MotoNews.pl

Nowy Fiat 500 la Prima w wersji hatchback

11 czerwca 2020

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Fiat-500-la-prima-hatch

Po ogromnym sukcesie limitowanej edycji nowej 500 “la Prima” w wersji cabrio, która została zaprezentowana w marcu br. w Mediolanie, gama nowej 500 powiększa się o drugą “Launch Edition” – nową 500 “la Prima” w wersji hatchback. To umiejętne połączenie nowego “elektrycznego i zrównoważonego ducha” trzeciej generacji 500 z niepowtarzalnym designem i dbałością o szczegóły charakterystycznymi dla kultowego modelu Fiata i wyróżniającymi najlepsze produkty „Made in Italy”.

Fiat 500 “la Prima” hatchback

Dzięki bardziej miękkim i jeszcze bardziej zaokrąglonym niż w poprzedniej generacji liniom nadwozia, nowa 500 „la Prima” zachowuje słynny, zadziorny styl legendarnego „Cinquino” z 1957 roku, wyjątkowej ikony w światowym przemyśle motoryzacyjnym, wywołując uśmiech na twarzach ludzi przemierzających codziennie ulice miast, radzących sobie z coraz bardziej złożonym ruchem w mieście i nowymi ograniczeniami.

W czasach, kiedy oczekujemy, że mobilność będzie bardziej zrównoważona i autonomiczna, trzecia generacja Fiata 500 ponownie wysuwa się na pierwszy plan, oferując styl i przyjemność czerpaną z jazdy. Nie chodzi tu o zwykłą rewolucję, ale „reinkarnację ducha”, który inspiruje odnowę. Dla prawdziwej rewolucji zasady i przepisy to za mało, potrzeba czegoś kultowego i pięknego – nowego Fiata 500. Podobnie jak w okresie powojennym, kiedy pierwsza generacja Fiata 500 tchnęła życie w masową mobilność, tak samo teraz, nowa 500 wprowadza pozytywną energię i radość życia, oferując nowy wymiar i charakter elektrycznej mobilności miejskiej.

Charakterystyka nowej 500 „la Prima” hatchback

Nowa 500 „la Prima” hatchback wyróżnia się ekskluzywnym, panoramicznym szklanym dachem, prawdziwym „oknem na niebo”, zalewającym światłem kabinę, poprawiając komfort jazdy i samopoczucie w podróży. Ponadto, tył samochodu zdobi nowy, bardziej zaakcentowany spojler poprawiający aerodynamikę. Nabywcy nowej 500 „la Prima” hatchback będą mieli do wyboru trzy kolory nadwozia inspirowane naturą i jej żywiołami: Zielony Ocean (perłowy), który reprezentuje morze, Szary Mineral (metalizowany), który przypomina kolory ziemi i Niebieski Celestial (trójwarstwowy), jako ukłon w stronę nieba. Całość wzbogacają reflektory full LED, 17” obręcze kół o diamentowym szlifie, chromowane wstawki oraz tapicerka foteli i wykończenie deski rozdzielczej ze skóry ekologicznej.

Design nowej 500 „la Prima” hatchback

Niepowtarzalny kształt samochodu wyróżnia się profilem dachu łączącym się z charakterystycznym nachyleniem tylnej linii nadwozia. Przestronna bryła, od zawsze charakteryzująca kultowy model, ewoluowała w trzeciej generacji, wraz z dodaniem bardziej zaakcentowanego spojlera. Został on specjalnie ulepszony w celu poprawy wydajności aerodynamicznej i zasięgu, nadaje modelowi bardziej dynamiczny wygląd, który od razu przyciąga wzrok.

Bardziej zaokrąglona linia pokrywy bagażnika, nadaje nadwoziu większej przestronności. Jego nowy sylwetka sprawia, że samochód jest jeszcze bardziej elegancki. Powyżej tablicy rejestracyjnej znajduje się charakterystyczna, prosta, chromowana listwa. Powyżej umieszczono nowe, nadające prestiżowy wygląd logo FIAT. Wreszcie, symbole i linie poziome na pokrywie bagażnika łączą się z reflektorami, jeszcze bardziej podkreślając szerokość samochodu.

Najlepszy możliwy zasięg, ładowanie i komfort jazdy

Zasięg i czas ładowania to dwa kluczowe dla Klientów elementy. Akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500 zasięg do 320 km według cyklu WLTP. Aby zoptymalizować czas ładowania, nowa 500 jest wyposażona w szybką ładowarkę (fast charger) o mocy 85 kW, która w bardzo krótkim czasie ładuje akumulator. Przykładowo, potrzeba zaledwie 5 minut, by zgromadzić rezerwę energii wystarczającą na pokonanie 50 km, czyli więcej niż to potrzebne do przeciętnego codziennego użytkowania samochodu. Dzięki szybkiej ładowarce można również naładować akumulator do 80% w zaledwie 35 minut. Gniazdo „Combo 2” umieszczone z tyłu po prawej stronie samochodu, umożliwia ładowanie zarówno prądem zmiennym, jak i stałym. Jest to ”inteligentne” gniazdo z możliwością planowania ładowania i dostarczające informacji na temat poziomu naładowania samochodu.

Dostępne są również rozwiązania do ładowania w domu. Do nowej 500 „la Prima”, zarówno wersji hatchback, jak i cabrio, Klient posiada możliwość zamówienia ładowarki easyWallbox, którą można podłączyć do domowej sieci elektrycznej. System ten został opracowany przez firmę ENGIE EPS specjalnie dla FCA i będzie sprzedawany przez Mopar w Europie wraz z wprowadzeniem nowego modelu na rynek. Jest to proste w obsłudze rozwiązanie typu „plug&charge”, nie wymagające instalacji przez specjalistyczny personel. Może być sterowane przez Bluetooth, pozwalając użytkownikowi naładować swojego Fiata 500 w domu korzystając z mocy ładowania do 2,3 kW, nie wpływając na pracę działania pozostałych sprzętów domowych podłączonych do prądu w tym samym czasie. Ponadto, easyWallbox, jest przystosowany do zwiększenia mocy ładowania do 7,4 kW. Dostępny będzie również kabel ładujący Mode 3 do ładowania prądem zmiennym na publicznych stacjach ładowania, do 11 kW.

Nowa 500 oferuje trzy tryby jazdy

W szczególności, tryb Sherpa optymalizuje dostępne zasoby, by zapewnić bezpieczne dotarcie do celu. Tryb jazdy Sherpa steruje kilkoma elementami w celu maksymalnego zmniejszenia zużycia energii, właśnie po to, by zapewnić dotarcie do celu ustawionego w nawigacji lub do najbliższej stacji ładowania. Prowadzi do celu podobnie jak „Himalajscy Szerpowie”, będący przewodnikami wypraw górskich, dostosowując różne parametry: maksymalną prędkość, która zostaje ograniczona do 80 km/h; reakcję pedału gazu w celu zmniejszenia zużycia energii oraz wyłącza klimatyzację i podgrzewanie foteli (kierowca może oczywiście włączyć je dowolnym momencie).

Tryb Normal jest najbardziej zbliżony do prowadzenia samochodu z silnikiem spalinowym, natomiast tryb Range włącza funkcję „one-pedal-drive”. Wybierając ten tryb jazdy można praktycznie prowadzić nową 500 za pomocą samego pedału przyspieszenia. To tryb, który maksymalnie zwiększa hamowanie regeneracyjne, co przekłada się na zwiększenie zasięgu samochodu. Zawsze należy nacisnąć na pedał hamulca, aby całkowicie zatrzymać samochód.

Silnik generuje moc 87 kW, zapewniając maksymalną prędkość 150 km/h (ograniczoną elektronicznie) i przyspieszenie od 0-100 km/h w 9,0 sekund, a od 0 do 50 km/h w 3,1 sekundy.

Poziom 2 autonomicznej jazdy i łączność ze światem

Fascynująca i ekskluzywna, ale także doskonale skomunikowana ze światem i zaawansowana technologicznie nowa 500 „la Prima” jest wyposażona w standardzie w system automatycznego hamowania awaryjnego, kamerę cofania o wysokiej rozdzielczości, czujniki zmierzchu i automatyczne światła drogowe, inteligentne połączenie alarmowe (eCall) i elektryczny hamulec postojowy. Ponadto, ma również zaawansowane systemy wspomagania kierowcy ADAS, dzięki którym nowa 500 jest pierwszym samochodem w swoim segmencie, który zapewnia autonomiczną jazdę na poziomie 2 .

Przednia kamera, dzięki zaawansowanej technologii, monitoruje wszystkie obszary samochodu zarówno wzdłużnie, jak i bocznie. Inteligentny adaptacyjny tempomat hamuje lub przyspiesza, reagując na wszystkich uczestników ruchu drogowego: samochody, rowerzystów, pieszych. System kontroli toru jazdy utrzymuje pojazd na środku pasa, gdy oznaczenia są poprawnie umieszczone na drodze.

Inteligentny asystent prędkości odczytuje ograniczenia prędkości i zaleca ich stosowanie, a system kontroli martwego pola podczas jazdy miejskiej wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do monitorowania martwego pola i ostrzegania o przeszkodach za pomocą trójkątnych lampek ostrzegawczych wbudowanych w lusterka boczne. Natomiast funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, kiedy rozpozna u kierowcy oznaki znużenia lub narastającą dekoncentrację, sugeruje zrobienie przerw. Wreszcie, czujniki parkowania 360° pozwalają wyświetlić podgląd auta imitujący widok z lotu ptaka, by uniknąć przeszkód podczas parkowania lub wykonywania skomplikowanych manewrów.

500 „la Prima” hatchback ma w standardzie także nowy system multimedialny UConnect 5 z 7” wyświetlaczem TFT, radiem cyfrowym, nawigacją, ekranem dotykowym o przekątnej 10,25” oraz bezprzewodowym CarPlay/Android Auto i oferuje, za pomocą Uconnect Box, usługi łączności i pakiet usług UConnect Services. Fiat 500 trzeciej generacji to pierwszy samochód FCA wyposażony w nowy system multimedialny UConnect 5, platformę łączności zaprojektowaną z myślą o przyszłości, dostępną z ekranem o przekątnej 10,25”. FCA wykorzystuje intuicyjny i prosty w konfigurowaniu system operacyjny Android Auto skonstruowany w celu zapewnienia użytkownikowi intuicyjnej i wygodnej obsługi. Można na przykład użyć widgetów, aby skonfigurować sposób wyświetlania funkcji i aplikacji. Apple CarPlay jest już dostępny bezprzewodowo a system jest również przystosowany, by zaoferować tę samą funkcjonalność dla systemu Android Auto. Nowa 500 zapewnia bezproblemową kompatybilność ze smartfonem, oferując ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości idealnie wpasowujący się w deskę rozdzielczą samochodu, zaprojektowany tak, by skutecznie eliminować ryzyko rozpraszania kierowcy.

UConnect 5 w połączeniu z modułem Uconnect Box, a także obowiązkową funkcją połączenia alarmowego (eCall) dla nowych modeli, oferuje Klientom szereg innowacyjnych usług w zakresie łączności:

  • My Assistant: system wsparcia umożliwiający klientowi nawiązanie połączenia z operatorem pomocy drogowej korzystając z geolokalizacji i pomoc w rozwiązaniu ewentualnych problemów technicznych związanych z samochodem. W ramach pakietu My Assistant, Klient otrzyma również mailem raport miesięczny, w którym może sprawdzić aktualny stan samochodu.
  • My Remote: za pomocą aplikacji mobilnej na smartfonie, Klienci mogą zaplanować ładowanie pojazdu w najkorzystniejszym przedziale czasowym, sprawdzić dokładną lokalizację samochodu; zablokować i odblokować drzwi; włączyć i wyłączyć światła, ustawić klimatyzację i włączyć powiadomienia w oparciu o prędkość i położenie pojazdu.
  • My Car: umożliwia sprawdzenie stanu samochodu na swoim smartfonie i szybką weryfikację poszczególnych parametrów od poziomu naładowania akumulatorów, po ciśnienie w oponach, przebieg i harmonogram przeglądów.
  • My Navigation: za pośrednictwem aplikacji mobilnej można wyszukać cel podróży na smartfonie i wysłać go do systemu nawigacji samochodu, określić trasę, sprawdzić warunki drogowe, pogodowe i fotoradary. Można także wyświetlić punkty ładowania znajdujące się w pobliżu, graficznie lokalizując na mapie punkty, do których można dotrzeć w oparciu o aktualny poziom naładowania akumulatora. Mapy będą zawsze aktualizowane.
  • My eCharge: umożliwia zarządzanie operacjami ładowania zarówno na publicznych stacjach ładowania, jak i za pomocą domowej ładowarki typu Wallbox
  • My Wi-Fi: prawdziwy hotspot obsługujący technologię 4G, do którego można jednocześnie przyłączyć do 8 urządzeń, tak jak w domu. My Wi-Fi umożliwia także interakcję z samochodem dzięki technologii asystentki głosowej Alexa z oferty firmy Amazon, lidera w branży.
  • My Alert: dzięki tej usłudze, Klient otrzyma powiadomienie w razie kradzieży samochodu. W momencie potwierdzenia kradzieży przez policję, dedykowany call center pomoże policji namierzyć samochód w celu jak najszybszego odnalezienia go.

Nowa 500 jest zatem doskonale połączona ze światem – zapewnia komunikację z kierowcą zarówno w samochodzie, jak i na zewnątrz, umożliwiając wcześniejsze ustawienie trasy czy odpowiednie schłodzenie auta w upalny dzień. Po otwarciu drzwi samochodu telefon komórkowy zostanie podłączony bez użycia kabla w ciągu zaledwie 5 sekund.

System Uconnect 5 z wyświetlaczem o przekątnej 10.25’’ i wbudowaną nawigacją wyposażony jest również w interfejs użytkownika w języku naturalnym z zaawansowaną funkcją rozpoznawania mowy, dzięki czemu można „rozmawiać z autem” i sterować nim za pomocą aplikacji, aby kontrolować parametry, ustawić klimatyzację czy wybrać ulubioną muzykę.

Zdjęcia: Fiat