Nagroda dla Vel Satis

Nagroda dla Vel Satis03.01.2002
Dzięki postępom poczynionym w dziedzinie poprawy komfortu akustycznego w samochodzie i dbałości o ochronę środowiska, Renault udało się ograniczyć poziom hałasu w Vel Satisie o 3 dBA w stosunku do wartości wymaganej przepisami ...

Renault Vel Satis otrzymał 11 grudnia 2001 roku w Paryżu, pierwszą nagrodę w konkursie "Złoty Decybel", w kategorii Produkty i nowe technologie. Dzięki postępom poczynionym w dziedzinie poprawy komfortu akustycznego w samochodzie i dbałości o ochronę środowiska, Renault udało się ograniczyć poziom hałasu w Vel Satisie o 3 dBA w stosunku do wartości wymaganej przepisami, co oznacza zmniejszenie o połowę efektów akustycznych uciążliwych dla otoczenia. Vel Satis jest zatem pierwszym europejskim samochodem klasy wyższej, który charakteryzuje się tak niskim poziomem hałasu. Uwzględnienie wymogów akustyki już na etapie prac wstępnych i wyjątkowy wynik, jaki uzyskano, przyniosły firmie wczoraj uznanie Krajowej Rady ds. Emisji Hałasu.

Nagroda dla Vel Satis 1 Krajowa Rada ds. Emisji Hałasu nagrodziła w tym roku model Vel Satis, któremu już w fazie projektu narzucono surowe wymogi techniczne w zakresie parametrów akustycznych. Co roku wyróżnia się w ten sposób istotne działania podejmowane przez organizacje lokalne i firmy na rzecz poprawy lub ograniczenia poziomu hałasu. Tego typu nagrody dla produktów mniej uciążliwych pod tym względem dla otoczenia oraz dla nowych technologii, mają zachęcić producentów i projektantów, zarówno francuskich, jak i europejskich, do kontynuowania prac nad polepszeniem środowiska akustycznego.

W sektorze samochodowym europejskie przepisy nakazują producentom ograniczenie ogólnego, maksymalnego poziomu hałasu do 74 dBA. W przypadku Laguny II i Vel Satisa, jedynych samochodów europejskich, których kompletna gama została homologowana dla 71 dBA, Renault poprawia wynik w tej dziedzinie o 3 dBA. Oznacza to obniżenie o 50% efektów akustycznych uciążliwych dla środowiska.

Ograniczenie poziomu hałasu było możliwe dzięki starannej pracy nad każdym pasmem częstotliwości odbieranym na zewnątrz samochodu i w kabinie. Po raz pierwszy kryteria wyboru opon obejmowały nie tylko zjawisko hałasu i zachowanie się na drodze, ale również wpływ ogumienia na poziom promieniowania akustycznego zgodny z normą emisji hałasu do otoczenia zewnętrznego.

W celu ograniczenia odgłosów jazdy wewnątrz samochodu, tylne zawieszenie z wahaczami trójkątnymi jest zamontowane na odpowiednio izolowanej ramie silnika. Pierścieniowa geometria konstrukcji utworzona przy pomocy wzmocnień umieszczonych na poziomie tylnych nadkoli, płyty podłogowej i tylnej belki dachu oraz zastosowanie wykładziny wygłuszającej na całej powierzchni podłogi również wpływa dodatnio na poziom hałasu. Zmniejszenie odgłosów spowodowanych pracą silnika zostało zapewnione poprzez ograniczenie rezonansów własnych oraz zastosowanie elementów o własnościach tłumiących. W ten sposób utworzono zabezpieczenia akustyczne, które mają pochłaniać drgania pochodzące z zespołu napędowego, zanim rozprzestrzenią się one w samochodzie. Taką rolę pełni, na przykład, płytka amortyzująca (Multi Layer Energy Absorber) – oryginalna innowacja techniczna, opatentowana przez Renault. W wersji diesel 2.2 dCi dwa wałki wyważające zmniejszają w znaczący sposób hałas związany z działaniem czterocylindrowego, rzędowego silnika.

Szczególną uwagę zwrócono też na układ wlotu i wylotu powietrza. Umieszczony w środkowym tłumiku system odprowadzania gazów w postaci płynnej, wykorzystujący wytrzymałe materiały o dużej zdolności absorpcji, ogranicza fale akustyczne, natomiast usztywnienie ścianek zmniejsza promieniowanie. Oprócz mocowań o wysokim stopniu pochłaniania drgań, układ wydechowy został uzupełniony o 20-litrowy tłumik z podwójnym kanalikiem, co pozwoliło zminimalizować typowe odgłosy wydechu.

W podobny sposób zabezpieczono również pozostałe części pojazdu. W drzwiach i klapach zastosowano podwójne uszczelki, a w obramowaniu drzwi - filc termosprężony o grubości 10 mm. Elastyczne ramiona wycieraczek charakteryzują się wysoką odpornością na działanie wiatru. Zastosowanie nowego typu przedniej szyby ze szkła warstwowego, zawierającej warstwę poliwinylu masłowego (butyral), zwiększa o 20% amortyzujące właściwości przedniej szyby. Ten unikatowy element wprowadzony przez Renault w Clio II, został wykorzystany w całej gamie modeli Vel Satis. Można go dodatkowo uzupełnić o szyby boczne ze szkła warstwowego.

Źródło: Renault