Ford w Rajdzie Sardynii

Ford w Rajdzie Sardynii09.05.2011 Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen z zespołu Ford Abu Dhabi World Rally Team zajęli drugie miejsce w Rajdzie Sardynii. Dzięki zdobytym punktom utrzymali się w ścisłej czołówce klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Świata FIA.

Załoga Forda Fiesta RS WRC finiszowała ze stratą zaledwie 11,2 sekundy do zwycięzcy, pomimo straty ponad 50 sekund podczas pierwszego etapu wskutek przebicia opony. Druga załoga Forda została sklasyfikowana na 18 pozycji. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila odpadli z rajdu w piątek po pierwszym odcinku specjalnym. W wyniku błędu w opisie trasy samochód wypadł z drogi, ale załoga powróciła do walki następnego dnia dzięki systemowi SupeRally. W sobotę Latvala błysnął doskonałą formą, wygrywając pięć z sześciu odcinków specjalnych i awansując dzięki temu w klasyfikacji z 54 miejsca.

Ford w Rajdzie Sardynii 1 Kierowcy zespołu Forda zdobyli komplet punktów bonusowych za podwójne zwycięstwo na kończącym rajd odcinku Power Stage, transmitowanym na żywo przez telewizję. Hirvonen wygrał tę próbę i wzbogacił swój dorobek o 3 punkty, a Latvala był drugi, dzięki czemu zdobył 2 punkty. Załogi zespołu Ford Abu Dhabi wygrały w sumie 11 z 18 odcinków specjalnych. Latvala zanotował siedem wygranych OS-ów, a Hirvonen był najszybszy na czterech próbach.

Hirvonen zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji kierowców ze stratą tylko 7 punktów do lidera po pięciu z trzynastu rajdów. Latvala jest czwarty, a zespół Ford Abu Dhabi drugi wśród producentów.

Rajd rozgrywany na szutrowych, miejscami kamienistych drogach Sardynii okazał się bardzo trudnym wyzwaniem dla uczestników. Ponad połowa stawki liczącej 63 załogi nie ukończyła pierwszego etapu, którego trasa wiodła w rejonie miasta Oristano na zachodnim wybrzeżu wyspy. Pozostałe dwa dni, gdy areną rywalizacji były próby położone w północno-wschodniej części Sardynii były już łaskawsze dla załóg, które pokonały podczas rajdu 18 OS-ów o łącznej długości 339,7 km.

W piątek Hirvonen walczył o prowadzenie w rajdzie do momentu uderzenia w skarpę, które spowodowało przebicie prawej tylnej opony. Ukończył pierwszy etap na trzecim miejscu, a w sobotę awansował na drugą pozycję, znacznie zmniejszając stratę do lidera. Różnica okazała się jednak zbyt duża, aby walczyć o zwycięstwo podczas ostatniego niedzielnego etapu, liczącego już tylko cztery odcinki specjalne o łącznej długości 65,58 km. Dlatego 30-letni Fin skupił się na obronie drugiego miejsca i zdobyciu punktów za ostatni odcinek specjalny.

Ford w Rajdzie Sardynii 2 Pomogła mu dokonana przez organizatora 4,5-sekundowa korekta błędnie obliczonego czasu na jednym z sobotnich odcinków.

Drugie miejsce to dobry wynik. Jestem bardzo zadowolony z kompletu punktów bonusowych, powiedział Hirvonen. Końcowy OS pojechałem dobrym rytmem. Gdyby nie strata 50 sekund po błędzie podczas pierwszego etapu, myślę, że wygrałbym ten rajd. Byłem zadowolony z mojego tempa w ten weekend. Z każdym rajdem coraz lepiej czuję Forda Fiesta RS WRC.

Latvala stracił szanse na dobry wynik po piątkowym wypadku, gdy Miikka Anttila błędnie odczytał opis. Kierowca szybko mu wybaczył, a podczas dwóch kolejnych dni 26-letni Fin był najszybszy w stawce pokazując, jak mógłby zakończyć się rajd, gdyby nie pechowa przygoda.

Gdy straciłem szanse na dobry wynik, postanowiłem skupić się na zdobyciu punktów za Power Stage, powiedział. Z serwisu przed końcowym OS-em wyjechałem z jednym kołem zapasowym, nie zabrałem także narzędzi, które zwykle mamy w samochodzie – wszystko po to, aby obniżyć wagę. Udało nam się zaoszczędzić około 40 kg. Gdy uzyskałem najlepszy czas, czekałem, czy ktoś mnie pobije. Jeżeli już ktoś musiał być szybszy ode mnie, dobrze, że był to Mikko.

W niedzielę rano odcinki były bardzo śliskie. Wygrałem dwie poranne próby, ale kilka razy byłem w sporych opałach, dlatego na kolejnym OS-ie nieco zwolniłem. Samochód był bardzo szybki i niezawodny przez cały weekend, a teraz myślami jestem już w Argentynie, dodał.

Ford w Rajdzie Sardynii 3 Kolejna załoga fabrycznego Forda Fiesta RS WRC Khalid Al Qassimi / Michael Orr ukończyła rajd na 12 miejscu, zdobywając solidną porcję punktów dla zespołu Team Abu Dhabi. To był nieprawdopodobnie ciężki rajd. Tak łatwo było zahaczyć o kamień i uszkodzić samochód. Chwilami jechałem nieco za szybko, a kiedy indziej zbyt ostrożnie. Miałem trudności ze znalezieniem optymalnego balansu samochodu, powiedział Al Qassimi.

Dyrektor zespołu Ford Abu Dhabi Malcolm Wilson był pod wrażeniem tempa, jakim jechały obydwie załogi. Wygraliśmy 11 z 18 odcinków specjalnych. Jestem przekonany, że mamy najlepszą kombinację kierowców i samochodów, powiedział. Wynik odcinka Power Stage był dla nas pocieszeniem za to, że nie udało nam się wygrać rajdu. Wielka szkoda, że Mikko i Jari-Matti ponieśli straty pierwszego dnia. Fatalnie się stało, że Miikka popełnił błąd, ale może nadal liczyć na wsparcie całego zespołu, a wygrywając potem tak wiele OS-ów załoga odzyskała wiarę w siebie.

Dyrektor działu sportu motorowego Ford of Europe Gerard Quinn powiedział: Wszyscy widzieli, jak szybki jest Ford Fiesta RS WRC. Niestety, dwa pechowe wydarzenia pozbawiły nasze załogi szans na zwycięstwo. Na szczęście w obydwu klasyfikacjach mamy niewielkie straty do lidera. Jestem pewien, że emocjonująca rywalizacja, jaką oglądaliśmy do tej pory, będzie trwała do końca sezonu.

Następny rajd
Zespół Ford Abu Dhabi czeka teraz podróż przez Atlantyk do Ameryki Południowej. Szósta runda serialu WRC – Rajd Argentyny (26 – 29 maja) z bazą w Villa Carlos Paz, niedaleko miasta Cordoba powraca do serialu po rocznej przerwie.

Źródło: Ford