Mitsubishi Pajero Evolution bohater wielozadaniowy

Mitsubishi Pajero Evolution bohater wielozadaniowy10.03.2008 Po czterdziestu latach udziału w najtrudniejszych rajdach i wyścigach Mitsubishi Motors Corporation (MMC) może śmiało określać swe samochody mianem "sportowych". Rajdy WRC i Dakar to z pewnością najtrudniejszy poligon doświadczalny ...

...dla firmy MMC, ale to właśnie dzięki takim imprezom umacnia się pozycję na rynku oraz wzrasta popularność modeli "cywilnych". I to rajdy przyczyniły się w znaczącym stopniu do powstania takich legend motoryzacji, jak Lancer Evolution (duch sportowy) oraz Pajero (ekspert w dziedzinie napędu na cztery koła)… i vice versa!

Mitsubishi Pajero Evolution bohater wielozadaniowy 1 Mimo odwołania Rajdu Dakar 2008, gościnna obecność modelu Pajero Evolution w Genewie przypomniała odwiedzającym o dwunastokrotnym triumfie tego modelu w morderczym rajdzie. Był to jednocześnie hołd złożony możliwościom Pajero oraz firmie Mitsubishi, która od lat słynie ze świetnych napędów 4WD.

Klasyczny design
Poprzednia wersja modelu Pajero Evolution to znakomity pojazd rajdowy, który swą stylistyką zainspirował twórców nowego L200 oraz Outlandera. Jednocześnie Pajero Evolution zawsze był swego rodzaju stylistycznym wyrzutkiem, ponieważ jego wyjątkowy design ciężko na pierwszy rzut oka połączyć ze stylistyką innych modeli Pajero.

Dlatego też, rozpoczynając pracę nad ostatnią wersją Pajero (pierwsza prezentacja w 2006 roku), w firmie MMC podjęto decyzję o stworzeniu pojazdu rajdowego, ale stylistycznie zbliżonego do wersji cywilnej. Decyzja ta ma swe odzwierciedlenie w nazwie, którą zaczerpnięto z projektu koncepcyjnego Pajero II (z 1979 roku), a nie z poprzedniej wersji Pajero Evolution.

W rezultacie, obie wersje modelu – cywilna i rajdowa – znów, po raz pierwszy od 2002 roku, mają ze sobą wiele wspólnego. Dzięki temu, trudno teraz nie dostrzec stylistycznego pokrewieństwa między autami wystawionymi w salonie sprzedaży, a tymi biorącymi udział w rajdzie.

Mitsubishi Pajero Evolution bohater wielozadaniowy 2 Od Pajero Evolution do Pajero Evolution
Firma Mitsubishi Motors wystawia swe auta w morderczym Rajdzie Dakar – najsłynniejszym, długodystansowym, off-roadowym rajdzie na świecie – od 1983 roku i jest, największym wśród producentów samochodów, triumfatorem w historii tego typu imprez.

Japoński koncern pobił rekord wszechczasów, wygrywając Rajd Dakar aż dwunastokrotnie i, co więcej, od 2001 roku nikomu nie udało się wydrzeć mu zwycięstwa. Kierowcy teamu Mitsubishi (Jutta Kleinschimdt, Hiroshi Masuoka, Stéphane Peterhansel oraz Luc Alphand) zanotowali zatem siedem zwycięstw pod rząd.

Źródłem sukcesu firmy Mitsubishi jest bogate doświadczenie, które team zdobył podczas 24 lat zmagań w różnego rodzaju rajdach terenowych. "W takiej dziedzinie jak terenowe sporty samochodowe, nic nie zastąpi wielu lat doświadczenia. Nasza przewaga wynika z faktu, iż mamy odpowiednią wiedzę dotyczącą rajdu oraz wiemy, jak przystosować pojazd do danego terenu. Do tego dochodzi jeszcze oczywiście pracochłonne i staranne przygotowanie wszystkiego w najdrobniejszych szczegółach. I nie mówię tu tylko o mechanikach, ale również o kierowcach i ich pilotach" – zdradza Dominique Serieys, dyrektor zespołu MMSP.

Pierwsza generacja Pajero Evolution powstała na wzór drogowej wersji Pajero, z podwoziem z ramą kratownicową (kształtowniki o przekroju rurowym) oraz najbardziej zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami, które były owocem wielogodzinnych testów oraz doświadczeń na bezdrożach Europy i Afryki.

Mitsubishi Pajero Evolution bohater wielozadaniowy 3 Jednak od samego początku wiadomo było, że, aby utrzymać się w czołówce, ekipa konstruktorów i inżynierów z Pont-de-Vaux nie może spocząć na laurach. Wyścigi terenowe to tak dynamicznie rozwijająca się dziedzina motoryzacji, że nie wolno sobie pozwolić na nawet najdrobniejszy przestój. I dlatego nie przerywano prac nad udoskonaleniem modelu Pajero Evolution, który zadebiutował w rajdzie UAE Desert Challenge (2003).

Superprodukcja
Pajero Evolution to samochód rajdowy typu Super Production, który spełnia wszelkie, obowiązujące od 2002 roku wymogi techniczne Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) dotyczące zmodyfikowanych pojazdów cross-country (Group T1). Pojazd przygotowany na edycję z 2003 roku nosił tą samą nazwę (MPR10) co jego poprzednik.

W 2005 roku wprowadzenie licznych udoskonaleń zaowocowało zmianą nazwy na MPR11. Ta została z kolei zastąpiona przez MPR12 w 2006 roku. Debiutujący w 2007 pojazd oznaczony jako MPR13 przeszedł znaczące modyfikacje i mógł pochwalić się m.in. zupełne nową konstrukcją ramy.

Najnowszą wersję wyróżnia sztywna, lekka, wieloelementowa rama o strukturze rurowej, która tworzy zintegrowaną i odporną na przeciążenia konstrukcję. Umieszczenie zbiornika paliwa oraz koła zapasowego niżej i bliżej środka pojazdu pozwoliło na lepsze rozłożenie ciężaru. Szerszy rozstaw przedni i tylnych kół oraz udoskonalona geometria zawieszenia gwarantują większą stabilność podczas szybkiej jazdy i manewrowania.

Mitsubishi Pajero Evolution bohater wielozadaniowy 4 Więcej przestrzeni w przedziale pasażerskim pozwala kierowcy i pilotowi na zajęcie optymalnie najlepszej pozycji i gwarantuje komfort jazdy nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach drogowych.

Pajero/Montero Evolution Super Production wygrał pięć ostatnich edycji Rajdu Dakar, a firma Mitsubishi pobiła tym samym rekord wszechczasów wygrywając rajd siedmiokrotnie z rzędu oraz triumfując po raz dwunasty w jego 26 letniej historii.

Mógł być…
Choć nazwa obecnej wersji nie uległa zmianie, Pajero Evolution 2008 osiągnął już niemal swą doskonałą formę. Konstrukcję pojazdu zmodyfikowano tak, aby spełniał on wszelkie kryteria zgodne z najnowszymi wytycznymi i przepisami. Jednak udoskonalenia mają również niebagatelny wpływ na osiągi, prowadzenie i inne cechy pojazdu.

Modyfikacje wprowadzono w układzie wydechowym i dolotowym, gdzie zastosowano nowy ogranicznik dopływu powietrza o średnicy 31 mm (wcześniej 32 mm). Zoptymalizowano przełożenia by dostosować je do nowej pięciostopniowej skrzyni biegów, która zastąpiła sześciostopniową przekładnię z wersji na Rajd Dakar w 2007 roku. Aby wydłużyć żywotność zastosowano również sprzęgło o większej średnicy.

Mitsubishi Pajero Evolution bohater wielozadaniowy 5 Jednocześnie, ostatni rok upłynął konstruktorom Mitsubishi na intensywnych testach zawieszenia. Skoncentrowano się głownie na poprawieniu stabilności toru jazdy podczas wykonywania manewrów, zwiększeniu osiągów w trudnym terenie oraz podniesieniu komfortu jazdy. Częścią programu badań był trzytygodniowy test przeprowadzony w lipcu 2007 roiku w Maroku. Team Mitsubishi pokonał wówczas łączny dystans 7600 km. Poprawione właściwości jezdne w pełni rekompensują nieco słabsze osiągi oraz nieznacznie niższy moment obrotowy.

Źródło: MMC Car Poland