MotoNews.pl

Citroen prezentuje nowy model e-C3

17 października 2023

Citroen-e-C3-2024

Wraz z premierą Citroena C3 czwartej generacji marka rzuca wyzwanie dotychczasowym europejskim standardom projektowania i konstruowania samochodów z segmentu B. W 100% elektryczny e-C3 oferuje najwyższy w swojej klasie komfort, łatwą obsługę, doskonałe wyposażenie i świetny stosunek jakości do ceny, a przy tym jest produkowany w Europie.

Nowy Citroen e-C3 2024

W 100% elektryczny model e-C3 dumnie stoi na czele czwartej generacji najpopularniejszego samochodu Citroena, który od premiery pierwszej generacji w 2002 roku sprzedał się w liczbie ponad 5,6 miliona egzemplarzy. C3 jest najpopularniejszym modelem marki i stanowi 29 procent wolumenu sprzedaży Citroena w Europie. W 2022 roku model C3 zdobył 11 procent całego europejskiego rynku samochodów z segmentu B.

Citroen E C3 2024 1

Nowy e-C3 zapowiada nowy rozdział w historii Citroena. Popularna i odważna marka zmienia się i podejmuje zdecydowane działania na rzecz powszechnej dostępności pojazdów w 100% elektrycznych. Dowodem na to jest pierwszy zaprojektowany i wyprodukowany w Europie w pełni elektryczny hatchback z segmentu B, skierowany do klientów pragnących cieszyć się bezemisyjną mobilnością w uczciwej i przystępnej cenie.

Thierry Koskas, dyrektor generalny Citroena, wyjaśnia: „Oferowanie przystępnych cenowo pojazdów jest od zawsze fundamentem filozofii Citroena. Jednak oczekiwania klientów wobec pojazdów należących do segmentu B zmieniają się, co jest szczególnie związane ze wzrostem popularności SUV-ów i coraz silniejszym dążeniem do poruszania się pojazdami elektrycznymi w miastach i poza nimi. Sprostanie tym oczekiwaniom stanowi istotne wyzwanie dla europejskich producentów pojazdów. Citroen odważnie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom europejskich klientów i oferuje nowy, w 100% elektryczny model e-C3: nowoczesny, wyrazisty i komfortowy hatchback z segmentu B, który jest w pełni wyposażony, zaprojektowany na potrzeby rynku europejskiego i wyprodukowany w Europie, a przy tym niezwykle przystępny cenowo – ceny pojazdu z kompletnym wyposażeniem zaczynają się już od 23 300 euro”.

Citroen E C3 2024 2

Najwyższy komfort w swojej klasie

  • Dzięki zastosowaniu po raz pierwszy w tym segmencie zawieszenia Citroen Advanced Comfort®, cieszącego się dużą renomą, w połączeniu z nowymi fotelami Citroen Advanced Comfort® jazda modelem e-C3 przywodzi na myśl podróże na latającym dywanie.
  • Wyższy i bardziej proporcjonalny przy zachowaniu podobnych wymiarów – nowy e-C3 oferuje bezkompromisowy komfort, wyższą pozycję za kierownicą (100 mm więcej w porównaniu z hatchbackiem B) ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie, większy prześwit oraz zewnętrzne elementy ochronne odzwierciedlające gust klientów.

Progresywne ograniczniki hydrauliczne w nowym modelu e-C3

Po raz pierwszy w segmencie samochodów z segmentu „B” Citroen wyposaża w standardzie wszystkie wersje nowego, w 100% elektrycznego modelu e-C3 w innowacyjne i wyjątkowe zawieszenie Citroen Advanced Comfort®.

Progresywne ograniczniki hydrauliczne (Progressive Hydraulic Cushions®), niewidoczne dla kierowcy i pasażerów, zapewniają użytkownikom samochodu wyjątkowy komfort jazdy przywodzący na myśl podróże na latającym dywanie. To rozwiązanie sprawia, że inżynierowie mają większą swobodę w dostrajaniu zawieszenia nowego modelu e-C3 tak, aby uzyskać wrażenie, że samochód „płynie” podczas jazdy po nierównym podłożu. Zamiast mechanicznych ograniczników w każdym narożniku pojazdu zastosowano dwa ograniczniki w połączeniu z amortyzatorem i sprężyną – jeden odpowiada za kompresję, a drugi za dekompresję, czyli odbicie.

Citroen E C3 2024 3

Uznany system działa dwuetapowo. W przypadku mniejszych sił kompresji i dekompresji sprężyna i amortyzator wspólnie kontrolują ruchy w pionie, bez konieczności wspomagania ze strony ograniczników hydraulicznych. Natomiast gdy na zawieszenie oddziałują duże siły, sprężyna i amortyzator współpracują z ogranicznikami hydraulicznymi, aby stopniowo spowalniać ruch i niwelować wstrząsy przy skrajnych odchyleniach. W przeciwieństwie do ogranicznika mechanicznego, który pochłania energię, a następnie oddaje jej część w postaci wstrząsu, ogranicznik hydrauliczny pochłania i rozprasza energię w całości.

„Komfort jest kluczowym elementem filozofii Citroena. To dla nas bardzo ważna kwestia, ponieważ tak postrzegają ją nasi klienci. Dlatego dołożyliśmy wszelkich starań, aby nowy e-C3 był najbardziej komfortowym samochodem w segmencie hatchbacków B. W tym celu wykorzystaliśmy innowacje Citroena, takie jak nowe wersje foteli Citroen Advanced Comfort® i zawieszenie Citroen Advanced Comfort®, dostępne po raz pierwszy w modelu C3” – powiedziała Laurence Hansen, dyrektor ds. produktu i strategii Citroena.

Przytulne wnętrze zapewnia najwyższy komfort w swojej klasie

Przestronne wnętrze powstało na bazie prostych, ale dopracowanych powierzchni, aby zapewnić użytkownikom atmosferę podobną do tej panującej w ich domowym zaciszu. Nowe wzory foteli Citroen Advanced Comfort® w modelu e-C3 są dostosowane do wnętrza samochodu i pokryte dodatkową warstwą pianki, dzięki czemu są przyjemne i miękkie w dotyku oraz zapewniają komfortową jazdę na każdym dystansie.

Citroen E C3 2024 4

Przy wysokości 1,57 m nowy model zapewnia pasażerom siedzącym z przodu o 30 mm więcej miejsca nad głową, co przekłada się na wyższą pozycję za kierownicą, dającą większe poczucie kontroli i bezpieczeństwa. Lepsza widoczność przestrzeni wokół pojazdu jest korzystna dla wszystkich i przyczynia się do poprawy nastrojów wśród podróżujących. Wnętrze nowego modelu e-C3 jest faktycznie niemal pod każdym względem bardziej przestronne niż w przypadku jego poprzednika, pomimo tego, że pojazd jest tylko o 19 mm dłuższy i o 6 mm szerszy. Przestrzeń na łokcie pasażerów z tyłu jest większa o 19 mm, a z przodu o 21 mm od średniej rynkowej, zaś przestrzeń na nogi podróżujących na tylnej kanapie jest najlepsza w swojej klasie i przekracza średnią o co najmniej 20 mm.

Nowy e-C3 to także łatwe przewożenie różnych ładunków i bagażu. Wyższe wnętrze pojazdu oferuje praktyczne i przemyślane schowki na panelach drzwi, konsoli środkowej i pod środkowym podłokietnikiem, a na konsoli środkowej dostępna jest ładowarka indukcyjna (standard w wersji Max). Wygodna modułowa konstrukcja oparć tylnych siedzeń 60–40 (standard w wersji Max) oraz szerokość między tylnymi nadkolami wynosząca 1015 mm zapewniają możliwość przewożenia większych ładunków, gdy tylko zajdzie taka potrzeba, a pojemny bagażnik o pojemności 310 litrów za tylnymi siedzeniami jest wystarczająco duży, aby pomieścić torby z zakupami.

Nowy e-C3 ma 1,57 m wysokości (nie licząc poprzeczek dachowych) i jest wyższy od swojego poprzednika, a dzięki prześwitowi typowemu dla SUV-ów ułatwia wsiadanie i wysiadanie oraz zapewnia pewniejszą jazdę po progach zwalniających, krawężnikach i wybojach często spotykanych podczas jazdy w mieście i na terenach podmiejskich. W przypadku w 100% elektrycznego modelu e-C3 prześwit wynosi 163 mm, co jest imponującą wartością w porównaniu ze 135 mm prześwitu w poprzednim modelu.

Citroen E C3 2024 5

Eeasy Electric Life

  • Silnik elektryczny o mocy 83 kW/113 KM gwarantuje odpowiednie osiągi i moment obrotowy podczas codziennych dojazdów do pracy i długich podróży, a akumulator LFP o pojemności 44 kWh zapewnia zasięg do 320 km wg WLTP.
  • Funkcja szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 100 kW od 20 do 80 procent pojemności w zaledwie 26 minut.
  • Nawigacja online z nową aplikacją e-ROUTES zapewnia skrócenie czasu podróży i bardziej niezawodny dostęp do sieci punktów ładowania w czasie rzeczywistym.

Wprowadzona po raz pierwszy przez Stellantis ekonomiczna platforma wykorzystuje akumulator LFP (litowo-żelazowo-fosforanowy) o pojemności 44 kWh, zapewniający zasięg do 320 km wg WLTP, a funkcja szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 100 kW umożliwia przejście od 20 do 80 procent pojemności w 26 minut.

Standardowe ładowanie prądem przemiennym w zakresie od 20% do 80% trwa około 4 godzin i 10 minut przy mocy 7 kW lub 2 godziny i 50 minut w przypadku, gdy jest dostępna moc 11 kW. Łatwy dostęp zarówno do domowych, jak i publicznych punktów ładowania prądem przemiennym jest zapewniony standardowym kablem Mode 3, dostarczanym w zestawie, który idealnie nadaje się do regularnego ładowania w domu za pomocą Wall Boxa, a także poza domem przy użyciu publicznych stacji ładowania. Kabel umożliwia ładowanie za pomocą jednofazowego Wall Boxa o mocy 7,4 kW lub trójfazowego o mocy 11 kW.

Citroen E C3 2024 6

Silnik o mocy 83 kW (113 KM) i w pełni automatyczna skrzynia biegów zapewniają przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 11 sekund, natomiast prędkość maksymalna wynosi 135 km/h. Oznacza to, że nowy e-C3 zapewnia moc i osiągi wystarczające do codziennej jazdy i poruszania się w ruchu ulicznym, zwłaszcza w środowisku miejskim i podmiejskim.

Właściciele pojazdu mogą również planować podróże, a także monitorować stan procesu ładowania i poziom naładowania akumulatora w czasie rzeczywistym oraz korzystać z rozbudowanej nawigacji dzięki nowej aplikacji e-ROUTES, opracowanej specjalnie dla pojazdów elektrycznych Citroen w ramach subskrypcji usług mobilnych Connect Plus. Za pośrednictwem aplikacji MyCitroen użytkownicy e-C3 będą mogli również zarządzać harmonogramami ładowania, a także wstępnie nagrzewać lub chłodzić pojazd oraz sprawdzać jego lokalizację i poziom naładowania akumulatora.

Kierowcy nowego, w 100% elektrycznego Citroena e-C3, którzy zdecydują się na opcję Connect Plus, będą mogli skorzystać z zestawu nowych, specjalnych narzędzi poprawiających komfort użytkowania pojazdu, takich jak:

  • Aplikacja Citroen e-ROUTES została opracowana specjalnie dla pojazdów elektrycznych Citroen i jest przepustką kierowcy do jak najlepszego planowania tras, łatwego monitorowania poziomu naładowania akumulatora i danych dotyczących sieci punktów ładowania w czasie rzeczywistym. Dzięki zintegrowanej aplikacji kierowcy mają gwarancję skrócenia czasu podróży, dostępu do najlepszych i najbardziej wiarygodnych danych dotyczących sieci punktów ładowania w czasie rzeczywistym, a także zawsze wiedzą, jaki będzie poziom naładowania akumulatora w momencie dotarcia do celu, przy czym w razie potrzeby zmiany w trasie dokonywane są automatycznie.
  • Funkcja E-Remote pozwala korzystać z aplikacji MyCitroen jak z pilota zdalnego sterowania pojazdem e-C3, aby wstępnie nagrzać lub schłodzić pojazd przed jazdą, zarządzać harmonogramami ładowania, monitorować stan naładowania i wyświetlać lokalizację pojazdu.

Samochód jest automatycznie parowany z aplikacją e-ROUTES, gdy właściciel wprowadza swoje dane do konta MyCitroen.

Citroen E C3 2024 9

Pełne wyposażenie

  • Nowy, w 100% elektryczny Citroen e-C3 zaskakuje i zachwyca bogatym wyposażeniem i inteligentnymi rozwiązaniami uzupełniającymi bezkompromisowe podejście do kwestii komfortu.
  • C-Zen Lounge z wyświetlaczem head-up i kompaktową kierownicą to inteligentna koncepcja deski rozdzielczej w nowej odsłonie i rezygnacja z tradycyjnych rozwiązań na panelu wskaźników, co zapewnia kierowcy łatwy dostęp do wszystkich kluczowych informacji bez konieczności odrywania wzroku od drogi.
  • Wbudowany uchwyt na smartfona umożliwia kierowcy automatyczne uruchamianie nowej aplikacji systemu informacyjno-rozrywkowego za pomocą bezprzewodowej technologii NFC (Near Field Communication).
  • Szeroki wybór funkcji wspomagania prowadzenia, teraz dostępny we wszystkich wersjach, zapewnia komfort, poczucie bezpieczeństwa i wsparcie.

Priorytetem dla zespołów projektantów i konstruktorów w 100% elektrycznego modelu e-C3 było zapewnienie wiodącego w swojej klasie komfortu i relaksującego otoczenia dla wszystkich pasażerów. To jednak tylko element całości, ponieważ równie ważne było wyposażenie tego zaprojektowanego i produkowanego w Europie hatchbacka z segmentu B w zaskakująco rozbudowany zestaw udogodnień i inteligentnych rozwiązań, które zaspokoją wszystkie potrzeby klientów.

Citroen E C3 2024 7

C-Zen Lounge

Najważniejszym celem było wyznaczanie nowych standardów projektowania wnętrza pojazdów. Nowy e-C3 oferuje innowacyjne, przestronne i bogato wyposażone wnętrze C-Zen Lounge, które proponuje – jak przystało na Citroena – odmieniony wygląd tradycyjnej deski rozdzielczej i zapewnia niezrównany poziom komfortu.

Wraz z wprowadzeniem C-Zen Lounge kierowca i pasażer z przodu mogą cieszyć się czystym i niezakłóconym widokiem do przodu, jakby patrzyli przez szeroki łuk, dzięki dużej przedniej szybie i poziomemu panelowi przedniemu, który graficznie rozciąga się na cały pojazd i jest otoczony charakterystycznymi dla Citroena pionowymi otworami wentylacyjnymi. Panel przedni jest podzielony na dwa odrębne poziomy. Elementy techniczne znajdują się na górze, a część poniżej wykończona jest miłym w dotyku, przypominającym obicie sofy materiałem.

Prawdziwą nowością jest brak tradycyjnego zestawu wskaźników w górnej części panelu przedniego. W nowym, w 100% elektrycznym modelu e-C3 po raz pierwszy zastosowano nowy wyświetlacz head-up Citroena, który prezentuje informacje o pojeździe na błyszczącej, czarnej powierzchni pomiędzy górną częścią deski rozdzielczej a dolną częścią przedniej szyby. Inteligentne rozwiązanie eliminuje problem powielania informacji między wyświetlaczem head-up i panelem wskaźników i zapewnia kierowcy łatwy dostęp do wszystkich kluczowych informacji bez odrywania wzroku od drogi.

Citroen E C3 2024 8

Nowa, kompaktowa i wielofunkcyjna kierownica jest mniejsza i łatwiejsza w obsłudze oraz posiada regulację wysokości i głębokości, co pomaga zapewnić, że wyświetlacz head-up jest dobrze widoczny podczas jazdy.

Pośrodku panelu przedniego znajduje się kolorowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 10,25 cala, skierowany lekko w stronę kierowcy, natomiast w ramach standardowego wyposażenia właściciele wersji You mogą korzystać z systemu My Citroen Play ze stacją dokującą na smartfona i aplikacją, która umożliwia dostęp do muzyki, radia, połączeń telefonicznych i nawigacji z poziomu własnego urządzenia.

Obszyta materiałem i delikatnie wyprofilowana pozioma sekcja w stylu Sofa Design nadaje wnętrzu przytulności i podkreśla charakterystyczny wygląd kokpitu, a jednocześnie wzmacnia uczucie komfortu i odprężenia.

„Jesteśmy bardzo dumni z przestronnego wnętrza, a w szczególności z naszego nowego panelu przedniego, który łączy minimalizm technicznej części górnej z przytulnym charakterem dolnej części w stylu Sofa Design. Rzadko zdarza się w tym segmencie, aby górna część panelu przedniego była tak uporządkowana po lewej i prawej stronie. Nam udało się to osiągnąć dzięki nowej koncepcji wnętrza C-Zen Lounge z wyświetlaczem head-up Citroena. Umieszczenie centralnego ekranu systemu informacyjno-rozrywkowego czy stacji dokującej na smartfona pośrodku oznaczało również, że nie musimy sięgać po nieporęczne i mniej estetyczne rozwiązania” – powiedział Boris Reinmöller, menedżer ds. opracowania projektów.

Citroen E C3 2024 10

Intuicyjne rozwiązania w zakresie łączności

W 100% elektryczny e-C3, pomimo że jest stosunkowo kompaktowym samochodem, oferuje bogaty wybór funkcji w ramach systemu informacyjno-rozrywkowego. Wszystko z myślą o łatwości użytkowania przez pasażerów i szybkim dostępie do inteligentnych, przydatnych rozwiązań, niezbędnych do wygodnego podróżowania i bezproblemowego korzystania z technologii mobilnych.

Intuicyjne elementy sterujące na kierownicy oraz przycisk Home we wszystkich wersjach zapewniają kierowcy bezstresowe wrażenia z jazdy. Dostępne są dwa poziomy systemu informacyjno-rozrywkowego:

  • MY CITROeN PLAY ZE STACJĄ DOKUJĄCĄ NA SMARTFONA stanowi standardowe wyposażenie w wersji You. Wbudowany uchwyt na smartfona umożliwia kierowcy podłączenie urządzenia i automatyczne uruchamianie dedykowanej nowej aplikacji systemu informacyjno-rozrywkowego za pomocą bezprzewodowej technologii NFC (Near Field Communication). Użytkownicy pojazdu za pośrednictwem swoich urządzeń z zainstalowaną aplikacją mogą korzystać ze skrótów w celu obsługi telefonu, radia, nawigacji i aplikacji muzycznych. Elementy sterujące na kierownicy e-C3 sprawiają, że kierowca nie odrywa rąk od kierownicy, a przycisk Home ułatwia powrót do strony głównej aplikacji.
  • MY CITROeN DRIVE Z EKRANEM DOTYKOWYM 10’’ jest dostępny w standardzie w wersji Max. Ergonomicznie zaprojektowany kolorowy wyświetlacz centralny o przekątnej 10,25 cala bazuje na architekturze widżetów wzorowanej na smartfonach i zapewnia dostęp za pomocą wirtualnych skrótów do kluczowych funkcji nawigacji, telefonu, radia, aplikacji i multimediów. Bezprzewodowa łączność WiFi umożliwia dublowanie ekranu smartfona i kompatybilność z Apple CarPlay i Android Auto.

Aby w pełni wykorzystać możliwości systemu, klienci mogą wybrać jeden lub oba poziomy subskrypcji usług mobilnych za pośrednictwem konta MyCitroen, przez internet lub z poziomu aplikacji MyCitroen.

Citroen E C3 2024 11

Usługa Connect One zapewnia natychmiastowy dostęp do funkcji e-Call i Citroen Assistance, zdalnej obsługi serwisowej oraz cyfrowej książki przeglądów.

Za niewielką miesięczną opłatą po rocznym okresie próbnym właściciel pojazdu może zamówić usługę Connect Plus, która dodatkowo oferuje informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, aby ułatwić wybór optymalnej trasy podróży. Trasy alternatywne są wyznaczane i proponowane w oparciu o przewidywane natężenie ruchu i bieżące utrudnienia w ruchu lub korki.

Standardowe systemy informacyjno-rozrywkowe w obu wersjach nowego e-C3 (My Citroen Play ze stacją dokującą na smartfona, My Citroen Drive z 10-calowym ekranem dotykowym) są kompatybilne z aplikacją Citroen e-ROUTES.

Citroen E C3 2024 12

Funkcje wspomagania prowadzenia, które zapewniają bezpieczeństwo

Obszerny pakiet najnowszych technologii wspomagania prowadzenia w nowym modelu e-C3 został opracowany w trosce o umysły i ciała wszystkich pasażerów, a przede wszystkim kierowcy. Znajdziemy w nim m.in. następujące rozwiązania:

  • Active Safety Brake to system hamowania awaryjnego, który działa w zakresie prędkości od 5 do 135 km/h, w dzień i w nocy, aby ograniczyć obrażenia osób znajdujących się w pojeździe, a także pieszych i rowerzystów.
  • Aktywny system kontroli pasa ruchu pomaga kierowcy w utrzymaniu prawidłowej pozycji między oznaczeniami pasów ruchu poprzez delikatną korektę układu kierowniczego, gdy samochód zjeżdża z pasa ruchu, lub ostrzega kierowcę o zjeżdżaniu z pasa ruchu przy niższych prędkościach. System działa w zakresie prędkości od 60 do 180 km/h i wyłącza się, gdy używane są kierunkowskazy.
  • System kontroli uwagi kierowcy informuje kierowcę, gdy trajektoria pojazdu jest niewłaściwa na jego pasie ruchu. Dwustopniowy alarm w pierwszym kroku wykrywa zbaczanie z toru jazdy i ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym oraz komunikatem „Jedź ostrożnie”. W kolejnym kroku, po wykryciu czterech przypadków zbaczania z toru jazdy, włącza się dodatkowy alarm i komunikat „Niebezpieczna jazda”. Funkcja Coffee Break Alert zaleca kierowcy zrobienie przerwy po 2 godzinach ciągłej jazdy z prędkością ponad 65 km/h. Komunikat jest powtarzany co godzinę, jeśli kierowca nie zrobi przerwy.
  • Funkcja rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości odczytuje znaki i informuje o nich kierowcę na wyświetlaczu head-up Citroena. Inteligentny system wykorzystuje dane o ograniczeniach prędkości zapisane w systemie nawigacji i potrafi również odczytywać tymczasowe znaki ograniczenia prędkości. Regulator i ogranicznik prędkości umożliwiają kierowcy ograniczenie maksymalnej prędkości jazdy w celu zapewnienia zgodności z przepisami.
  • Elektryczny hamulec postojowy (EPB) jest aktywowany automatycznie po wyłączeniu silnika i zwalniany po naciśnięciu pedału przyspieszenia. Kierowca może sterować hamulcem EPB ręcznie przy użyciu dźwigni na konsoli środkowej. Dodatkowo system wspomagania ruszania na wzniesieniu przytrzymuje pojazd przez kilka sekund na wzniesieniach o nachyleniu powyżej 3 procent, aby zapobiec niepożądanemu przemieszczaniu się pojazdu.
  • System automatycznego przełączania świateł drogowych i mijania wykorzystuje kamerę zamontowaną na przedniej szybie do automatycznego przełączania pomiędzy światłami mijania i drogowymi w przypadku wykrycia nadjeżdżających pojazdów.
  • Czujniki parkowania z tyłu ostrzegają kierowcę o zbliżaniu się do przeszkód, w tym dzieci, podczas manewrów cofania. Kamera cofania jest aktywowana po włączeniu biegu wstecznego, aby zapewnić widok przestrzeni za pojazdem i ostrzec kierowcę o możliwych przeszkodach za pośrednictwem kolorowego ekranu o przekątnej 10,25 cala (jeśli jest dostępny).

Citroen E C3 2024 13

Świetny stosunek jakości do ceny

  • Przystępne ceny modelu e-C3 o zasięgu 320 km zaczynają się od 23 300 euro, co wpisuje się w coraz intensywniejsze działania Citroena na rzecz powszechnej dostępności pojazdów w 100% elektrycznych.
  • Klienci mają do wyboru dwie dobrze wyposażone wersje – You i Max – aby nie komplikować nadmiernie procesu podejmowania decyzji.
  • Citroen e-C3 o zasięgu 200 km pojawi się w 2025 roku, a jego cena zaczynać się będzie od 19 900 euro.

Nowa platforma zapewniająca efektywność kosztową

Po raz pierwszy w Europie Citroen zbudował nowego Citroena e-C3 na platformie skonstruowanej specjalnie na potrzeby w 100% elektrycznych układów napędowych. Podstawą samochodu jest wersja niezwykle elastycznej globalnej platformy inteligentnego pojazdu Stellantis, która umożliwiła Citroenowi zaoferowanie klientom całkowicie nowego e-C3 w cenach zaczynających się od 23 300 euro.

„Nasza globalna platforma Smart Car jest niezwykle wydajna i już teraz wykorzystujemy jej możliwości poza Europą poprzez wprowadzanie nowych, dostosowanych do poszczególnych regionów modeli Citroena na rynkach takich jak Indie i Ameryka Południowa. Platforma stanowiła idealny punkt wyjścia dla nowej europejskiej gamy modeli e-C3 i choć od początku była projektowana z myślą o napędzie wyłącznie elektrycznym, jest wystarczająco elastyczna, aby pomieścić układy napędowe ICE, a także być podstawą większych i mniejszych pojazdów, w tym SUV-ów” – powiedziała Laurence Hansen, dyrektor ds. produktu i strategii Citroena.

Citroen E C3 2024 14

Przystępna cena i prostszy wybór

Jednym z priorytetów było uproszczenie procesu zakupowego dla klientów. Na wielu rynkach europejskich nowy Citroen e-C3 będzie oferowany w przystępnej cenie, przy czym ceny podstawowej wersji You zaczynają się od 23 300 euro.

„Zakup nowego samochodu może okazać się nie lada wyzwaniem, gdy trzeba zapoznać się z często ogromnym wyborem wersji i wariantów wyposażenia zarówno tych w pakiecie, jak i dodatkowo płatnych. W Citroenie dążymy do tego, aby cały proces był prostszy i bardziej przyjazny klientom. Dlatego wprowadzamy inteligentne podejście do poziomów serii, jak również zwiększamy przejrzystość cen” – powiedział Nicolas Monnot, wiceprezes marki Citroen ds. pozycjonowania cenowego i wyników.

Nowy, w 100% elektryczny e-C3 będzie dostępny dla europejskich klientów w uproszczonej gamie dwóch dobrze wyposażonych wersji – You i Max.

Podstawowa seria You wyróżnia się bogatym wyposażeniem standardowym, obejmującym m.in. reflektory LED, zawieszenie Citroen Advanced Comfort®, Active Safety Brake (system hamowania awaryjnego), nowy wyświetlacz head-up Citroena, system informacyjno-rozrywkowy My Citroen Play ze stacją dokującą na smartfona, elektrycznie sterowane lusterka boczne, automatyczne oświetlenie, czujnik parkowania z tyłu, tylny spojler, tempomat, klimatyzację manualną i 6 poduszek powietrznych.

Citroen E C3 2024 15

W najlepiej wyposażonej w gamie serii „Max” dostępne są dodatkowo 17-calowe diamentowane obręcze ze stopów lekkich, dwukolorowe nadwozie z kontrastującym dachem, ozdobne relingi dachowe, przednie i tylne osłony podwozia, kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 10,25 cala z funkcją wyświetlania ekranu smartfona, fotele Citroen Advanced Comfort®, automatyczne wycieraczki, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka boczne, kierownica obszyta skórą, drugi rząd siedzeń składany w proporcji 60/40 oraz regulacja fotela kierowcy, tylne światła full LED, przyciemniane szyby z tyłu, fotele z materiału TEP, automatyczna klimatyzacja, nawigacja 3D, bezprzewodowe ładowanie, kamera cofania, elektrochromatyczne lusterko wsteczne i elektrycznie sterowane tylne szyby.

Nowy e-C3 będzie oferowany w 5 wyrazistych kolorach lakieru wysokiej jakości – Polar White, Montecarlo Blue, Elixir Red, Mercury Grey i Perla Nera Black. Charakterystyczny dla Citroena dwukolorowe nadwozie z kontrastującym dachem będzie oferowane klientom w standardzie w kolorze czarnym lub białym w wersji Max, z linią podziału przebiegającą idealnie wzdłuż wyraźnej krawędzi przetłoczonej na słupku C.

Wzmocnienie marki w Europie

Nowy e-C3 jest pierwszym w 100% elektrycznym przedstawicielem segmentu B oferowanym w regionie przez europejskiego producenta na tym poziomie cenowym, który został zaprojektowany w Europie, a konkretnie w studiu Citroena w zakładzie Stellantis Automotive Design Network w Velizy-Villacoublay pod Paryżem, i będzie produkowany w Europie w zakładzie produkcyjnym Stellantis Trnava na Słowacji. Nowy Citroen e-C3 pojawi się w salonach dealerskich w drugim kwartale 2024 roku.

Citroen E C3 2024 16

Chociaż Citroen spodziewa się, że nowy e-C3 dokona poważnych zawirowań na rynku hatchbacków z segmentu B, które są projektowane i konstruowane w Europie, to dla nabywców samochodów zainteresowanych jeszcze tańszą jazdą po mieście w trybie w pełni elektrycznym nadchodzą jeszcze lepsze wieści. W 2025 roku do nowego modelu o zasięgu 320 km dołączy wersja o zasięgu 200 km, co sprawi, że nowy Citroen e-C3 będzie jeszcze bardziej przystępny cenowo i będzie kosztował 19 900 euro.

Samochód daje początek rodzinie nowych modeli, które odegrają istotną rolę we wzbogacaniu europejskiej oferty produktowej Citroena i wartości marki, a także w dalszym umacnianiu jej konkurencyjnej pozycji na najważniejszym rynku.

„Naszą misją jest zwiększenie udziału Citroena w europejskim rynku do co najmniej 5 procent, zaś uzupełnienie naszej oferty na początku 2024 roku o nowy, w 100% elektryczny model e-C3, który będzie przystępny cenowo, stanowi klucz do osiągnięcia tego celu. Nowy model e-C3 odgrywa również ważną rolę w dalszych działaniach Citroena na rzecz powszechnej dostępności pojazdów elektrycznych i uzupełnia ofertę naszych nowych modeli e-C4 i e-C4X o zwiększonym zasięgu, a także wyjątkowego rozwiązania w zakresie mobilności, jakim jest Citroen Ami” – dodaje Koskas.

Citroen E C3 2024 17

Odważna stylistyka i nowa tożsamość marki

  • Po raz pierwszy w samochodzie produkcyjnym debiutuje nowy, bardziej charakterystyczny znak marki Citroen, składający się z dużego, owalnego logo Citroena w nowej interpretacji.
  • Wyższy i odważniejszy Citroen e-C3 z dumą inauguruje nowy styl projektowania Citroena, po raz pierwszy zaprezentowany w koncepcyjnym modelu Citroen Oli z 2022 roku, w którym pionowe elementy kontrastują z poziomymi, idealnie dopracowanymi powierzchniami.

Rodzina modeli Citroena e-C3 czwartej generacji na rynek europejski została całkowicie odmieniona i zyskała świeży, asertywny wygląd, będący ucieleśnieniem nowej, odważnej stylistyki marki.

Nowa koncepcja stylistyczna, po raz pierwszy zaprezentowana w koncepcyjnym modelu Citroen Oli z 2022 roku, odważnie i precyzyjnie podkreśla kontrast między elementami pionowymi i poziomymi. Wyższy, bardziej pionowy przód wieńczy duże, owalne logo marki – dumnie umieszczone centralnie i wyeksponowane z każdej strony przez lśniące poziome osłony chłodnicy w kolorze czarnym – które przyciąga wzrok i stanowi techniczną interpretację kultowego logo inspirowaną architektonicznym projektowaniem parametrycznym.

Citroen E C3 2024 18

Ważnym akcentem jest nowy, charakterystyczny wygląd reflektorów i tylnych świateł, po raz pierwszy zaprezentowany w koncepcyjnym modelu Citroen Oli. Zastosowano tu charakterystyczne oświetlenie na trzech poziomach z jednym pionowym i dwoma poziomymi kloszami, które przywodzą na myśl ostrza.

Krótka, wysoka i pozioma maska odznacza się starannie wyprofilowanymi powierzchniami, które przyciągają światło i kontrastują z bardziej pionowym profilem przednim. Maska przechodzi w większą, bardziej pionową szybę przednią. Całość optycznie powiększa bryłę samochodu i podkreśla poczucie bezpieczeństwa.

W profilu bocznym wyróżniają się starannie wyprofilowane linie podcięcia z przodu i z tyłu, które przechodzą przez linię pasa w nowe, charakterystyczne klosze lamp i subtelne załamania w panelach drzwi, przyciągające światło i zwiększające atrakcyjność sylwetki samochodu.

Citroen E C3 2024 19

Charakterystyczna stylistyka utrzymana jest również w tylnej części nadwozia, gdzie wyróżnia się dopracowany profil dolnej części tylnej klapy, nad którym znajduje się pozioma błyszcząca listwa ozdobna w kolorze czarnym z tym samym motywem inspirowanym kultowym logo marki, jaki zastosowano na pionowej przedniej części nadwozia. Całość umiejętnie eksponuje duże, centralnie umieszczone nowe owalne logo Citroena. Nowe, charakterystyczne tylne światła umieszczono w narożnikach pojazdu. Mamy tu dwa poziome klosze i jeden pionowy, a całość nawiązuje do układu oświetlenia z przodu pojazdu. Pod otwieraną klapą znajduje się solidny zderzak, ścięty na krawędziach zewnętrznych, aby poprawić aerodynamikę i jeszcze bardziej podkreślić asertywną sylwetkę samochodu.

Większe 16- i 17-calowe stalowe i diamentowane obręcze kół ze stopów lekkich (standard w wersjach Max) zostały przesunięte do narożników, aby podkreślić stabilność i solidność pojazdu. Mimo to samochód zachowuje kompaktowe wymiary – ma zaledwie 4,01 m długości i 1,76 m szerokości.

„Jesteśmy zdania, że nowy, w 100% elektryczny Citroen e-C3 zmienia zasady gry wśród hatchbacków z segmentu B, ponieważ wsłuchaliśmy się w to, co klienci najbardziej cenią w SUV-ach, i przełożyliśmy najbardziej wartościowe rozwiązania na udoskonaloną i bardziej przemyślaną stylistykę samochodu. Choć pod względem długości i szerokości model nie różni się bardzo od swojego poprzednika, to jest o 100 mm wyższy, co daje większe poczucie siły i obecności na drodze. Dodatkowymi atutami są większy prześwit i wyższe pozycje foteli, dzięki czemu kierowcy i pasażerowie czują się bardziej komfortowo podczas pokonywania wybojów, krawężników i innych przeszkód na ulicach współczesnych miast” – powiedział Pierre Leclercq, szef działu projektowania Citroena.

Źródło: Citroen