Nowa Honda e:Ny1 to drugi, w pełni elektryczny pojazd marki na rynku europejskim, łączący nowe podejście do projektowania z wyjątkową jakością wnętrza i zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, których efektem jest atrakcyjny, nowoczesny samochód rodzinny.
Honda e:Ny1 EV 2023
Model e:Ny1 wykorzystuje nowo opracowaną przez Hondę, wysoce efektywną platformę e:N Architecture F z silnikiem elektrycznym napędzającym przednią oś, która będzie wykorzystywana w globalnej gamie pojazdów elektrycznych segmentu B. Najnowszy system kontroli akumulatora opracowany przez markę, zapewnia zasięg WLTP wynoszący 412 km (256 mil), a szybkie ładowanie od 10 do 80% trwa około 45 minut. Kompaktowa architektura pozwoliła również na większą swobodę w rozplanowaniu wszystkich komponentów, umieszczonych nad przednią osią.
Nowej, elektrycznej Hondzie e:Ny1 nadano wyrafinowany charakter, zdefiniowany przez wygładzone, płynne linie stylistyczne. Eleganckie, wyraziste reflektory estetycznie wkomponowano w odważny przód pojazdu, w którym umieszczono także obrotowy panel, zapewniający dostęp do gniazda ładowania samochodu. Zintegrowane oświetlenie tylne połączone jest z listwą LED, biegnącą przez całą szerokość klapy bagażnika, a w gamie atrakcyjnych lakierów znalazł się nowy, przyciągający wzrok kolor o nazwie Aqua Topaz.
By jeszcze mocniej podkreślić swoją wyjątkową pozycję w gamie Hondy, model debiutuje z nową identyfikacją wizualną, stworzoną dla pojazdów elektrycznych. Biały emblemat “H” z przodu staje się – wraz z eleganckim, zmienionym krojem czcionki w nazwie marki z tyłu – nowym symbolem elektryfikacji Hondy.
Dzięki przemyślanemu usytuowaniu elementów elektrycznego układu napędowego, w tym umieszczeniu akumulatora pod podłogą, wnętrze jest przestronne i zapewnia wygodę wszystkim pasażerom. Wysokiej jakości materiały i luksusowe fotele nadają wnętrzu wyjątkowy klimat, a praktyczny zestaw wskaźników cyfrowych i duży, centralny ekran dotykowy obsługują szeroką gamę zaawansowanych funkcji, które zapewniają pasażerom łączność i dostęp do wielu informacji podczas jazdy.
Honda e:Ny1 jest najnowszym modelem elektrycznym, wyposażonym standardowo w pakiet systemów bezpieczeństwa Honda SENSING, który gwarantuje imponujące efekty w przypadku kolizji i zmniejsza wysiłek kierowcy, dzięki wielu zaawansowanym systemom wspomagającym kierowcę.
„Po niedawnym rozszerzeniu gamy pojazdów hybrydowych e:HEV, model e:Ny1 stanowi kolejny krok w zwiększaniu oferty pojazdów zelektryfikowanych” – mówi Tom Gardner, starszy wiceprezes Honda Motor Europe Ltd. „Nowy model, zaprojektowany z myślą o zaspokojeniu europejskiego popytu na w pełni elektryczne kompaktowe SUV-y, łączy naszą filozofię zorientowaną na klienta z dynamicznym duchem jazdy Hondy. Powstał kompaktowy SUV, który oferuje praktyczność, walory użytkowe i komfort, a równocześnie zapewnia wysoką responsywność i ekscytujące wrażenia z jazdy, charakterystyczne dla pojazdów z napędem elektrycznym.”
Odważna i wyrafinowana stylistyka nadwozia prezentuje nową tożsamość modeli elektrycznych Hondy
Projekt modelu e:Ny1 wyróżnia się śmiałym, przemyślanym i wyszukanym charakterem jako nowy, w pełni elektryczny pojazd w gamie Hondy, zaś wyrazista estetyka z krótkim, przednim zwisem, dużymi felgami i szerokim rozstawem kół zapewnia mu budzącą zaufanie, posturę SUV-a.
Opływowe, wyraziste reflektory i gładki, dyskretny, przedni grill nadają modelowi e:Ny1 odważną stylistykę nadwozia i stanowią punkt wyjścia dla spójnego wzornictwa całego samochodu.
Wąska, pozioma listwa LED, umiejscowiona pod linią maski łączy reflektory i tworzy unikalną sygnaturę świetlną, widoczną w trakcie ładowania, a sportowy, przedni spojler wydaje się unosić pod dolną częścią osłony chłodnicy, gdy e:Ny1 stoi zaparkowany. Dolna część grilla natomiast wykończona jest w kolorze eleganckiej, błyszczącej czerni.
Gniazdo ładowania znajduje się za ruchomym panelem przedniej osłony, który w celu udzielenia dostępu obraca się do wewnątrz, a ponadto centralne położenie portu ułatwia zasilanie z obu stron samochodu.
Z profilu nowy e:Ny1 przypomina sylwetkę modelu HR-V, z charakterystyczną dla nadwozia coupe opadającą linią dachu, mocno zarysowanymi oknami i linią przewężenia oraz gładkimi, subtelnymi powierzchniami. Uporządkowana i harmonijna stylistyka modelu przejawia się w ukrytych przednich i tylnych klamkach, co czyni projekt spójnym na całej długości.
Tylne kierunkowskazy, światła hamowania i światła cofania są zintegrowane w jednym module wraz z listwą oświetleniową, podkreślając szerokość e:Ny1 i nadając mu budzący zaufanie wygląd.
Wraz z modelem e:Ny1 debiutuje nowa identyfikacja wizualna dla gamy pojazdów elektrycznych Hondy – białe emblematy ‘H’ z przodu i z tyłu, na felgach i kierownicy. Ponadto nowa stylistyka określająca markę modelu, umieszczona na całej szerokości klapy bagażnika zyskała świeżą, elegancką czcionkę, która pojawi się we wszystkich, przyszłych modelach elektrycznych marki.
Korzystający ze specjalnie zaprojektowanej platformy, e:Ny1 ma wymiary zbliżone do HR-V: 1584 mm wysokości, 1790 mm szerokości i 4387 mm długości, przy rozstawie osi wynoszącym 2607 mm. Nowe, 18-calowe felgi aluminiowe są standardem w całej gamie, podkreślając stabilną sylwetkę samochodu.
W momencie premiery klienci będą mieli do wyboru pięć kolorów – Platinum White, Crystal Black, Urban Grey, Vermilion Red oraz zupełnie nowy lakier Aqua Topaz.
Stan naładowania widoczny natychmiastowo
Model e:Ny1 zaprojektowany tak, aby dostarczać jak najlepszych wrażeń podczas ładowania został wyposażony we wskaźnik, który ułatwi kierowcom śledzenie postępów ładowania, nawet z dalszej odległości.
Czarna linia, biegnąca na całej szerokości górnej części gniazda ładowania podświetla się w chwili użytkowania, dzięki czemu aktualny stan naładowania jest widoczny już na pierwszy rzut oka. Podczas procesu zasilania, poziomy pasek pod linią maski delikatnie pulsuje zarówno z lewej, jak i z prawej strony, imitując cyfrowy puls, zaś po zakończeniu obszar pozostaje podświetlony, wskazując, że akumulator jest pełen. Dodatkowo wskaźnik sygnalizuje na czerwono wykrycie błędu ładowania, a po zakończeniu ładowania i odłączeniu przewodu, samochód „mruga” na pożegnanie.
Wnętrze wyznacza nowe standardy jakości, przestrzeni i komfortu
We wnętrzu e:Ny1 położono nacisk na wysokie standardy komfortu i jakości, przewyższające inne SUV-y z segmentu B. Kabina, czerpiąca inspirację z natury, zapewnia relaksującą atmosferę dzięki delikatnemu oświetleniu oraz fotelom o zmienionej konstrukcji z grubszą wyściółką i poprawionym podparciem, a ze względu na obniżoną deskę rozdzielczą, kierowca zyskuje znacznie zwiększony obszar pola widzenia.
Aby uzyskać poprawę wrażeń z jazdy – zarówno kierowcy, jak i pasażerów – jako priorytety przyjęto dobrą widoczność i funkcjonalność wnętrza, czego przykładem jest nowa konsola środkowa z prostym układem przycisków do zmiany biegów: Drive, Park i Neutral. Są one zgrabnie zintegrowane z przełącznikiem elektrycznego hamulca postojowego; wszystkie znajdują się w zasięgu ręki kierowcy, podobnie jak ładowarka indukcyjna do smartfona.
Na środku deski rozdzielczej dominuje duży, 15,1-calowy ekran dotykowy, który zapewnia dostęp do funkcji informacyjno-rozrywkowych za pośrednictwem nowego, podzielonego na „strefy” interfejsu, zaprojektowanego specjalnie dla nowego modelu. Wraz z 10,25-calowym zestawem wskaźników cyfrowych, ekran idealnie harmonizuje z klarownym i uporządkowanym wnętrzem pojazdu.
Przednie fotele, zaprojektowane z myślą o luksusowym stylu i wygodzie, zostały wypełnione grubą, uretanową wyściółką, która poprawia komfort jazdy i podpiera plecy podczas przyspieszania i pokonywania zakrętów. W zależności od lakieru nadwozia, dostępne są tapicerki z syntetycznej skóry w kolorze czarnym lub jasnoszarym, a wykończenie wnętrza stanowi dopełnienie sportowej estetyki.
Wnętrze w wersji Advance wyróżnia się eleganckimi przeszyciami o unikatowym wzorze. Kolor tapicerki jest czarny lub jasnoszary, w zależności od koloru nadwozia, natomiast fotele w wersji Elegance dostępne są wyłącznie w kolorze czarnym.
Komfort i przestronność drugiego rzędu foteli dorównują standardom modeli z wyższego segmentu ze względu na zmienioną konstrukcję poduszek siedzeń z grubszą wyściółką i obniżeniu pozycji punktu biodrowego.
Opracowany przez Hondę inteligentny system rozprowadzania powietrza, który po raz pierwszy zadebiutował w modelu HR-V, kieruje powietrze z dala od pasażerów, chroniąc ich przed gorącem i chłodem emitowanym przez szyby boczne, a jednocześnie działa odprężająco, niczym naturalna bryza. System kieruje strumień powietrza na szyby boczne i podsufitkę pojazdu, tworząc delikatny wir, który zapobiega wydmuchiwaniu powietrza bezpośrednio na pasażerów. Ponadto system ten może być zastosowany razem z funkcją nawiewu przez standardowe wyloty powietrza, lub bez nich.
W modelach w najwyższej wersji wyposażenia Advance panoramiczny dach wpuszcza do wnętrza światło i zwiększa poczucie przestronności, podobnie jak podczas jazdy kabrioletem. Dach dysponuje przednią osłoną przeciwsłoneczną i odłączaną, dwuczęściową osłoną tylną, co pozwala na pełną kontrolę stopnia doświetlenia wnętrza pojazdu. Dzięki manualnej obsłudze wyeliminowano potrzebę zastosowania podzespołów elektrycznych, co zwiększyło przestrzeń nad głową z tyłu, w tym powierzchnię przeszkloną.
W panoramicznym dachu wykorzystano, po raz pierwszy w Hondzie, szkło z filtrem – wysoce zaawansowany materiał pokryty mikroskopijną powłoką, poprawiającą efektywność termiczną, a także blokującą przenikanie promieniowania podczerwonego i ultrafioletowego, co dodatkowo zwiększa komfort podczas jazdy.
Walory praktyczne i rozplanowanie
Przemyślana konstrukcja i rozplanowanie elementów nowej Hondy e:Ny1 pozwoliły uzyskać doskonały dostęp, elastyczność i pojemność przestrzeni ładunkowej, nie ograniczając przy tym miejsca na nogi i nad głowami pasażerów. Akumulator został umieszczony pod podłogą, zwiększając tym samym przestrzeń w kabinie, z kolei tylne zawieszenie z belką skrętną, które zajmuje mniej miejsca niż sprężyny śrubowe, przyczynia się do wzrostu przestrzeni ładunkowej (+10% w porównaniu z HR-V).
Aby zapewnić wyjątkową wszechstronność, której właściciele oczekują od współczesnych modeli Hondy, w e:Ny1 zadbano o ułatwiony dostęp do ładunku, dzięki niskiemu progowi załadunkowemu i płaskiej podłodze bagażnika. Przy uniesionych, tylnych siedzeniach, e:Ny1 dysponuje pojemnością bagażnika wynoszącą 361 litrów; po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta ona do 801 litrów do linii okien, a przy załadowaniu po dach do 1176 litrów (dane dla wersji Elegance).
Nowo opracowany interfejs HMI i inteligentne rozwiązania techniczne
Model e:Ny1 prezentuje zupełnie nowe podejście do rozwiązań HMI Hondy z zaawansowanymi systemami skoncentrowanymi na użytkowniku, które oferują bardziej interaktywny interfejs. Centralnym elementem tego udoskonalenia jest nowy, 15,1-calowy ekran dotykowy, umieszczony na samym środku konsoli i 10,25-calowy ekran wskaźników cyfrowych. Rozwiązania te umożliwiają bezproblemowy dostęp do kompleksowego zestawu systemów wspomagających kierowcę oraz informacyjno-rozrywkowych, a także komunikują właściciela z samochodem i światem zewnętrznym.
Centralny ekran dotykowy jest łatwy w obsłudze ze względu na menu, podzielone na trzy odrębne, poziome strefy, co zapewnia intuicyjne i szybkie korzystanie z urządzenia, przy minimalnym rozpraszaniu uwagi. Górna strefa “Connect” przeznaczona jest dla ekranów nawigacji, zegara i kamery, które znajdują się w najbardziej widocznym miejscu, tuż na linii wzroku kierowcy. Na środkowym poziomie znajduje się strefa “Informacje dla Kierowcy”, w której prezentowany jest aktualny status pojazdu oraz ustawienia systemu audio i komunikacji, w tym aplikacje i ustawienia pojazdu, a także menu związane z funkcjami pojazdu elektrycznego i sterowanie telefonem, natomiast dolna strefa “Klimatyzacji” wyświetla wszystkie przełączniki do obsługi klimatyzacji oraz wentylacji. Co istotne, najczęściej używane funkcje dla ułatwienia są wyświetlane w najbardziej widocznym miejscu i mogą być personalizowane, zgodnie z preferencjami użytkownika.
System umożliwia prostą integrację z aplikacjami innych firm, w tym bezprzewodowego Apple Car Play i przewodowego Android Auto, natomiast samochodowy punkt dostępu Wi-Fi pozwala wszystkim pasażerom na wygodne korzystanie z sieci i pozostanie w kontakcie podczas jazdy. Ponadto bezprzewodowe aktualizacje w nowym e:Ny1 gwarantują stały dostęp do najnowszego oprogramowania wszystkich funkcji i aplikacji.
Obsługa ładowania
Model e:Ny1 korzysta z Usług Łączności, co ułatwia zarządzanie ładowaniem w domu, na stacji, z wnętrza samochodu a także zdalnie, za pośrednictwem aplikacji na smartfony My Honda+. Aplikacja pozwala również na blokowanie, odblokowywanie i uruchamianie samochodu. Klimatyzacja może być ustawiona i aktywowana jeszcze przed wyruszeniem lub w zaplanowanym czasie. Aplikacja umożliwia użytkownikom monitorowanie podróży, wyświetlanie lokalizacji samochodu i wysyłanie celu wyprawy do znajomych i rodziny. Ponadto w aplikacji wyświetlane są inne, przydatne informacje, takie jak poziom naładowania, czy status i licznik ładowania.
Honda umożliwia użytkownikom precyzyjne zarządzanie parametrami ładowania akumulatora e:Ny1, jeśli tylko zachodzi taka potrzeba. Aby dostosować się do różnych warunków ładowania i uniknąć problemów spowodowanych zmiennymi parametrami dostarczanej energii lub skokami napięcia, Usługi Łączności umożliwiają użytkownikom ustawienie maksymalnego prądu ładowania, w zależności od infrastruktury, zarówno dla ustawień “Dom”, jak i “Poza domem”. Oferowane są trzy poziomy, począwszy od “LOW”, który ogranicza prąd do 6 amperów, do najwyższego – “HIGH”, który pozwala na wykorzystanie górnych parametrów prądu podłączonej ładowarki, do uzyskania maksymalnego ładowania dopuszczalnego dla akumulatora.
Ta funkcja pozwala użytkownikowi wybrać wartość maksymalnego prądu ładowania z sieci tak, aby zapobiec zadziałaniu bezpiecznika w miejscach, w których nie jest używany osobny bezpiecznik dla ładowarek prądu przemiennego.
Układ napędowy i podwozie zaprojektowane z myślą o zapewnieniu dynamicznych osiągów oraz wyjątkowego komfortu i ciszy
Podwozie i układ napędowy e:Ny1 zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić przyjemne i wzbudzające zaufanie wrażenia z jazdy, które łączą w sobie jednocześnie ducha wysokich osiągów Hondy i walory napędu elektrycznego. Kluczem do tego rozwiązania jest pierwsze w Europie, zastosowanie wysokowydajnej platformy Hondy e:N Architecture F.
Architektura e:N, będąca częścią globalnej strategii elektryfikacji marki, jest efektem modułowego podejścia do konstrukcji pojazdów elektrycznych. Podstawową koncepcją, stojącą za tym rozwiązaniem, jest stosowanie wspólnych modułów opierających się na odpowiedniej ramie o wysokiej sztywności, zapewniającej bardzo dynamiczne osiągi. “F” oznacza architekturę e:Ny1 z silnikiem umiejscowionym z przodu i napędem na przednie koła, która będzie stanowić podstawę małych i średnich pojazdów elektrycznych Hondy w przyszłości.
Co więcej, inne platformy w globalnym portfolio marki będą także oferowane z opcjami napędu na wszystkie koła i na tylną oś. Wszystkie będą też oparte na tej samej koncepcji centralnego, wysokowydajnego akumulatora o dużej pojemności, zasilającego kompaktowy silnik napędowy o dużej mocy lub silniki w wypadku układu napędowego, dostarczającego moc na wszystkie koła.
Na platformie F ulokowano przemyślany układ napędowy typu “trzy w jednym”, na który składa się jednostka napędowa, silnik elektryczny i przekładnia, a jego łączna masa to zaledwie 77,4 kg (z olejem) nad przednią osią. Potężny silnik o mocy 204KM (150 kW) może pochwalić się wyjątkową sprawnością na poziomie 92%, co oznacza, że generuje 310 Nm momentu obrotowego (2 788 Nm na kołach), dzięki czemu samochód rozpędza się od zera do 100 km/h w 7,6 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. Zaawansowaną kontrolę temperatury realizuje układ chłodzenia cieczą, gwarantujący stabilne dostarczanie mocy, bez przegrzewania.
Ta dynamiczna konfiguracja stanowi podstawę lekkiej, ale sztywnej ramy nadwozia, która zbudowana jest z kombinacji stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, stanowiącej 47% masy nadwozia modelu. Strategiczne zastosowanie tych elementów w konstrukcji zewnętrznej zaowocowało wysoką sztywnością skrętną i niską masą, dzięki czemu model e:Ny1 jest o ponad 100 kg lżejszy od niektórych, europejskich konkurentów.
Honda e:Ny1 posiada dodatkowe struktury usztywniające o dużej wytrzymałości na rozciąganie w części podłogowej i dachowej, których nie miał HR-V, a także wokół przednich wnęk kół, co stanowi solidniejszą podstawę w przypadku konstrukcji dynamicznego pojazdu elektrycznego.
Łatwy w obsłudze akumulator o wysokiej wydajności z funkcją szybkiego ładowania
Kompaktowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 68,9 kWh, umieszczony pod podłogą e:Ny1, zapewnia zasięg do 412 km (WLTP). Pozwala on na szybkie ładowanie za pomocą ładowarki prądu stałego i złącza CCS od 10% do 80% pojemności w około 45 minut. Metoda ta pozwala również na doładowanie, zwiększające zasięg o 100 km w zaledwie 11 minut. Przy użyciu standardowej, domowej ładowarki prądu przemiennego, naładowanie od 10% do 80% całkowitej pojemności można osiągnąć w ciągu sześciu godzin.
Akumulator o wysokiej pojemności, ze zintegrowanym układem chłodzenia cieczą, składający się z ogniw o pojemności 195 Ah, umieszczony jest w centralnej części e:Ny1 pod podłogą. Taki rozkład sprawia, że środek ciężkości znajduje się nisko, a masa jest rozłożona centralnie, co poprawia trzymanie się drogi, a także wpływa korzystnie na parametry aerodynamiczne, bez konieczności stosowania dodatkowych elementów zewnętrznych.
Chociaż pojemność akumulatorów jest zbliżona do rozwiązań stosowanych przez liderów w tej klasie, najnowszy pojazd elektryczny Hondy wyróżnia się na ich tle wyższym wskaźnikiem stabilności ładowania, o ile bowiem niektórzy producenci zapewniają większą maksymalną szybkość ładowania, poziom ten jest rzadko osiągany ze względu na wahania szybkości procesu na różnych etapach cyklu ładowania akumulatora.
Model e:Ny1 dysponuje specjalnie opracowanym systemem ładowania, który pozwala na utrzymanie wyższego tempa ładowania, w porównaniu do konkurentów. Niektórym producentom zależy przede wszystkim na wskaźnikach szybkiego ładowania, natomiast Honda e:Ny1 jest w stanie utrzymać wyższą średnią prędkość przez większą część procesu ładowania. Liniowe, wyższe tempo ładowania utrzymuje się przez ponad połowę czasu ładowania, z bardzo niewielkim spadkiem, tuż przed osiągnięciem pełnej pojemności.
Takie założenie eksploatacyjne jest korzystne dla klientów, ponieważ zapobiega przedwczesnemu zużyciu akumulatora i pomaga utrzymać odpowiedni zasięg przez cały okres użytkowania pojazdu. Moc ładowania i strategia ładowania to dwa podstawowe elementy, które znacząco wpływają na żywotność baterii. Podejście Hondy do tych kwestii polegało zatem na uzyskaniu zdrowej równowagi pomiędzy wygodą użytkownika a trwałością akumulatora, dzięki zaawansowanym systemom zarządzania energią i kontroli temperatury.
Dynamika prowadzenia zgodna z duchem wysokich osiągów Hondy
Zespół projektowy e:Ny1 postawił sobie za cel opracowanie modelu oferującego poczucie wyrafinowania i płynności podczas jazdy, który zapewni wszystkim pasażerom maksymalny komfort i ciszę we wnętrzu, a jednocześnie satysfakcjonujące odczucia, jakie daje prowadzenie tak zwinnego pojazdu. Celem było stworzenie w pełni elektrycznego SUV-a, który prezentowałby walory dynamiczne, dostosowane do wszystkich europejskich warunków użytkowania i zróżnicowanych dróg, a jego prowadzenie i stabilność wzbudzałyby zaufanie klientów, przesiadających się z pojazdów z silnikami spalinowymi.
Dynamiczna kontrola stabilności Hondy dba o płynne i liniowe reakcje układu kierowniczego, dostarczając wystarczającą dawkę informacji zwrotnych, pozwalających kierowcy na wyczucie aktualnej przyczepności, celem odpowiedniego dostosowania swoich decyzji i zachowań. Układ kierowniczy pracuje lekko i gwarantuje doskonałą zwrotność przy niskich prędkościach, przekazując bieżące informacje zwrotne także podczas szybszej jazdy – taką charakterystykę opracowano specjalnie dla europejskiej wersji e:Ny1.
Najnowszy, elektryczny model Hondy został zaprojektowany tak, aby zapewnić płynne i komfortowe przyspieszanie oraz zwalnianie, co w efekcie ma korzystny wpływ na pasażerów i ogranicza czynniki powodujące chorobę lokomocyjną.
Podczas jazdy w kabinie panuje relaksująca atmosfera, co jest po części zasługą rozwiązań, mających na celu ograniczenie hałasu do poziomu osiąganego przez pojazdy klasy wyższej. Hałas drogowy w zakresie niskich i średnich częstotliwości został znacznie zredukowany, dzięki zastosowanemu przez Hondę specjalnemu rezonatorowi koła, w tym dynamicznemu, dodatkowemu elementowi tłumiącemu na belce H oraz niskiej masie ramy pomocniczej. Uzupełniają je materiały izolacyjne, strategicznie rozmieszczone w kabinie, które redukują hałas i wibracje o wysokiej częstotliwości.
Trzy wstępnie skonfigurowane tryby jazdy – Sport, Normal i Econ, umożliwiają kierowcy samodzielne dostosowanie ustawień pod kątem stylu jazdy i oszczędności energii. Tryb Econ ogranicza reakcję na pedał przyspieszenia, priorytetowo traktując oszczędzanie energii, dostosowując pod tym kątem zarówno działanie klimatyzacji, podgrzewania foteli, jak i kierownicy. Ponadto tryb ten stara się zapewnić komfortową temperaturę odczuwalną, utrzymując jak najbardziej ekonomiczną jazdę. Z kolei program Sport zapewnia bardziej emocjonujące wrażenia, dzięki bardzo czułym reakcjom na przyspieszenie, natomiast tryb Normal utrzymuje równowagę pomiędzy osiągami, a pełnym komfortem w kabinie.
Zaawansowane systemy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego zapewniają wyjątkową ochronę i wsparcie kierowcy
Honda e:Ny1 jest najnowszym modelem, wyposażonym standardowo w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Honda SENSING, wykorzystujących najnowsze, stosowane przez markę kamery i czujniki ultradźwiękowe.
Przedni układ stanowi kamera z obiektywem szerokokątnym, o efektywnym kącie widzenia w poziomie wynoszącym 100 stopni, która w połączeniu z szybkim procesorem przetwarzania obrazu, znacząco zwiększa precyzję wykrywania obiektów na potrzeby systemu autonomicznego hamowania przy jednoczesnym wsparciu innych, aktywnych systemów bezpieczeństwa, minimalizując skutki kolizji. Kolejna kamera znajduje się z tyłu pojazdu, a także dodatkowo po obu stronach lusterek zewnętrznych, co zapewnia 360-stopniowy zakres widzenia dla modelu w wersji Advance.
Wsparciem dla systemu opartego na kamerach jest dwanaście czujników ultradźwiękowych, rozmieszczonych wokół samochodu – po cztery na każdym przednim i tylnym zderzaku, oraz po dwa na obu bokach. Mogą one z dużą dokładnością wykrywać otaczające obiekty – takie jak budynki, czy też inne pojazdy. Systemy kamer i czujników ultradźwiękowych współpracują, aby poprawić ogólne bezpieczeństwo, umożliwiając Hondzie e:Ny1 dokładną identyfikację znaków drogowych i poboczy bez oznakowań poziomych na jezdni, a także motocykli, rowerzystów i innych pojazdów.
Połączenie miękkich i sztywnych elementów konstrukcyjnych, w tym stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, jest podstawą mocnego nadwozia, które gwarantuje wyjątkową ochronę przed skutkami kolizji czołowych, bocznych i tylnych, rozpraszając energię uderzenia z dala od przedziału pasażerskiego. Co więcej, ta metoda ochrony zapewnia również maksymalne bezpieczeństwo podzespołów elektrycznych wysokiego napięcia, które są automatycznie odłączane w przypadku kolizji.
Systemy Honda SENSING
Technologia Honda SENSING należy do najbardziej kompleksowych pakietów systemów bezpieczeństwa w branży. System wykorzystuje połączone informacje z radarów, kamer oraz czujników ultradźwiękowych, by wspierać i ostrzegać kierowcę o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Z kolei system zapobiegania zjeżdżania z pasa ruchu ostrzega kierowcę w przypadku wykrycia opuszczania pasa ruchu, bez włączonego kierunkowskazu. Dzięki mechanizmowi utrzymywania na pasie, pojazd aplikuje delikatny moment obrotowy w układzie kierowniczym i dokonuje drobnych korekt kierunku jazdy, aby utrzymać samochód we właściwej pozycji, a także uruchamia układ hamulcowy, aby spowolnić zjazd z pasa ruchu.
Pojazd jest również wyposażony w najnowszego Asystenta jazdy w korku. Pozwala on na zminimalizowanie wysiłku kierowcy podczas jazdy z niskimi prędkościami w korkach, pomagając utrzymać pojazd na swoim pasie ruchu, począwszy od prędkości 0 km/h. Z kolei przy szybszych prędkościach, od około 60 km/h, system płynnie przełącza się na Aktywną kontrolę pasa ruchu – jest to niższa prędkość, niż w przypadku systemów konwencjonalnych.
Ponadto system rozpoznawania znaków drogowych wykrywa i wyświetla znaki na cyfrowym ekranie wskaźników za kierownicą. Rozwiązanie technologiczne wyświetla również wstępne powiadomienia o zbliżających się znakach tak, aby ułatwić kierowcy przygotowanie się do wjazdu na skrzyżowanie, a także uwzględnienie ograniczeń prędkości na odcinkach, w które wjeżdża. System współpracuje z tempomatem adaptacyjnym, pozwalającym na zmianę za jednym dotknięciem ustawień ogranicznika prędkości.
System monitorowania uwagi kierowcy ostrzega prowadzącego o zmniejszeniu koncentracji za kierownicą. Wykorzystuje czujnik kąta do pomiaru stopnia korygowania pozycji kierownicy, dla utrzymania prawidłowego położenia samochodu na pasie ruchu. Jeśli system wykryje nietypowe i utrzymujące się działanie korekcyjne, powiadomi kierowcę o konieczności zrobienia przerwy.