Lancer Evolution X - sedan 4WD nowej generacji

Lancer Evolution X - sedan 4WD nowej generacji22.10.2007
Jak już pisaliśmy wcześniej, firma Mitsubishi Motors Corporation wprowadziła na rynek japoński model Lancer Evolution X, sedan 4WD o wysokich osiągach, najnowszy z legendarnych już samochodów firmy. Przedstawiamy więcej szczegółów...

... na temat nowego modelu.

Wyróżniający się dynamiczną, sportową sylwetką Mitsubishi Lancer Evolution X został zbudowany na nowej, globalnej platformie. Auto wyposażono w nowy 2-litrowy silnik benzynowy. Modele z dwusprzęgłową skrzynią biegów typu Twin Clutch SST pojawią się na rynku japońskim pod koniec listopada. Europejską premierę Lancera Evolution X z 2-litrowym, benzynowym silnikiem o mocy 295 KM zaplanowano w połowie 2008 roku.

Celem projektantów nowego Lancera Evolution X było stworzenie takiego samochodu, który byłby możliwie najszybszy i jednocześnie możliwie najbardziej bezpieczny w prowadzeniu.

Lancer Evolution X - sedan 4WD nowej generacji 1 Linia nadwozia zaprojektowana jest w wyrafinowanym i agresywnym stylu, aby przy wykorzystaniu elementów sprawdzonych w tunelu aerodynamicznym, nadać niskiemu i szerokiemu pojazdowi aerodynamicznie gładki profil, rysujący się płynnie od odwróconego pochylonego nosa poprzez dach do tyłu samochodu. Wyprofilowany wokół odwróconego, pochyłego nosa i trapezoidalnej kratki osłony chłodnicy, agresywny i potężny przód charakteryzuje się większymi wlotami i nowymi kanałami doprowadzenia powietrza, które zapewniają doskonałe chłodzenie silnika i aerodynamikę i nie pozostawiają wątpliwości co do wysokich osiągów Lancera Evolution X.

Wylot powietrza w masce silnika skutecznie odprowadza ciepło z komory silnika. Wylot ten wraz z wlotem powietrza do chłodnicy powietrza doładowywującego stanowią elementy dodające wigoru wyglądowi zewnętrznemu Evolution X. Powiększony tylny spoiler - standard dla GSR – charakteryzuje skręcony profil z różnymi kątami natarcia na końcach i w środku, który ukierunkowuje opływ powietrza wzdłuż powierzchni nadwozia.

Większa osłona podwozia poprawia aerodynamikę spodniej części samochodu i poprawia chłodzenie zespołu napędowego. Dolna część tylnego zderzaka posiada dyfuzor ułatwiający przepływ powietrza pod samochodem. Dodaje on także oryginalności tyłowi samochodu. Pakiet "Stylish Exterior" obejmuje chromowane wykończenia kratki osłony chłodnicy i listew nadwozia, kratki wentylacyjne w błotniku w kolorze nadwozia oraz przednie lampy przeciwmgłowe, co razem nadaje pojazdowi miejskiego szyku. Wersja GSR dostępna jest w pięciu kolorach wybranych celem zachowania funkcjonalnego i ascetycznego wyglądu.

Lancer Evolution X - sedan 4WD nowej generacji 2 Wystrój wnętrza kładzie nacisk na funkcjonalność, umożliwiając kierowcy skupienie się na prowadzeniu maszyny, przy równoczesnym zapewnieniu poziomu komfortu i jakości, jakiego oczekuje się od sportowego sedana nowej generacji. Fotele są wykonane przez Recaro, dla kierowcy i przedniego pasażera w wersji kubełkowej. Nowe fotele gwarantują dodatkowe bezpieczeństwo dzięki fabrycznie montowanej bocznej poduszce powietrznej oraz komfort, z łatwością siadania i wysiadania i dają wrażenie mniejszego krępowania ruchów. Tylną kanapę dzieli środkowy podłokietnik z wygodnymi uchwytami na napoje.

Mała, pokryta skórą, kierownica Lancera Evolution X zapewnia płynność manewrowania i doskonale leży w dłoniach. Przycisk wyboru trybu S-AWC umieszczony jest w optymalnym miejscu - na lewym ramieniu kierownicy. (W modelach wyposażonych fabrycznie w system nawigacyjny MMCS HDD przycisk ten znajduje się na panelu dźwigni zmiany biegów, ponieważ w ramiona kierownicy wbudowane są przyciski zdalnego sterowania systemem audio).

Lancer Evolution X oferuje doskonale widoczną tablicę wskaźników o wysokim kontraście wyświetlaczy. Wyświetlacz wielofunkcyjny dostarcza kierowcy informacji m.in. o ilości paliwa pozostającego w zbiornik, trybie pracy skrzyni Twin Clutch SST i systemu S-AWC doskonale widocznych na pierwszy rzut oka. Tablica rozdzielcza jest wyprofilowana w kształcie łuku a środkowy panel pochylony jest do kierowcy, co daje więcej miejsca na nogi i sprawia że kokpit jest funkcjonalny i wygodny.

Lancer Evolution X - sedan 4WD nowej generacji 3 Wnętrze utrzymane w tonacji czarnej ze srebrnymi akcentami na ramionach kierownicy, panelu dźwigni zmiany biegów i innych przyrządach kontrolnych nadaje pojazdowi sportowy wygląd i daje poczucie precyzji. W wersji z wnętrzem wykończonym skórą wykorzystano połączenie oryginalnej skóry z materiałem Glanluxe (sztuczny zamsz); drzwi i pokrywa dolnej konsoli pokryte są miękką sztuczną skórą i aluminiowymi osłonami. Pakiet poprawia wyciszenie pojazdu.

Lancer Evolution X napędzany jest nowym, turbodoładowanym silnikiem, skonstruowanym poprzez dodanie wysokowydajnej turbosprężarki do silnika 4B11 - 2-litrowej, 4-cylindrowej, 16-zaworowej jednostki DOHC MIVEC wykorzystywanej w modelu Galant Fortis. Dostarczając większą moc w całym zakresie obrotów, silnik ten wytwarza większy moment obrotowy - 422 Nm (43,0 kg-m)/3500 obr/min i reaguje szybciej niż jego poprzednik 4G63. Nowy silnik jest również lżejszy i jest bardziej przyjazny dla środowiska.

Zastosowanie technologii bezstopniowej regulacji faz rozrządu (MIVEC), zarówno dla zaworów dolotowych jak i wylotowych, pozwala na optymalne dopasowanie faz rozrządu do obrotów i obciążenia silnika w celu stabilizacji charakterystyki spalania oraz umożliwia silnikowi dostarczanie większej mocy w całym zakresie prędkości obrotowej. Poprawia również emisję spalin. Lancer Evolution X uzyskał 3 gwiazdki za emisję, która jest o 50% niższa od poziomu określanego przez japońską normę z 2005 roku.

Lancer Evolution X - sedan 4WD nowej generacji 4 Nowy silnik, bez osprzętu, jest o 12 kg lżejszy, niż 4G63 dzięki zastosowaniu odlewanych z aluminium bloku silnika, pokrywy głowicy i obudowy łańcucha rozrządu. Turbosprężarka o zoptymalizowanej geometrii, z turbiną wykonaną ze stopu aluminiowo-tytanowego i aluminiowym wirnikiem sprężarki, poprawia czas reakcji i zwiększa moment obrotowy dostarczany przez silnik pracujący w zakresie niskiej i średniej prędkości obrotowej.

Zastosowanie skierowanego do tyłu kolektora wylotowego, oprócz poprawienia skuteczności odprowadzania spalin, pozwala na niższe usytuowanie silnika, a tym samym obniżenie środka masy. Inne udoskonalenia zmniejszyły straty układów dolotowego i wylotowego, tarcie w układzie rozrządu, co w efekcie doprowadziło do zwiększenia osiągów silnika.

Wersja GSR, dostępna z nową 6-biegową półautomatyczną skrzynią biegów Twin Clutch SST, eliminuje pedał sprzęgła i zapewnia gładką i płynną zmianę biegów. W skrzyni Twin Clutch SST nieparzyste (1szy, 3ci i 5ty) i parzyste (2gi, 4ty i 6ty) biegi przyporządkowane są do oddzielnych wałków sprzęgłowych z własnymi sprzęgłami. Dzięki współpracy z układem sterowania silnikiem przełączenia pomiędzy tymi sprzęgłami zapewniają płynną i błyskawiczną zmianę biegów z odczuwalnym znakomitym przyspieszeniem. Ponieważ do przenoszenia napędu, zamiast przekładni hydrokinetycznej, używa sprzęgieł, skrzynia Twin Clutch SST zapewnia doskonałą sprawność przenoszenia napędu z niewielkimi stratami mocy i wyśmienitą oszczędnością paliwa.

Lancer Evolution X - sedan 4WD nowej generacji 5 Skrzynia Twin Clutch SST pozwala na wybór pomiędzy całkowicie automatycznym trybem "Autoshift" i trybem manualnym "Manual Shift", w którym kierowca może przełączać biegi w zwykły "ręczny" sposób. Przełącznik umieszczony w podstawie selektora umożliwia kierowcy wybór pomiędzy trybami normalnym, sportowym i "super sportowym", w celu optymalnego wyboru punktów przełączania biegów w różnych sytuacjach drogowych - począwszy od jazdy miejskiej, aż do jazdy na wąskiej drodze przy silnym wietrze.

Modele ze skrzynią Twin Clutch SST wyposażone są w standardzie w łopatki zmiany biegów umieszczone na kolumnie kierowniczej, pozwalające na obsługę bez odrywania rąk od kierownicy. Dla kierowców, którzy preferują bezpośrednią kontrolę nad swą maszyną, wersja GSR dostępna jest nową, 5-biegową manualną skrzynią biegów. (Wersja RS dostarczana jest wyłącznie z tą skrzynią.)

Korzystając z praktycznej wiedzy zdobytej przez Mitsubishi Motors na arenie sportowej, nowa manualna skrzynia biegów, bez zwiększenia wymiarów, radzi sobie z wyższym momentem obrotowym dostarczanym przez nowy turbodoładowany silnik. Biegi od pierwszego do czwartego mają wąskie zakresy. 1szy bieg ma niższe przełożenie niż poprzednio, co pozwala na większe przyspieszenie przy ruszaniu natomiast 5-ty bieg wykorzystuje przełożenie przystosowane do wygodniejszej jednostajnej jazdy z dużą prędkością. Nowe skrzynie biegów wyposażone są w wielostożkowej pierścienie synchronizatorów dla wszystkich biegów, co pozwala na płynniejsze przełączanie biegów, większe wyczucie kierowcy jak również zapewnia podwyższoną trwałość.

Lancer Evolution X - sedan 4WD nowej generacji 6 Nowa platforma modelu Lancer Evolution X charakteryzuje się zwiększoną sztywnością nadwozia, sztywnością skręcania większą o 40%, a sztywnością zginania o 60%, w porównaniu do Lancera Evolution IX MR. Skutkuje to lepszą stabilnością prowadzenia i odpornością na zderzenia, jak również poprawą komfortu jazdy i zmniejszeniem drgań i hałasu. Pozwala to na osiągnięcie jakości i komfortu stosownego dla sportowego sedana nowej generacji.

Większy rozstaw kół i osi Lancera Evolution X stwarza nie tylko większą przestrzeń życiową, lecz także większą stabilność i wygodę jazdy. Inne czynniki przyczyniające się do udoskonalonej jakości prowadzenia to niższy środek ciężkości, wynikający z niższego usytuowania zespołu napędowego, lepszego rozkładu masy między przodem a tyłem pojazdu, będący efektem wykorzystania lżejszego silnika, zwis przedni o 20 mniejszy niż w modelu Lancer Evolution IX MR i przeniesienie akumulatora do bagażnika. Aby zmniejszyć ciężar i obniżyć środek ciężkości, dach, przednie błotniki i wzmocnienie tylnego spojlera wykonano z aluminium.

W modelu Lancer Evolution X przednie zawieszenie na kolumnach MacPhersona i tylne, wielowahaczowe, wykorzystywane już w poprzednich modelach, charakteryzuje się zmodernizowaną konstrukcją z szerszym rozstawem kół i 18-calowymi kołami. Zoptymalizowana geometria i sztywniejsze zawieszenie zwiększa powierzchnię kontaktu z szosą i pozwala na pełne wykorzystanie potencjału systemu S-AWC, jak również poprawę stabilizacji toru jazdy na wprost i podczas pokonywania zakrętów.

Lancer Evolution X - sedan 4WD nowej generacji 7 Wersja GSR jest standardowo wyposażona w niskoprofilowe opony 245/40R18 na sztywnych, 18-calowych obręczach z lekkich stopów firmy Enkei. Indywidualny charakter mogą nadać 18 calowe obręcze z lekkiego stopu firmy BBS, dostępne również jako fabryczna opcja dla wersji GSR. Wersja GSR standardowo wyposażona jest przednie 18-calowe Brembo i tylne 18-calowe wentylowane tarcze hamulcowe. Zwiększone średnice tarcz wzmacniają siłę hamowania i odporność na utratę skuteczności hamowania, jak również poprawiają wyczucie pedału hamulca przez kierowcę.

W skład montowanego fabrycznie pakietu "High Performance" wchodzą jednorurowe amortyzatory Bilstein i sprężyny śrubowe Eibach montowane w modelu Lancer Evolution IX MR. Wyposażenie obejmuje również 2-częściowe tarcze hamulcowe Brembo, zapewniające redukcję masy każdego koła o 1,3 kg i opony o wysokich osiągach ze sztywniejszymi bokami i lepszą przyczepnością. Pakiet ten zapewnia dalszą poprawę przyczepności, reakcji układu kierowniczego, stabilności i zdolności do pokonywania zakrętów.

Wersja GSR dostarczana jest z opracowanym przez Mitsubishi Motors systemem sterowania napędem na cztery koła S-AWC (Super All Wheel Control - kontrola napędu wszystkich kół). Do takich podsystemów jak ACD(aktywny centralny mechanizm różnicowy, AYC (aktywna kontrola znoszenia) i Sport ABS (sportowy przeciwblokujący układ hamulcowy), znanych z poprzedniego Lancera Evolution w nowym Lancerze Evolution X dodano układ ASC (aktywnej kontroli stabilizacji toru jazdy).

Lancer Evolution X - sedan 4WD nowej generacji 8 S-AWC wykorzystuje zintegrowane sterowanie tych układów do precyzyjnej kontroli momentu napędowego i siły hamowania każdego koła, w celu poprawy zdolności do pokonywania zakrętów i stabilności toru jazdy we wszystkich warunkach: od zwykłej, codziennej jazdy do awaryjnego unikania kolizji, odpowiadając za zachowanie pojazdu wiernie odzwierciedlające intencje kierowcy. System S-AWC oferuje trzy tryby pracy — TARMAC (asfalt) dla suchych utwardzonych dróg, GRAVEL (żwir) dla nawierzchni mokrych i nieutwardzonych i SNOW (śnieg) dla dróg zaśnieżonych — umożliwiając kierowcy wybór najlepszego, najbardziej stabilnego rozwiązania dla danych warunków drogowych.

Standardem w wersji GSR są dwustopniowe poduszki powietrzne kierowcy i przedniego pasażera (w wersji RS standardem jest dwustopniowa poduszka powietrzna kierowcy), których ciśnienie napełniania regulowane jest w zależności od siły zderzenia i poduszka kolanowa kierowcy, stosowana w modelach Delica D:5 i Galant Fortis. Boczne i kurtynowe poduszki powietrzne dostępne są jako opcje fabryczne. Wersja GSR standardowo wyposażona jest w reflektory z lampami wyładowczymi i systemem reflektorów adaptacyjnych (AFS), w którym reflektory poruszają się zgodnie z ruchem kierownicy w celu poprawy oświetlenia drogi i widoczności w nocy. Wycieraczki z czujnikiem deszczu, dostosowujące prędkość i cykl wycierania do intensywności opadów oraz reflektory z automatycznym włączaniem i wyłączaniem w zależności od natężenia światła zewnętrznego są opcjami fabrycznymi w wersji GSR.

Nowe Mitsubishi będzie dostępne jedynie u dilerów na terenie Japonii a producent w 2007 roku planuje sprzedaż na poziomie 4000 sztuk.

Źródło: MMC Car Poland, fot. Mitsubishi