MotoNews.pl

Nowa Dacia Spring Electric – elektryczna rewolucja

28 października 2020

Dacia-Spring-Electric-2020

Spring Electric, pierwsze małe miejskie auto Dacii, zrywa z kanonami „konwencjonalnego” samochodu elektrycznego. Zwiększony prześwit, poszerzone nadkola i relingi dachowe nadają mu wygląd crossovera, który idealnie nadaje się do stawienia czoła miejskiej dżungli.

Dacia Spring Electric

Wyrazista linia nadwozia została wzbogacona atrybutami przejętymi ze świata SUV-ów, takimi jak poszerzone nadkola, relingi dachowe, wzmocniona przednia część spodu nadwozia, tylna osłona podwozia i zwiększony prześwit (150 mm bez obciążenia). Dzięki szerokim tylnym nadkolom i wypukłej masce Dacia Spring stwarza wrażenie solidności. Sylwetka daje poczucie bezpieczeństwa i zapowiada wyjątkowo przestronne wnętrze. Spring Electric jest jednak prawdziwym autem miejskim ‒ wbrew pozorom, ma stosunkowo niewielkie wymiary: 3,73 m długości, 1,62 m szerokości (bez bocznych lusterek) i 1,51 m wysokości.

Wyrazisty przód samochodu

Spring Electric nie przejedzie niezauważony. Przód wyraża silną osobowość samochodu dzięki wysmukłym kloszom reflektorów LED, których pozioma linia łączy się z rysunkiem osłony chłodnicy, a także dzięki pokrywie silnika z przetłoczeniami i potężnemu zderzakowi. Dacia Spring Electric jest wyposażona w pełną osłonę chłodnicy, która jest charakterystycznym elementem samochodów elektrycznych. Nowoczesna stylistyka z wzorem 3D w elegancki sposób maskuje pokrywę gniazda ładowania.

Tylne klosze tworzą nowy, charakterystyczny układ z diodami w kształcie litery Y. Silną osobowość Dacii Spring Electric doskonale podkreśla pakiet kolorystyczny, który obejmuje pomarańczowe obudowy bocznych lusterek, wykończenie relingów dachowych i obramowanie przednich świateł. Kołpaki kół Spring Electric estetycznie imitują aluminiowe obręcze. Jest to możliwe dzięki technologii Flexwheel ‒ ażurowe stalowe obręcze pozwalają na montaż eleganckich kołpaków. Estetyczne i ekonomiczne rozwiązanie umożliwia również wymianę kołpaków.

Dynamiczny tył

Górna część tyłu Spring Electric z wypukłą tylną szybą, zaokrąglonymi kloszami tylnych świateł i łagodnymi krzywiznami nadwozia przypomina, że jest to rodzinny samochód. Dolna część jest wyposażona w dające poczucie bezpieczeństwa atrybuty typowe dla SUV-a: solidny, nielakierowany tylny zderzak i osłonę podwozia w szarym kolorze. Światła odblaskowe są umieszczone w atrapach wylotów powietrza. Tylne błotniki zwracają uwagę przetłoczeniami. Te stylistyczne zabiegi dodają dynamiki tyłowi samochodu.

Rekordowo przestronne wnętrze

Dacia Spring dysponuje przestronnym wnętrzem i obszernym bagażnikiem. Przyjazne i dobrze wyposażone wnętrze samochodu wygodnie pomieści czterech dorosłych pasażerów.

Dużo miejsca w środku

Spring ma kompaktowe wymiary pięciodrzwiowego auta miejskiego i dysponuje czterema pełnowymiarowymi miejscami. Dzięki znacznej odległości od siedzeń do dachu i promieniowi 100 mm na wysokości kolan, na tylnych siedzeniach mogą swobodnie podróżować nawet bardzo postawne osoby. Wrażenie przestronności ma też wpływ na ogólne poczucie komfortu we wnętrzu. Pasażerowie na przednich siedzeniach mają do dyspozycji schowki o pojemności 23,1 l, m.in. zamykany schowek w desce rozdzielczej, kieszenie w drzwiach i wnękę w środkowej konsoli. Pasażerowie na tylnych siedzeniach mogą korzystać z kieszeni na tylnej stronie oparć przednich foteli.

Bagażnik wyróżnia się największą pojemnością w tym segmencie: 300 litrów (nie licząc umieszczonej pod podłogą wnęki na dostępne w opcji koło zapasowe). To pojemność godna auta z wyższego segmentu. Dla zwiększenia możliwości zmiany aranżacji wnętrza tylna kanapa jest składana. Dzięki temu pojemność przestrzeni ładunkowej można zwiększyć do około 600 litrów.

Bogate wyposażenie

Wyposażenie standardowe obejmuje w 100% elektryczne zmienne wspomaganie kierownicy, zdalny centralny zamek i cztery elektrycznie podnoszone szyby.
Aby kierowca nie musiał odrywać wzroku od drogi i zdejmować rąk z kierownicy, samochód wyposażono w cyfrowy wyświetlacz 3,5” umieszczony między zegarami oraz system poleceń głosowych Apple lub Google, aktywowany wciśnięciem przycisku na kierownicy.

Wnętrze Spring Electric wyróżniają niebieskie wstawki wokół środkowego ekranu i nawiewów wentylacji. Zamiast dźwigni zmiany biegów jest bardzo proste w obsłudze chromowane pokrętło o trzech położeniach: D (drive / jazda do przodu), N (neutral / położenie luzu) i R (return / bieg wsteczny).

Ułatwione manewrowanie

Dzięki promieniowi zawracania, który wynosi zaledwie 4,8 m Dacia Spring Electric z łatwością przemyka się ulicami miasta. System wspomagania parkowania zapewnia kierowcy wizualne i dźwiękowe wspomaganie dzięki trzem umieszczonym na tylnym zderzaku ultradźwiękowym czujnikom oraz kamerze cofania. Obraz z kamery wraz z liniami naprowadzającymi jest przesyłany na ekran systemu multimedialnego.

Intuicyjny system multimedialny

System multimedialny MEDIA NAV obejmuje elegancki, ekran dotykowy 7”, nawigację, radio cyfrowe DAB, Bluetooth, gniazdo USB i jest kompatybilny z Apple Carplay i Android Auto. Za pomocą przycisku na kierownicy można aktywować system poleceń głosowych, działający za pomocą smartfona.

Silnik i ładowanie akumulatora

Wierny filozofii przyświecającej modelom Dacii, Spring Electric jest bardzo oszczędny, zarówno jeśli chodzi o cenę zakupu jak i koszty użytkowania. Ten oferowany za bezkonkurencyjnie niską cenę i dysponujący zasięgiem 225 km WLTP samochód jest uosobieniem prostoty, wszechstronności, niezawodności i solidnej budowy. Przyczynia się do tego m.in. jego w 100% elektryczny napęd.

W 100% elektryczny napęd o mocy 33 kW (44 KM) jest połączony z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 26,8 kWh. W technologii tej wykorzystano bogate know-how Grupy Renault, która może poszczycić się dziesięcioletnim doświadczeniem w zakresie napędów elektrycznych, unikatowym w skali świata. Niezawodny, solidny i bezpieczny silnik ma wiele zalet: płynne, pozbawione szarpnięć przyspieszanie, idealnie cichą pracę i brak drgań. Spring Electric jest tańszy w użytkowaniu od spalinowych odpowiedników dzięki niższym kosztom energii i przeglądów.

Dacia Spring Electric jest wszechstronnym, w 100% elektrycznym samochodem. Równie swobodnie czuje się w mieście i na wiejskich drogach dzięki zwiększonemu prześwitowi i stabilnemu zachowaniu na drodze. Dzięki niezawodności układów mechanicznych, zasięgowi i komfortowemu wnętrzu, oferuje pełną swobodę wyboru użytkowania.

Proste ładowanie

Dla zapewnienia użytkownikom maksimum swobody, Spring Electric oferuje liczne możliwości ładowania: z domowego gniazdka 220 V za pomocą dostępnego w standardzie przewodu, z Wallboxa (za pomocą przewodu dostępnego w opcji) lub z terminala DC (w opcji).

Czas ładowania akumulatora litowo-jonowego wynosi:

  • poniżej godziny przy ładowaniu do 80% pojemności z terminala DC 30 kW
  • poniżej 5 godzin przy ładowaniu do 100% pojemności z Wallboxa o mocy 7,4 kW
  • poniżej 8,5 godziny przy ładowaniu do 100% pojemności z Wallboxa o mocy 3,7 kW
  • poniżej 14 godzin przy ładowaniu do 100% pojemności z domowego gniazdka o mocy 2,3 kW

Bezpłatna aplikacja MY Dacia umożliwia śledzenie w czasie rzeczywistym za pomocą smartfona poziomu naładowania akumulatora i zasięgu na pozostałym zapasie energii, uruchomienie wstępnego ogrzewania lub chłodzenia kabiny (klimatyzacji) i lokalizację samochodu. Po podłączeniu Spring Electric do terminala ładowania aplikacja umożliwia śledzenie postępu w ładowaniu akumulatora oraz uruchamianie i zatrzymywanie ładowania.

Prostsze przeglądy

Silnik elektryczny nie wymaga oleju i posiada znacznie mniej ruchomych części od silnika spalinowego (w szczególności nie ma paska/łańcucha rozrządu). Jest niezawodny i mniej kosztowny od niego pod względem przeglądów. Dacia Spring Electric jest objęta 3-letnią gwarancją lub do 100 000 km, a akumulator trakcyjny 8-letnią gwarancją lub do 120 000 km.

Prowadzenie i bezpieczeństwo

Spring Electric umożliwia dostęp do elektromobilności za przystępną cenę. Dzięki kompaktowym wymiarom i zasięgowi, który daje poczucie bezpieczeństwa, samochód zapewnia dużą wszechstronność użytkowania i pozwala w pełni cieszyć się komfortem wnętrza i przyjemnością jazdy samochodem elektrycznym.

Lekki i kompaktowy samochód Dacia Spring Electric ma zasięg 225 km w cyklu mieszanym WLTP i 295 km w cyklu WLTP City (cykl homologacyjny obejmujący wyłącznie miejską część cyklu homologacji). Gwarantuje możliwość wszechstronnych zastosowań w mieście i w obszarach podmiejskich.

W Europie średnia dzienna długość przejazdów dla samochodów z segmentu A (samochody miejskie) wynosi 31 km. Przy takim założeniu Spring wymagałby doładowania jedynie raz na tydzień.
Zasięg auta można zwiększyć o niemal 10%, aktywując za pomocą przycisku na desce rozdzielczej funkcję ECO, która ogranicza moc silnika do 23 kW (zamiast fabrycznych 33 kW) i maksymalną prędkość do 100 km/h.

Napęd elektryczny ma wiele zalet w codziennym użytkowaniu: krótkie czasy reakcji przy przyspieszaniu (natychmiast dostępny moment obrotowy 125 Nm), brak konieczności zmiany biegów, cicha praca i brak wibracji. Przyjemnością jazdy samochodem elektrycznym można cieszyć się bez ograniczeń, jako że Spring nie emituje podczas użytkowania żadnych zanieczyszczeń ani CO2.

Elektryczny napęd Dacii Spring Electric zapewnia całkowitą swobodę poruszania się w strefach ograniczonego dostępu w centrach miast, nawet w okresach szczytowego zanieczyszczenia powietrza. Samochody elektryczne są ‒ zależnie od kraju ‒ objęte różnymi formami zachęt w postaci dopłat przy zakupie i/lub ulg podatkowych. W wielu miastach mogą parkować bezpłatnie w strefach płatnego parkowania.

Samochód jest wyposażony w standardzie w liczne systemy bezpieczeństwa, takie jak: ogranicznik prędkości, ABS, ESP, elektroniczny korektor siły hamowania, 6 poduszek powietrznych, wzywanie służb ratunkowych (przycisk SOS***), automatyczne włączanie świateł mijania i system wspomagania nagłego hamowania. System, aktywny w zakresie od 7 do 170 km/h, kontroluje, dzięki przedniemu radarowi, odległość od poprzedzającego pojazdu (poruszającego się lub zatrzymanego). Jeśli wykryje ryzyko kolizji, informuje najpierw kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi, a następnie wzmacnia działanie układu hamulcowego. Jeśli kierowca hamuje za słabo, ale nadal istnieje ryzyko kolizji, system automatycznie uruchamia hamowanie awaryjne.

Tańsza eksploatacja

Dacia Spring Electric jest tania zarówno przy zakupie jak i w użytkowaniu: TCO (Total Cost of Ownership), czyli całkowite koszty posiadania, są niższe niż w przypadku porównywalnych modeli spalinowych. Co więcej, wyróżnia się najniższym TCO na rynku (w ogólnym rankingu modeli elektrycznych i spalinowych).

TCO określa całkowity koszt posiadania pojazdu. Jest wykorzystywany głównie przez klientów biznesowych, w szczególności przez osoby zarządzające firmowymi flotami w celu optymalizacji kosztów.

WERSJE SPECJALNE

Wraz z wejściem w okres transformacji energetycznej i zaostrzania obowiązujących przepisów, świat się zmienia. Zmieniają się potrzeby i rozwiązania w zakresie mobilności. Spring Electric stanowi pragmatyczną odpowiedź Dacii na współczesne potrzeby w zakresie zrównoważonego transportu dostępnego dla wszystkich.

Wersja dostosowana do potrzeb carsharingu

Na terenie Europy średni czas korzystania z samochodu w formule carsharingu wynosi 40 minut, a pokonywany dystans ‒ około 8 kilometrów. Dacia Spring idealnie odpowiada temu sposobowi użytkowania samochodów: jest w 100% elektryczna, prosta w użyciu, niezawodna i solidna. Jej pozycjonowanie cenowe sprawia, że jest idealnie dopasowana do ekonomicznego modelu carsharingu i do oczekiwań klientów.

Opierając się na doświadczeniu zdobytym w ramach ZITY, usłudze carsharingu oferowanej na terenie Paryża i Madrytu przez Grupę Renault i firmę Ferrovial, Dacia przygotowała specjalną wersję Spring na potrzeby tego rynku. Samochód jest przystosowany do wyposażenia w technologię geolokalizacji stosowaną przez operatora carsharingu, która umożliwia również otwarcie drzwi przy użyciu smartfona.

Wersja, dostępna w kolorze białym i szarym, będzie oferowana z siedzeniami obitymi skórą ekologiczną (wytrzymały i niebrudzący materiał) w kolorze czarnym, nakładkami na progi drzwi i bagażnika, dywanikami podłogowymi z przodu i z tyłu, klamkami drzwi i obudowami lusterek bocznych w kolorze czarnym (dla większej trwałości) oraz kołami stalowymi Flexwheel 14”. W kabinie kierowca będzie miał dostęp do aplikacji danego operatora car sharingu na ekranie pojazdu, dzięki funkcji duplikowania ekranu smartfona (Apple Car Play i Android Auto). Będzie mógł też korzystać z nawigacji satelitarnej i systemów wspomagania parkowania (kamera cofania i czujniki parkowania tyłem).

Wersja dostawcza Cargo

Przeznaczona dla użytkowników biznesowych wersja Dacii Spring Electric Cargo ma bagażnik powiększony o strefę tylnych siedzeń, wykonaną z tworzywa wykładzinę pokrywającą podłogę i strefę nadkoli, cztery uchwyty do mocowania ładunku i ażurową przegrodę oddzielającą strefę ładunkową od przestrzeni pasażerskiej. Ta specjalna wersja ma strefę ładunkową o długości 1 033 mm, pojemności 800 litrów i ładowności 325 kg.

Dane techniczne

Wymiary

  • Długość: 3 734 mm
  • Szerokość: 1 622 mm (1 770 mm z lusterkami)
  • Wysokość: 1 516 mm
  • Rozstaw osi: 2 423 mm
  • Prześwit pojazdu nieobciążonego: 150 mm

Silnik

  • Silnik elektryczny 33 kW (44 KM)
  • Akumulator 26,8 kWh
  • Ładowarka AC o mocy do 6,6 kW / DC o mocy do 30 kW (w opcji)
  • Zasięg: 225 km WLTP / 295 km WLTP City
  • Prędkość maksymalna: 125 km/h
Zdjęcia: Dacia