Nowy Ford C-MAX

Nowy Ford C-MAX16.02.2007
Ford C-MAX, oferowany przez Ford of Europe 5-miejscowy kompaktowy minivan, w swoim nowym wcieleniu na rok 2007 otrzymuje odświeżone, bardziej dynamiczne oblicze, któremu towarzyszy długa lista modyfikacji ...

Kompaktowy, zwinny i zgrabny Ford C-MAX będzie oferowany obok nieco większego Forda S-MAX, niedawno wybranego "Samochodem Roku 2007". Oba modele będą tworzyły w ofercie Forda stylowy tandem o zdecydowanie uniwersalnym charakterze i o bardzo eleganckiej linii. Jednocześnie są to samochody, które w swoich klasach należą do zdecydowanie najlepszych pod względem dynamiki i własności jezdnych.

Nowy Ford C-MAX 1 Mimo dość mocno zmienionego wyglądu, nowy Ford C-MAX nie stracił absolutnie nic ze swoich atutów. Przede wszystkim nadal jest on dostępny w wersji ze zmiennym układem siedzeń (Comfort Seat System), funkcjonalnym rozwiązaniem pozwalającym na zmianę układu foteli w zależności od potrzeby chwili: z jednej strony komfortowa tylna kanapa z tyłu pozwala wygodnie podróżować trzem osobom. Jednak w razie potrzeby, gdy z tyłu jadą tylko dwie osoby, istnieje możliwość złożenia środkowego tylnego siedzenia i ukośnego przesunięcia do tyłu obu skrajnych foteli, z jednoczesnym zsunięciem ich ze sobą. Tym samym wyraźnie zwiększa się ilość miejsca na nogi i na wysokości ramion dla dwóch jadących z tyłu pasażerów.

Sporo pracy włożono w opracowanie nowych elementów stylistyki zewnętrznej nadwozia i detali wykończenia wnętrza. Przód nadwozia nowego Forda C-MAX został przeprojektowany i uzupełniony o elementy nawiązujące do języka stylistycznego „kinetic design”, dominującego w ostatnich modelach Forda. Konwencja ta umiejętnie łączy ostro zarysowane krawędzie i kontury, z „muskularnymi” kształtami i opływowymi liniami. Razem zabiegi te tworzą interesujący efekt sprawiający wrażenie "energii uchwyconej w ruchu". Efekt, który utrzymuje się także wtedy, gdy samochód stoi nieruchomo.

Najbardziej charakterystyczną cechą przedniej części nowego Forda C-MAX jest zmieniony, trapezowy kształt dolnego wlotu powietrza pod zderzakiem, który bardzo ładnie komponuje się z kratą zasadniczego wlotu powietrza, z reflektorami i maską silnika o wyraźnie widocznych trzech płaszczyznach. Razem, elementy te nadają nadwoziu Forda C-MAX charakterystyczny, sportowy wygląd.

Krata górnego, zasadniczego wlotu powietrza do silnika otrzymała chromowaną listewkę w miejscu, gdzie biegnie przednia krawędź maski silnika. Uwagę zwraca powiększony owal znaku firmowego Forda – kolejne dwa elementy charakterystyczne dla nowego oblicza samochodów Forda. Widziana z góry przednia część nadwozia wyraźnie układa się w trzy charakterystyczne płaszczyzny.

Nowy Ford C-MAX 2 Podobnie jak w Fordzie Mondeo, w masce silnika widoczne są dwie linie biegnące od przedniej szyby do górnych krawędzi wlotu powietrza. Tworzą one lekkie "wybrzuszenie" pokrywy silnika, sugerujące znaczną moc kryjącej się pod maską jednostki napędowej.

Masywny przedni zderzak jest elementem jednosekcyjnym, wykonanym niezwykle starannie. W jego dolną część wkomponowano mniejszy wlot powietrza o charakterystycznym zarysie trapezu oraz ustawione pionowo światła przeciwmgielne. Całość podkreśla bardzo solidny, wręcz "muskularny" wygląd całego nadwozia

Z tyłu, Ford C-MAX otrzymał zderzak o nowym, bardziej zaokrąglonym kształcie, który sięga nieco głębiej i płynniej przechodzi w pozostałą część nadwozia. Kluczowym elementem stylistycznym tylnej części nadwozia są ustawione pionowo tylne światła, w których zastosowano diody LED oraz bezbarwne klosze. Efekt końcowy jest niezwykle ciekawy, nadając modnie prezentującej się sylwetce samochodu czyste i wyraziste kontury.

Nowe technologie to także komfort i bezpieczeństwo

Nowy Ford C-MAX otrzymał szereg najnowocześniejszych rozwiązań mających służyć zwiększeniu komfortu użytkowania i podniesieniu poziomu bezpieczeństwa. Nowy, rzucający się w oczy kształt reflektorów podkreśla modny i nowoczesny charakter samochodu i zarazem zapewnia jeszcze lepszą widoczność.

W egzemplarzach wyposażonych w reflektory biksenonowe, funkcje świateł postojowych spełniają tzw. "paski świetlne" użyte w miejsce tradycyjnych żarówek. Świecące barwą niebieską rurki fluorescencyjne zostały uformowane w kształt przednich reflektorów i dodatkowo akcentują pochyłość przedniego profilu nadwozia. To kolejny element kojarzący się z samochodami wyższej klasy.

Standardowo montowane tylne światła z diodami LED są w ogóle nowością w samochodach Forda. Ich zastosowanie akcentuje nowoczesny charakter i modne wykończenie nowego Forda C-MAX. Świecące się diody w tylnych światłach tworzą wyraźnie widoczny układ punktów świetlnych, które sprawiają, że Ford C-MAX jest natychmiast rozpoznawalny nawet z dużej odległości.

Nowy Ford C-MAX 3 W nowym modelu dostępny będzie szklany dach panoramiczny, rozjaśniający i optycznie powiększający wnętrze. Obejmując niemal cały obszar dachu dla maksymalnego zwiększenia widoczności i rozjaśnienia wnętrza, powierzchnia szklana jest zabarwiona na ciemno dla wyeliminowani niebezpieczeństwa oślepiania i uniknięcia niekorzystnych refleksów świetlnych. W razie potrzeby wewnętrzne rolety pozwolą zasłonić dach dla większej prywatności, lub gdy po prostu potrzeba więcej cienia. Tafla dachu będzie pokryta specjalną powłoką odbijającą promienie słoneczne, przez co wnętrze nie będzie się nadmiernie nagrzewać w upalne dni, co pośrednio także wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa.

Wnętrze − wysoka jakość i wiele możliwości wykorzystania

Funkcjonalny i uniwersalny charakter wnętrza oraz ciepły, przyjazny klimat nadają kabinie pasażerskiej Forda C-MAX bardzo szczególny charakter. Jednak najważniejszą cechą nowego wnętrza jest szeroko rozumiany komfort.

Wszystkie mniejsze i większe detale wykończenia składają się na wrażenie bardzo wysokiej jakości, zarówno pod względem zastosowanych rozwiązań, jak i samego wykonania. Wszystko pozostawia trwałe, niezwykle pozytywne wrażenie. Wzornictwo wnętrza w dużym stopniu harmonizuje ze stylistyką „kinetic design”, która ukształtowała zewnętrzną szatę nadwozia. W efekcie zmienione, finezyjnie zaprojektowane wnętrze nowego Forda C-MAX prezentuje się bardzo świeżo.

Czerwone oznaczenia i piktogramy na wskaźnikach, czerwone podświetlenie zegarów i przełączników, pokrętła opcjonalnej elektronicznie sterowanej klimatyzacji dwustrefowej DEATC (Dual Electronic Automatic Temperature Control) i wreszcie szeroki wybór systemów informacyjnych i urządzeń służących rozrywce w czasie jazdy pod względem wizualnym idą w tym samym kierunku co rozwiązania wcześniej zaproponowane w Fordzie S-MAX.

Na życzenie nabywcy Ford C-MAX może być wyposażony w radioodtwarzacze firmy Sony. Zmienione wzornictwo panelu audio także w tym przypadku służy płynnemu wkomponowaniu urządzenia w nową konsolę na desce rozdzielczej. Wysokiej klasy aparatura firmy Sony jest dostępna z odtwarzaczem płyt kompaktowych z jedną kieszenią lub ze zmieniarką na 6 płyt CD.

Do standardowego wyposażenia Forda C-MAX weszło gniazdko służące do podłączania zewnętrznych urządzeń. Gniazdko zostało wygodnie ulokowane na centralnej konsoli. Dzięki niemu, do samochodowego systemu audio można bez trudu podłączyć każdy typowy odtwarzacz plików muzycznych MP3 i słuchać ulubionych wykonawców przez samochodowe głośniki.

Nowa centralna konsola w bogatszych wersjach wyposażeniowych Forda C-MAX ma nieco zmieniony wygląd i teraz w sposób płynny przechodzi w deskę rozdzielczą. Konsola została uzupełniona o przesuwany podłokietnik o konstrukcji teleskopowej, który znacząco zwiększa komfort jazdy na przednich fotelach.

Zmienił się także wygląd wewnętrznych wykładzin drzwi, a w wersjach Ghia i Titanium górna część wykładzin, tuż pod szybami, otrzymała specjalne miękkie wykończenie.

Nowy Ford C-MAX 4 Inne elementy wyposażenia, które decydują o bardziej nowoczesnym charakterze wnętrza nowego Forda C-MAX to nowo zaprojektowane koło kierownicy z zagłębieniami na kciuki w wersji Trend oraz nowa, zgrabniejsza, unoszona do góry dźwignia hamulca postojowego w kształcie litery "Z". Dźwignia jest funkcjonalna w użyciu i zajmuje mniej miejsca, pozostawiając dosyć przestrzeni w centralnej konsoli na umieszczenie 1,5-litrowej butelki z napojem. Nowo wprowadzone dyskretne podświetlenie od góry centralnej konsoli kieruje na nią strumień rozproszonego światła w ciepłej tonacji bursztynowej. Nowa kolorystyka wnętrza w modnych tonacjach: Arizona/Biscuit, Ebony/Peter, czy Ebony/Dark Flint, tworzy ciepły, przytulny klimat, ładnie harmonizując przy tym z nową gamą odcieni lakierów nadwozia.

Starannie ukształtowane sportowe fotele, jeszcze lepiej przytrzymujące ciało, nowe tkaniny tapicerki foteli i nowe, specjalne ściegi tapicerskie podkreślają wrażenie, że mamy do czynienia z samochodem, który w dużym stopniu powstał po to, by sprawiać przyjemność kierowcy. Z kolei osoby podróżujące z tyłu z pewnością ucieszy fakt, że w ofercie nadal dostępny jest system zmiennej konfiguracji tylnych siedzeń (Comfort Seat System), który w bogatszych wersjach wyposażeniowych jest nawet częścią wyposażenia standardowego.

Bogactwo wyboru

Nowy Ford C-MAX będzie oferowany w czterech wersjach wyposażeniowych: Ambiente, Trend, Ghia oraz Titanium. Opcjonalny pakiet "X-pack" jest dostępny w wersjach Ghia i Titanium. Natomiast nabywcy wybierający Forda C-MAX w wersjach Trend lub Titanium mogą dodatkowo zamówić pakiet "Sport". Tak skonstruowana bogata oferta rynkowa powinna spełniać wszystkie potrzeby i życzenia potencjalnych klientów.

Wersje Ghia i Titanium to najbardziej luksusowe wersje w rodzinie Forda C-MAX, przy czym Titanium jest wersją najbardziej komfortową, wykończoną i wyposażoną w szereg urządzeń i funkcji w konwencji "techno". Standardowe wyposażenie obejmujące m.in. barwione na niebiesko szyby, czy 17-calowe wieloramienne obręcze kół z oponami 205/50, uzupełnione o liczne elementy zdobnicze we wnętrzu, wykończone „szczotkowanymi” powierzchniami chromowanymi, z pewnością spodoba się tym osobom, które na co dzień preferują modne, nowoczesne wzornictwo i nowinki techniczne.

Ford C-MAX − bezpieczeństwo i jakość jazdy

Ford od lat stoi na stanowisku, że precyzyjnie dopracowane ustawienia zawieszenia są pierwszym warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa czynnego na odpowiednio wysokim poziomie. Zasada ta jest jednym z fundamentalnych elementów filozofii projektowania układów jezdnych, znanej dziś pod hasłem Ford Precision Drive.

W nowym Fordzie C-MAX rozstaw kół zwiększono o 5 mm, co wpływa na większą stabilność w czasie jazdy, a to z kolei daje kierującemu większą pewność prowadzenia i większą łatwość panowania nad samochodem w różnych sytuacjach na drodze. Inne elektronicznie sterowane układy zwiększające bezpieczeństwo aktywne to: ABS, elektroniczny układ podziału siły hamowania (EBD), elektroniczny układ wspomagania nagłego hamowania (EBA) i elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP). Działając razem, wszystkie te urządzenia umożliwiają kierowcy pełniejsze panowanie nad pojazdem i reagowanie w trudnych sytuacjach ze znacznie większym marginesem bezpieczeństwa.

Nowym rozwiązaniem, znacząco podnoszącym bezpieczeństwo, są reflektory z systemem adaptacji AFS (Adaptive Front Lighting System), które dzięki możliwości doświetlania zakrętów znacznie poprawiają widoczność podczas jazdy w nocy. System AFS jest oferowany z reflektorami halogenowymi. Zasada działania polega na tym, że reflektory mają możliwość obrotu w płaszczyźnie poziomej i podczas wchodzenia w zakręt „podążają” (z odpowiednim uwzględnieniem prędkości jazdy) za skrętem kierownicy i skrętem kół, precyzyjniej oświetlając drogę przed samochodem oraz pobocze.

Fundamentem bezpieczeństwa biernego w przypadku Forda C-MAX jest sztywna konstrukcja nadwozia, a przede wszystkim niezwykle odporna na odkształcenia klatka przedziału pasażerskiego. Obie te cechy są nieodłącznym elementem Inteligentnego Systemu Bezpieczeństwa (IPS) Forda, w skład którego wchodzą inne zaawansowane rozwiązania chroniące kierowcę i pasażerów w razie kolizji.

Obok pełnowymiarowych poduszek powietrznych czołowych i poduszek bocznych kierowcy i pasażera przodu, system IPS w Fordzie C-MAX obejmuje również boczne kurtyny powietrzne przy pierwszym i drugim rzędzie foteli, napinacze przednich pasów z ogranicznikami naprężenia taśmy pasów, bezpieczną kolumnę kierownicy oraz wspornik pedałów z zabezpieczeniem chroniącym przed wepchnięciem pedałów do wnętrza w razie zderzenia.

Wszystkie trzy miejsca z tyłu są standardowo wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przy obu skrajnych tylnych fotelach znajdują się bezpieczne mocowania typu ISOFIX dla fotelików dziecięcych. Taki układ nie tylko zapewnia maksymalny komfort podróżowania, ale przede wszystkim wysoki poziom bezpieczeństwa jadących z tyłu dzieci. Warto przypomnieć, że pierwsza generacja Forda Focus C-MAX otrzymała 4-gwiazdkową notę w testach Euro NCAP właśnie w kategorii bezpieczeństwa przewożonych dzieci.

Ford C-MAX − szeroki wybór jednostek napędowych

Wszystkie silniki benzynowe serii Duratec oferowane w Fordzie C-MAX, a więc jednostki 1,6-, 1,8-, oraz 2,0-litrowe mają tak dobraną charakterystykę, by jak najpełniej wydobyć walory układu jezdnego Forda C-MAX i zapewnić możliwie najlepszą dynamikę i najwyższe osiągi. Zakres mocy obejmuje przedział od 100 KM do 145 KM, przy czym szczytowe wartości momentu obrotowego osiągają poziom od 150 do 185 Nm.

Wszystkie silniki są jednostkami o bardzo nowoczesnej konstrukcji. Kadłub i głowica są odlewane z lekkiego stopu aluminium, co znacznie zmniejsza ich masę i pozwala obniżyć środek ciężkości pojazdu.

Zmotoryzowani, którzy poszukują jednostek napędowych jeszcze bardziej przyjaznych środowisku, mają do dyspozycji nowego Forda C-MAX w wersji napędzanej silnikiem Duratec HE Flexifuel o pojemności 1,8 litra, zasilanego benzyną lub etanolem.

Silnik Forda C-MAX w wersji Flexifuel może spalać dowolną mieszankę obu tych paliw, od paliwa zawierającego w 100% benzynę, aż po mieszankę zawierającą aż 85% bioetanolu (E85), bez jakiegokolwiek uszczerbku dla osiągów i przyjemności prowadzenia. Ponieważ bioetanol jest paliwem wytwarzanym z odnawialnych zasobów biomasy, jego stosowanie pomaga − poprzez zamknięcie obiegu CO2 − znacząco zmniejszyć emisję CO2 do atmosfery, nawet o 80%.

Ekologiczne samochody napędzane silnikami wielopaliwowymi, znajdujące się w normalnej ofercie rynkowej, są ważnym elementem promowanych przez Forda zaawansowanych technologicznie rozwiązań pomagających chronić nasze środowisko. Na przykład, aż 80% wszystkich samochodów rodziny Forda Focus sprzedawanych obecnie w Szwecji, i 40% wszystkich pojazdów Forda kupowanych na tamtejszym rynku, jest napędzanych właśnie ekologicznymi silnikami typu Flexifuel. Wersje Forda Focus i Forda C-MAX z silnikami Flexifuel są w tej chwili w sprzedaży w 10 krajach Europy.

Silniki wysokoprężne Duratorq TDCi

Silniki o zapłonie samoczynnym rodziny Ford Duratorq TDCi są uważane za wiodące na rynku pod względem osiągów i efektywności. Przy tym wszystkie pracują równo, płynnie, bardzo cicho i charakteryzują się bardzo niskimi wskaźnikami emisji zanieczyszczeń.

Obecnie rodzina tych silników w przypadku Forda C-MAX liczy cztery jednostki o pojemnościach 1,6 litra, 1,8 litra oraz 2,0 litrów. Dwie z tych jednostek są seryjnie wyposażone w filtr cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter).

Zakres mocy dla silników wysokoprężnych obejmuje przedział od 90 KM do 136 KM, zaś dostępne wartości maksymalnego momentu obrotowego zaczynają się od 215 Nm, a kończą się na imponujących 320 Nm. Wszystkie bez wyjątku diesle charakteryzują się więc znacznym zapasem momentu i bardzo wysoką siłą uciągu, przy czym nie odbywa się to kosztem zwiększenia spalania paliwa. W tzw. cyklu mieszanym (norma 93/116/EG), nowy Ford C-MAX napędzany silnikiem 1,6-litrowym Duratorq TDCi zużywa zaledwie 4,8 litra oleju napędowego na 100 km. Nawet najmocniejsza jednostka 2.0 Duratorq TDCi DPF w Fordzie C-MAX zużywa średnio 5,8 l/100 km w cyklu mieszanym.

Nowy Ford C-MAX jest oferowany z trzema skrzyniami biegów, których parametry pozwalają bardzo dobrze wykorzystać dostępną moc i moment obrotowy silników, i tym samym zapewnić optymalne osiągi przy różnych warunkach i stylach jazdy:
- 5-stopniowa ręczna skrzynia biegów Ford Durashift standardowo współpracuje z silnikami benzynowymi o pojemności 1,6, 1,8 orz 2,0 litrów, oraz z silnikami wysokoprężnymi Duratorq TDCi pojemności 1,6 i 1,8 litra
- 6-stopniowa ręczna skrzynia biegów Durashift jest standardowo oferowana z 2,0-litrowym silnikiem diesla Duratorq TDCi
- 4-biegowa przekładnia automatyczna Ford Durashift jest dostępna wraz z 2,0-litrowym silnikiem Duratec

Nowy Ford C-MAX wejdzie do sprzedaży na rynkach całej Europy w drugim kwartale 2007 roku.