Mitsubishi i MiEV w Polsce

Mitsubishi i MiEV w Polsce07.09.2009
1 września 2009 roku w Arkadach Kubickiego w Warszawie odbyła się polska premiera innowacyjnego pojazdu Mitsubishi i MiEV, pierwszego seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego na świecie.

W prezentacji udział wzięli: Osamu Masuko – Prezes Mitsubishi Motors Corporations, Ryuichi Tanabe – Ambasador Japonii w Polsce, przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, a także reprezentanci organizacji ekologicznych.

Firma Mitsubishi Motors jako pierwszy koncern motoryzacyjny na świecie opracowała i wprowadziła do sprzedaży samochód z napędem elektrycznym – Mitsubishi i MIEV. Mitsubishi i MiEV to auto przyjazne środowisku – charakteryzuje się zerową emisją dwutlenku węgla i tlenków azotu w procesie eksploatacji. Jest ultra ciche, innowacyjne i nowoczesne. Koszt przejechania 1 km jest o jedną trzecią niższy w porównaniu z napędem konwencjonalnym. Mitsubishi i MiEV stanowi przełom w historii motoryzacji. To szczytowe osiągnięcie w dziedzinie pojazdów ekologicznych, które pozytywnie wpłynie na rozwiązanie takich problemów jak zanieczyszczenie środowiska, globalne ocieplenie czy kurczące się zasoby paliw bazujących na ropie naftowej.

W drogę!
Po pełnym naładowaniu i MiEV może pokonać dystans 160 km. W świetle przeprowadzonych w Japonii badań to zasięg wystarczający, gdyż średnio 90% kierowców przejeżdża dziennie nie więcej niż 40 km w dni powszednie, a 80% kierowców pokonuje dziennie nie więcej niż 60 km w weekendy i święta. Konstrukcja pojazdu umożliwia ładowanie baterii na trzy sposoby:
- standardowe gniazdko elektryczne o mocy 100 V – czas ładowania 14 godzin
- standardowe gniazdko elektryczne o mocy 200 V – czas ładowania 7 godzin
- gniazdo trójfazowe i stacje szybkiego ładowania w ciągu około pół godziny.

Maksymalna prędkość rozwijana przez pojazd – 130 km/h
i MiEV wyposażony jest w kompaktową i lekką jednostopniową przekładnię redukcyjną. Dźwignia zmiany trybu jazdy oferuje trzy położenia, które umożliwiają kierowcy wybór pomiędzy maksymalną przyjemnością z jazdy lub maksymalną ekonomiką jazdy, czy maksymalnym odzyskiwaniem energii. Elektryczne Mitsubishi jest pierwszym autem typu mini car wyposażonym w reflektory i tylne światła typu LED.

Moc zaklęta w silniku
Mitsubishi i MiEV zasilany jest wysokoenergetycznymi akumulatorami litowo-jonowymi wyprodukowanymi przez firmę Lithium Energy Japan. Bateria o dużej pojemności zbudowana jest z 88 litowo-jonowych ogniw połączonych szeregowo. W czasie hamowania system odzyskiwania energii sprawia, że silnik zaczyna pracować jako prądnica, uzyskana energia jest magazynowana w akumulatorach pojazdu.

i MiEV wykorzystuje wysokowydajny, kompaktowy i lekki 64-konny synchroniczny silnik elektryczny ze stałym magnesem. Generuje on maksymalny moment obrotowy 180 Nm już od najniższych obrotów, co zapewnia dynamiczną jazdę i osiągi typowe niemal dla aut sportowych.

Nad prawidłowym działaniem wszystkich podzespołów czuwa system operacyjny MiEV OS, który stale monitoruje poziom baterii i odzyskanej energii, by zapewnić płynną i dynamiczną jazdę. W rezultacie zużycie energii jest stale optymalizowane przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnych osiągów i bezpieczeństwa.

Wszystkie dane widoczne są na wielofunkcyjnym wyświetlaczu. Kierowca może na bieżąco śledzić poziom energii i jej zużycie, status ładowania czy wskaźnik zasięgu, który pokazuje jaki dystans można jeszcze pokonać bez dodatkowego ładowania.

Przestrzeń i komfort
Dzięki umieszczeniu napędu w tylnej części pojazdu we wnętrzu samochodu wygospodarowano wystarczającą przestrzeń dla czterech osób. Przestronna kabina pasażerska i panoramiczna szyba przednia dodają wrażenia jasności i przestronności. Stonowana kolorystyka wykończenia oraz miękkie powierzchnie w połączeniu z nowoczesnym wzornictwem tapicerki dają poczucie komfortu.

i MiEV wyposażony jest w elektryczny system kontroli temperatury (klimatyzację) oraz w system ogrzewania oparty na cyrkulacji ciepłej wody. Panel sterujący klimatyzacją jest wyposażony w sześciostopniową ręczną regulację, która umożliwia ustawienie temperatury chłodzenia lub grzania. System jest skonstruowany tak, aby uniknąć jednoczesnej pracy systemu chłodzenia i grzania, co zapewnienia minimalne zużycia energii.

Bezpieczeństwo przede wszystkim
Mitsubishi i MiEV spełnia wszelkie wymogi bezpieczeństwa – zespół wysokonapięciowy oraz zestaw akumulatorowy został umieszczony wewnątrz struktury nadwozia i dodatkowo zabezpieczony ramą, co gwarantuje odporność na uszkodzenia spowodowane jakimkolwiek bezpośrednim uderzeniem. Zamontowanie akumulatorów pod podłogą, w środkowej części pojazdu, zapewnia, dzięki obniżeniu środka ciężkości, dobre prowadzenie i stabilność auta.

Mitsubishi jest jedynym producentem na świecie, który przeprowadził tak drobiazgowe testy drogowe modelu elektrycznego – do dziś testowe wersje i MIEV pokonały pół miliona kilometrów, co odpowiada 12 okrążeniom kuli ziemskiej. Dzięki próbom przeprowadzanym w różnych, bardzo surowych warunkach klimatycznych i temperaturach wahających się od plus 40 do minus 30 stopni Celsjusza, koncern Mitsubishi Motors zdobył nieocenioną wiedzę – niedostępną obecnie dla żadnej innej firmy motoryzacyjnej.

Auto zostało poddane testom także w Japonii, Nowej Zelandii, Stanach Zjednoczonych i w Europie. Książę Monako – Jego Wysokość Książe Albert II – po jeździe próbnej jednoznacznie stwierdził, że i MiEV doskonale nadaje się do jazdy w mieście, ma bardzo dobrą dynamikę i odpowiednie osiągi. Obecnie dwa pojazdy testowane są przez lotnisko we Frankfurcie, które planuje zwiększyć udział pojazdów z napędem elektryczny w swojej flocie do 20% w 2015 roku i ponad 60% do 2020 roku.

I MiEV jest ukoronowaniem 40-stu lat pracy Mitsubishi Motors nas nad rozwojem pojazdów elektrycznych. Jest ekologicznym pojazdem przyszłości, który wyznacza motoryzacyjne trendy na kolejne 100 lat.

Wprowadzenie Mitsubishi i MiEV do sprzedaży na rynku europejskim planowane jest na koniec roku fiskalnego 2010.

Źródło: Mitsubishi