Ford przed nowym wyzwaniem w Rajdzie Japonii

Ford przed nowym wyzwaniem w Rajdzie Japonii28.10.2008
Już w najbliższy weekend zespół BP Ford Abu Dhabi World Rally Team odwiedzi Kraj Kwitnącej Wiśni, aby stanąć na starcie całkowicie nowego Rajdu Japonii. Przedostatnia runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata FIA ...

...na dobre zadomowiła się już w kalendarzu serialu. Organizatorzy zmienili w tym roku bazę rajdu, co oznacza, że po raz drugi w tym sezonie Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila wystartują swoimi Fordami Focus RS WRC na całkowicie nowych, nieznanych OS-ach.

Przez cztery lata bazą rajdu było Obihiro, jednak w tym roku impreza przenosi się do położonego w środkowej części wyspy Hokkaido miasta Sapporo. Na mieszczącym 43000 miejsc stadionie Sapporo Dome, wybudowanym na potrzeby piłkarskich mistrzostw świata rozgrywanych w 2002 roku odbywać się będzie asfaltowy SuperOS. Po raz pierwszy w historii WRC będzie można oglądać równoległe przejazdy dwóch samochodów na zadaszonym stadionie.

Wszystkie OS-y są nowe dla kierowców startujących w mistrzostw świata, jednak przez wiele lat były rozgrywane podczas rajdów mistrzostw Japonii. Większość odcinków prowadzi po dość szybkich, leśnych trasach.

Inżynier do spraw opon w zespole BP Ford Abu Dhabi, George Black oglądał rok temu OS-y, na których będą rywalizować kierowcy. „Większość tras prowadzi przez pofałdowane tereny. Nie ma dużych wzniesień, ale nie jest też całkiem płasko. OS-y są dość szybkie, z reguły wąskie, a nawierzchnia miejscami jest luźna, często pokryta małymi kamykami. Podczas naszej zeszłorocznej wizyty trasy były pokryte liśćmi i bardzo mokre. W tym roku może być podobnie” powiedział.

Aktualny mistrz świata w klasyfikacji zespołów fabrycznych, zespół BP Ford Abu Dhabi zajmuje w klasyfikacji sezonu 2008 drugie miejsce. Aby zachować szanse na tegoroczny tytuł Ford musi wywieźć z Japonii komplet punktów. W podobnej sytuacji jest drugi w klasyfikacji kierowców Hirvonen. Nawet, jeżeli Fin zwycięży w Kraju Kwitnącej Wiśni, może to nie wystarczyć do tytułu.

28-letni Hirvonen dobrze czuje się na nowych OS-ach. Udowodnił to, wygrywając w 2007 roku Rajd Norwegii oraz tegoroczny Rajd Jordanii. W zeszłym roku Fin wywiózł z Japonii 10 punktów za zwycięstwo, a dwa lata temu był trzeci. „Odbyliśmy w zeszłym tygodniu testy, które wypadły bardzo pomyślnie. Cieszę się, że wracamy na nawierzchnie szutrowe. Zrobię wszystko, aby wygrać w Japonii. To jedyny sposób, aby zachować szanse na mistrzostwo świata” powiedział.

„Nasz opis musi być bardzo precyzyjny, bo trasy OS-ów są wąskie i szybkie. Kluczową sprawą może być cięcie zakrętów, dlatego na wielu zakrętach trzeba będzie sprawdzić, czy na poboczach nie kryją się kamienie. Wszyscy będą startować na tych OS-ach po raz pierwszy i nikt nie będzie miał przewagi znajomości trasy.

„Lubię robić nowe notatki. Dobrze mi się jeździ na nowym opisie, jednak łatwo jest wypaść z trasy na nowych rajdach, ponieważ sporządzamy notatki podczas pierwszego przejazdu, i po jednorazowym ich sprawdzeniu wyruszamy na OS-y. Widziałem zdjęcia tras i to właściwie wszystko, co o nich wiem. Na próbach będzie sporo luźnych kamieni podobnie, jak w Australii, ale chyba trochę mniej, niż na antypodach. Wiem, że drogi będą wąskie i miejscami bardzo miękkie” dodał Hirvonen.

Latvala powraca do zespołu BP-Ford Abu Dhabi po dwóch występach w zespole Stobart VK M-Sport podczas asfaltowych rund mistrzostw świata w Hiszpanii i na Korsyce. „Jestem zadowolony z powrotu na szuter, ale ostatnie dwa dni na Korsyce bardzo mi się podobały i dodały mi pewności siebie. Słyszałem, że OS-y rajdu Japonii są szybkie i podobne do tych, które były położone w okolicach Obihiro. Być może są trochę bardziej nierówne i węższe” powiedział 23- letni Fin, który wystartuje w Japonii po raz trzeci w karierze.

„Chcemy wraz z Mikko pokonać Citroeny i zdobyć komplet punktów. Zapoznanie z trasą będzie bardzo ważne, ponieważ wszyscy muszą sporządzić nowe notatki. Musimy być bardzo skupieni. Każda chwila nieuwagi może mieć dramatyczne skutki. Gdy opis nie jest precyzyjny, trudno jest mu w pełni zaufać i jechać na sto procent. Jestem zadowolony z testów, które pomogły mi w znalezieniu lepszych ustawień zawieszenia na suchą nawierzchnię” dodał Latvala.

Trasa rajdu

Rajd rozpocznie czwartkowy uroczysty start na stadionie Sapporo Dome. W piątek kierowcy będą rywalizować na wschód od bazy rajdu, w okolicach miast Yubari i Mikasa. Drugi dzień rajdu będzie najdłuższym ze wszystkich, a OS-y położone będą na południe od Sapporo, w okolicach wybrzeża Tomakomai i jeziora Shikotsuko. W niedzielę rywalizacja będzie odbywać się w tej samej okolicy, jednak nieco bliżej Tomakomai. Pierwsze dwa dni zakończone będą dwukrotnymi przejazdami SuperOS-u na stadionie. Kierowcy przejadą próbę po raz piąty w niedzielę przed południem. Na trasie zaplanowano 29 OS-ów o łącznej długości 343.69 km, a całkowita długość trasy wyniesie 1316.28 km.

Źródło: Ford