Ford GT to jeden z najsłynniejszych supersamochodów w historii, który powstał jako hołd dla legendarnego Ford GT40 – zwycięzcy 24h Le Mans w latach 1966–1969.
Model GT, produkowany już w XXI wieku, zawsze łączył zaawansowaną technologię z dziedzictwem wyścigowym marki, a jego kolejne generacje i edycje specjalne stały się motoryzacyjnymi ikonami.
Pierwowzór: Ford GT40 (1964–1969)
Choć technicznie nie był jeszcze „Fordem GT” w późniejszym znaczeniu, historia współczesnych modeli zaczyna się od GT40. Powstał w latach 60., kiedy Henry Ford II chciał kupić Ferrari, a gdy do transakcji nie doszło – postanowił pokonać włoską markę na torze Le Mans. Rezultatem był Ford GT40, który w latach 1966–1969 czterokrotnie wygrał 24-godzinny wyścig, stając się legendą motorsportu.
Ford GT 1. generacji (2004–2006)
W 2002 roku, na stulecie Forda, pokazano koncepcyjny model GT40 Concept, który zyskał ogromny rozgłos. Dwa lata później rozpoczęto produkcję limitowanej serii pod nazwą Ford GT – bez oznaczenia „40” (ze względu na kwestie prawne związane z nazwą).
Charakterystyka
- Silnik: 5.4 V8 Supercharged (modular V8) o mocy 558 KM i 678 Nm,
- Napęd: RWD, 6-biegowa skrzynia manualna Ricardo,
- Osiągi: 0–100 km/h w 3,8 s, prędkość maksymalna 330 km/h.
Wyprodukowano ok. 4038 egzemplarzy w latach 2005–2006. Auto było hołdem stylistycznym dla oryginalnego GT40 – z niską sylwetką, długą maską i charakterystycznymi drzwiami wycinanymi w dachu.
Edycje specjalne
Heritage Edition (2006) – malowanie Gulf Oil w barwach niebiesko-pomarańczowych, inspirowane GT40, które wygrało Le Mans w 1968 i 1969 r.
Ford GT 2. generacji (2017–2022)
W 2015 roku na North American International Auto Show w Detroit Ford zaskoczył świat premierą nowego Ford GT. Tym razem stylistyka była ultranowoczesna, inspirowana aerodynamiką samolotów i bolidów, ale zachowano odniesienia do GT40 (np. charakterystyczne tylne światła i proporcje nadwozia).
Charakterystyka
- Silnik: 3.5 V6 EcoBoost twin-turbo, 656 KM (w Europie 655), moment obrotowy 746 Nm,
- Skrzynia: 7-biegowa dwusprzęgłowa Getrag,
- Podwozie: monokok z włókna węglowego, aktywna aerodynamika, zawieszenie inspirowane prototypami LMP1,
- Osiągi: 0–100 km/h w 3,0 s, prędkość maksymalna 347 km/h.
Samochód był limitowany – produkcja początkowo miała wynieść 1000 sztuk, później zwiększono do ok. 1350 egzemplarzy (do 2022 roku).
Edycje specjalne
Druga generacja GT doczekała się wielu wyjątkowych wersji, zwykle nawiązujących do historii wyścigowej GT40 i GT:
Heritage Editions – corocznie inne malowanie inspirowane zwycięstwami w Le Mans:
- 2017: barwy GT40 MkII, zwycięzcy Le Mans 1966,
- 2018 - 67 Heritage Edition - w charakterystycznych barwach z czerwonym nadwoziem i biegnącymi wzdłuż jego osi białymi pasami, Ford GT40 Mark IV z załogą w składzie Dan Gurney i A.J. Foyt. Le Mans z 1967 roku,
- 2019 - 68–69 Heritage Edition - powstał dla uczczenia 50. rocznicy produkcji modelu GT40 z 1968 i 1969 roku Le Mans i charakteryzuje się limitowaną paletą wyścigowych barw Gulf Oil - Heritage Blue i Heritage Orange,
- 2020: barwy GT40 MkII z wyścigu Daytona 1966,
- 2021 - 66 Heritage Edition barwy GT40 MkIV (Le Mans 1967),
- 2022 – Alan Mann Heritage Edition - hołd dla GT40 Alan Mann Prototype (czerwono-złote malowanie).
- 2022 – Holman Moody Heritage Edition – nawiązanie do GT40 MkII w złotym malowaniu testowym zespołu Holman-Moody, który rozwijał auto po zwycięstwie w Le Mans 1966.
Ford GT Competition Series (2017) – lżejsza wersja dla entuzjastów toru, z włóknem węglowym i uproszczonym wnętrzem.
Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition (2022) – specjalna seria inspirowana pierwszym prototypem GT40 z 1964 roku.
Ford GT LM Edition (2022) – finalna edycja, upamiętniająca zwycięstwo Forda w Le Mans w 2016 roku w klasie GTE-Pro.



