Czym różnią się hybrydowe wersje Forda Kugi w Polsce?

Czym różnią się hybrydowe wersje Forda Kugi w Polsce?28.08.2023
Ford Kuga, który w Polsce oferowany jest w dwóch wersjach hybrydowych - pełnej hybrydzie (HEV) oraz hybrydzie plug-in (PHEV). Czym różnią się oba typy samochodów i dla kogo są stworzone?

Hybrydy HEV (Hybrid Electric Vehicle) i hybrydy PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) to dwa zaawansowane rozwiązania motoryzacyjne, które zrewolucjonizowały branżę i przyczyniły się do ekologicznej przyszłości motoryzacji. Oba te napędy łączą korzyści tradycyjnych silników spalinowych z zaletami silników elektrycznych, co przekłada się na bardziej zrównoważoną i ekonomiczną jazdę. Zarówno pełne hybrydy (HEV), jak i hybrydy „z wtyczką” (PHEV) przynoszą bowiem znaczące oszczędności paliwa i redukcję emisji spalin, a jednocześnie oferują niezwykłą wydajność.

Ford Kuga - dwie hybrydy

W pełnej hybrydzie samochód wykorzystuje dwa rodzaje napędów – tradycyjny silnik spalinowy i silnik elektryczny. Ten na prąd doskonale sprawdza się w jeździe po miejskich obszarach, gdzie napędza samochód samodzielnie albo w trybie hybrydowym – razem z silnikiem spalinowym. Podczas hamowania lub zwalniania samochód typu HEV wykorzystuje energię kinetyczną do ładowania akumulatora, co maksymalizuje efektywność paliwową. Ta technologia sprawia, że hybryda HEV jest oszczędna, a zarazem dynamiczna, zapewniając przyjemność z jazdy przy mniejszej emisji CO2.

Hybryda PHEV pozwala na jeszcze większe oszczędności paliwa i redukcję emisji spalin. W odróżnieniu od hybrydy HEV, hybryda plug-in posiada większy akumulator, który można ładować z zewnętrznego źródła prądu, jak np. gniazdka domowego. To daje możliwość jazdy w trybie elektrycznym na znacznie większym dystansie, do kilkudziesięciu kilometrów, bez używania silnika spalinowego. Dzięki temu hybryda PHEV jest idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy codziennie poruszają się na krótkich trasach miejskich w trybie w pełni elektrycznym, a jednocześnie mogą pokonywać dłuższe trasy korzystając z trybu hybrydowego, który gwarantuje niższe zużycie paliwa w porównaniu z wyłącznie silnikiem spalinowym. Rozładowaną baterię – podobnie jak w HEV – także można ładować podczas hamowania, co wpływa na efektywność paliwową.

Ford Kuga - dwie hybrydy

Ford Kuga HEV dla niskiego zużycia paliwa

Ford Kuga HEV wykorzystuje zaawansowany układ hybrydowy, łączący silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra z elektryczną jednostką, zapewniając łączną moc 190 KM. Energia elektryczna jest pozyskiwana wyłącznie podczas jazdy, głównie za pomocą zwalniania i hamowania.

Niewielka bateria zamontowana w hybrydowej Kudze ma wiele zalet. Przede wszystkim, to idealne rozwiązanie dla osób nie mających możliwości ładowania baterii za pomocą zewnętrznego źródła prądu. Akumulator nie zwiększa także przesadnie masy całkowitej samochodu, nie wpływając również na pojemność bagażnika. Jednocześnie oferuje znaczące korzyści, jeśli chodzi o zużycie paliwa. Kuga HEV jest niezwykle ekonomiczna, bowiem jej zużycie paliwa wynosi pomiędzy 5.4 a 7.3 litra na 100 kilometrów według WLTP. Dodatkowo przy wyraźnie wyższej mocy emituje znacznie mniej CO2 niż spalinowe wersje samochodu.

Kuga w wersji hybrydowej HEV jest dostępna zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. Warto zwrócić uwagę na fakt, że pełna hybryda jest w stanie na niewielkich dystansach poruszać się w trybie w pełni elektrycznym, przełączając się między trybami. Cały system działa bez ingerencji kierowcy, zawsze dbając o jak najbardziej ekonomiczne w danym momencie rozwiązania. System nieustannie podejmuje decyzje, czy poruszać się w trybie spalinowym, elektrycznym czy hybrydowym, a także czy sensowne jest ładowanie baterii podczas jazdy w trybie spalinowym. Tym samym sprawdza się zarówno w mieście, jak na dłuższych trasach, optymalizując zużycie paliwa.

Ford Kuga - dwie hybrydy

Ford Kuga PHEV dla niezależności i elastyczności

Z drugiej strony, Kuga jest dostępna także w wersji PHEV, w której ma również wiele istotnych zalet. Najnowszej generacji napęd hybrydowy wraz z silnikiem elektrycznym tworzy tutaj 2,5-litrowy, oszczędny silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona. Hybrydowy układ napędowy plug-in pozwala na naładowanie baterii również z gniazdka elektrycznego, dzięki czemu przy regularnym ładowaniu akumulatora można poruszać się w trybie w pełni elektrycznym przez większość czasu użytkowania samochodu. Codzienne podróże do pracy czy na zakupy mogą odbywać się więc wyłącznie na prądzie. Jednocześnie samochód nie jest uzależniony od pojemności akumulatora elektrycznego, bowiem po wyczerpaniu się baterii oferuje wszystkie zalety tradycyjnego samochodu hybrydowego.

Ford Kuga PHEV posiada baterię o pojemności 14.4 kWh, co zapewnia znacznie większy zasięg jazdy w trybie elektrycznym niż w hybrydzie HEV – aż do 88 km w trybie miejskim. Co istotne, samochód w trybie elektrycznym może jechać z prędkością aż do 135 km/h. Jednocześnie pozwala komfortowo podróżować na średnich dystansach w trybie hybrydowym, zmniejszając zużycie paliwa. Zużycie paliwa Kugi Plug-in Hybrid z ładowaniem baterii wynosi zaledwie 1.4 l / 100 km w metodologii WLTP, a średnia emisja CO2 w tym samym trybie to zaledwie 32 g/km, kilkukrotnie mniej niż samochodów wyłącznie z silnikiem spalinowym. Bez ładowania baterii średnie zużycie paliwa również jest bardzo niskie – komfortowy, rodzinny SUV o mocy 225 KM spala bowiem zaledwie 5.4-5.5 l / 100 km (WLTP).

Ford Kuga - dwie hybrydy

Wszystko to oznacza to cichszą i przyjemniejszą jazdę bez emisji spalin, co przekłada się na korzyści dla środowiska. Jednocześnie Kuga w wersji hybrydowej plug-in nie jest on uzależniona od największych bolączek samochodów elektrycznych, do których należy choćby przeciętnie rozwinięta sieć stacji ładowania w Polsce.

Który model wybrać?

Ostateczny wybór między Kugą w wersji hybrydowej, a hybrydowej plug-in zależy od stylu jazdy, codziennych potrzeb i preferencji ekologicznych. W przypadku poruszania się głównie po mieście, tradycyjna hybryda może okazać się idealnym wyborem. Oferuje bowiem niesamowitą wydajność, jak i ekonomiczność. Samochód w tej wersji jest również doskonałym kompanem na dłuższych trasach, doskonale optymalizując używanie napędów dla jak najmniejszego zużycia paliwa.

Hybryda plug-in także jest świetną propozycją do miasta, bowiem oferuje możliwość podróżowania wyłącznie na napędzie elektrycznym. Znakomicie sprawdza się także na średnich dystansach, gdzie pracując w trybie hybrydowym pozwala znacząco zmniejszyć zużycie paliwa. Warto pamiętać o tym, że po rozładowaniu akumulatora samochód cały czas pracuje w trybie hybrydowym, ładując baterię podczas hamowania dla jak największej ekonomiczności. Kuga PHEV jest świetnym rozwiązaniem dla osób mogących ładować samochód w domu, podczas gdy Kuga HEV jest idealnym wyborem dla tych, którzy nie mają takiej możliwości.

Obie wersje są dostępne w czterech wersjach wyposażenia: Titanium X, ST-Line X, Graphite Tech Edition oraz Vignale. Już w standardzie hybrydowe Kugi wyposażone są m.in. w system nagłośnienia premium B&O, otwierane/zamykane elektrycznie i bezdotykowo drzwi bagażnika, statyczne reflektory LED, tempomat z ogranicznikiem prędkości, automatyczną klimatyzację dwustrefową, czujniki parkowania z przodu i z tyłu czy kamerę cofania.

Ford Kuga - dwie hybrydy

Ceny Kugi 2.5 Hybrid 190 KM rozpoczynają się od 175 290 zł, a Kugi 2.5 Plug-in Hybrid 225 KM od 192 890 zł. Oba modele wyposażone są w automatyczną, bezstopniową skrzynię biegów z funkcją emulacji zmiany biegów, dzięki czemu zachowuje się ona niczym klasyczna przekładnia automatyczna. Samochody dostępne są z pakietem 4 lat ochrony w cenie pojazdu. Zawiera on Ford Protect, naprawy gwarancyjne i przeglądy serwisowe. Dodatkowymi bonusami są roczne ubezpieczenie samochodu w cenie oraz możliwość rozliczenia dotychczasowego samochodu na rabat do 4 000 zł. Niezależnie od wyboru, Kuga w obu wersjach reprezentuje dążenie Forda do mobilności na drogach, dając kierowcom wybór i elastyczność w dostosowaniu pojazdu do swoich indywidualnych potrzeb. Oba modele wnoszą bowiem znaczący wkład w redukcję emisji spalin i zmniejszenie wpływu motoryzacji na środowisko.

Źródło: Ford