Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
ffffe
4.21

Ford Explorer

Ford Explorer

Ford Explorer to SUV segmentu D produkowany przez amerykańską markę od 1990 roku, wprowadzony do oferty w miejsce 2-drzwiowego modelu Ford Bronco II. Od początku produkcji Ford zdecydował się wprowadzić na rynek już sześć generacji samochodów Ford Explorer.

Mimo że model Ford Explorer podobnie jak poprzednik w pierwszej fazie bazował na podwoziu i rozwiązaniach zaczerpniętych z amerykańskiej wersji Forda Rangera, z założenia miał być pojazdem rodzinnym z możliwościami terenowymi, który będzie konkurował m.in. z modelami Jeep Cherokee i Grand Cherokee.

Amerykański Ford Explorer jest to jeden z nielicznych pojazdów, który doskonale sprawdza się zarówno w cięższym terenie, jak i w roli luksusowej, niezwykle przestronnej limuzyny. W USA model Ford Explorer jest od lat najlepiej sprzedającym się modelem w swej klasie.

Ford Explorer I generacja (1990-1994)

Wprowadzenie Forda Explorer pierwszej generacji w miejsce Bronco II przesunęło Forda do segmentu średniej klasy SUV-ów, a przedział pasażerski przeszedł poważne modernizacje w celu przyciągnięcia amerykańskich rodzin do zakupu nowego SUV-a Forda.

W momencie premiery Explorer był oferowany z silnikiem V6 Cologne o pojemności 4 litrów i mocy 121 kW (165 KM) produkowanym w Niemczech i 5-stopniową manualną skrzynią biegów produkowaną przez Mazdę lub opcjonalnie z 4-biegowym automatem Forda A4LD z nadbiegiem. Oprócz standardowego układu napędowego na tylne koła Explorer był również oferowany z różnymi konfiguracjami częściowego napędu na cztery koła.

Początkowo model występował w wersjach wyposażenia XL i XLT oraz XL oraz Sport w wersji 3-drzwiowej. W 1994 roku Ford wprowadził do wyposażenia Explorera luksusową wersję Limited. W latach 1993-95 Ford próbował też sprzedawać Explorera w Europie, na rynku niemieckim była dostępna najwyższa wersja wyposażeniowa tego modelu.

Ford Explorer IV generacja (2005-2010)

Wprowadzony na rynek w 2006 roku Ford Explorer czwartej generacji (U251) miał zupełnie nowe wnętrze, przeprojektowane tylne zawieszenie, oraz montowane standardowo: system monitorowania ciśnienia w oponach i elektroniczną kontrolę stabilności. W 2007 r. w Explorerach w wersjach Eddie Bauer i Limited pojawiły się elektrycznie składane podesty, które opuszczają się, aby ułatwić wejście do pojazdu, a następnie chowają się po zamknięciu drzwi.

Ponownie podstawowym silnikiem tej generacji był 4-litrowy silnik V6 o mocy 210 KM (157 kW), a opcjonalnie można było zamówić Explorera z 24-zaworowym silnikiem V8 4,6 litra o mocy 292 KM (218 kW), podobnym do silnika Forda Mustanga GT piątej generacji, ale z żeliwnym blokiem zamiast bloku aluminiowego stosowanego w Mustangach. W obu wariantach silnikowych w standardzie była zbudowana przez Forda 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów, oparta na konstrukcji ZF.

Czwarta generacja Explorera była ostatnią, w której zastosowano konstrukcję "body on frame", a ostatni model tej generacji zjechał z linii montażowej 16 grudnia 2010 roku.

Ford Explorer V generacja (2010-2019)

Ford Explorer piątej generacji zadebiutował na rynku w 26 lipca 2010 roku. W związku z przeniesieniem projektu na platformę D4, zarówno podwozie, jak i nadwozie pojazdu zostały znacznie zmienione w nowej generacji. Zastosowano też efekt pływającego dachu podobny do tego jaki wykorzystano wcześniej w modelu Ford Flex. Model z zewnątrz charakteryzuje się reflektorami o schodkowej stylistyce, podobnymi do tych stosowanych w innych modelach Forda (Edge, Escape, Expedition i F-150), a także nowymi lampami tylnymi.

Piąta odsłona Forda Explorera nie otrzymała już silnika V8. Zamiast tego do oferty weszły silniki benzynowe R4 z rodziny EcoBoost o pojemnościach 2,0 i 2,3 litra oraz silniki V6 EcoBoost 3,5 l Twin-Turbo oraz fordowskie silniki V6 Ti-VCT Cyclone o pojemności 3,5 litra. Explorer był dostępny z napędem na przednie koła lub z pełnym napędem na wszystkie koła. Elektronika off-roadowa obejmowała m.in. Hill Descent Control (HDC), Hill Ascent Assist (HAA), elektroniczną kontrolę trakcji czterech kół i Terrain Management.

W 2012 roku na bazie Explorera producent zaprezentował odmianę przeznaczoną dla służb mundurowych w wersji Ford Explorer Police Interceptor Utility. Policyjny SUV Forda występował z silnikiem V6 Cyclone o pojemności 3,7 litra i zawsze z napędem AWD.

Ford Explorer VI generacja (2019-)

Podczas North American International Auto Show w styczniu 2019 roku Ford zaprezentował Explorera nowej generacji, a 3 miesiące później zupełnie nowy Ford Explorer w wersji hybrydowej zadebiutował w Europie w Amsterdamie.

Ford Explorer Hybrid czyli hybrydowa odmiana plug-in Forda Explorera sprzedawana na rynku europejskim jest napędzana trzylitrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym V6 o mocy 257 kW (349 KM) oraz silnikiem elektrycznym o mocy 74 kW (101 KM). Całkowita moc układu jaką podaje oficjalnie Ford to 336 kW (457 KM). Zestaw akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 13,1 kWh umożliwia zasięg elektryczny do 48 km.

Ceny nowych modeli

Ford Explorer - Fotogalerie

Ostatnie 20 wiadomości związane z Ford Explorer:

Ford Explorer na sygnale

Ford Explorer na sygnale W przypadku służb ratownictwa medycznego największym wyzwaniem jest zapewnienie pomocy medycznej w trudno dostępnych, odległych zakątkach...

czytaj dalej

Ford Explorer i rower to idealni kompani terenowych wycieczek

Ford Explorer i rower to idealni kompani terenowych wycieczek Jak najlepiej przygotować się do sezonu rowerowego w styczniu i dlaczego w teren najlepiej dojechać Fordem Explorerem z napędem na cztery koła opowiada Maja...

czytaj dalej

Ford Explorer - komfortowy SUV gotowy na każdą przygodę

Ford Explorer - komfortowy SUV gotowy na każdą przygodę Bezemisyjny w mieście, dzięki hybrydzie typu plug-in i nie do zatrzymania w terenie za sprawą m.in. napędu na cztery koła, dużego prześwitu, systemu kontroli zjazdu i...

czytaj dalej

Szeroka gama hybrydowych i elektrycznych modeli Forda

Szeroka gama hybrydowych i elektrycznych modeli Forda W gamie Forda znajdą się modele typu Mild Hybrid, Hybrid, Plug-in Hybrid i elektryczne – wśród nich są samochody miejskie, rodzinne, SUV-y, a także auta...

czytaj dalej

Ford przedstawia finałowy odcinek Maja Explorer

Ford przedstawia finałowy odcinek Maja Explorer Premiera finałowego odcinka serii "Maja Explorer" na kanale YouTube Ford Polska. Do tej pory serial obejrzało ponad 250 tys....

czytaj dalej

Maja Explorer - nowy projekt Forda i Mai Włoszczowskiej

Maja Explorer - nowy projekt Forda i Mai Włoszczowskiej Ford Explorer - 7-osobowy, hybrydowy SUV maksymalnie dopasowany do potrzeb nawet najbardziej wymagających kierowców i pasażerów, wesprze Maję w realizacji projektu...

czytaj dalej

Pozostałe artykuły ...

Ford - archiwum artykułów