Mazda 3 Sedan

Mazda 3 Sedan27.02.2004
Wprowadzając na europejski rynek we wrześniu 2003 r. nowy model, Mazdę3 hatchback, oraz dwa dynamiczne silniki benzynowe MZR, Mazda rozpoczęła następny rozdział w historii swojej obecności w segmencie C ...

Dwie sylwetki nadwoziowe i cztery silniki

Wprowadzając na europejski rynek we wrześniu 2003 r. nowy model, Mazdę3 hatchback, oraz dwa dynamiczne silniki benzynowe MZR, Mazda rozpoczęła następny rozdział w historii swojej obecności w segmencie C.

Mazda 3 Sedan 1 Obecnie Mazda uzupełnia europejską gamę Mazdy3 o elegancki, wysokiej klasy sedan oraz dwa nowe silniki – oszczędny i dynamiczny 4-cylindrowy rzędowy MZR o pojemności 1,4 l oraz turbo diesel typu common rail MZ-CD o pojemności 1,6 l. Dzięki przyciągającej wzrok zewnętrznej stylistyce, wzbudzającej zaufanie dynamice, obszernemu i wszechstronnemu wnętrzu i jednemu z najlepszych w tym segmencie pakietowi bezpieczeństwa, Mazda3 z pewnością zmierzy się z najlepszymi w europejskim segmencie C.

Pozycjonowanie – fascynujący i bezkompromisowy

Mazda3 sedan adresowana jest do Europejczyków poszukujących eleganckiego, szykownego, 4-drzwiowego samochodu, o lekkim sportowym charakterze, dobrej dynamice, znakomitej jakości wykonania i bogatym pakiecie bezpieczeństwa. Wprowadzenie na rynek europejski nowego sedana i dwóch nowych silników przyciągnie uwagę jeszcze większej liczby klientów do Mazdy3. Przy projektowaniu Mazdy3 sedana, podobnie jak hatchbacka, wykorzystano wszystkie najlepsze walory jej wcześniejszych modeli z nowej generacji. Mazda3 sedan oferuje jedno z największych wnętrz w tej klasie, wysoki poziom bezpieczeństwa, jakość i mistrzostwo wykonania oraz ma znacznie bardziej sportowy charakter niż sedany konkurentów.

Mazda3 sedan jest adresowana zarówno do rodzin, jak i par oraz pojedynczych osób prowadzących aktywny tryb życia. Jest niewątpliwie atrakcyjną pozycją w europejskim segmencie C, idealnym rozwiązaniem, połączeniem funkcjonalności i zabawy.

Projekt - elegancki i finezyjny

Stylistyka zewnętrzna nowej Mazdy3 sedan jest dopracowana, elegancka i finezyjna, z pewną dozą sportowego charakteru. Ta unikalna kombinacja sportowego charakteru i wytworności wyróżnia Mazdę3 sedan spośród innych nowoczesnych i kompaktowych sedanów. Rozszerzające się od przodu błotniki i linie rozchodzące się od pięciokątnego mazdowskiego grila w kierunku uwypuklenia maski nadają sedanowi jeszcze bardziej elegancki wygląd niż otrzymał hatchback. Następnie przechodzą one w nieznacznie płaskie powierzchnie powyżej nadkoli dodając całej sylwetce sedana muskularności charakterystycznej dla Mazd nowej generacji. Dynamiczny łuk linii dachu w połączeniu ze stosunkowo krótką ale wysoką tylną częścią, z szerokimi tylnymi błotnikami i kombinacją lamp tylnych podkreślają nowoczesny styl nadwozia sedana Mazdy3, stabilność i wytworność sylwetki, bez uszczerbku dla jej sportowego charakteru. Wysoka jakość wykonania emanuje z każdego zewnętrznego detalu, podkreślają to konsekwentnie wąskie i równe odległości pomiędzy przylegającymi do siebie panelami.

Znacząco różne sylwetki hatchbacka i sedana posiadają własną osobowość zachowują rozpoznawalny mazdowski charakter, określany skrótowo Zoom-Zoom, który od pierwszego wejrzenia zapowiada ekscytującą jazdę.

Podczas gdy sylwetkę hatchbacka można określić przede wszystkim jako dynamiczną i sportową, to sedan jest wyraźnie bardziej elegancki i finezyjny. Duży rozstaw osi, krótkie nawisy, wysokie wnętrze i kompaktowy wygląd kabiny Mazdy3 sedan przekładają się na dynamiczne proporcje sportowego coupe, które wyróżniają go nie tylko od innych, konwencjonalnych, trzybryłowych sedanów. Faktycznie, obydwie sylwetki Mazdy3 sedan i hatchback różnią się do tego stopnia, że zaspokajają wymagania klientów o różnych stylach życia. Każda z nich, tak jak cała nowa generacja samochodów Mazda, na swój sposób wprawia "emocje w ruchQ}.

Obie wersje nadwoziowe Mazdy3 oferowane są w 12 kolorach (metalicznych i zwykłych), co pozwala każdemu klientowi zaspokoić jego upodobania.

Wnętrze – design, funkcjonalność i przestronność

W środku Mazda3 jest duża, wygodna i funkcjonalna, co jest cechą rzadko spotykaną w samochodach o eleganckiej i finezyjnej sylwetce zewnętrznej. Wnętrze zostało zaprojektowane nie tylko dla samej estetyki, lecz również dla wygody użytkownika. Mazda3 sedan jest jednym z największych samochodów w swojej klasie pod względem rozstawu osi. Ma przestronną kabinę, zwłaszcza na wysokości głowy i ramion, zarówno na przednim jak i tylnym siedzeniu. Z kolei możliwość regulacji siedzeń przednich oraz optymalne ustawienie ich oparcia zapewniają wygodne miejsce (i przestrzeń na kolana) dla osób siedzących na tylnych siedzeniach. Należy też wspomnieć o dużym bagażniku, który może być jeszcze funkcjonalnie powiększony dzięki składanym tylnym siedzeniom. Dopełnieniem szykownego i estetycznego wnętrza jest równie elegancka i wysokiej jakości tapicerka, dostępna w trzech różnych rodzajach. Kompaktowy sedan Mazdy3 zapewnia wystarczająco dużo przestrzeni do wygodnej jazdy dla 5 dorosłych osób.

Miejsce kierowcy

Nowa Mazda3 sedan jest kontynuacją zastosowanego wcześniej w Maździe RX-8 sportowego stylu i ergonomicznej koncepcji zagospodarowania przestrzeni wokół kierowcy. Sportowego typu przednie siedzenia są wygodne i zapewniają dobre trzymanie boczne. Siedzenie kierowcy jest regulowane w płaszczyznach poziomej i pionowej, a oparcie fotela jest również odchylane. Kolumna kierownicy jest łamana (40 mm) i regulowana teleskopowo (50 mm), Regulacje te umożliwiają każdemu kierowcy, niezależnie od jego wzrostu i figury, dopasowanie odpowiedniej pozycji do jazdy.

Mazda 3 Sedan 2 Przed kierowcą znajdują się głęboko umieszczone trzy, zachodzące na siebie, okrągłe, czytelne zegary z metalowym wykończeniem. W kierownicy mogą być zamontowane - dostępne w opcji - przełączniki do radia i zestawu audio, które pozwalają kierowcy sterować systemem bez odrywania oczu od drogi. Nawet bez tej opcji informacje o włączonym systemie audio są łatwo czytelne na poziomym polu cyfrowego wyświetlacza, umieszczonym w górnej części centralnej konsoli.

Rozmieszczenie przycisków i pokręteł na panelu centralnym jest proste i logiczne. Duże pokrętła i poziomo ulokowane klawisze ( w stylu piano) w jego górnej części zapewniają łatwe ich używanie również podczas jazdy.

Dźwignia zmiany biegów również jest usytuowana bardzo ergonomicznie i ułatwia sprawne manipulowanie nią. Wyższy o 30 mm niż w Maździe 323 poziom siedziska ułatwia wsiadanie i wysiadanie z samochodu oraz zapewnia bardzo dobrą widoczność. Wszystkie te cechy świadczą, że uwaga konstruktorów była skoncentrowana na stworzeniu kierowcy warunków do pewnej i bezpiecznej jazdy.

Różnorodność schowków

Przestronne wnętrze Mazdy3 oraz różnorodność schowków przewyższają oczekiwania klientów wobec sedanów z segmentu C. W przedniej części kabiny znajduje się duży, 8-litrowy schowek na rękawiczki o głębokości 260 mm (dla wszystkich samochodów bez systemu nawigacji). Można w nim umieścić 2-litrową butelkę z napojem. Dodatkowo pokrywa tego schowka ma kieszeń o pojemności 3 litrów. Łączna pojemność schowków wynosi więc 11 l.

Ponadto w obydwu przednich drzwiach usytuowane są schowki na mapy i książki, a między siedzeniem kierowcy i pasażera, w centralnym podłokietniku, znajduje się duży, o różnorodnym zastosowaniu, schowek z podwójnym dnem. W górnej jego części usytuowana jest tacka na odkładanie telefonu komórkowego lub innych przedmiotów o podobnych rozmiarach. Z kolei znajdujący się w części dolnej schowek, o pojemności 3,6 l, może zmieścić do 13 płyt kompaktowych. Natomiast z przodu centralnego podłokietnika, w odchylanym wieku, znajdują się dwa uchwyty na napoje w szklankach o różnych rozmiarach. Ponadto schowki-kieszenie umieszczono w drzwiach tylnych oraz z tyłu siedzenia kierowcy.

Ładunek i bagaż

Duża przestrzeń bagażowa Mazdy3 sedan, którą można zagospodarować na wiele sposobów, umożliwia przewożenie w niej ładunków o znacznych rozmiarach. Wysoko poprowadzony w sedanie kształt tyłu nadwozia w połączeniu z układem tylnego zawieszenia, ze sprężynami umieszczonymi poniżej podłogi, pozwala na uzyskanie przestrzeni bagażnika o szerokości 1050mm i pojemności 413 litrów (VDA). Po złożeniu oparć tylnych siedzeń objętość bagażnika powiększa się do ok. 675 litrów (VDA) a powierzchnia podłogi bagażnika jest niemal płaska dzięki optymalnie zaprojektowanym oparciom tylnych siedzeń.

Audio i nawigacja

Standardowy system audio Mazdy3 wyposażony jest - w zależności od modelu - w cztery lub sześć głośników. Są one umieszczone w przednich i tylnych drzwiach, a dwa dodatkowe, wysokotonowe, w obudowie mocowania lusterek zewnętrznych. Zapewniają wysokiej jakości dźwięk nawet przy dużych prędkościach. System nawigacyjny wykorzystuje mapę Europy i informacje w 6 językach umieszczone na DVD, a dostępny jest opcjonalnie, w zależności od kraju.

Silniki – rozszerzenie wyboru

Razem z Mazdą3 sedan, Mazda wprowadza dwa nowe silniki. Jeden z nich to 16-zaworowy common-rail turbo diesel typu MZ-CD o pojemności 1.6 litra 80kW/109 KM DOHC, drugi to benzynowy dynamiczny i oszczędny MZR o pojemności 1.4 litra 62kW/84 KM. Diesel będzie dostępny dla obydwu rodzajów nadwozia, natomiast MZR 1.4l tylko z hatchbackiem. W przyszłym roku planowane jest również wprowadzenie silnika diesla o pojemności 1.6 litra i mocy 90KM.

Ze wszystkim silnikami tj. z trzema silnikami benzynowymi – 1.4l, 1.6l i 2.0l oraz dieslem 1.6l, oferowana jest 5-biegowa manualna skrzynia biegów. Natomiast 4-biegowy automat "activematic" tylko z silnikiem benzynowym 1.6l.

MZ-CD 1.6l 80kW/109KM common-rail turbo diesel

Rosnące zainteresowanie europejskich klientów nowoczesnymi silnikami diesla przyczyniło się do wprowadzenia na rynek nowego turbo diesela. Zastosowany w nim system wtrysku paliwa common rail zapewnia wysoką moc i moment obrotowy, małe zużycie paliwa i niski poziom emisji spalin. Udoskonalone działanie tego silnika jest niemal porównywalne z pracą silnika benzynowego.

Przygotowano dwie jego wersje. Pierwsza, dostępna od wiosny 2004 r., ma poziom emisji zgodny z normą Euro III, oraz druga - z filtrem cząstek stałych – pojawi się na wybranych rynkach w lecie 2004 r., a jej poziom emisji jest zgodny z normą Euro IV. Dostępność tych silników będzie zależała od specyfiki poszczególnych rynków. Zastosowany zarówno w wersji sedan, jak i hatchback Mazdy3 silnik turbo diesel MZ-CD 1,6 l jest niemal tak samo cichy i zapewnia równie płynną pracę jak jego benzynowy odpowiednik. Wykonany z aluminium, sztywny i lekki blok cylindrów z żeliwnymi tulejami i koło zamachowe o podwójnej masie przyczyniają się do zminimalizowania wibracji całego silnika. Równą i cichą pracę oraz efektywne spalanie zapewnia wstępna faza wtrysku (wcześniejszy wtrysk małej porcji paliwa) występująca w systemie common rail zastosowanym w silniku MZ-CD.

W rezultacie, zastosowania 16-zaworowego turbo diesla MZ-CD z podwójnym wałkiem rozrządu (DOHC) oraz systemem common rail drugiej generacji uzyskano większą moc bez utraty typowej dla diesli oszczędności w zużyciu paliwa. Układ DOHC ma większy otwór dolotowy niż występujący w SOHC, co umożliwia dopływ powietrza pod dwoma różnymi kątami. Uzyskuje się w ten sposób optymalne zawirowanie mieszanki paliwowo-powietrznej doprowadzanej do komory spalania i lepszą sprawność spalania. Silnik z systemem common rail drugiej generacji działa pod wysokim ciśnieniem 1600 barów. Zastosowany w nim sterowany elektronicznie wtrysk wykorzystuje informacje o pozycji pedału przyspieszenia i prędkości obrotów silnika, aby zapewnić optymalny wtrysk paliwa i ustawienie rozrządu. System wtryskuje rozpylone paliwo przez 6-otworowe wtryskiwacze w sposób odpowiadający warunkom jazdy, dzięki czemu uzyskano znaczącą poprawę efektywności spalania.

Mazda3 sedan z silnikiem MZ-CD o emisji na poziomie Euro III, i maksymalnej mocy 80kW/109KM przy 4000 obr/min, osiąga prędkość maksymalną 185km/h ( w hatchbacku 182 km/h). Przeciętne jego zużycie paliwa w cyklu mieszanym jest na poziomie 5,0 l/100 km oleju napędowego ( w hatchbacku również 5,0 l/100km).

Stosunkowo wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach tego silnika, zapewnia porywającą jazdę, charakterystyczną dla wszystkich samochodów Mazdy. Zastosowano tu turbosprężarkę o zmiennej geometrii. W zależności od wypływu gazów wydechowych zmienia się geometria ustawienia łopatki. Elektroniczny system kontroli turbo ciągle monitoruje pozycję pedału przyspieszenia, prędkość silnika i doładowanie, aby zoptymalizować ustawienie geometrii łopatek do każdych warunków jazdy. Zapewnia to efektywne doładowanie zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach silnika, umożliwiając osiągnięcie maksymalnego momentu obrotowego 240Nm już przy 1750 obr./min. Silnik łatwo przyspiesza, jest dynamiczny i nie odczuwa się opóźnienia doładowania. Mazda3 sedan z tym silnikiem rozpędza się od 0 -100 km/h w 11,3 sekundy (hatchback w 11,5 sekund). Silnik wysokoprężny Mazdy3 jest nie tylko mocny, oszczędny i szybki, ale także emituje mało związków toksycznych. Spełnia normy europejskie Euro III, a z filtrem cząstek stałych - nawet poziom Euro IV. Do zmniejszenia ogólnej ilości wydalanych związków w największym stopniu przyczynia się system recyrkulacji gazów spalinowych (EGR) podobny do systemu zastosowanego w silnikach benzynowych. Mieszanka obojętnych gazów w układzie dolotowym pozwala zredukować nie tylko ilość wydalanych związków azotowych ale także wpływa na obniżenie temperatury spalania. Poziom wydalanego CO2 zarówno w sedanie jak i w hatchbacku wynosi zaledwie 138 g/km.

Filtr cząstek stałych w silniku diesla

Silnik common-rail turbo-diesel MZ-CD 1,6l będzie dostępny z filtrem cząstek stałych na wybranych rynkach od lata 2004 r. Będzie spełniał wówczas normy zgodne ze Euro IV. Wszystkie parametry silnika pozostają na tym samym poziomie co w wersji bez filtra, ale silnik w tym przypadku emituje znacznie mniej cząstek stałych do środowiska. Ceramiczny filtr wychwytuje cząstki stałe, które powstają w czasie normalnej pracy silnika, następnie je spala, przez co automatycznie sam się regeneruje. Regeneracja filtra jest określona przez szereg czynników, w tym przez zanieczyszczenie filtra i warunki, w jakich pracuje.

Silnik zaczyna ten proces w trakcie normalnej pracy poprzez przetworzenie niespalonych węglowodorów w dwutlenek węgla i wodę w procesie utleniania katalitycznego. Część cząstek stałych nie ulega przetworzeniu. Problem niepełnej konwersji niespalonych węglowodorów został rozwiązany dzięki zastosowaniu ceramicznego filtru, który zatrzymuje ponad 99% tych cząstek.

Spalanie ich następuje po osiągnięciu wcześniej określonego poziomu nasycenia, poprzez sztuczne podwyższenie temperatury wydalanych gazów i wykorzystanie różnych funkcji silnika, w tym dodatkowy wtrysk paliwa po głównym wtrysku, dławienie dopływu powietrza i obejście intercoolera. System wykorzystuje katalizator (dodatek katalityczny) zmagazynowany w oddzielnym, bezobsługowym zbiorniku o poj. 1.8l. Zbiornik ten jest uzupełniany w czasie przeglądu po 60.000 km. Ten metaliczny dodatek jest wtryskiwany automatycznie do zbiornika paliwa podczas każdego tankowania. W czasie procesu spalania wiąże się z cząstkami stałymi, które pozostają w filtrze i wpływają na obniżenie temperatury ich spalania. Umożliwia to regenerowanie filtra cząstek stałych nie tylko przy pełnym obciążeniu silnika, lecz również przy mniejszych obciążeniach, gdy temperatura wydalanych gazów i zużycie paliwa są niższe.

Według założeń produkcyjnych, silnik MZ-CD 1,6 l turbo diesel z filtrem cząstek stałych spala tylko 5 l oleju napędowego na 100 km (dla obydwu wersji nadwoziowych), a więc tyle samo co silnik bez tego systemu, podczas gdy emisja cząstek stałych wynosi mniej niż 0,01g/km.

MZR 1,4 l 62 kW/84 KM, benzynowy

Całkowicie nowy silnik benzynowy MZR 1,4 l należy do rodziny rzędowych, 4-cylindrowych, 16-zaworowych silników Mazdy MZR. Cechują się one liniową charakterystyką pracy, dużą dynamiką oraz niskim zużyciem paliwa i małą emisją spalin. Nowy silnik będzie dostępny tylko w Maździe3 hatchback. Jest to znakomita propozycja dla klientów poszukujących tych samych wrażeń porywającej jazdy, którą zapewniają wszystkie samochody Mazdy nowej generacji, ale przy niższych kosztach zakupu i eksploatacji.

Silnik ten został przygotowany specjalnie dla rynku europejskiego. Podobnie jak jego więksi bracia jest to lekki, kompletny zespół silnikowy, o wysokim sprężaniu i niskim współczynniku tarcia. Jego cechą charakterystyczną jest sztywny, wykonany ze stopu aluminium blok cylindrów o lekkiej konstrukcji. Praca tego silnika jest bardzo cicha (hałas pracy silnika jest minimalny) dzięki zastosowaniu lekkich tłoków oraz korbowodów.

Redukcję strat z powodu tarcia osiąga się poprzez zastosowanie pierścieni tłokowych o niskim tarciu i bezpodkładkowych popychaczy. Przyczynia się to do obniżenia zużycia paliwa. Mazda3 hatchback z silnikiem 1,4 l MZR zużywa tylko 7,1 l paliwa na 100 km w cyklu mieszanym. Ta oszczędność w zużyciu paliwa nie odbywa się jednak kosztem utraty dynamicznej natury charakterystycznej dla samochodów Mazda. Silnik ten ma układ rozrządu o zmiennych fazach zaworów ssących S-VT (Sequential Valve Timing), który optymalizuje, zgodnie z prędkością obrotową i obciążeniem silnika, czas otwarcia/zamknięcia zaworów ssących. Jednocześnie, dzięki współdziałaniu z systemem recyrkulacji gazów spalinowych EGR (Exhaust-Gas Recirculation) uzyskano oszczędniejsze spalanie i niższy poziom emisji CO2.

Filtr powietrza i kolektor ssący o niskich oporach przepływu oraz nowy układ kolektorów wydechowych, zaprojektowany z nierdzewnej stali, o równej długości kanałów, zapewniają płynny wypływ gazów, co dodatkowo zwiększa moc i moment obrotowy. Silnik MZR 1,4 l osiąga maksymalną moc 62 KW/ 84 KM przy 6000 obr./min. i maksymalny momenty obrotowy 122 Nm przy 4000 obr./min. Mazda3 hatchback wyposażona w tę jednostkę napędową rozpędza się do 100 km/godz. w 14,3 sek., a jej maksymalna prędkość wynosi 169 km/godz.

Istotną cechą pracy silnika MZR 1,4 l jest niski poziom emisji związków toksycznych, do czego przyczynia się m.in. zastosowanie nowego sposobu dynamicznego doładowania i zawirowania powietrza (Tumble Swirl Control Valve – TSCV) w układzie dolotowym, który stabilizuje proces spalania, zwłaszcza przy zimnym i nie obciążonym silniku. Podobnie jak w silnikach benzynowych MZR 1,6l i 2,0l również w silniku MZR 1,4 l odwrócono położenie układów dolotowego i wydechowego. Dolotowy umieszczono z przodu a wydechowy z tyłu silnika. W związku z tym droga wydalanych spalin, do katalizatora, jest znacznie krótsza, niż to było poprzednio stosowane w silnikach. W konsekwencji mniejsza jest strata ciepła i katalizator szybciej nagrzewa się do odpowiedniej temperatury, a emisja związków toksycznych jest mniejsza. Nowoczesny system recyrkulacji gazów (EGR) przyczynia się do zmniejszenia ogólnej ilości wydalanych związków, a zwłaszcza tlenków azotu. Benzynowy silnik MZR 1.4 l spełnia normy Euro IV i emituje 169g/km CO2.

Skrzynia biegów

Wszystkie silniki Mazdy3 zestawiane są standardowo z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Jest ona sterowana za pomocą cięgien, co pozwala na lepsze tłumienie wibracji silnika, ogranicza przenoszenie ich na dźwignię zmiany biegów i sprzyja sportowemu stylowi jazdy. Układ zmiany biegów został udoskonalony przez zastosowanie wielu rozwiązań, które minimalizują tarcie w całym układzie. Zatrzaski biegów mają teraz podwójne łożyskowanie z zaczepem kulowym o małej średnicy. Powierzchnia wałków prowadzących i sterujących jest specjalnie obrobiona, a tuleje pokryto od wewnątrz teflonem. Pierwszy i drugi bieg mają teraz podwójne, stożkowe synchronizatory, które znacznie ułatwiają i przyspieszają ich zmianę. Wszystkie zastosowane elementy odgrywają ważną rolę w zapewnieniu sprawnej pracy skrzyni, umożliwiają krótkie skoki biegów przy ich zmianie, a w konsekwencji dużą przyjemność z jazdy.

Silnik MZ-CD diesla w Maździe3 jest zestawiany z 5-biegową manualną skrzynią produkowaną przez Getrag-Ford. Cechują ją podobne rozwiązania jak zastosowane w skrzyni z silnikami benzynowymi, minimalizujące tarcia w całym układzie i podnoszące trwałość i niezawodność.

Mazda3 z silnikiem benzynowym 1,6l MZR dostępna jest również z 4-biegową automatyczną skrzynią Activematic. Skrzynia ta może pracować jako pełny automat lub w trybie manualnym z możliwością wyboru biegu przez kierowcę. Dzięki nowemu oprogramowaniu w trybie automatycznym, możliwe jest lepsze dopasowanie biegów przy podjeździe i zjeździe. Redukcja z czwartego do drugiego biegu przebiega w możliwie krótkim czasie. Skrzynia ta została zestrojona specjalnie do Mazdy3 wyposażonej w silnik MZR1,6l i zapewnia klientom poczucie bezpośredniej kontroli i dynamiczną jazdę.

Podwozie Kwintesencją sportowego i dynamicznego charakteru Mazdy3 są jej właściwości jezdne, które można określić jako należące do nowej generacji. Czynią one z niej wspaniały samochód do jazdy. Dwie wersje nadwoziowe zostały starannie zaprojektowane, aby zapewnić stabilne prowadzenie, komfort jazdy, precyzyjne kierowanie, przewidywalne i znakomite hamowanie. Dzięki charakterystyce podwozia Mazda3 zapewnia idealną kombinację przyjemności z jazdy i pewności kierowania i uosabia wszystko, co wyraża się w przesłaniu Zoom-Zoom.

Nadwozie – sztywne i ciche

Podstawą znakomitych dynamicznych, właściwości Mazdy3 jest całkowicie nowa struktura nadwozia, która nie tylko jest odporna na działanie sił skrętnych i zginanie, ale także zapewnia tłumienie wibracji i hałasu (NVH), tak aby nie przenosiły się na kabinę i w niczym nie zakłócały przyjemnych wrażeń z jazdy. Głównym elementem warunkującym znakomite właściwości kierowania Mazdą3 jest optymalnie zaprojektowane podwozie o ponadprzeciętnej sztywności z przodu. Dolna, przednia część konstrukcji podwozia otrzymała dodatkowe belki wzdłużne o dużym przekroju poprzecznym, które zwiększają odporność na zginanie. Natomiast trzy poprzeczne elementy umieszczono pod tunelem w podłodze, aby stłumić giętkość nadwozia i jeszcze bardziej poprawić właściwości liniowego kierowania. Z tyłu samochodu usztywnione łączenia pomiędzy bocznymi a poprzecznymi elementami konstrukcji wzmacniają tylną część podłogi. Panel łączący kolumny przedniego zawieszenia jest mocowany do konstrukcji kabiny. Pomaga to utrzymać idealną geometrię układu zawieszenia i zapewnia znakomitą stabilność samochodu oraz komfort podczas jazdy. Boczne przednie wzmocnienia zamocowane są do poprzecznej belki pod deską rozdzielczą w celu stłumienia bocznych deformacji, natomiast duże części bocznych progów i poprzeczne wzmocnienia podłogi zwiększają odporność na działanie sił skrętnych i zginanie.

Inżynierowie zaprojektowali konstrukcję podwozia Mazdy3 tak, aby nie przenosiła na kabinę pasażerską nadmiernych wibracji i hałasu wywołanych pracą silnika czy wiatrem. Dużą uwagę zwrócono na zastosowanie w podłodze materiałów tłumiących. Aby zwiększyć komfort kabiny i ograniczyć dostawanie się do niej różnego rodzaju hałasów, użyto podwójnych uszczelek drzwi, a także specjalnej izolacji z poliuretanu w przednich i środkowych słupkach oraz wokół tylnych nadkoli.

Przednie i tylne zawieszenie

Przednie zawieszenie Mazdy3 opiera się na systemie MacPhersona z 4-punktowym zamocowaniem układu do nadwozia za pośrednictwem gumowych poduszek, dzięki czemu poprawiono prowadzenie, stabilność, a jednocześnie ograniczono przenoszenie drgań wynikających z nierówności jezdni. Znakomite wyważenie pomiędzy stabilnością, przewidywalnym zachowaniem się samochodu a komfortową jazdą uzyskano dzięki kombinacji odpowiedniej geometrii wahaczy z tulejami olejowymi oraz amortyzatorom o dużej średnicy tłoków (35 mm). Poprawia to tłumienie skoków kół, zwłaszcza w czasie pokonywania zakrętów. Natomiast w tylnym zawieszeniu wielowahaczowym wykorzystano charakterystyczne dla większych samochodów rozwiązania, zastosowane wcześniej w Maździe6. Zapewniają one idealną równowagę między stabilnością prowadzenia i komfortem jazdy.

Oddzielne usytuowanie sprężyn i amortyzatorów zmniejsza tarcie amortyzatorów i umożliwia zwiększenie przestrzeni bagażowej.

Układ kierowniczy

Mazda3 z silnikiem benzynowym 2,0 l MZR oraz z silnikiem common-rail turbo diesel1,6 l MZ-CD standardowo jest wyposażona w elektrohydrauliczny system wspomagania (Electro-Hydraulic Power-Assisted Steering – EHPAS), podczas gdy z wszystkimi pozostałymi silnikami występuje klasyczny hydrauliczny system wspomagania. Obydwa te systemy zapewniają samochodom Mazdy nowej generacji optymalne i precyzyjne kierowanie, jedno z najlepszych w tej klasie.

System EHPAS jest bardzo nowoczesny. Jego hydrauliczna pompa jest napędzana przez elektryczny, komputerowo sterowany silnik. Działanie hydraulicznej pompy może być ograniczone, gdy nie jest ono konieczne. Pozwala to zarówno na obniżenie strat energii, jak i na zmniejszenie strat paliwa.

Hamulce

Układ hamowania w Maździe3 charakteryzuje się mocną reakcją, utrzymaniem kierunku jazdy przy hamowaniu i jest bardzo dobrze sterowny. Składa się z dużych wentylowanych przednich tarcz hamulcowych o średnicy 278mm (300mm dla silnika benzynowego 2,0l) oraz tylnych tarcz hamulcowych o średnicy 265mm (280mm dla silnika benzynowego 2,0l), które w połączeniu z optymalną charakterystyką płytek ciernych hamulców zapewnia znakomitą efektywność hamowania i właściwą reakcję. Układ hamowania wzmocniony jest przez 10-calowe (255mm) podciśnieniowe urządzenie wspomagające, które bardzo szybko reaguje zwiększeniem docisku pedału hamulca przy nagłym hamowaniu. Dodatkowo, nowo zaprojektowane przewody hamulcowe, zmniejszenie strat pompy i wysoki bieżnik opon wraz z pozostałymi udoskonaleniami pozwalają zahamować Mazdą3 sedan i hatchback od prędkości 100 km/h na odcinku zaledwie 37m.

Efektywność hamowania to także zasługa standardowo montowanego systemu ABS działającego na cztery koła, systemu rozdziału siły hamowania EBD i wbudowanego mechanicznego wspomagania hamowania. Elementy te zapewniają stabilne zachowanie samochodu nawet na śliskich nawierzchniach, w nieoczekiwanych sytuacjach, bez względu na obciążenie samochodu. Systemy stabilizacji toru jazdy DSC i kontroli trakcji TCS dostępne są opcjonalnie.

Bezpieczeństwo

Ochrona i kontrola. Wykorzystane w Maździe3 najnowocześniejsze technologie zapewniają pasażerom wysoki poziom bezpieczeństwa i bardzo dobrą kontrolę nad samochodem. Decydują o tym ergonomiczne rozwiązania otoczenia kierowcy a także stabilność i dynamika Mazdy3, precyzyjny układ kierowniczy i znakomite hamowanie. Wszystkie te elementy umożliwiają bezpieczną i przewidywalną jazdę w normalnych warunkach.

Bezpieczeństwo czynne. Mazda3 została zaprojektowana nie tylko aby zapewnić pełną kontrolę nad samochodem, ale również aby kierowcy ułatwić obserwowanie drogi w czasie zmieniającej się pogody czy oświetlenia. Możliwe jest to dzięki automatycznemu systemowi oświetlenia, który - wykorzystując pracę czujników - włącza lub wyłącza reflektory w zależności od zmiany natężenia oświetlenia w czasie jazdy w ciągu dnia. System ten rozpoznaje, kiedy samochód nagle wjeżdża w ciemną strefę lub z niej wyjeżdża. Włącza się też przy zapadającym zmierzchu. Opcja ta będzie dostępna ( w zależności od kraju) w wersji z wyposażeniem sport.

Następnym elementem czynnego bezpieczeństwa, dostępnym opcjonalnie, jest system automatycznego włączania/ wyłączania wycieraczek i dostosowania prędkości ich pracy do intensywności opadów. Zapewnia on bardzo dobrą widoczność nawet w czasie burzy. System ten uzupełnia aerodynamiczny kształt końcówek wycieraczek, które są lekkie, trwałe i bardziej wydajne, co można odczuć zwłaszcza podczas szybkiej jazdy. Jeśli kierowca znajdzie się w niebezpiecznej sytuacji cały układ hamulcowy zawsze chroni go i pomaga zapobiec kolizji. Umożliwiają to mocne hamulce z dużymi tarczami, standardowo montowany system ABS, działający na cztery koła, i system elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD oraz wbudowany układ awaryjnego wspomagania systemu hamowania. System stabilizacji toru jazdy DSC, dostępny opcjonalnie, uzupełnia ten układ.

Bezpieczeństwo bierne. Struktura nadwozia Mazdy3 hatchback i sedan jest zbudowana według opracowanej przez Mazdę koncepcji zaawansowanego systemu pochłaniania energii uderzenia MAIDAS (Mazda Advanced Impact and Absorption System). Jest to unikalny układ trzech ram w kształcie litery H. Zapewnia on pasażerom w razie kolizji bezpieczną przestrzeń odporną na deformacje – jest to możliwe dzięki rozprowadzeniu energii uderzenia - bez względu na jego kierunek i odpowiedniej sztywności całej konstrukcji. Dodatkowe elementy zabezpieczeń czynią kabinę pasażerską Mazdy3 jeszcze mocniejszą. Należą do nich słupek środkowy, progi boczne i wzmocnienia poprzeczne pod podłogą, wszystkie one w miejscach łączeń są dodatkowo wzmocnione. Uzupełniają je trzy poprzeczne elementy konstrukcyjne wzmacniające dach.

Struktura tyłu Mazdy3 jest wyjątkowo sztywna i mocna. Stalowe blachy w ramie tylnej części samochodu w maksymalnym stopniu absorbują energię w przypadku uderzenia z tyłu. Natomiast umieszczenie zbiornika paliwa przed tylną osią zmniejsza do minimum niebezpieczeństwo jego uszkodzenia w razie kolizji.

W Maździe3 zastosowano dwustopniowe przednie poduszki powietrza, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia, boczne poduszki powietrza i – dostępne opcyjnie – kurtyny powietrzne. Tapicerka dachu, podobnie jak i słupków, zawiera pochłaniające energię ożebrowanie, co chroni przed wtórnymi uderzeniami głowy pasażerów. Wśród innych elementów chroniących bezpośrednio kierowcę należy wymienić: składaną kolumnę kierownicy i składany pedał hamulca. Pasażerowie na tylnych siedzeniach zabezpieczeni są również mocną ramą, nierozłączalnymi zawiasami i wzmocnionymi zamkami oparć przed przesunięciem się bagaży do wnętrza kabiny. Zaczepy ISOFIX zamontowane dla wygody na dwóch skrajnych tylnych siedzeniach wraz z dodatkowymi pętelkami przytrzymują foteliki dla dzieci i uniemożliwiają odchylenie ich do przodu. Wszystkie opisane elementy bezpieczeństwa biernego składają się na jeden z najlepszy w tej klasie zestaw. Wewnętrzne testy wskazują, że Mazda3 zarówno sedan, jak i hatchback powinny otrzymać co najmniej 4 gwiazdki w 5-gwiazdkowym teście zderzeniowym Euro NCAP.

Mazda3 w Polsce

W perspektywie zmian jakie były oczywiste dla polskiego rynku motoryzacyjnego już w roku ubiegłym (zmniejszenie cła z 35% do 10%) podjęliśmy decyzję o przełożeniu wprowadzenia Mazdy3 do naszego kraju na rok bieżący. Pojawią się one w salonach na przełomie maja i czerwca. W ofercie znajdą się dwie wersje nadwoziowe hatchback i sedan początkowo z silnikiem benzynowym 1.6l w kilku wersjach wyposażeniowych a później gama będzie stopniowo rozszerzana.

Źródło: Mazda