Nowy Ford Transit

Nowy Ford Transit20.01.2006 Ford Transit – najpopularniejszy i najchętniej kupowany samochód dostawczy w Europie – wchodzi w nową erę w swojej niezwykle długiej i wypełnionej sukcesami karierze rynkowej. W nowym modelu zaproponowano szereg daleko idących zmian i modyfikacji ...

Ford Transit – najpopularniejszy i najchętniej kupowany samochód dostawczy w Europie – wchodzi w nową erę w swojej niezwykle długiej i wypełnionej sukcesami karierze rynkowej. W nowym modelu zaproponowano szereg daleko idących zmian i modyfikacji, dzięki którym Ford Transit zachowa swoją czołową pozycję na rynku.

Najnowszy Ford Transit jest także pierwszą spośród wielu istotnych nowości rynkowych przygotowywanych w 2006 roku przez europejską filię Forda. Godnym podkreśleniem legendarnego statusu tego modelu wśród samochodów użytkowych, jest fakt, że nowy Ford Transit będzie otwierał gamę zupełnie nowych modeli, które Ford w tym roku planuje wprowadzić na rynek.

Nowy Ford Transit 1 Wśród nich będą także: zupełnie nowy Ford Galaxy oraz Ford S-MAX – pierwsza w historii propozycja Ford of Europe w nowym segmencie samochodów o cechach minivana i samochodu rekreacyjnego, który ma swoje początki w koncepcyjnym studium nadwoziowym Ford SAV, prezentowanym podczas kilku europejskich wystaw samochodowych w 2005 roku.

Pierwsze spojrzenie na nowego Forda Transit: doskonalszy pod każdym względem

Ostateczny kształt nowego Forda Transit to z jednej strony elegancja i nowoczesna linia o wyraźnie zaznaczonych cechach indywidualnych, a z drugiej – solidność i wytrzymałość konstrukcji, połączone z funkcjonalnością. Styliści, którzy opracowali nadwozie nowego Forda Transit starali się, aby wszystkie te cechy były wyraźnie kojarzone z nową generacją tego popularnego modelu.

Na zewnątrz i we wnętrzu, od przodu aż po tył, we wszystkim, co widoczne i w tym co niewidoczne dla oka: każdy aspekt i każda wersja tego popularnego i cenionego samochodu użytkowego zostały wzięte pod lupę skrupulatnych inżynierów Forda, którzy dokonali ulepszeń wszędzie tam, gdzie modyfikacje były konieczne. Daleko idące zmiany konstrukcyjne i stylistyczne są efektem wielu lat doświadczeń i badań prowadzonych przez konstruktorów Forda i są najpoważniejszymi zmianami wprowadzonymi w tym modelu od sześciu lat.

Nowe wersje nadwoziowe i podwoziowe, nowe silniki i nowa gama standardowego wyposażenia sprawiają, że najnowszy Ford Transit jest nie tylko samochodem czysto użytkowym, służącym do przewozu towarów, ale także idzie z duchem czasu, nabierając wielu funkcji mobilnego biura, z którego przedsiębiorca może zarządzać swoją firmą.

Zmiany pod dyktando użytkowników

Prawdziwą siłą sprawczą, która podyktowała wprowadzenie ostatnich zmian w nowej generacji Forda Transit były określone potrzeby i wymagania użytkowników. Projektanci i konstruktorzy Forda bardzo poważnie potraktowali coraz dalej idące potrzeby współczesnego użytkownika samochodów dostawczych, często będącego kierowcą i właścicielem firmy w jednej osobie.

Nowy Ford Transit 2 Na przykład, oferowana obecnie szeroka paleta zamków i zabezpieczeń została wprowadzona w wyniku szczegółowych badań i sondaży wśród użytkowników samochodów dostawczych. To samo dotyczy wielu elementów zwiększających komfort i funkcjonalność wnętrza. Również nowo wprowadzona do programu wersja furgonowa ze średnim rozstawem osi i niskim dachem stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie rynku.

Zawrotna liczba oferowanych odmian nadwoziowych, silników oraz wersji podwozia i układu napędowego ma zagwarantować potencjalnym nabywcom, że w ofercie Forda zawsze znajdą samochód użytkowy, który idealnie spełnia ich potrzeby.

– Kiedy przystępowaliśmy do dalszego udoskonalania Forda Transit, szczególną uwagę zwracaliśmy na konieczność zaspokojenia oczekiwań coraz bardziej znaczącej grupy nabywców wśród naszej klienteli, a mianowicie użytkowników i zarazem właścicieli pojedynczych pojazdów: małych przedsiębiorców, jednoosobowych firm, rzemieślników, właścicieli sklepów itp. – tłumaczy Barry Gale, główny inżynier w Dziale Samochodów Użytkowych Forda.

– Klienci Ci mówią nam, że ich samochód dostawczy jest wizytówką ich samych i prowadzonych przez nich firm. Z tego względu pojazd, którego używają musi być oczywiście funkcjonalny, niezawodny i trwały, ale także nowoczesny i elegancki. Oprócz tego, często powtarzane było życzenie, by samochód dostawczy był przyjemny w prowadzeniu i by prowadząc swój wóz dostawczy użytkownik nie czuł się kierowcą drugiej kategorii w stosunku do kierowców aut osobowych.

– Nasi klienci przekonają się, że w wersjach Forda Transit na 2006 rok staraliśmy się pod każdym względem spełnić ich postulaty i oczekiwania -– dodaje z satysfakcją Barry Gale.

Nowy, świeży powiew we wnętrzu i na zewnątrz

Zewnętrzne zmiany stylistyczne zostały pomyślane w taki sposób, aby nadać pojazdowi bardziej wyrazisty i nowocześniejszy profil widziany z boku oraz bardziej wyraziste oblicze samochodu oglądanego na wprost od strony przodu.

Najbardziej zauważalne zmiany zaszły z przodu, gdzie między nowymi, bardziej pionowo ustawionymi reflektorami umieszczony jest śmiało wystylizowany wlot powietrza z wyraźnymi trzema poprzeczkami.

Nowy Ford Transit 3 Na środku wlotu powietrza umieszczono bardzo duży, mierzący aż 23,5 cm (9 cali), owalny znak Forda. To największy emblemat firmowy, jaki znalazł się na modelach z europejskiej palety Forda. Styliści zdecydowali się na tak duży znak firmowy dla podkreślenia ogromnej dumy, jaką Ford pokłada w swoim nowym modelu, dla podkreślenia ogromnych tradycji, jakie Ford Transit ma w segmencie samochodów użytkowych, a także dla uzyskania jeszcze bardziej wyrazistego wizerunku Forda Transit oglądanego w lusterku wstecznym samochodu jadącego z przodu.

Ford Transit będzie oferowany w nowej gamie oryginalnych kolorów lakierów. Otrzyma także nowe koła, nowe komplety kołpaków oraz nowe detale stylistyczne i ozdobniki nadwozia.

Również wnętrze Forda Transit poddano gruntownym zmianom, które zostały podyktowane wyraźnymi oczekiwaniami potencjalnych nabywców, którzy we wnętrzu samochodu dostawczego chcą mieć tak samo bogate i przyjazne w użyciu wyposażenie jak we wnętrzu samochodu osobowego. Kierowca ma przed sobą zupełnie nową tablicę przyrządów z nowym zestawem wskaźników, nowe przełączniki i nową kierownicę. Nowe są także obszerne i pomysłowo zaprojektowane schowki, dzięki którym wnętrze nowego Forda Transit stało się dla użytkownika jeszcze wygodniejszym miejscem pracy.

Inną znaczącą zmianą w kabinie kierowcy jest przeniesienie dźwigni zmiany biegów na deskę rozdzielczą. Dzięki temu, komfort miejsca kierowcy jeszcze bardziej zbliża się do standardu wnętrza samochodu osobowego. Również pod względem ergonomii pozycja kierowcy Forda Transit bardziej przypomina teraz wygodniejszą pozycję kierującego samochodem osobowym. Inną poważną zaletą takiego rozwiązania jest całkowita swoboda poruszania się w kabinie między fotelem kierowcy i fotelem pasażera oraz możliwość swobodnego wysiadania z drugiej strony pojazdu. Nowoczesny obraz wnętrza uzupełnia deska rozdzielcza, mająca dwa odcienie kolorystyczne i tapicerka foteli z wyższej jakościowo tkaniny.

Nowe trwalsze i oszczędniejsze silniki

Nowy Ford Transit będzie oferowany do wyboru z jednym z sześciu silników wysokoprężnych lub z silnikiem benzynowym. Dostępne wersje silników diesla obejmują między innymi nowe jednostki Duratorq TDCi o pojemności 2,2 oraz 2,4 litra, współpracujące, w zależności od silnika, z 5- lub 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów Durashift.

Nowy Ford Transit 4 Podstawę oferty silnikowej dla najnowszego Forda Transit stanowią właśnie owe, produkowane przez Forda, 2,2-litrowe i 2,4-litrowe silniki Duratorq TDCi. Są to najnowsze produkty współpracy Ford Motor Company z grupą PSA Peugeot Citroën w dziedzinie projektowania i produkcji najnowocześniejszych silników o zapłonie samoczynnym. Są przy tym pierwszymi jednostkami opracowanymi specjalnie z myślą o zastosowaniu w lekkich i średnich samochodach dostawczych.

Wszystkie jednostki napędowe oferowane w nowej gamie Forda Transit są wyposażone w układ wtryskowy najnowszej generacji common-rail i spełniają rygorystyczną normę emisji zanieczyszczeń Euro 4. Założenia konstrukcyjne dla tych silników pozwalają także na spełnienie przez nie kolejnych, planowanych w przyszłości norm ekologicznych. Silniki te legitymują się przy tym lepszymi osiągami przy niższym zużyciu paliwa. Z myślą o dalszym ułatwieniu obsługi bieżącej i napraw zmodyfikowano także sposób montażu osprzętu do silnika oraz samego silnika w pojeździe.

Bogactwo wyboru

Ford Transit od lat słynie z tego, że daje nabywcom i użytkownikom dokładnie to, czego oczekują, również dzięki zawrotnej liczbie dostępnych odmian nadwoziowych i wersji napędzanych różnymi silnikami. Bez względu na to, czy nabywcą jest rzemieślnik, czy sklepikarz samodzielnie prowadzący firmę i eksploatujący swój pojazd tylko w obrębie danego miasta, czy duża firma transportowa, której samochody pokonują znaczne odległości po autostradach i drogach szybkiego ruchu, w rodzinie Forda Transit z pewnością znajdzie się model i wersja idealnie odpowiadająca wymaganiom klienta.

Wraz z wprowadzeniem ostatnich zmian i modyfikacji, nabywca Forda Transit ma jeszcze większy wybór. Obecnie program produkcyjny obejmuje 60 podstawowych wersji nadwoziowych i silnikowych, oferowanych w trzech rozstawach osi. Wśród nich są:
- Wersje z krótkim, średnim i długim rozstawem osi oraz odmiany z dodatkowo przedłużoną ramą podwozia
- Wybór wersji z niskim, średnim i wysokim dachem, a także podwozia z kabiną pojedynczą i podwójną oraz mikrobusy z dachem niskim i podwyższonym
- Wersje z wzmocnioną przednią osią
- Wersje towarowo-osobowe kombi i kombi van
- Ford Transit jest także dostępny w zupełnie nowej wersji ze średnim rozstawem osi i niskim dachem, mającej trzy rzędy siedzeń i więcej miejsca na bagaż

Należy wspomnieć jeszcze o dziale Forda, SVO (Special Vehicle Operations), który na zlecenia nabywców wykonuje wersje niestandardowe Forda Transit, niedostępne w katalogu wersji seryjnych, oraz samochody na specjalne zamówienie.

Ulubieniec kierowców

Ford bardzo uważnie słuchał swoich klientów. W odpowiedzi na ich postulaty, poprzez wprowadzenie szeregu nowych elementów zwiększających wygodę i funkcjonalność, uczynił wnętrze Forda Transit jeszcze przyjemniejszym miejscem spędzania czasu i bardziej komfortowym stanowiskiem pracy. Nowe wyposażenie obejmuje nowy zestaw wskaźników, wentylację i ogrzewanie o trzech zakresach pracy, cztery różne wersje tapicerki, łącznie z obiciami skórzanymi, dziesięć różnych konfiguracji siedzeń, a także, dostępny po raz pierwszy na życzenie, tempomat. Nowy Ford Transit otrzymał także wodoodporny kluczyk do stacyjki z pilotem mającym funkcję automatycznego ładowania – to pierwsze tego typu rozwiązanie w segmencie samochodów dostawczych. Poprawiono także standard zabezpieczeń przeciwwłamaniowych, a na życzenie nabywcy dodatkowo dostępne są systemy zamków z możliwością konfiguracji operacji ryglowania i otwierania drzwi.

W przypadku rozwiązań mających wpływ na jakość prowadzenia i bezpieczeństwo jazdy, konstruktorzy Forda dołożyli wszelkich starań, by pod względem prowadzenia i trzymania się drogi najnowszy Ford Transit jeszcze bardziej przypominał powszechnie chwalone pod tym względem modele osobowe Forda.

W porównaniu z produkowanym do tej pory modelem, podstawowa konstrukcja zawieszenia pozostaje bez zmian, z przednim zawieszeniem z kolumnami MacPhersona oraz sztywną tylną osią typu Hotchkiss. Wprowadzono jednak szereg szczegółowych modyfikacji układu jezdnego. Zmiany te, oraz inne udoskonalenia, zaowocowały między innymi ogólnym obniżeniem poziomu szumów, hałasów i drgań o blisko 20%.

Pod względem konstrukcyjnym układy zawieszenia wersji z przednim i tylnym napędem mają bardzo wiele wspólnych elementów. Zmieniono jednak położenie przedniego stabilizatora przechyłów i zastosowano wyższe przełożenie przekładni kierowniczej, przyspieszające reakcje układu kierowniczego na ruchy kierownicy. Wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo obejmuje między innymi: układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), elektroniczny układ podziału siły hamowania (EBD), układ kontroli trakcji za pomocą hamulców (BTCS) oraz elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP).

Bezpieczeństwo i zabezpieczenia przed kradzieżą

Produkowana do tej pory generacja Forda Transit uzyskała wiele nagród i wyróżnień w uznaniu wysokiego poziomu i skuteczności zabezpieczeń samego pojazdu oraz ładunku. Najnowszy Ford Transit pod względem skuteczności zabezpieczeń idzie jeszcze dalej, oferując nabywcy imponującą listę zabezpieczeń, wprowadzonych nie tylko po to, by zniechęcić lub znacznie utrudnić zadanie potencjalnemu złodziejowi lub włamywaczowi, ale także po to, by umożliwić właścicielom Forda Transit skorzystanie z niższych stawek ubezpieczeniowych i tym samym znacząco obniżyć koszty utrzymania pojazdu.

W ofercie są dwa rodzaje autoalarmów, z których jeden uzyskał wysoką kategorię 1 w klasyfikacji brytyjskiego instytutu Thatcham. Ford Transit jest także wyposażony w elektroniczny immobilizer PATS, zamek pokrywy silnika, zamki drzwi, w których zrezygnowano z linek i cięgieł oraz – po raz pierwszy w tej kategorii pojazdów użytkowych – system zamków z funkcją konfiguracji, która pozwala na programowania sposobu ryglowania i otwierania zamków. Funkcja konfiguracji daje możliwość zaprogramowania, które drzwi i w jakiej kolejności mają być otwierane po naciśnięciu konkretnego przycisku pilota. W chwili zakupu pojazdu do wyboru jest sześć kombinacji.

Ochrona kierowcy i pasażerów w razie kolizji to jedna z najważniejszych funkcji szkieletu nadwozia. Również w tym aspekcie konstruktorzy dążyli do poprawienia już i tak wysokich standardów prezentowanych przez obecnie produkowaną generację Forda Transit. W wyposażeniu seryjnym montowana jest czołowa poduszka powietrzna kierowcy, zaś 120-litrowa poduszka czołowa pasażera jest dostępna na życzenie. Wśród opcji dla Forda Transit po raz pierwszy znalazły się montowane w bokach foteli poduszki boczne, chroniące okolice głowy i kręgosłupa szyjnego. Należy także dodać, że zmieniona konstrukcja przodu pojazdu wpłynęła na zwiększenie odporności zderzeniowej podczas kolizji przy małych prędkościach.

Tryskający młodością 40-latek

W ubiegłym roku Ford Transit obchodził 40-lecie obecności na rynku. W tym okresie stał się najpopularniejszym samochodem w kategorii samochodów dostawczych, zyskując status niekwestionowanego lidera wśród tego rodzaju pojazdów i z powodzeniem wytrzymując konkurencję wielu niezwykle udanych modeli innych marek. Od chwili premiery w 1968 roku wyprodukowano i sprzedano na rynkach całego świata ponad 5 mln egzemplarzy Forda Transit.

Ford ma uzasadnione powody, by oczekiwać, że najnowszy Ford Transit okaże się równie popularny jak jego poprzednik, który w 2001 roku zdobył najwyższe międzynarodowe wyróżnienie "Samochodu Dostawczego Roku".

Peter Fleet, dyrektor Działu Samochodów Użytkowych Ford of Europe podsumowuje:
– Lojalni klienci mówią nam, że cenią Forda Transit jako solidnego i wytrzymałego "profesjonalistę", który nie boi się ciężkiej pracy i trudnych wyzwań, jest niezawodny, godny zaufania i doskonale nadaje się do przewożenia dosłownie wszystkiego, w firmie i w domu.

Najnowszy Ford Transit w wersji na 2006 rok zachowuje wszystkie te atuty, które poprzedni model umocniły na pozycji lidera na rynku i czyni z nich atrybut samochodu nowej generacji. Obecni użytkownicy będą zachwyceni nowym modelem Forda Transit. Zaś bogactwo wyposażenia, atrakcyjne zmiany stylistyczne, nowoczesne silniki i ulepszenia układu jezdnego sprawią, że wielu nowych nabywców, którzy cenią sobie swój wizerunek i z dumą podchodzą do tego co robią na co dzień, chętnie umieszczą swoje nazwisko lub nazwę swojej firmy na ścianach nadwozia najnowszego Forda Transit.