Ford Kuga w teście Euro NCAP

Ford Kuga w teście Euro NCAP29.05.2008
W najnowszej serii testów bezpieczeństwa organizacji Euro NCAP nowy kompaktowy pojazd typu crossover Ford Kuga otrzymał najwięcej gwiazdek w grupie małych pojazdów terenowych z napędem na cztery koła.

Za ochronę dorosłych pasażerów Ford Kuga otrzymał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, ponadto cztery gwiazdki za ochronę dzieci i trzy gwiazdki za ochronę pieszych.

– Ford Kuga dołącza do oferty pojazdów cenionych za wysoki poziom bezpieczeństwa i dobre osiągi – powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. globalnych programów w Ford Motor Company i wiceprezes ds. prac nad nowymi produktami w Ford of Europe. – Testy przeprowadzane przez Euro NCAP to kolejne potwierdzenie naszych surowych procedur testowania i wewnętrznych wyników, wyraźny komunikat do nabywców Forda Kuga przekazywany przez tę szanowaną i niezależną organizację.

Ford Kuga w teście Euro NCAP 1 Bezpieczeństwo jako standard
Ambitne cele związane z bezpieczeństwem były priorytetem dla zespołów projektantów i inżynierów pracujących nad Fordem Kuga. Podstawą bezpieczeństwa zapewnianego przez Forda Kuga jest inteligentny system bezpieczeństwa (IPS), łączący mocną strukturę nadwozia i ochronę zapewnianą przez nie w razie zderzenia z najnowocześniejszym uzupełniającym systemem bezpieczeństwa oraz układami wspomagającymi kierowcę i ułatwiającymi zachowanie kontroli nad pojazdem oraz elementami wyposażenia zmniejszającymi prawdopodobieństwo obrażeń w razie zderzenia.

W Fordzie Kuga wykorzystano dużo stali o wysokiej wytrzymałości (HSS), dzięki czemu kabina pasażerska jest bardzo sztywna, co zapewnia dobre zabezpieczenie w razie zderzenia czołowego i bocznego. Dzięki zastosowaniu w kluczowych obszarach stali dwufazowej osiągnięto integralność kabiny pasażerskiej bez zmniejszenia osiągów i zwiększenia zużycia paliwa przez dodatkowy ciężar.

System przedniej ramy pomocniczej zaprojektowany dla Forda Kuga jest skonstruowany tak, by odłączył się od struktury nadwozia w razie zderzenia czołowego. Ford Kuga osiągnął wynik 100 procent w teście zderzenia bocznego Euro NCAP; jego sztywna kabina pasażerska została pozytywnie oceniona przez zespół ekspertów.

Inteligentny system bezpieczeństwa w Fordzie Kuga obejmuje łącznie sześć poduszek powietrznych. Oprócz przednich i bocznych poduszek powietrznych dla pasażerów na przednich siedzeniach oraz kurtyn na wysokości głowy i ramion obejmujących pierwszy i drugi rząd siedzeń, pojazd jest wyposażony w siedzenia zapobiegające wyślizgnięciu się pasażerów spod pasów w razie zderzenia oraz zagłówki z regulacją wysokości dla wszystkich pasażerów. Ponadto przednie siedzenia są wyposażone w pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa i ograniczniki naprężenia.

Ford Kuga w teście Euro NCAP 2 Wysoka nota trzech gwiazdek w zakresie ochrony pieszych dla Forda Kuga została zdobyta dzięki różnym elementom specjalnie zaprojektowanym pod tym kątem. Są to między innymi zderzaki wykonane z miękkiego materiału, specjalny element pochłaniający energię pomiędzy zderzakiem a przednim płatem nadwozia i chłodnicą, reflektory odłamujące się w razie uderzenia, przednie błotniki z plastiku pochodzącego z recyklingu i odpowiednio ukształtowana struktura krawędzi pokrywy silnika. Części znajdujące się w potencjalnej strefie zderzenia zawierają elementy starannie zaprojektowane z myślą o bezpieczeństwie, takie jak odłamujące się trzpienie wycieraczek i składające się zawiasy pokrywy komory silnika.

– Standardy Euro NCAP budzą uznanie zarówno naszych klientów, jak i konkurencji. Ford Kuga uzyskał dobre wyniki we wszystkich trzech kategoriach (ochrona dorosłych, dzieci i pieszych) ocenianych w testach Euro NCAP. Nasze zespoły projektantów poświeciły każdej z tych kategorii osobno swój czas i zasoby, co ilustrują wyniki osiągnięte przez Forda Kuga – powiedział Gisbert Gaeb, kierownik do spraw bezpieczeństwa pojazdów w Ford of Europe.

Równie ważne jak elementy zwiększające bezpieczeństwo pasywne są nowoczesne i zróżnicowane rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo aktywne, należące do wyposażenia standardowego we wszystkich wersjach Forda Kuga. Układy te aktywnie ułatwiają kierowcy zachowanie kontroli nad pojazdem i unikanie kolizji. Na liście standardowego wyposażenia związanego z bezpieczeństwem aktywnym znajdują się między innymi następujące układy:
Układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS)
Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) z układem zabezpieczającym przed przewróceniem pojazdu (ARM)
Układ kontroli trakcji (TCS)
Elektroniczny układ podziału sił hamowania (EBD)
Układ wspomagania nagłego hamowania (EBA)
Układ stabilizacji toru przyczepy (TSA)

Ford Kuga w teście Euro NCAP 3 Ford Kuga na czele

Do mocnych punktów nowego Forda Kuga zalicza się nie tylko wysoki poziom bezpieczeństwa. Samochód ten może się poszczycić dwoma szczególnie cenionymi cechami charakterystycznymi dla samochodów marki Ford, czyli atrakcyjną stylistyką i doskonałą jakością jazdy. Ford Kuga oferuje komfortowe wnętrze, a także wyśmienite parametry w zakresie wpływu produktu na środowisko.

Silnik Duratorq TDCi o pojemności 2 l i mocy 136 KM ze standardowym filtrem DPF zapewnia wzorowe osiągi i zużycie paliwa. Ford Kuga z napędem na wszystkie koła osiąga najlepszy w swojej klasie poziom emisji CO2 w wysokości 169 g/km, a zużycie paliwa w jeździe mieszanej to jedynie 6,4 litra na 100 km.

Chociaż zewnętrzne wymiary Forda Kuga są niewielkie, we wnętrzu może wygodnie podróżować pięć dorosłych osób. Wnętrze Forda Kuga również zostało poddane niezależnej ocenie przez niemiecką firmę TÜV Rheinland Group i uzyskało certyfikat "Wnętrze przetestowane na obecność alergenów"; jest to siódmy model Ford of Europe z tym certyfikatem. Samochody Forda to pierwsze pojazdy na świecie, które spełniają te surowe normy TÜV.

Źródło: Ford, fot. Euro NCAP