 km/h chroni przed kolizjami polegającymi na najechaniu na tył poprzedzającego auta.

Za dopłatą oferowane są nowe systemy wspomagające korzystające z informacji zbieranych przez czujniki radarowe oraz kamerę stereo. Stanowią one część koncepcji Mercedes-Benz Intelligent Drive i zwiększają zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy:

  • aktywny tempomat DISTRONIC PLUS z asystentem jazdy w korku Steering Assist oraz Stop&Go Pilot, który poza automatyczną regulacją prędkości samochodu w zakresie 0-200 km/h i odległości od innych aut może śledzić poprzedzający pojazd, np. w korku na autostradzie, i samemu wykonywać ruchy kierownicą (funkcja działa do 130 km/h);
  • system antykolizyjny BAS PLUS Brake Assist reaguje na ruch poprzeczny i zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, jeśli kierowca nie przyłoży do pedału wystarczającej siły; poza stojącymi, hamujący i jadącymi wolniej pojazdami PRE-SAFE® Brake wykrywa pieszych i hamuje autonomicznie, chroniąc przed wypadkiem do prędkości 50 km/h i pomagając złagodzić skutki kolizji do 72 km/h.
  • aktywny system utrzymania ruchu – Active Lane Keeping Assist – zabezpiecza Klasę C przed nieumyślnym opuszczeniem swojego pasa poprzez przyhamowanie kół po lewej lub prawej stronie po najechaniu na poziome oznakowanie jezdni albo przy wystąpieniu zagrożenia kolizją, np. po wykryciu samochodu wyprzedzającego z wysoką prędkością, ruchu równoległego lub nawet auta nadjeżdżającego z przeciwka;
  • PRE-SAFE® PLUS rozszerza funkcjonalności Intelligent Drive i uwzględnia zagrożenie uderzeniem w tył pojazdu. Ostrzega innych uczestników ruchu poprzez włączenie świateł awaryjnych o zwiększonej częstotliwości migania i inicjuje zapobiegawcze działania chroniące podróżujących PRE SAFE®, takie jak odwracalne uruchomienie napinaczy pasów bezpośrednio przed zderzeniem. Jeśli pojazd jest nieruchomy, hamulce zostają zablokowane w celu złagodzenia sił wstrząsu działających na podróżujących oraz ryzyka powtórnej kolizji.

Oferta systemów wspomagających obejmuje również:

  • aktywne wspomaganie parkowanie Active Parking Assist – umożliwia półautomatyczne parkowanie z aktywną interwencją układu kierowniczego i hamulców na miejscach prostopadłych oraz równoległych;
  • kamera 360° prezentuje pojazd i jego otoczenie z lotu ptaka, ułatwiając manewrowanie;
  • układ rozpoznawania znaków Traffic Sign Assist z funkcją ostrzegania przed zakazami wjazdu korzysta z kamery oraz danych nawigacji i informuje kierowcę o bieżących ograniczeniach prędkości, zakazach wyprzedzania (i znakach je znoszących) oraz ostrzega (optycznie i akustycznie) przed zakazami wjazdu;
  • asystent świateł drogowych Adaptive Highbeam Assist Plus pozwala bez przerwy używać świateł drogowych bez oślepiania innych uczestników ruchu – są oni maskowani w stożku światła.

Komplet poduszek powietrznych
Poza trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikami siły napięcia dla kierowcy, pasażera z przodu i podróżujących z tyłu wyposażenie Klasy C Coupé obejmuje adaptacyjne poduszki powietrzne czołowe, dodatkową poduszkę kolanową dla kierowcy, poduszki boczne z przodu, przednie i tylne kurtyny powietrzne oraz, opcjonalnie, tylne poduszki boczne.

Klimatyzacja połączona z nawigacją
System klimatyzacji w nowej Klasie C Coupé działa wydajnie i dba o wysoką jakość powietrza. Tak jak w limuzynie, wykorzystuje on dane nawigacji i uwzględnia przejazdy przez tunele – uruchamia wtedy obieg zamknięty i wyłącza go po wyjechaniu na otwartą przestrzeń.

Połączona ze światem – nawet w bazowej wersji
Nowa generacja multimediów łączy intuicyjnej sterowanie z atrakcyjnym, wzbogaconym o licznie animacje interfejsem oraz wysoką jakością dźwięku. System Frontbass zapewnia doznania akustyczne niemal na równi z halą koncertową – zwłaszcza w opcjonalnej specyfikacji z nagłośnieniem firmy Burmester®. Wykorzystuje on przestrzeń między poprzecznym a bocznym wzmocnieniem nadwozia jako komorę rezonansową dla głośników niskotonowych.

System nawigacji dostarcza kierowcy precyzyjne, bieżące informacje na temat ruchu drogowego (Live Traffic Information) w interaktywny sposób – wykorzystuje w tym celu animowany kompas, aplikację Google Maps oraz “Drive Show”, czyli informację dla podróżujących podobną do tej pokazywanej na ekranach w samolotach pasażerskich.

Aby podstawowa wersja Klasy C Coupé z systemem Audio 20 mogła łączyć się z internetem, potrzeba tylko telefonu komórkowego z Bluetooth® i opcją transmisji danych. Podczas postoju system zapewnia nieograniczony dostęp do sieci. W trakcie jazdy można korzystać z licznych aplikacji Mercedes-Benz oraz odtwarzać pliki audio i wideo pochodzące z różnych źródeł.

System COMAND Online ma nie tylko większy wyświetlacz o rozdzielczości 960×540 pikseli, ale pozwala też cyfrowo odbierać radio i TV, dysponuje nawigacją z szybkim dyskiem twardym, a także hotspotem WLAN oraz układem sterowania głosowego LINGUATRONIC.

Wszystkie oferowane systemy multimedialne – Audio 20, Audio 20 CD oraz COMAND Online – są seryjnie wyposażone w integrację telefonu poprzez interfejs Bluetooth®.

Mercedes connect me: połączona z kierowcą
Podobnie jak inne modele, nowa Klasa C Coupé oferuje szeroki zakres bezpłatnych usług mobilnych i internetowych z grupy Mercedes connect me. To m.in. automatyczne wzywanie pomocy (eCall), pomoc w razie wypadku lub awarii oraz obsługa posprzedażna. Zdalne usługi internetowe (standard w pojazdach z COMAND Online, przez pierwsze trzy lata bez opłat) umożliwiają dostęp do informacji na temat pojazdu przez całą dobę. Przez internet można sprawdzić np., czy szyby zostały zamknięte, jaki jest stan licznika i ciśnienie w ogumieniu, można też zlokalizować auto, zdalnie otworzyć lub zamknąć drzwi oraz uruchomić albo wyłączyć ogrzewanie postojowe.

Zdjęcia: Mercedes-Benz