Mitsubishi Outlander PHEV już w polskich salonach

Mitsubishi Outlander PHEV już w polskich salonach01.05.2020
Do polskich salonów Mitsubishi Motors dotarły pierwsze dostawy debiutującego właśnie najnowszego modelu Mitsubishi Outlander PHEV 2020.

O tak ogromnym sukcesie modelu Mitsubishi Outlander PHEV, który powstał dzięki 50-letnim doświadczeniom marki, będącej pionierem elektromobilności, zdecydowały kluczowe dla klientów zalety: funkcjonalność SUV-a, dobrze wyciszone I wyposażone wnętrze, dynamika elektrycznego napędu na 4 koła oraz duży zasięg I łatwość ładowania baterii – także ze zwyklego gniazdka 230 V w połączeniu z rekordowo niską emisją CO2. Wyjątkową cechą Mitsubishi Outlandera PHEV jest także jego wszechstronność - pojazd może być napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi – np. w strefie bezemisyjnej natomiast napęd hybrydowy umożliwia dłuższą podróż. Nowy model Mitsubishi to jedyny pojazd PHEV w klasie SUV, który może być ładowany ze stacji szybkiego ładowania.

Przełomowe rozwiązanie - napęd elektryczny i 3 silniki bez skrzyni biegów

W przeciwieństwie do rozwiązań typowych w branży, Mitsubishi Motors zrezygnowało z prostego montażu napędów elektrycznych w tradycyjnych modelach spalinowych i zdecydowało się na opracowanie własnych pojazdów hybrydowych typu plug-in. Mitsubishi Outlander PHEV, będąc konstrukcyjnie samochodem elektrycznym, poruszany jest głównie przez dwa silniki elektryczne pracujące w układzie stałego napędu 4WD. Silnik spalinowy pełni rolę wspomagającą, albo napędzając generator zasilający akumulator trakcyjny, bądź też napędzając bezpośrednio przednie koła samochodu, ale zawsze przy pracujących silnikach elektrycznych z przodu i z tyłu. Załączanie szeregowego oraz równoległego trybu napędu hybrydowego odbywa się tylko na możliwie krótki czas, by dostosować układ napędowy samochodu do specyficznych warunków drogowych, z układami sterowania dążącymi do przywrócenia napędu całkowicie elektrycznego tak szybko i tak często, jak to będzie możliwe.

Mitsubishi
Mitsubishi Outlander PHEV 2020

Dzięki typowej dla silników elektrycznych zdolności dostarczania maksymalnego momentu obrotowego już przy ruszaniu z miejsca, zastosowana konfiguracja układu napędowego pozwala uzyskać lepsze czasy przyspieszania, niż w analogicznym samochodzie z silnikiem benzynowym, jednocześnie zachowując wyjątkowo korzystne parametry środowiskowe nowego układu. Innowacyjne rozmieszczenie komponentów układu napędowego pozwoliło zrezygnować z konwencjonalnej skrzyni biegów i wału napędowego, a całość jest sterowana elektronicznie przez system operacyjny PHEV (PHEV OS). Eliminacja wału napędowego (oraz jego przegubów) pozwoliła obniżyć straty mechaniczne powstające przy przekazywaniu napędu, poprawiając sprawność całego układu napędowego i ułatwiając kontrolowanie jego działania.

Nowy układ napędowy – bardziej dynamiczny, oszczędny, przyjazny środowisku i cichszy – łączna moc 224KM

Cały zespół napędowy PHEV w modelu roku 2020 przeszedł kompleksową aktualizację. Najważniejszą zmianą jest zastosowanie nowego silnika benzynowego o pojemności 2,4-litra, pracującego w obiegu Atkinsona. Rzadko stosowany w branży samochodowej - głównie w pojazdach hybrydowych lub hybrydowych typu plug-in - cykl Atkinsona (suw pracy dłuższy niż suw sprężania) zapewnia lepszą wydajność i sprawność energetyczną, niż tradycyjne silniki spalinowe z wewnętrznym spalaniem w cyklu Otto. Zwiększenie pojemności skokowej z 2,0 l do 2,4 l daje możliwość ogólnego obniżenia przebiegu krzywej mocy, gdzie cykl Atkinsona można zastosować z systemem zmiennych faz MIVEC, de facto zwiększając osiągi silnika. Efektem wyższej pojemności skokowej silnika benzynowego 2,4 jest wyższy moment obrotowy (szczególnie w niskim zakresie obrotów), niższe parametry drgań i hałasu, lepsze przyspieszenie (szczególnie przy niskich i średnich prędkościach) oraz ogólnie niższe zużycie paliwa i niższa emisja CO2. Równolegle postarano się o zmniejszenie hałasu silnika, stosując grubszą osłonę kolektora wydechowego oraz elementy tłumiące drgania na obudowie filtra powietrza i końcowym odcinku układu wydechowego. Dodatkowo zapewniono wyższą wydajność komponentów elektrycznych i ich nowe funkcje - moc generatora wzrosła o 10%, moc tylnego silnika zwiększono o 10%, do 95 KM, moc wyjściowa akumulatora napędowego wzrosła o 10% a pojemność - dzięki nowym ogniwom do 13,8 kWh. Zastosowano nowe funkcje: system podgrzewania akumulatora, podtrzymujący pracę akumulatora trakcyjnego w niskich temperaturach, kiedy pojazd jest podłączony do punktu ładowania, który działa również podczas jazdy, funkcję równoważenia napięcia ogniwa - do rozładowywania za pomocą systemu V2H („Vehicle to Home”) przez gniazdo szybkiego ładowania, bezpośrednie zasilanie z punktu ładowania: klimatyzacji, akcesoriów itp. podczas ładowania akumulatora, nowe mapowanie logiczne systemu operacyjnego PHEV oraz ze 125 km/h do 135 km/h podniesiono maksymalna prędkość w trybie EV.

Mitsubishi
Mitsubishi Outlander PHEV 2020

Warto podkreślić, że system PHEV Mitsubishi Motors jest elektryczny - zasilany z baterii trakcyjnej, ponieważ mapowanie systemu operacyjnego pozwala na 89 dni jazdy bezemisyjnej po ładowaniu baterii z gniazda (zasięg 45 km - w cyklu WLTP - wystarcza na codzienne dojazdy do pracy). 90 dnia zaświeci się lampka kontrolna na tablicy rozdzielczej, a system operacyjny PHEV uruchomi automatycznie silnik benzynowy, aby zagwarantować bezpieczną eksploatację układu wtrysku paliwa. System ten jest w pełni automatyczny, bezproblemowy w użyciu i niezawodny.

Trzy automatycznie wybierane tryby pracy

Outlander PHEV oferuje trzy tryby jazdy, wszystkie automatycznie aktywowane przez system operacyjny PHEV i wszystkie oferujące stały elektryczny napęd na 4 koła:

1. EV - tryb całkowicie elektryczny (do 135 km/h) - samochód jest wtedy napędzany przednim i tylnym silnikiem elektrycznym a energia pozyskiwana z akumulatora napędowego.

2. Szeregowy tryb hybrydowy - samochód napędzany nadal przednim i tylnym silnikiem elektrycznym, silnik spalinowy napędza generator, aby ładować akumulator napędowy podczas jazdy. To tryb aktywowany automatycznie - podczas nagłego przyspieszenia lub jazdy pod górę. Również, gdy zbyt niski jest stan naładowania akumulatora. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do trybu całkowicie elektrycznego (Pure EV). Silnik jest również uruchamiany automatycznie w określonych odstępach, aby utrzymać go w optymalnym stanie, a także po 89 dniach jazdy wyłącznie elektrycznej w celu konserwacji układu paliwowego.

3. Równoległy tryb hybrydowy – w tym trybie silnik napędza przednie koła, przedni silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego a tylny silnik elektryczny napędza tylne koła. To tryb aktywowany automatycznie przy dużej prędkości. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do szeregowego trybu hybrydowego (lub trybu całkowicie elektrycznego poniżej 135 km/h). Silnik spalinowy, wykorzystując nadwyżkę momentu obrotowego, używany jest także do ładowania akumulatora napędowego przez generator.

Mitsubishi
Mitsubishi Outlander PHEV 2020

Tryby EV, SAVE, CHARGE

System PHEV jest w pełni automatyczny, bezproblemowy w użyciu i niezawodny. Wybór, jakiego może dokonać kierowca, to:

  • wybór priorytetu EV gdziekolwiek i kiedykolwiek uzna to za stosowne,
  • aktywacja trybu SAVE - preferowane rozwiązanie w celu zachowania minimalnej dawki energii z akumulatora na później (np. do jazdy w strefie zeroemisyjnej) i ładowanie akumulatora z silnika spalinowego,
  • naciśnięcie przełącznika trybu CHARGE, aby wymusić ładowanie, gdy nie jest dostępne żadne źródło zasilania. System ten będzie miał kluczowe znaczenie dla nowych przepisów w niektórych miastach, które pozwolą na wjazd do czystych stref jedynie pojazdów o zerowej emisji. Kierowca Outlandera PHEV będzie mógł jechać z przedmieścia korzystając z trybów hybrydowych, a następnie przełączyć się na elektryczny tryb bezemisyjny po wjeździe do miasta.
  • używanie łopatek przy kierownicy do wyboru poziomu hamowania odzyskowego - udało się dopracować precyzję działania systemu, który nie daje dziwnego odczucia mniejszej kontroli nad pedałem hamulca, występującego w większości samochodów wyposażonych w układ hamowania regeneracyjnego.

Tryb EV jest trybem domyślnym zaraz po uruchomieniu i zapewnia zasięg jazdy bezemisyjnej do 57 km (wg cyklu pomiarowego WLTP City), który nigdy nie oznacza zasięgu tego trybu w sekwencji (tj. 57 km, a potem nic…). Dlatego system PHEV będzie stale przełączał się między jazdą a ładowaniem, szczególnie podczas jazdy w trybie SAVE.

Łatwe ładowanie i odzyskiwanie energii hamowania

Właściciel ma do wyboru wiele możliwości ładowania baterii napędowej:

  • Ładowanie ze standardowego gniazdka 230V: ok. 5,5-7 godzin prądem zmiennym o napięciu 230V o natężeniu 8-10 A
  • Szybkie ładowanie (standard CHAdeMO - 25 min dla ładowania do 80%*)
  • Tryb CHARGE
  • Hamowanie regeneracyjne (6 poziomów)

*80% – w celu umożliwienia magazynowania energii z hamowania rekuperacyjnego o pozostałe 20%

Super All Wheel Control z Lancera Evolution z dwoma nowymi trybami

Sprawdzony w WRC, wzorowany na tym w modelu Lancer Evolution system napędu na 4 koła Super-All Wheel Control (S-AWC) zwiększa osiągi i zapewniając jeszcze większą wszechstronność napędu na 4 koła. Nowy tryb SPORT zapewnia lepszą reakcję na pedał przyspieszenia i poprawę trakcji podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Nowy tryb ŚNIEG: poprawia trakcję podczas ruszania z miejsca i pokonywania zakrętów na śliskich nawierzchniach.

Mitsubishi
Mitsubishi Outlander PHEV 2020

Udoskonalony układ jezdny

W nowym modelu Mitsubishi Outlander PHEV 2020 zmodernizowano układ jezdny i - dzięki zastosowaniu spoiwa strukturalnego - zwiększono sztywność nadwozia, co wpływa na poprawę precyzji prowadzenia i na czym zyskuje dynamika. Zmiany objęły szybciej reagujący układ kierowniczy i polepszyły reaktywność i poczucie kontroli dzięki zwiększeniu przełożenia* i dostosowaniu mapowania jednostki pomiarowej dla elektrycznego wspomagania kierownicy. Zmieniono też nastawy amortyzatorów dla nowych parametrów układu kierowniczego i poprawy komfortu jazdy przy zachowaniu optymalnej zdolności tłumienia. Średnica cylindrów w tylnych amortyzatorach została zwiększona celem poprawy tłumienia nierówności, zwłaszcza przy niskich prędkościach. Zmieniono także oprogramowanie kontroli trakcji co posłużyło poprawie osiągów podczas pokonywania wzniesień bez pogorszenia stabilności, dzięki zastosowaniu wystarczającego momentu obrotowego na tylną oś. Zwiększono też średnicę tarcz hamulcowych dzięki czemu wzrosła odporność na fading.

* zmiana skoku zębnika przekładni kierowniczej

Zdalne programowanie ze smartfona przez WiFi

Kierowca może używać swojego smartfona jako pilota do zdalnego sterowania poprzez dedykowaną aplikację instalowaną na smartfonie (iOS 4.1.0 lub nowszy, Android 2.1.0 lub nowszy / aplikacja dostępna w Europie w App Store i Google Play, lub na stronie internetowej MITSUBISHI Remote Control Website: http://www.mitsubishi-motors.com/en/products/outlander_phev/app/remote/), by z odległości zaprogramować działanie ładowania akumulatora. Planując ładowanie akumulatora w nocy, gdy opłaty są niższe, można zaoszczędzić nieco pieniędzy i ograniczyć zanieczyszczanie powietrza w czasie godzin szczytu komunikacyjnego. Ta sama aplikacja pozwala na monitorowanie stanu akumulatora lub ilości energii pozostałej w akumulatorze.

Zmiany stylistyczne i bogatsze wyposażenie

W nowym modelu Mitsubishi Outlander PHEV 2020 przeprojektowano grill i zderzak, a ramki świateł przeciwmgielnych i światła drogowe LED nabrały „technicznego ” stylu. Z tyłu przedłużono tylny zderzak i powiększono spojler dachowy. Kolejne zmiany to nowe 18-calowe felgi w kontrastowym wzorze w dwóch odcieniach, nowe przednie fotele – o wyprofilowanych kształtach ze wzmocnionymi miejscami podparcia, w wyposażeniu opcjonalnym poszyte wysokiej jakości pikowaną, czarną skórą, harmonizującą z pikowanym poszyciem paneli drzwi (wyłącznie dla najwyższej opcji wyposażeniowej) oraz zastosowano dodatki wyposażeniowe, które poprawiają jakość codziennych podróży za kierownicą - przełącznik zmiany ustawień Super-All-Wheel-Control, 8-calowy ekran SDA, nowy panel centralny ekranu i nawiewów, przełącznik trybu Sport, przeniesiony przełącznik trybów (tryb EV, tryb Charge, tryb Save, lampki ostrzegawcze,…), lepsza ergonomia zegarów i wskaźników, bardziej dogodna lokalizacja gniazd USB, nowe sterowanie podnośnika szyb, tylne nawiewy klimatyzacji i nowe materiały.


Źródło: Mitsubishi