Obchody rocznicy triumfu legendarnego Forda GT40

Obchody rocznicy triumfu legendarnego Forda GT4025.07.2006 Tego lata przypadła ważna rocznica dla zespołu i fanów Forda. Mineło bowiem 40 lat od spektakularnego zwycięstwa Forda w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, podczas którego samochody Ford GT40 zajęły pierwsze trzy miejsca ...

"40 lat temu Ford przeszedł do historii sportów motorowych, wygrywając w 1966 roku, 24-godzinny wyścig Le Mans. Czas pokazał, ze to historyczne dla Ford Motor Company wydarzenie, było równiez niezwykle ważnym rozdzialem w historii tej słynnej imprezy. Dzisiaj, na Le Mans Classic 2006, Ford oddaje cześć ówczesnym bohaterom, i składa hołd modelowi GT40, który na dziesięciolecia zawładnął umysłami entuzjastów sportów motorowych." - John Fleming, Prezes i Dyrektor Zarzadząjacy Ford of Europe

Obchody rocznicy triumfu legendarnego Forda GT40 1 Le Mans, Francja, 5 lipca 2006 roku – Tego lata przypadła ważna rocznica dla zespołu i fanów Forda. Minęło bowiem 40 lat od spektakularnego zwycięstwa Forda w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, podczas którego samochody Ford GT40 zajęły pierwsze trzy miejsca.

W niedzielę 19 czerwca 1966 roku trzy samochody wyścigowe Ford GT Mark II, pędząc w strugach rzęsistego deszczu, jako pierwsze minęły linie mety toru La Sarthe w Le Mans, tym samym pewnie pokonując zespół Ferrari w rywalizacji o prymat w świecie wyścigów samochodowych. Ten spektakularny sukces przyczynił się znacząco do stworzenia znakomitej renomy firmy Ford w środowisku sportów motorowych, i zapoczątkował erę sukcesów koncernu, która trwa do dnia dzisiejszego.

Dziedzictwem tego wydarzenia są rzesze entuzjastów GT40 – dumnych wlaścicieli nowego Forda GT (zainspirowanego przez legendarny model), posiadaczy oryginalnej wersji GT40, którzy organizują dziś na całym świecie wyścigi, oraz wielu nabywców jego repliki, a także fanów wyścigów motorowych z tego okresu.

Obchody 40-lecia potrójnego zwycięstwa Forda w Le Mans

Podczas tegorocznej edycji wyścigu Le Mans Classic w dniach od 7 do 9 lipca odbyły się uroczystości przypominające sukces Forda. Na odbywającej się co dwa lata imprezie, która już dziś postrzegana jest w Europie jako klasyk wśród wyścigów starych samochodów, Ford zaprezentował grupę startową obejmującą samochody z lat 1966-1971.

W Le Mans Classic 2006 wzięły udział pojazdy z lat 1923-1979, które podzielono na sześć grup odpowiadających dekadom, zgodnie z poszczególnymi edycjami wyścigu. W grupie startowej, obejmującej samochody z lat 1966 -1971 i sponsorowanej przez Forda, naturalnie znalazł się model GT40 – zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 1966, 1967, 1968 i 1969 roku – oraz jego ówcześni rywale.

"To dla nas wyjątkowa uroczystość, upamiętniająca wyjątkowe osiągnięcia - powiedział John Fleming, prezes i dyrektor zarzadząjacy Ford of Europe. Nasz wkład w tegoroczny wyścig Le Mans Classic to hołd złożony uwielbianemu przez rzesze entuzjastów modelowi GT40, który przeszedł do historii dzięki całkowitej dominacji na podium w 1966 roku" – dodał John Fleming.

Miedzynarodowy sukces Forda

Ford GT40 postrzegany jako amerykańskie wyzwanie rzucone Ferrari, to z pewnością projekt międzynarodowy, który podkreślił determinację i olbrzymie ambicje koncernu Ford Motor Company i jego prezesa, Henry Forda II. Nazwa modelu nie jest trudna do rozszyfrowania – GT40 ma po prostu 40 cali wysokości.

Obchody rocznicy triumfu legendarnego Forda GT40 2 Wnuk legendarnego Henry Forda był świadkiem spektakularnego sukcesu swojej firmy podczas historycznego wyścigu Le Mans w 1966 roku.

Początki nie były jednak tak kolorowe i nic nie zapowiadało spektakularnego sukcesu. Choć pojazdy wyścigowe Forda (wyposażone w potężne 7-litrowe jednostki V8) wykazywały ogromny potencjał, zostały w latach 1964 i 1965 wyeliminowane przez liczne usterki techniczne. A jednak Ford, wsparty przez legendarne w świecie wyścigów nazwiska (między innymi przez Carrolla Shelby'ego - twórce słynnych modeli wyścigowych) jeszcze raz zwarł szeregi i w 1966 roku wrócił po zwycięstwo. Do wyścigu wystawiono wówczas nowa wersję modelu GT40 – Mark II.

W 1966 roku, pokrzepiony zwycięstwami w morderczych wyścigach Daytona i Sebring, Ford pewny był przełamania złej passy na Le Mans. Do wyścigu zgłoszono ponad tuzin GT40, które poprowadziły takie sławy, jak choćby Bruce McLaren, Dan Gurney, Mark Donohue, Mario Andretti, Graham Hill, Jochen Rindt, Guy Ligier, Peter Revson czy Jacky Ickx. Po 24 godzinach morderczego wyścigu, który obfitował w liczne kolizje, wypadki i usterki techniczne, na pierwszych trzech pozycjach uplasowały się właśnie samochody Ford GT40. Zwycięzca został czarny Ford z numerem 2 zespołu Shelby American (McLaren i Chris Amon). Zaraz za nim uplasował się jasnoniebieski Ford z numerem 1 również wystawiony przez zespół Shelby (Ken Miles i Denny Hume). Zaś trzecie miejsce padło łupem Forda nr 5 należącego do teamu Holman Moody (Ronnie Bucknum oraz Hutcherson).

Ten sukces zapoczątkował zwycięska passe GT40 w kolejnych trzech edycjach Le Mans, oraz w innych, ważnych, międzynarodowych imprezach. Dziś, po 40 latach, GT40 to wciąż bardzo mocne i solidne auto, które nadal wzbudza wiele emocji i pozostaje żywym dowodem oszałamiających sukcesów firmy Ford w sportach motorowych.

Zwycięzcy - spotkanie po latach

Aby godnie uczcić rocznicę na Le Mans Classic 2006, firma Ford of Europe zdecydowała się sprowadzić ze Stanów Zjednoczonych zwycięski pojazd Ford GT Mark II z roku 1966 (obecnie w rękach prywatnego wlasciciela). Po raz pierwszy od 10 lat wszystkie trzy zwycięskie GT40 z 1966 roku spotkają się ponownie na torze.

Czarny Ford GT Mark II z drugim numerem startowym jest obecnie własnością prywatnego kolekcjonera z Ameryki. Z okazji Le Mans Classic 2006 spotkał się z pojazdami, które w 1966 roku zajęły drugie i trzecie miejsca.

Wierni fani

Poprzez swe działania na Le Mans Classic, firma Ford pragnie podziękować wszystkim miłośnikom sportów motorowych i wiernym fanom modelu GT40 za ich pamięć i olbrzymi entuzjazm.

"Przede wszystkim należy wyróżnić posiadaczy oryginalnej wersji modelu GT40 – powiedzial John Fleming. Nie szczędzą oni sił i środków, aby 40-letnie sportowe auto utrzymać w dobrej kondycji, a posiadanie GT40 – modelu, który stał się żywą legendą sportów motorowych – traktują jak obowiązek i zaszczyt jednocześnie" – dodal John Fleming.

W uroczystościach wzięło również udział wielu posiadaczy współczesnej wersji Forda GT, którego inspiracje stanowi oryginalny GT40. Nowy Ford GT, debiutujący na rynku w 2003 roku przy okazji obchodów stulecia firmy, znalazl w Europie 101 nabywców. Potomek legendarnego GT40 łączy w sobie cechy swego znakomitego poprzednika z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi, budząc podziw i zachwyt w kolejnych pokoleniach fanów sportów motorowych.

Dzięki wysiłkom wyspecjalizowanych firm, którym zlecić można budowę repliki legendarnego modelu Forda, prawdziwi entuzjaści GT40 mogą poczuć jego sportowego ducha. Co więcej, niektóre z replik są niezwykle wiernymi kopiami oryginału, zachowują identyczne parametry techniczne i tę samą, niepowtarzalną stylistykę.

Ford of Europe wystawił również dopuszczony do ruchu publicznego model GT40 Mk III (numer podwozia M3/1107), który od momentu wyprodukowania w 1969 roku znajduje się w posiadaniu firmy. Jest to jeden z zaledwie siedmiu istniejących egzemplarzy GT40 dopuszczonych do ruchu publicznego.

John Fleming powiedział: "Ogromna spuścizna po modelu GT40 wciąż żyje pośród nas. Jej los nie spoczywa już w rękach firmy Ford, ale sukces GT40 i jego długowieczność cały czas napawa nas dumą. Spoglądając wstecz, widzimy na jak wielu płaszczyznach legendarny model odcisnął swoje piętno. Jednym z licznych efektów ogromnej popularności GT40 jest dzisiaj jego następca – Ford GT. Jednak większą wagę ma wiadomość, którą GT40 przez swój sukces wykrzyczal całemu światu – jeśli Ford coś zaplanuje, to zawsze osiągnie swój cel."