Nowy, mocniejszy diesel Forda w dużych modelach

Nowy, mocniejszy diesel Forda w dużych modelach18.02.2008
Dzięki wprowadzeniu do oferty nowego silnika wysokoprężnego o pojemności 2,2 litra oraz nowych usportowionych odmian popularnej wersji Titanium, nabywcy Forda Mondeo, Forda S-MAX i Forda Galaxy mają dziś do dyspozycji ...

...jeszcze szerszy wybór jednostek napędowych i wersji wyposażeniowych. Nowy 2,2-litrowy silnik Duratorq TDCi powstał jako jednostka o wyraźnie poprawionych osiągach. Obecnie jest to jednostka o największej pojemności skokowej i najwyższej mocy spośród silników Diesla oferowanych w europejskich samochodach Forda. Dysponuje ona maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm przy 1750 obr/min, z możliwością chwilowego wzrostu ponad wartość normatywną, do 420 Nm – funkcja ta jest bardzo pomocna w sytuacjach wymagających nagłego zwiększenia wydatku mocy i momentu, np. podczas wyprzedzania. Maksymalną moc 175 KM silnik ten osiąga przy 3500 obr/min.

2,2-litrowy silnik Duratorq TDCi został opracowany przez Forda we współpracy z grupą PSA Peugeot Citroën, w ramach trwającej od kilku lat współpracy w dziedzinie projektowania i produkcji silników Diesla.

Stosując ten silnik po raz pierwszy w modelach Forda położono nacisk na zwiększenie osiągów, obniżenie hałasu oraz zwiększenie płynności i kultury pracy, przede wszystkim z myślą o zastosowaniu tej jednostki do napędu dużych i luksusowych modeli: Forda Mondeo, Forda S-MAX i Forda Galaxy.

"Wyjątkowo wysoka jakość i niezawodność to już standard w przypadku naszych silników i ta jednostka nie jest wyjątkiem – wyjaśnia Nick FitzGerald, pełniący w Ford of Europe funkcję naczelnego inżyniera programu produkcji samochodów dużych i luksusowych. Wartości mocy i momentu obrotowego, którymi dysponuje ten silnik są podobne jak w przypadku znacznie większych silników benzynowych. Pamiętajmy jednak, że silnik Diesla jest ekonomiczniejszy od podobnego silnika zasilanego benzyną."

Oryginalne rozwiązania
Silnik ten, dysponując maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm, z możliwością chwilowego wzrostu do 420 Nm, przede wszystkim wyróżnia się dwoma nowymi rozwiązaniami, które w tej chwili nie występują w innych silnikach Forda. Są to: układ wtryskowy common rail trzeciej już generacji oraz turbosprężarka ze specjalnie zaprogramowaną charakterystyką wartości wzorcowych w zależności od położenia (a więc stopnia wciśnięcia) pedału przyspieszenia.

Układ wtryskowy common rail trzeciej generacji
W supernowoczesnym układzie wtryskowym zastosowano uruchamiane piezoelektrycznie wtryskiwacze firmy Bosch. Dysze wtryskiwaczy, zaopatrzone w siedem otworów, pozwalają na wielokrotne sekwencje wtrysku. Ciśnienie robocze wynosi do 1800 barów.

Podobnie jak w innych jednostkach wysokoprężnych stosowanych w Fordach Mondeo, S-MAX i Galaxy, proces wtrysku i spalania w nowym 2,2-litrowym silniku pozwala na wtrysk pięciu dawek paliwa w ciągu jednego cyklu spalania.

Odstępy czasu pomiędzy momentami wtrysku kolejnych dawek paliwa są odmierzane elektronicznie w zależności od obrotów, obciążenia i temperatury silnika oraz temperatury zasysanego powietrza.

Zaprogramowany w ten sposób proces spalania mieszanki przyczynia się do daleko idącego wyciszenia i wyrównania pracy silnika przez obniżenie poziomu hałasu i wibracji. Dobrze wyciszony silnik poprawia jakość jazdy, dając ogólne wrażenie wysokiej jakości.

Turbosprężarka z charakterystyką zależną od położenia pedału przyspieszenia
Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek kierownicy turbiny zapewnia wysoką efektywność i szybką reakcję silnika na operowanie pedałem przyspieszenia. W charakterystyce pracy turbosprężarki uwzględniono tablicę wartości wzorcowych w zależności od położenia (a więc stopnia wciśnięcia) pedału przyspieszenia.

Specjalnie wysterowane czujniki zapewniają wysoką czułość w operowaniu pedałem przyspieszenia, co z kolei zwiększa łatwość i komfort prowadzenia. Charakterystyka turbosprężarki została specjalnie zaprogramowana, zapewniając szybką reakcję przy niższych obrotach i bardzo płynne przyspieszanie podczas pracy z częściowym obciążeniem.

Szybkie reakcje silnika przy niższych obrotach dają kierowcy większą kontrolę podczas manewrowania i parkowania. W chwili wyłączenia silnika specjalna funkcja zamykania przepustnicy zmniejsza stopień wibracji towarzyszący zatrzymaniu silnika.

Wysokie osiągi i niska emisja spalin
O ponadprzeciętnych osiągach tego silnika najlepiej świadczą fabryczne normy przyspieszenia. Wszystkie modele Forda napędzane tą jednostką osiągają prędkość 100 km/h ze startu zatrzymanego w czasie krótszym niż 10 sekund.

Całkowicie zoptymalizowany przebieg procesu spalania przyczynia się także do obniżenia emisji spalin. Ford Mondeo, Ford S-MAX i Ford Galaxy z tym silnikiem emitują odpowiednio 165, 176 i 179 g CO2 na 1 km.

"Mając na uwadze pokaźne wartości mocy i momentu obrotowego, a więc i wysokie przyspieszenie dla tego silnika, wartości emisji na tym poziomie należy uznać za bardzo dobre" – podkreśla FitzGerald.

2,2-litrowy silnik Duratorq TDCi wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF) spełnia normy emisji spalin Euro 4. Sam filtr DPF jest elementem nie wymagającym jakiejkolwiek obsługi.

Kolejną nowością, występującą wyłącznie w konstrukcjach Ford Motor Company, jest specjalny "inteligentny program monitorujący stan oleju silnikowego". Funkcja ta, opracowana przez inżynierów Forda, ma za zadanie utrzymanie oleju silnikowego w stanie zapewniającym jego optymalne właściwości i parametry pracy. W zestawie wskaźników znajduje się lampka kontrolna – jej zaświecenie informuje kierowcę, że system zaleca dokonanie wymiany oleju w silniku. Ta użyteczna informacja przyczynia się do zapewnienia znacznie większej niezawodności i trwałości silnika poprzez dostosowanie momentu wymiany oleju do sposobu i intensywności użytkowania konkretnego pojazdu. Ma to związek z przeglądami okresowymi, które należy wykonywać co rok lub 20.000 km. Pełną charakterystykę techniczną silnika podano w części "Dane techniczne" na końcu tej informacji.

Jakość odgłosów pracy i niski poziom drgań
W przypadku wszystkich jednostek napędowych Forda konstruktorzy położyli ogromny nacisk na uzyskanie odpowiedniej jakości akustycznej odgłosów pracy silnika i możliwie najniższego poziomu drgań i wibracji. Pod tym względem nowy 2,2-litrowy Diesel nie jest wyjątkiem. Dla dalszego obniżenia poziomu drgań i wibracji silnik jest wyposażony w wałki wyrównoważające.

Nowy Diesel współpracuje z bardzo udaną 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów Ford Durashift. To połączenie zapewnia uzyskanie bardzo wysokiego momentu użytecznego – maksymalna wartość momentu wynosi 400 Nm przy 1750 obr/min – co z kolei sprzyja zmniejszeniu liczby zmian biegów w czasie jazdy, a w konsekwencji także wpływa na mniejsze zmęczenie kierowcy. Zastosowanie podwójnego wtrysku wstępnego ma kilka zalet: pomaga zoptymalizować emisję spalin i obniżyć zużycie paliwa, a także przyczynia się do zmniejszenia typowego hałasu towarzyszącego pracy silnika wysokoprężnego, pomagając w wygenerowaniu akustyki, która jest znacznie bardziej przyjemna dla ucha.

"Konwencjonalny silnik wysokoprężny bynajmniej nie jest koncepcją przestarzałą. Podjęte przez nas działania zaowocowały opracowaniem jednostki bardzo nowoczesnej, idealnie dostosowanej do potrzeb produkowanych przez nas samochodów. Wielu kierowców bardzo dobrze czuje się prowadząc samochody z silnikiem Diesla ze względu na połączenie niskiego zużycia paliwa, trwałości i niezawodności. Ci, którzy wybiorą samochody Forda z silnikiem Diesla, mogą liczyć też na najnowsze rozwiązania dodatkowo zwiększające zalety tych jednostek" – tłumaczy Phil Lake, główny inżynier Ford of Europe, odpowiadający za prace nad jednostkami napędowymi.

Wspólne dzieło konstruktorów Forda i grupy PSA Peugeot Citroën
"W pracach nad tym silnikiem połączyliśmy doświadczenia i umiejętności inżynierów Ford Motor Company i grupy PSA Peugeot Citroën. Pozwoliło to nam osiągnąć bardzo ambitne cele wyznaczone dla tej właśnie konstrukcji – zaznacza Steve Adams, dyrektor pionu samochodów dużych i luksusowych w Ford of Europe. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych systemowych procedur i technik projektowania nowy silnik powstał dzięki pracy zaledwie 200-osobowego zespołu w okresie trzech lat. Obecnie do produkcji tego silnika przydzielono dalsze 300 osób" – dodaje Adams.

Titanium S – nowe sportowe wcielenie Forda Mondeo i Forda S-MAX
Oferta modelowa w przypadku Forda Mondeo i Forda S-MAX została poszerzona wraz z wprowadzeniem na rynek nowej wersji Titanium S o sportowym charakterze. Odmiana ta jest rozwinięciem dotychczasowej, niezwykle bogato wyposażonej wersji Titanium. Została ona uzupełniona o nowe elementy wykończenia i nowe wyposażenie, przez co Titanium S prezentuje się jeszcze okazalej i ma zdecydowanie bardziej sportowy charakter.

"Detale wykończenia wersji Titanium doskonale wpisują się w stylistykę kinetic design. W sytuacji gdy ponad 50 procent nabywców zamawia właśnie tę wersję, wiemy, że jest to propozycja ze wszech miar udana. Teraz, wraz z wprowadzeniem odmiany Titanium S, dodaliśmy kolejne elementy wyposażenia i nowe akcenty wykończeniowe, przez co stworzyliśmy nową wersję istniejącego modelu o wyraźnie zdefiniowanym sportowym charakterze" – tłumaczy Steve Adams.

Zewnętrzna stylistyka nadwozia
Wersja Titanium S oferowana jest w Fordzie S-MAX, zaś w przypadku Forda Mondeo w nadwoziu 5-drzwiowym oraz kombi. Dostępny w standardzie pełny pakiet stylizacyjny nadwozia tworzy bardzo oryginalny, sportowy wygląd. Lakierowane w kolorze nadwozia boczne spojlery progowe i tylny spojler należą do wyposażenia standardowego Forda S-MAX, a teraz są dostępne także w Fordzie Mondeo.

Mająca kształt trapezu dolna krata wlotu powietrza do silnika, umieszczona w mającym kolor nadwozia spojlerze pod przednim zderzakiem, otrzymała specjalne obramowanie w kontrastującym kolorze srebrnym lub antracytowym, w zależności od wybranego odcienia lakieru nadwozia. Dla lepszego odróżnienia tej wersji, górna i dolna krata wlotu powietrza Forda Mondeo Titanium S ma siatkę o oczkach w kształcie plastra miodu. Nowy zestaw lamp przeciwmgielnych w wersji Titanium S Forda Mondeo także ma obudowy reflektorów w odcieniu kontrastującym z kolorem lakieru. Z kolei w spojlerze pod tylnym zderzakiem umieszczono zintegrowany dyfuzor w kontrastującym odcieniu, który otacza końcówki rur wydechowych.

Technologia na miarę indywidualnych upodobań
Standardowo montowane sportowe zawieszenie powoduje obniżenie prześwitu o 10 – 15 mm w porównaniu z zawieszeniem tradycyjnym. W tym konkretnym przypadku charakterystyka zawieszenia jest specjalnie dobrana i zapewnia większą stabilność na nierównych nawierzchniach, mniejsze przechyły nadwozia i bardziej bezpośrednie sterowanie – wszystko dzięki twardszym amortyzatorom oraz sztywniejszej charakterystyce sprężyn i tulei zawieszenia.

Sportowe zawieszenie, w połączeniu z 18-calowymi obręczami aluminiowymi, świetnie pomaga wydobyć zwrotność i sportową naturę wersji Titanium S.

W przypadku zamówienia Forda Mondeo Titanium S wyposażonego w interaktywny system zwiększający bezpieczeństwo czynne (IVDC) z układem płynnej kontroli tłumienia w zawieszeniu (CDC), zawieszenie o sportowej charakterystyce staje się zbędne i w związku z tym nie jest w takich samochodach montowane.

Do standardowego wyposażenia wersji Titanium S Forda Mondeo i Forda S-MAX należy także system reflektorów adaptacyjnych (AFS), w których wiązka świateł podąża za kierunkiem skrętu kół, co zapewnia skuteczne doświetlanie zakrętów. Niektóre inne elementy wyposażenia wersji Titanium S pojawiają się w zależności od modelu. Na przykład Ford S-MAX może otrzymać przyciemniane boczne szyby przedziału pasażerskiego, zaś Ford Mondeo ma w wyposażeniu seryjnym przycisk rozrusznika Ford Power w miejsce tradycyjnej stacyjki.

Wzornictwo i wykończenie wnętrza
Stosowanie miękkich w dotyku wykładzin powierzchni, które najczęściej dotykają dłonie użytkowników oraz wybór koloru czarnego i detali ze szczotkowanego aluminium stało się już nieodłącznym elementem wysokiego standardu wykończenia, typowego dla obecnej wersji Titanium. W przypadku wersji Titanium S wprowadzono dalsze zmiany w doborze materiałów wykończeniowych oraz detali stylistycznych, które podkreślają bardziej sportowy charakter nowej wersji.

Charakterystyczne listwy z zakończeniami w kształcie grotów, zdobiące drzwi od wewnątrz, są teraz wykonane z tworzywa „Carbotex Sport”. Ten sam materiał pojawia się także na desce rozdzielczej. Powierzchnia wykończona na wysoki połysk w kolorze czarnym, przypominająca fakturą wykończenia fortepianów, obecnie sięga dalej i obejmuje panel modułu multimediów i przyciski sterujące. Obicia sportowych foteli są częściowo pokryte skórą. Charakterystyczne szwy w kolorze czerwonym mają także funkcję ozdobną, wyraźnie dzieląc poduszki siedzeń i oparcia na kilka sekcji.

Te same czerwone szwy pojawiają się także na mieszku u podstawy dźwigni zmiany biegów, na podłokietniku będącym częścią centralnej konsoli oraz – w Fordzie Mondeo Titanium S – także na wewnętrznych wykładzinach drzwi. Skórzane obicie koła kierownicy zostało wyraźnie podzielone na cztery sekcje, zaś miejsca, w których spoczywają dłonie kierowcy są wykończone specjalną perforowaną skórą, która tworzy także oprawę przełączników na kole kierownicy i pokrywa zagłębienia na kciuki. Czerwone szwy są widoczne także na wewnętrznym promieniu kierownicy, tworząc charakterystyczny czworokątny wzór przypominający kształtem diament. Wykończenie wnętrza uzupełniają czarne dywaniki welurowe z czerwonymi obwódkami.

Więcej możliwości kształtowania indywidualnego charakteru samochodu
Wersja Titanium S pozostawia nabywcy swobodę dalszego kształtowania indywidualnego charakteru wybranego samochodu poprzez możliwość dodania specjalnego pakietu wyposażenia "S Upgrade Pack". Pakiet ten jest dostępny zarówno w wersjach Titanium S Forda Mondeo, jak i Forda S-MAX, a decydując się na tę opcję można wybrać np. aluminiowe stopki pedałów, reflektory bi-ksenonowe w miejsce halogenowych świateł z systemem AFS, czy tapicerkę Alcantara w miejsce obić częściowo wykonanych ze skóry.

Nowy Ford Galaxy Titanium
Do tej pory najbardziej luksusową wersją Forda Galaxy była wersja Ghia, którą można rozpoznać po dodatkowych chromowanych akcentach stylistycznych na zewnątrz nadwozia i górnej centralnej konsoli ze schowkami na całej długości sufitu. W wyposażeniu są jeszcze: automatyczny włącznik reflektorów i automatyczne wycieraczki szyb.

"Użytkownikom Forda Galaxy bardzo podoba się sposób rozplanowania wnętrza oraz nowoczesne rozwiązania, które mają do dyspozycji podróżując tym modelem. Ale wiemy też, że naszym klientom podoba się nowoczesny klimat 'techno' i modne detale wykończenia zastosowane w wersjach Titanium Forda Mondeo i Forda S-MAX – wyjaśnia Adams. W szczególności cenią oni sobie bardzo bogate wyposażenie, oryginalne elementy stylistyczne, w tym zdobniki i detale wykończenia ze szczotkowanego aluminium, a także rozwiązania i układy ułatwiające prowadzenie pojazdu, jak choćby duży kolorowy wyświetlacz funkcji w zestawie wskaźników Ford Convers+" – dodaje Adams.

W odpowiedzi na zgłaszane życzenia klientów nowa wersja Forda Galaxy - Titanium jest teraz pozycjonowana w ofercie Forda na równi z wersją Ghia i posiada ten sam, bardzo bogaty poziom wyposażenia:
* Automatyczny włącznik reflektorów
* Automatyczne wycieraczki szyb z czujnikiem deszczu
* Ogrzewana przednia szyba „Quickclear”
* Tempomat
* Lusterka boczne sterowane i podgrzewane elektrycznie, z wbudowanymi lampkami oświetlającymi podłoże
* Klimatyzacja w tylnej części przedziału pasażerskiego.

Obok najnowszych rozwiązań technicznych i układów wspomagających pracę kierowcy, wersja ta wyróżnia się nowymi elementami stylizacyjnymi, z których wiele jest znanych z Forda Mondeo i Forda S-MAX w wersji Titanium.

Najważniejszymi z nich jest użycie szczotkowanego aluminium do wykończenia elementów, które w wersji Ghia są chromowane. Jeszcze bardziej widoczne są efektowne 17-calowe aluminiowe obręcze kół o wzorze 5-ramiennym.

We wnętrzu Forda Galaxy Titanium charakterystyczny klimat uzyskano dzięki sportowym fotelom pokrytym tapicerką Alcantara oraz przyciemnianym szybom w tyle przedziału pasażerskiego. Z kolei standardowo dostępny kolorowy wyświetlacz zestawu wskaźników Ford Convers+ na tablicy przyrządów sprawia, że komunikacja kierowcy z pojazdem nabiera interaktywnego charakteru.

"Jestem przekonany, że naszym klientom spodobają się najnowsze zmiany, które wprowadziliśmy we wnętrzu i na zewnątrz nadwozia wersji Titanium S. Przede wszystkim cieszy dostępność Forda Galaxy w wykończeniu Titanium, a także imponujące osiągi jakie zapewnia nowy 2,2-litrowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi o mocy 175 KM" – konkluduje Steve Adams.

Źródło: Ford Polska