Mordercza walka Forda Rangera Raptora w rajdzie Baja 1000

Mordercza walka Forda Rangera Raptora w rajdzie Baja 100020.12.2022
Ford przygotował niezwykle konkurencyjnego, wyczynowego Rangera Raptora nowej generacji, gotowego do wygrywania najtrudniejszych rajdów terenowych.

Pierwszym sprawdzianem był Rajd Baja 1000. Ranger Raptor nowej generacji ukończył te zawody w 26 godzin, 21 minut i 39 sekund, zajmując pierwsze miejsce wśród pojazdów seryjnych.

Ranger Raptor nowej generacji jest globalnym dziełem Ford Performance, przygotowanym wspólnie z firmą Kelly Racing w Australii. Następnie został przewieziony do Stanów Zjednoczonych, gdzie Ford Performance przeprowadził dalsze prace rozwojowe i końcowe testy we współpracy z firmami Lovell Racing i Huseman Engineering. Samochód rajdowy został ukończony w zaledwie 10 tygodni, od startu prac do pierwszych zawodów.

Ranger Raptor Ford Performance

– Projekt graficzny i malowanie Rangera Raptora przywodzi na myśl skojarzenia z barwami wojennymi – powiedział Kirby Masterman, stylista z Ford Australia. – Wzięliśmy oklejenie Fractal Graphics oferowane do tego modelu i rozszerzyliśmy je na całe nadwozie pick-upa. Odważnie wykorzystaliśmy to, co klienci mogą kupić w salonie. Przy czym nawet w wersji wyczynowej Ranger Raptor pozostaje autem mocno zbliżonym z wyglądu do modelu produkcyjnego i zależało nam na tym, aby zachować to podobieństwo – dodał Masterman.

– Uważam jednak, że malowanie wyczynowego Rangera Raptora zostało ukończone dopiero po rajdzie, kiedy jego nadwozie przyjęło na siebie uderzenia kamieniami oraz błoto i kurz. Właśnie wtedy nasz projekt był skończony – zakończył Masterman.
Ranger Raptor Ford Performance

Start w Rajdzie Baja był zarówno powrotem do rywalizacji dla modelu Ranger, jak i debiutem w sportach motorowych Rangera Raptora nowej generacji. Była to również premiera w off-roadowym sporcie motorowym dla paliwa Shell Low Carbon Fuel, które przez cały czas napędzało Rangera Raptora nowej generacji.

Zespół rajdowy, kierowany przez legendę Baja, Curta Leduca, składał się z czterech załóg kierowca/pilot: Brada i Byama Lovellów (Lovell Racing), Jasona Huttera i Paula Blangsteada (Fire Guys Racing), Lorena Healy’ego i Erica Davisa (Fun-Haver Off-Road) oraz Andy’ego i Danny’ego Brownów z ARB, którzy doprowadzili pick-upa do mety na 1 miejscu wśród samochodów seryjnych i 83 miejscu w klasyfikacji generalnej z 276 pojazdów.

– Wysłaliśmy autentycznie fabryczny pojazd na Rajd Baja 1000, mając pewność – już podczas testów – że auto będzie niezwykle konkurencyjne. Należy pamiętać, że Baja to najtrudniejszy, nieprzerwanie terenowy, rajd na świecie, a my ukończyliśmy go bez nawet przebitej opony. Nie mieliśmy żadnych nieplanowanych postojów, a kiedy dojechaliśmy do mety, po prostu wróciliśmy na kołach do Kalifornii. Dla mnie jest to kwintesencja hasła „Built Ford Tough” — powiedział Justin Capicchiano, szef działu samochodów sportowych i wyczynowych w Ford Australia.


Źródło: Ford