La Collection Focus czyli Ford w Paryżu

La Collection Focus czyli Ford w Paryżu17.09.2004 Podczas tegorocznego salonu samochodowego Mondial de l’Automobile 2004 w Paryżu Ford of Europe przygotowuje premierę zupełnie nowego Forda Focus. Nowy Ford Focus będzie jedną z gwiazd wystawy i z pewnością wzbudzi ogromne zainteresowanie ...

Podczas tegorocznego salonu samochodowego Mondial de l’Automobile 2004 w Paryżu Ford of Europe przygotowuje premierę zupełnie nowego Forda Focus. Nowy Ford Focus będzie jedną z gwiazd wystawy i z pewnością wzbudzi ogromne zainteresowanie wśród przedstawicieli mediów, tłumów zwiedzających i światowej opinii publicznej. Hasłem, które wybrano dla ekspozycji Forda podczas tegorocznego salonu jest: La Collection Focus.

La Collection Focus czyli Ford w Paryżu 1 La Collection Focus prezentuje zupełnie nowego Forda Focus jako kompletną rodzinę modeli. Stylowe wersje 3- i 5-drzwiowe oraz odmiana kombi nowej generacji są pokazywane obok Forda Focus C-MAX, który stanowi ważne ogniwo nowej gamy modeli.

"Bardzo trudno przecenić znaczenie jakie dla Forda ma nowy Ford Focus" – stwierdził Lewis Booth, prezes i dyrektor generalny Ford of Europe. "Nowy Ford Focus odgrywa ogromną rolę nie tylko w Europie, ale także na bardzo dynamicznie rozwijającym się rynku azjatyckim. Ekspozycja La Collection Focus podczas tegorocznego salonu samochodowego w Paryżu jest pierwszą okazją do obejrzenia i bliższego zapoznania się z nową gamą modeli, która w harmonijny sposób łączy nowoczesny styl, wysoką jakość rozwiązań i wykończenia oraz szereg nowinek technicznych w dziedzinie wyposażenia, które będziemy oferować nabywcom po bardzo przystępnych cenach" – dodał Lewis Booth

Po sześciu latach produkcji i sprzedaży, która osiągnęła 4 miliony egzemplarzy na całym świecie, obecna generacja Forda Focus ciągle należy do najchętniej kupowanych samochodów osobowych w Europie. Nadal stanowi też punkt odniesienia dla innych modeli w swojej klasie pod względem jakości jazdy oraz komfortu i wygody użytkowania. Nowa generacja Forda Focus daje użytkownikowi jeszcze więcej: to konstrukcja ze wszech miar dojrzała we wszystkich aspektach związanych z prowadzeniem pojazdu i wzajemnym oddziaływaniem kierującego i samochodu. Jednocześnie uczyniono wyraźny krok do przodu pod względem wygody i komfortu podróżowania, jakości wykonania, przestronności oraz wyciszenia wnętrza i walki z hałasem i szumami.

ZEWNĘTRZNA STYLISTYKA NADWOZIA: CHARAKTERYSTYCZNY PROFIL

Smukłe linie tworzące starannie "wyrzeźbione" kontury karoserii nowego Forda Focus zdradzają daleko idące pokrewieństwo z poprzednim modelem. Jednocześnie tworzą niepowtarzalne oblicze, w jednakowym stopniu widoczne we wszystkich wersjach nadwoziowych, mimo odmiennego charakteru każdej z nich.

La Collection Focus czyli Ford w Paryżu 2 Patrząc na nowy model nie mamy żadnych wątpliwości, iż mamy do czynienia z Fordem Focus. Podobnie jak w poprzednim modelu, również teraz śmiała wizja stylistów pozwoliła nowemu modelowi zachować wyraźnie zindywidualizowane oblicze, wyróżniające go na tle innych samochodów oferowanych w tym segmencie. 3- i 5-drzwiowe wersje Forda Focus zwracają uwagę dynamicznym profilem nadwozia, zbliżonym do sportowego coupe. Również wersja kombi swoim bardziej sportowym charakterem zachęca do bliższego poznania jej zalet. "Naszym celem było opracowanie wzajemnie się uzupełniającej, lecz zarazem zróżnicowanej rodziny modeli i wersji nadwoziowych, z których każda byłaby na swój sposób bardzo udaną konstrukcją" - ­wyjaśnił Chris Bird, dyrektor Działu Projektowania Ford of Europe.

Przy nieznacznie większych gabarytach, nowy Ford Focus ma masywniejszą sylwetkę. Dodatkowo podkreślają ją silnie wyprofilowane krawędzie nadkoli, które z jednej strony są jeszcze bardziej widoczne, a z drugiej – bardziej harmonijnie wkomponowane w bryłę nadwozia. Przejęte od Forda Focus C-MAX śmiałe kontury kraty wlotu powietrza, mocno zaznaczone reflektory i spojler pod przednim zderzakiem w nowym Fordzie Focus prezentują się jeszcze bardziej dynamicznie .

Przód, któremu nadano "rodzinne" rysy typowe dla pozostałych modeli Forda, jest mocniej pochylony i daje początek kilku dominującym liniom, które wznoszą się stopniowo wzdłuż maski silnika, dachu, pokrywy bagażnika, do tylnego zderzaka ku tyłowi, kształtując kontury nadwozia. Końcowy efekt daje wrażenie bardziej masywnej, lecz zarazem smukłej sylwetki. Od niskiego "nosa" w stronę obu przednich słupków biegną przetłoczenia, charakterystyczne dla wszystkich wersji nowego Forda Focus .

La Collection Focus czyli Ford w Paryżu 3 – W profilu nadwozia dominują dwie charakterystyczne linie, – wyjaśnia Chris Bird. – Pierwszą z nich tworzy ostre przetłoczenie, które ciasno opasuje przednie nadkole i biegnie wzdłuż całej długości nadwozia, akcentując wrażenie, jakby bryła nadwozia została "wyrzeźbiona z kawałka szlachetnego metalu". Druga linia to ostro zaznaczony kontur biegnący od środka przodu, przez całą długość pojazdu, podkreślając dynamiczne pochylenie przednich i tylnych słupków nadwozia .

Przesunięcie przedniego słupka o 100 mm i pochylenie go pod ostrzejszym kątem ma dodatkowy wpływ na zwiększenie ochrony w razie zderzenia, gdyż tworzy dodatkową przestrzeń we wnętrzu. Natomiast ze stylistycznego punktu widzenia kształt przedniego słupka dodaje karoserii dynamiki.

Optycznie, największa różnica między nowym Fordem Focus i jego konkurentami jest widoczna z tyłu nadwozia. Dzięki pomysłowemu rozmieszczeniu podzespołów, Ford Focus ma bardzo smukły, niemal sportowy kształt tylnej sekcji dachu i pokrywy bagażnika. Wersja 3-drzwiowa prezentuje się bardzo podobnie do sportowego coupe, mimo iż wygodnie mieści 5 osób. Do tego kształtu nawiązuje także zarys tylnej części nadwozia wersji 5-drzwiowej . – Projektując wersję kombi także chcieliśmy uzyskać efekt możliwie najbardziej nawiązujący do linii aut sportowych, z odrobiną włoskiej fantazji. Chcieliśmy przy tym zachować pojemne i bardzo funkcjonalnie rozplanowane wnętrze – wyjaśnił Claudio Messale, główny stylista nowego Forda Focus.

– Podobnie jak w przypadku wersji 3- i 5-drzwiowych, efekt ten udało nam się osiągnąć, ponieważ podstawowa linia środkowa z boku wersji kombi biegnie w zasadzie pionowo. Tworzy tym samym zasadniczy zarys bryły nadwozia, ale także pozwala zmieścić większy przedział bagażowy w konturach zbliżonych do normalnego samochodu osobowego. Tym samym nie byliśmy skazani na szukanie niewygodnych kompromisów, lecz stworzyliśmy funkcjonalne i zarazem bardzo stylowe nadwozie – przekonywał dalej Claudio Messale. O obliczu nowego Forda Focus decydują ostro pochylone, dynamiczne przednie i tylne słupki, tak samo pełne dynamiki, jak w przypadku poprzedniego modelu, lecz w sposób nieco bardziej wyrafinowany i harmonizujący z resztą bryły nadwozia. Właśnie te linie nadają miejscu kierowcy wygląd "kokpitu", pozostawiając jednocześnie więcej użytecznego miejsca dla kierowcy i pasażerów. Patrząc z zewnątrz, dzięki takiemu kształtowi słupków i dachu, uzyskano efekt bardzo śmiały – zresztą właśnie do takiej stylistyki od samego początku przyzwyczaił nas Ford Focus.

La Collection Focus czyli Ford w Paryżu 4 – To zupełnie nowy sposób patrzenia na Forda Focus, ale efekt końcowy nie pozostawia wątpliwości, co do swojej tożsamości i pochodzenia. To autentyczny Ford Focus, który znalazł idealną harmonię pomiędzy sportową linią nadwozia i funkcjonalnością potrzebną w codziennym użytkowaniu – wskazywał dalej Chris Bird. – Bryła nadwozia niewątpliwie robi wrażenie najbardziej "masywnej" w tej klasie samochodów, co pozwoli nam tworzyć kolejne bardzo udane nowe odmiany nadwoziowe. Długość całkowita Forda Focus jest dokładnie taka sama jak w modelu Ford Focus C-MAX, a są to przecież dwie różne konstrukcje. Niemniej jednak, obie są natychmiast rozpoznawalne jako Fordy, z wysoko umieszczonymi tylnymi światłami, solidną sylwetką i klimatem bardzo wysokiej jakości.

WZORNICTWO I WYKOŃCZENIE WNĘTRZA: JAKOŚĆ W KAŻDYM CALU

– W nowym modelu ogromne znaczenie przywiązywaliśmy do starannego zaprojektowania miejsca kierowcy, począwszy od pozycji za kierownicą, jak w kokpicie samolotu czy samochodu sportowego, poprzez kształt deski rozdzielczej i konsoli między przednimi fotelami, a skończywszy na starannym doborze materiałów wykończeniowych. Nasz cel był jasny: miejsce kierowcy musi wyrażać credo Forda Focus, samochodu dla kierowcy, który autentycznie uwielbia prowadzić ! – stwierdził Adrian Whittle, szef zespołu konstruktorów Forda Focus.

Filozofię, która ukształtowała wnętrze pierwszej generacji Forda Focus dziś widzimy w postaci dojrzałej. W połączeniu z bodźcami wzrokowymi, akustycznymi i dotykowymi, tworzy ono poczucie wyjątkowej harmonii. Ale to nie wszystko, gdyż dzięki żywym kolorom wnętrze nowego Forda Focus wydaje się dodatkowo podkreślać temperament tego samochodu . Jasnoniebieska tonacja dominuje we wnętrzu modeli Sport i Titanium. Odcień ten, w połączeniu z jasną tonacją Medium Light Stone w dolnych partiach wnętrza daje efekt ciepła i optycznie powiększa wnętrze. Czarny kolor wykończenia wnętrza pozostaje dostępny na życzenie we wszystkich modelach . Zespół projektantów opracowujących kolorystykę wnętrza ściśle współpracował ze stylistami odpowiedzialnymi za kolory lakierów nadwozia, w opracowaniu palety kolorów i odcieni, które najlepiej spełniałyby wymogi mody i oczekiwań nabywców pięciu podstawowych modeli: Ambiente, Trend, Sport, Ghia oraz Titanium. – W przeszłości najwyższej jakości wykończenie wnętrza wiązało się z najwyższą ceną, którą musiał zapłacić nabywca. W przypadku najnowszego Forda Focus dajemy najwyższą jakość po przystępnej cenie, przez co ekskluzywne wykończenie wnętrza staje się dostępne szerszej grupie nabywców – mówił Mick McDonagh, szef zespołu konstruowania wnętrz . Już na pierwszy rzut oka nowy Ford Focus zdradza ogromną dbałość jego twórców o najdrobniejsze detale mające wpływ na klimat i poczucie komfortu we wnętrzu. Nie zaniedbano dosłownie niczego, począwszy od kolorystyki i powierzchni tworzących wykończenia wnętrza, a skończywszy na bardzo przyjemnym wrażeniu, które odczuwamy zajmując miejsce w samochodzie, że wnętrze zostało "uformowane" wokół kierowcy i pasażerów. Podobnie jak w przypadku Forda Focus C-MAX, wszystkie materiały stosowane we wnętrzu Forda Focus spełniają rygorystyczne normy oparte na standardach toksykologicznych TÜV (Toxproof).

NOWOCZESNE WYPOSAŻENIE: TECHNOLOGIE, KTÓRE NIE MUSZĄ DUŻO KOSZTOWAĆ

W nowym modelu Ford postawił na rozwiązania autentycznie ułatwiające życie kierowcy i pasażerów, które są dostępne po przystępnej cenie. Wśród nich są:

- System centralnego zamka z kluczem elektronicznym KeyFree – pozwala kierowcy na otwieranie i uruchamianie pojazdu bez użycia kluczyków czy pilota .
- Przednia szyba z filtrem przeciwsłonecznym – specjalna powłoka, która zatrzymuje niemal pięć razy więcej energii słonecznej niż normalne przyciemniane szkło, przyczyniając się do zmniejszenia obciążeń pracującej klimatyzacji .
- System reflektorów adaptacyjnych – reflektory ze zmianą kierunku wiązki na zakrętach zależnie od prędkości i kąta skrętu kół . Ford zdecydował się na zastosowanie reflektorów halogenowych w miejsce droższych reflektorów ksenonowych, przez co opcja ta jest znacznie tańsza i dostępna szerszej grupie nabywców.
- Blue Tooth™ - technologia łączności bezprzewodowej dla cyfrowych urządzeń pokładowych, która umożliwia m.in. ich współpracę z telefonem komórkowym .
- Technologia sterowania głosem – dzięki funkcji rozpoznawania mowy istnieje możliwość wydawania głosem komend sterujących telefonem, klimatyzacją, systemem audio i systemem nawigacji satelitarnej .
- Radioodtwarzacze i systemy audio – ofertę otwierają dwa wysokiej jakości systemy firmy Sony, dysponujące odtwarzaczem ze zmieniarką na 6 płyt kompaktowych, umieszczoną w desce rozdzielczej, bądź odtwarzaczem na pojedynczą płytę CD z możliwością odtwarzania plików MP3 oraz czterema 20-watowymi głośnikami, gwarantującymi uzyskanie niepowtarzalnego brzmienia "Sony Sound" .
- Pakiet audio-video dla pasażerów z tyłu – osoby jadące na tylnych siedzeniach mają możliwość niezależnego korzystania z radioodbiornika, odtwarzacza audio z funkcją czytania plików MP3 oraz własnego ekranu pozwalającego na oglądanie filmów DVD lub korzystanie z gier komputerowych (w wersji kombi).

JAKOŚĆ JAZDY: KONTYNUACJA SUKCESU

Najnowszy Ford Focus został opracowany w sposób pozwalający wykorzystać najważniejsze atuty swojego poprzednika – zgodnie ze sprawdzoną koncepcją zastosowania niezwykle sztywnej i wytrzymałej struktury nadwozia, ulepszonego niezależnego tylnego zawieszenia wielowahaczowego z płaskim wahaczem ustalającym (Control Blade) oraz nowej ramy pomocniczej z przodu – przy ogromnym kroku naprzód pod względem komfortu jazdy i kultury pracy jednostek napędowych (głównie zmniejszenia poziomu hałasu i polepszenia jakości akustycznej). Wyraźnie powiększono przy tym przestrzeń użyteczną we wnętrzu. W porównaniu z obecnie produkowanym modelem, nowy Ford Focus ma o 25 mm dłuższy rozstaw osi i o 40 mm szerszy rozstaw kół. Dzięki temu, nowy Ford Focus pewniej trzyma się nawierzchni, a dodatkową zaletą jest większe i przestronniejsze wnętrze . Wygodniejszy jest dostęp do siedzeń a pasażerowie z tyłu mają więcej miejsca na wysokości kolan. Mimo mocniej opadającej linii dachu w tylnej części nadwozia, użyteczna wysokość wnętrza z przodu i z tyłu jest nadal bardzo znaczna, a pojemność bagażnika zwiększyła się nawet w porównaniu z poprzednim modelem o 10% i wynosi obecnie 385 litrów.

La Collection Focus czyli Ford w Paryżu 5 Każdy element ergonomicznie zaprojektowanego wnętrza nowego Forda Focus zachęca do zajęcia miejsca za kierownicą – od nowocześnie zaprojektowanej tablicy przyrządów, przez konsolę między przednimi fotelami, stanowiącą centralny element kształtowania przestrzeni we wnętrzu, a skończywszy na wygodnych fotelach. Siedząc za kierownicą mamy wrażenie, że jesteśmy w "kokpicie" rasowej maszyny, że wnętrze Forda Focus zostało ukształtowane wokół kierowcy i pasażerów, a wszystkie zegary, dźwignie i wyłączniki są dokładnie tam, gdzie spodziewamy się je znaleźć.

Konstruktorzy włożyli wiele wysiłku w wyeliminowanie niepożądanych hałasów i stuków dochodzących od układu jezdnego i nawierzchni oraz szumów powodowanych oporem powietrza. Przytłumiony dźwięk zatrzaskiwanych drzwi jeszcze bardziej podkreśla spokój panujący w starannie wyciszonym miejscu kierowcy. Grubsze o 20% szyby bocznych drzwi, podwójne uszczelki drzwiowe oraz piankowa izolacja akustyczna, wypełniająca przedział silnika i wnęki w tylnej części nadwozia, skutecznie izolują wnętrze samochodu przed niepożądanymi dźwiękami dochodzącymi z zewnątrz. Poziom szumów powodowanych oporem powietrza w czasie jazdy ograniczono o 20% – pod tym względem nowy Ford Focus jest wśród modeli prezentujących się najlepiej w swojej klasie, szczególnie przy wiejącym wietrze .

Zarówno w wersjach napędzanych jednostkami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi od pierwszej chwili uruchomienia silnika wyraźnie zwraca uwagę brak wibracji, które byłyby odczuwalne w fotelach, przez koło kierownicy i dźwignię zmiany biegów. Samochód bardzo szybko przechodzi w pomruk charakterystyczny dla pracy silnika na wolnych obrotach, uzyskany dzięki izolacji akustycznej oraz akustycznemu modelowaniu elementów mocowania układu wydechowego i zawieszenia silnika. W czasie jazdy poziom hałasu we wnętrzu jest bardzo niski. Delikatnemu odgłosowi pracy silnika towarzyszy bardzo znacznie wytłumiony odgłos pracy układu jezdnego i ogumienia, który nie wzrasta znacząco nawet na złych nawierzchniach – przede wszystkim dzięki sztywniejszym elementom mocującym zawieszenie oraz starannie dopracowanej konstrukcji nadwozia i podwozia .

Wysoka jakość prowadzenia była od samego początku znakiem rozpoznawczym i znakiem jakości Forda Focus. Najnowsza generacja tego modelu kontynuuje tę tradycję, przy czym jakość ta rozciąga się na wszelkie aspekty związane z prowadzeniem i komfortem podróżowania . Modyfikacje układu jezdnego oparto na siedmiu latach doświadczeń w produkcji poprzedniego modelu. Przede wszystkim dotyczy to stałych ulepszeń tylnego zawieszenia wielowahaczowego Control Blade oraz przedniej ramy pomocniczej, stanowiącej sztywną i stabilną bazę, do której mocowane są elementy przedniego zawieszenia i układu kierowniczego, które także poddano daleko idącym modyfikacjom .

– Szukając układu odniesienia gwarantującego uzyskanie najlepszych w tej klasie parametrów zwrotności, precyzji sterowania, komfortu i stabilności, inżynierowie Forda analizowali największe atuty konkurencyjnych modeli w zakresie komfortu i własności jezdnych. Szybko okazało się, że jedynym właściwym kryterium powodzenia będzie uzyskanie jeszcze lepszych wskaźników niż te, którymi legitymuje się obecnie produkowany Ford Focus, uważany za lidera w tej klasie, – wspomina Jürgen Pützschler, szef działu projektowania układów jezdnych Forda. Kierowcy docenią większy komfort prowadzenia, jaki zapewnia nowy Ford Focus, który jednak zachowuje przy tym zwrotność, stabilność oraz szybkość i precyzję reakcji na ruchy kierownicą. Konstrukcja nowego podwozia zapewnia także bardzo dobrą izolację karoserii od drgań i wibracji układu jezdnego, a także bardzo wysoką stateczność i odporność na przechyły i kołysanie. Jazda nowym Fordem Focus jest dzięki temu bardzo komfortowa także na drogach gorszej jakości .

La Collection Focus czyli Ford w Paryżu 6 Istotny wpływ na wysoką jakość prowadzenia nowego Forda Focus ma także konstrukcja nadwozia. W porównaniu z poprzednim modelem, który pod względem jakości jazdy do dziś należy do liderów w swojej klasie, sztywność i odporność nadwozia na działanie momentów skręcających zwiększono o 10% .

Elektryczno-hydrauliczny układ wspomagania kierownicy (EHPAS), dostępny we wszystkich odmianach z wyjątkiem wersji napędzanych silnikami benzynowymi Duratec 1.4 l oraz 1.6 l, zdecydowanie ułatwia manewrowanie przy małych prędkościach i jednocześnie zapewnia odpowiednie wyczucie zachowania samochodu oraz wysoką precyzję sterowania przy szybszej jeździe. Większa średnica tarcz i bębnów hamulcowych przyczynia się do zwiększenia skuteczności hamulców, skrócenia drogi hamowania, a także do wydłużenia żywotności klocków hamulcowych .

KONSTRUKCJA NADWOZIA: WYSOKA JAKOŚĆ I WYTRZYMAŁOŚĆ

Solidność konstrukcji i wysoka jakość wykonania, za które już wcześniej chwalono Forda Focus C-MAX, są widoczne w stylistyce i rozwiązaniach konstrukcyjnych całej rodziny nowych modeli Forda Focus. Wyższy poziom bezpieczeństwa i wysoka jakość montażu są nieodłącznym elementem nowej generacji Forda Focus. To samo dotyczy wiodących w tej klasie własności jezdnych, których odbiorcy nauczyli się oczekiwać od wszystkich wersji tego modelu.

Większość wysiłków konstruktorów Forda, mających na celu podniesienie jakości, dotyczy elementów i rozwiązań niewidocznych dla użytkownika. Znaczne nakłady sił i środków przeznaczono na doskonalenie konstrukcji pojazdu, począwszy od fazy koncepcyjnej, przez fazę symulacji i wirtualnych prototypów, aż po udoskonalenia wprowadzane na etapie produkcji poszczególnych elementów i podzespołów .

Udoskonalenia dotyczą także samego procesu produkcji. Inżynierowie w zakładach w Saarlouis i Walencji, gdzie z zachowaniem najwyższego poziomu jakości wyprodukowano ogółem 3 miliony egzemplarzy Forda Focus, znacznie ulepszyli procesy wytwarzania, wykorzystując doświadczenia zdobyte w produkcji dotychczasowego modelu Forda Focus oraz Forda Focus C-MAX .

Najnowszy Ford Focus jest produkowany przy zapewnieniu modelowej wprost jakości wykonania i montażu. Jakość tę zapewniają najnowsze technologie, jak choćby laserowe trasowanie i spawanie blach, robotyzacja montażu, czy sprawdzanie spawów i zgrzein za pomocą promieni rentgenowskich. Szerokość szczelin na styku blach poszycia nadwozia zmniejszono w całym pojeździe do 3,5 mm, zaś tolerancje dla montażu zredukowano o jedną trzecią, do zaledwie 1 mm .

FORD FOCUS: BEZ KOMPROMISÓW W SPRAWIE BEZPIECZEŃSTWA

Nadwozie Forda Focus samo w sobie stanowi strukturę chroniącą kierowcę i pasażerów przed skutkami zderzenia – kierowca i pasażerowie znajdują się we wnętrzu lekkiej, lecz zarazem bardzo sztywnej i wytrzymałej klatki przedziału pasażerskiego tworzącej tzw. przestrzeń przeżycia. Przedział pasażerski w przeważającej części jest wykonany z profili ze stali o podwyższonej wytrzymałości oraz spawanych laserowo blach o zróżnicowanej grubości . Zarówno klatka przedziału pasażerskiego, jak i strefy kontrolowanego zgniotu zostały najpierw sprawdzone za pomocą symulacji przez jedne z najpotężniejszych komputerów na świecie, a następnie przetestowane na należącym do Volvo supernowoczesnym poligonie badań zderzeniowych w Szwecji .

La Collection Focus czyli Ford w Paryżu 7 W konstrukcji nadwozia zaprogramowano ścieżki, wzdłuż których rozchodzi się i jest pochłaniana energia zderzenia. Swoją funkcję spełniają one zarówno podczas zderzeń czołowych, jak i zderzeń, w których siła uderzenia jest skierowana ukośnie. Większą ilość miejsca na kontrolowane odkształcanie się nadwozia w czasie zderzenia uzyskano przez zaprogramowane odłączanie się sztywnych elementów podwozia od płyty podłogowej – w ten sposób energia zderzenia jest kierowana pod sztywną klatkę przedziału pasażerskiego, czemu towarzyszy zmniejszenie siły wstrząsu odczuwanego przez pasażerów oraz ograniczenie niebezpieczeństwa odkształcenia płyty podłogowej .

We wnętrzu drzwi umieszczono nowe elementy amortyzujące, które pochłaniają energię i dodatkowo chronią przedział pasażerski, ograniczają odkształcenia słupków przednich i belek wzmacniających drzwi . Zastosowano także poprzeczny profil zakotwiczony między obu przednimi słupkami, który wzmacnia i stabilizuje konstrukcje nadwozia w razie uderzenia w bok pojazdu. Pomaga także zapobiec przemieszczeniu kolumny kierownicy i pedałów do wnętrza pojazdu .

Nowy Ford Focus może być opcjonalnie wyposażony zarówno w poduszki boczne, chroniące okolice klatki piersiowej i głowy kierowcy i siedzącego obok pasażera, oraz w kurtyny powietrzne, po napełnieniu pokrywające przestrzeń od słupka przedniego do słupka tylnego.

NOWOCZESNE SILNIKI: BOGACTWO WYBORU

Nowy Ford Focus jest dostępny z niezwykle szeroką gamą jednostek napędowych, wśród których na specjalną uwagę zasługuje zupełnie nowa wersja 1,6-litrowego silnika benzynowego Duratec Ti-VCT, wyposażonego w układ ze zmiennymi fazami rozrządu, niezależnie dla obu wałków .

Układ ze zmiennymi fazami rozrządu, niezależnie dla obu wałków Ti-VCT ( Twin Independent Variable Camshaft Timing ) przyczynia się do poprawy warunków wymiany gazowej w cylindrach (dopływu powietrza i odprowadzania spalin), co z kolei wpływa na zwiększenie wartości momentu przy wyższych zakresach obrotów silnika przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa, sięgającym nawet 5%. Nowa jednostka Duratec Ti-VCT wzbogaca ofertę Forda w kategorii silników benzynowych, stanowiąc alternatywę dla pozostałych jednostek 16-zaworowych o pojemnościach: 1,4 litra (o mocy 80 KM), 1,6 litra (100 KM) oraz 2,0 litrów (145 KM ).

Ford Focus jest oczywiście oferowany w wersjach z nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi Duratorq TDCi, z turbodoładowaniem i układem wtryskowym common rail. Dostępne są wersje silników Duratorq TDCi o pojemności 1,6 litra o mocy 109 KM oraz 2,0 litrów (135 KM) – obie zaprezentowano już wcześniej jako silniki napędzające Forda Focus C-MAX. Obie jednostki mają bardzo lekką konstrukcję, w obu znacznie ograniczono też wewnętrzne tarcie współpracujących elementów. Wyróżniają się optymalnym połączeniem niskiego zużycia paliwa i wysokiego momentu już przy stosunkowo niskich obrotach, co jest widoczne w większej dynamice i lepszym przyspieszeniu. 2,0-litrowy silnik Duratorq TDCi standardowo współpracuje z 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów Ford Durashift. Dla spełnienia coraz ostrzejszych norm czystości spalin, oba silniki Duratorq TDCi będą oferowane także z filtrem cząsteczek stałych (DPF) .

Nowa automatyczna przekładnia bezstopniowa Durashift CVT ( Continuously Variable Transmission ) jest oferowana w odmianach napędzanych 1,6-litrowym silnikiem Duratorq TDCi. Przekładnia ta, będąca wspólnym dziełem konstruktorów Forda i firmy ZF, daje kierowcy możliwość wyboru trybu w pełni automatycznego, bądź trybu ręcznej zmiany biegów – w tym drugim przypadku przekładnia funkcjonuje podobnie do skrzyni mechanicznej o siedmiu przełożeniach. Dzięki przekładni CVT możliwe jest nawet 8-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa w porównaniu z tradycyjnymi 4- i 5-stopniowymi przekładniami automatycznymi. Ford Focus jest oferowany również z 5- i 6-stopniową mechaniczną skrzynia biegów oraz z tradycyjną 4-stopniową przekładnią automatyczną Durashift .

INNE NOWOŚCI NA STOISKU FORDA W CZASIE SALONU PARYSKIEGO

W czasie paryskiego salonu Mondial de l'Automobile 2004, podczas prezentacji w drugim dniu prasowym oraz podczas wszystkich dni otwartych dla publiczności, La Collection Focus jest prezentowana w towarzystwie wielu innych nowości, o które Ford wzbogaca pozostałe rodziny modeli: Mondeo, Fiesta oraz Fusion. Najnowsze rozwiązania dla gamy Forda Transit można oglądać na oddzielnej ekspozycji poświęconej samochodom dostawczym.

FORD FIESTA ST – PIERWSZA ODSŁONA

Interesującą nowością w grupie niedrogich modeli Forda o wyraźnie sportowym charakterze jest prezentowany po raz pierwszy w Paryżu Ford Fiesta ST. Ten samochód, napędzany 150-konnym silnikiem Duratec, jest dziełem TeamRS – specjalnego działu Forda, któremu powierzono prace nad nowymi usportowionymi modelami Forda. Nowy Ford Fiesta ST zapowiada się jako samochód oferujący najlepsze w swojej klasie połączenie nowoczesnej konstrukcji, osiągów, wyposażenia oraz własności jezdnych, które zrobią wrażenie nawet na najbardziej wymagających entuzjastach sportowej jazdy. – Prowadzenie Forda Fiesta ST daje tyle frajdy, że po prostu nie chce się z tego auta wysiadać ­– mówi Nick Collins, szef zespołu konstruktorów TeamRS pracujących nad tym modelem.

NOWY FORD FIESTA SPORT – RASOWY I NIEDROGI

Na tym nie koniec dobrych wieści dla amatorów szybkiej jazdy, gdyż rodzina Forda Fiesta wzbogaciła się o kolejną sportową odmianę – jest nią Ford Fiesta S (czyli „Sport”), słabszy kuzyn Forda Fiesta ST. Wyglądem i własnościami jezdnymi nowy Ford Fiesta S jest bardzo zbliżony do mocniejszego i szybszego modelu Ford Fiesta ST, lecz dzięki odmiennej charakterystyce układu jezdnego, i przede wszystkim zawieszenia, zachowuje swój indywidualny charakter. Ford Fiesta S ma nadwozie 3-drzwiowe i jest napędzany jednym z dwóch silników: stosowaną dotąd w Fordzie Fiesta 16-zaworową jednostką benzynową Duratec o pojemności 1,6 litra i mocy 100 KM, bądź nowym 1,6-litrowym silnikiem wysokoprężnym Duratorq TDCi, z 16 zaworami i turbodoładowaniem, rozwijającym moc 90 KM. Ford Fiesta S pojawi się w sprzedaży w Europie pod koniec 2004 roku.

NOWY 1,6-LITROWY SILNIK TDCi DLA FORDA FIESTA I FORDA FUSION

Jesienią tego roku już i tak bogata oferta silników dostępnych w Fordzie Fiesta i Fordzie Fusion zostanie poszerzona o nową 16-zaworową jednostkę wysokoprężną z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego (intercooler). Jest to nowy 1,6-litrowy silnik Duratorq TDCi z wtryskiem common rail (o mocy 90 KM), który daje Fordowi Fiesta kolejny mocny argument w walce o klienta w dynamicznie rozwijającym się segmencie samochodów małych z silnikiem wysokoprężnym.

Ta kategoria już teraz stanowi około jednej czwartej całkowitej sprzedaży samochodów małych (tzw. segmentu B) w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Hiszpanii . Ford Fiesta i Ford Fusion – propozycje Forda w segmencie samochodów małych – są także oferowane z 1,4-litrowym silnikiem dieslowskim Duratorq TDCi oraz z jednostkami benzynowymi Duratec w wersjach o pojemności od 1,3 litra (o mocy 68 KM) do 2,0 litrów (150 KM). Ta ostatnia jednostka pojawi się w ofercie wraz z premierą Forda Fiesta ST.

FORD MONDEO: DWA NOWE SILNIKI DUŻEJ MOCY W LIMITOWANEJ SERII TITANIUM X Ford poszerza także ofertę jednostek napędowych przeznaczonych dla Forda Mondeo. Dwa nowe silniki, które mają swoją premierę w nowej limitowanej serii Titanium X, przyczynią się do dalszego umocnienia pozycji tego modelu w europejskim segmencie samochodów wyższej klasy średniej. Nowa jednostka wysokoprężna Duratorq TDCi o pojemności 2,2 litra jeszcze bardziej zwiększy popularność Forda Mondeo w grupie aut wyższej klasy średniej. Dysponując mocą 155 KM i maksymalnym momentem obrotowym 360-400 Nm, jest to w tej chwili najmocniejsza jednostka w klasie 4-cylindrowych silników wysokoprężnych. Oferta silników benzynowych wzbogaciła się natomiast o 204-konną wersję cenionego za wysoką kulturę pracy silnika Duratec V6, opartą na dobrze znanej 3,0-litrowej jednostce, która w wersji o mocy 226 KM napędza Forda Mondeo ST220.

MOCNIEJSZE SILNIKI WYSOKOPRĘŻNE DLA FORDA TRANSIT

Gama jednostek napędowych Forda Transit wzbogaciła się o dwa nowe silniki oraz nową 6-stopniową skrzynię biegów o bardziej optymalnym doborze przełożeń i płynniejszej zmianie biegów. Nowy silnik wysokoprężny Duratorq 2.4 TDCi, z układem wtryskowym common rail, rozwijający moc 137 KM, jest najmocniejszą jak dotąd jednostką wysokoprężną w historii Forda Transit. Dysponuje przy tym bardzo wysokim momentem obrotowym 375 Nm przy 2000 obr/min, który zdecydowanie poprawia własności dynamiczne pojazdu i wyraźnie zwiększa płynność jazdy. Silnik ten został opracowany, aby wyjść naprzeciw coraz większemu popytowi na furgony dostawcze wyposażone w mocniejsze i bardziej dynamiczne jednostki napędowe, pozwalające szybko i sprawnie pokonywać znaczne odległości na głównych szlakach komunikacyjnych Europy.

Drugą nowością jest silnik Duratorq 2.4 TDdi o mocy 115 KM, mający nieco inną charakterystykę przyrostu momentu obrotowego oraz wyraźnie niższe zużycie paliwa w porównaniu ze stosowaną dotąd w Fordzie Transit 2,4-litrową jednostką TDdi o mocy 125 KM, którą nowy silnik zastąpi.