Ford powiększa przewagę nad rywalami

Ford powiększa przewagę nad rywalami04.03.2008
Zespół BP Ford Abu Dhabi World Rally Team umocnił się na pozycji lidera klasyfikacji zespołowej Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, powiększając przewagę nad rywalami dzięki punktom zdobytym w Rajdzie Meksyku.

Zespół, którego celem jest w tym roku zdobycie trzeciego z rzędu tytułu mistrza świata ma już 12 punktów przewagi. Załogi samochodów Ford Focus RS WRC spisały się doskonale. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila ukończyli rajd na trzecim miejscu, a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen zajęli czwartą pozycję.

Ford powiększa przewagę nad rywalami 1 27-letni Fin Mikko Hirvonen zachował prowadzenie w klasyfikacji kierowców po trzeciej rundzie WRC. Latvala zajmuje trzecie miejsce ze stratą 5 punktów do lidera.

Pierwszy szutrowy rajd w tegorocznym kalendarzu okazał się bardzo wymagającą próbą. Tylko nielicznym kierowcom udało się uniknąć problemów podczas 3-dniowej rywalizacji na trasie liczącej łącznie 331,45 km odcinków specjalnych w wysokich górach środkowego Meksyku, w okolicach miasta León. Na OS-ach wytyczonych na wysokościach przekraczających 2700 m silniki zasilane rozrzedzonym powietrzem tracą nawet do 25 procent mocy, a ostre kamienie, którymi gęsto usiane są górskie drogi czyhają na każdym kroku na nie dość ostrożnych kierowców.

Latvala został pierwszym liderem rajdu. Pod koniec pierwszego dnia rywalizacji młody Fin miał niespełna 10 sekund przewagi nad Sébastienem Loebem. Drugiego dnia Latvala jako lider otwierał stawkę i jadąc po warstwie luźnego "oczyszczał" drogę rywalom, którzy dzięki temu mieli lepszą przyczepność i ułatwione zadanie. Loeb odrobił stratę i awansował na pozycję lidera. OS13 okazał się pechowy dla Latvali. W Fordzie Focus RS WRC z numerem 4 uszkodzeniu uległ jeden z przewodów turbosprężarki. Latvala stracił w wyniku defektu blisko dwie minuty i spadł na trzecie miejsce. Bez szans na awans w klasyfikacji i nie naciskany przez rywali, 22-letni Fin nie podejmował zbędnego ryzyka i w niedzielę jechał swoim tempem, dowożąc do mety trzecie miejsce.

Ford powiększa przewagę nad rywalami 2 "To dla mnie bardzo dobry wynik. Ten rezultat jest szczególnie ważny dla zespołu, który walczy o obronę mistrzostwa świata" powiedział Latvala. "Osiągnąłem swój cel – ukończyłem rajd na podium. Szkoda tylko, że przytrafił nam się pechowy drobny defekt, gdy walczyliśmy o zwycięstwo. Pomimo to, nie mogę narzekać, był to udany weekend. Najbardziej cieszy mnie, że nawiązałem walkę z Loebem i notowaliśmy porównywalne czasy. Mam nadzieję, że uda mi się utrzymywać jego tempo w dalszej części sezonu, bo w ten weekend jechałem naprawdę szybko."

W piątek rano Mikko Hirvonen przecierał trasę. Pierwszego dnia rywalizacji 27-letni Fin najpierw zmagał się z brakiem przyczepności, a na drugiej pętli uszkodził oponę i stracił 40 sekund. Do sobotnich OS-ów przystąpił jako piąty kierowca w klasyfikacji. Rano awansował na 4 pozycję, jednak na pierwszym popołudniowym OS-ie uszkodził dwa koła. Jedno z nich zmienił, drugie wytrwało do mety odcinka. Skutkiem tych przygód był powrót na piątą pozycję. W niedzielę wystartował z nadzieją ukończenia rajdu. Na przedostatnim OS-ie udało mu się wyprzedzić Henninga Solberga.

"Próbowałem dogonić Henninga, ale gdy ze względów bezpieczeństwa odwołano przedostatni OS, postanowiłem nie walczyć za wszelką cenę. Do mety było zbyt blisko." powiedział Hirvonen. "Jednak Henning miał problemy i udało mi się go wyprzedzić. Po tylu przygodach jestem zadowolony z czwartego miejsca i zdobytych punktów. To nie był mój weekend. Jari-Matti i Loeb byli bardzo szybcy i nie mogłem utrzymać ich tempa. Muszę znaleźć maksimum swoich możliwości albo pożegnać się z marzeniami o tytule.

Ford powiększa przewagę nad rywalami 3Miałem pecha – kilka razy przebijałem opony. W takich okolicznościach czwarte miejsce jest OK. Mam nadzieję, że to był mój najgorszy wynik w całym sezonie. Niestety w Argentynie ponownie będę musiał oczyszczać drogę, jadąc jako pierwszy. Na szczęście udało się utrzymać pozycję lidera mistrzostw."

Dyrektor zespołu BP Ford Abu Dhabi, Malcolm Wilson powiedział: "Po tych wszystkich przygodach, ostatecznie wyjeżdżamy z Meksyku ze świetnym rezultatem, który umacnia nas na prowadzeniu w mistrzostwach. W piątek wieczorem nie sądziliśmy, że Mikko obroni prowadzenie w klasyfikacji kierowców. Jestem zadowolony, że udało nam się pojechać szybko i przez jakiś czas prowadzić w rajdzie. Mamy podstawy do dobrych rokowań przed rajdem Argentyny, który też jest rozgrywany na dużych wysokościach."

Dyrektor sportu motorowego Ford of Europe Mark Deans był również bardzo zadowolony. "To był pierwszy szutrowy rajd w sezonie. Focus RS WRC ponownie pokazał swą szybkość na najczęściej spotykanej w mistrzostwach nawierzchni. W pierwszej siódemce znalazło się aż pięć Focusów, a zespół BP Ford Abu Dhabi utrzymał pozycję lidera obydwu klasyfikacji po trzech rundach. Można więc śmiało powiedzieć, że początek sezonu jest dla nas bardzo udany".

Po przedrajdowych kłopotach z silnikiem Sébastien Loeb (Citroen) po raz trzeci z rzędu wygrał Rajd Meksyku, pokonując różnicą ponad minuty Chrisa Atkinsona (Subaru), który zanotował najlepszy wynik w swej karierze. Dani Sordo (Citroen) uszkodził zawieszenie na OS1 i powrócił do rywalizacji w sobotę w systemie SupeRally, jednak nie liczył się już w walce o najwyższe pozycje. Toni Gardemeister i Per Gunnar Andersson (Suzuki) pożegnali się z rajdem już podczas pierwszego dnia z powodu defektu silników.

Ford powiększa przewagę nad rywalami 4Henning Solberg (Ford) walczył z Hirvonenem o czwarte miejsce, ale musiał uznać wyższość Fina. Petter Solberg (Subaru) urwał półoś na OS10. Powrócił do rajdu trzeciego dnia i zajął dwunaste miejsce, zdobywając punkt dla zespołu. Pierwszą szóstkę zamknął Matthew Wilson (Ford), a Federico Villagra (Ford) zajął siódme miejsce, wyrównując swój najlepszy wynik w karierze.

Następna runda
Rajdowe Mistrzostwa Świata pozostają na kontynencie amerykańskim. Czwarta runda serialu to szutrowy Rajd Argentyny, który odbędzie się z bazą w Villa Carlos Paz w dniach 27 – 30 marca.

Klasyfikacja końcowa Rajdu Meksyku
1. S Loeb/D Elena FRA Citroen C4 3h 33min 29.9s
2. C Atkinson/S Prévot AUS Subaru Impreza 3h 34min 36.0s
3. J-M Latvala/M Anttila FIN Ford Focus RS 3h 35min 09.6s
4. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 3h 37min 08.6s
5. H Solberg/C Menkerud NOR Ford Focus RS 3h 38min 27.8s
6. M Wilson/S Martin GBR Ford Focus RS 3h 39min 58.8s
7. F Villagra/J Perez Companc ARG Ford Focus RS 3h 52min 32.9s
8. R Trivino/C Salom MEX Peugeot 206 3h 54min 47.2s
9. S Ogier/J Ingrassia FRA Citroen C2 3h 58min 54.8s
10 J Mölder/F Miclotte EST Suzuki Swift 4h 00min 26.7s

Ford powiększa przewagę nad rywalami 5 Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 3/15)

Kierowcy
1. M Hirvonen 21pkt
2. S Loeb 20pkt
3. J-M Latvala 16pkt
4. C Atkinson 14pkt
5. G Galli 9pkt
6. P Solberg 9pkt

Zespoły
1. BP Ford Abu Dhabi 37pkt
2. Citroen Total 25pkt
3. Subaru 25pkt
4. Stobart VK M-Sport 19pkt
5. Munchi's Ford 6pkt
6. Suzuki 5pkt

Źródło: Ford