Z tyłu też w pasach!

Z tyłu też w pasach!13.10.2009
Gdyby wszyscy podróżujący samochodami w Europie zapinali pasy, można byłoby uratować 20% ofiar śmiertelnych wypadków. (źródło: Laboratory for Accident Research, Biomechanics and Human Behaviour Studies) Nie ma wątpliwości, że zapinanie pasów ...

...na przednich fotelach jest obowiązkowe, nie wszyscy jednak pamiętają, że dotyczy to również pasażerów podróżujących z tyłu. Na pytanie postawione w sondzie przeprowadzonej przez Szkołę Jazdy Renault wśród 67 tysięcy osób: "Czy zapinasz pasy, jadąc na tylnym siedzeniu?", odpowiedzi „zawsze” udzieliło jedynie nieco ponad 40% osób, a 2% w ogóle nie wiedziało, że ma taki obowiązek. - Pasy należy zapinać zawsze, bez względu na zajmowane w samochodzie miejsce i długość trasy jaka jest do pokonania. W trakcie wypadku mogą one uratować życie zarówno kierowcy, jak i pasażerom – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Pas jest jednym z podstawowych elementów mających decydujące znaczenie dla bezpieczeństwa. Auta nowej generacji coraz częściej wyposażone są w specjalne napinacze pasów zabezpieczające przed tzw. nurkowaniem, czyli zsuwaniem się ciała z fotela. Podczas zderzenia bardzo ważną rolę spełniają też ograniczniki napięcia, które pozwalają na pewne poluzowanie pasa, tak aby zmniejszyć jego nacisk na klatkę piersiową. Jednak nawet najbardziej zaawansowane systemy nie spełnią swojej funkcji, jeśli pas nie jest prawidłowo zapięty. Pas gwarantuje bezpieczeństwo tylko wtedy, kiedy płasko i dokładnie przylega do ciała oraz nie jest skręcony. Część biodrowa musi opinać ciało na wysokości miednicy, a piersiowa nie może zsuwać się z ramienia, dlatego ważne jest, aby odpowiednio wyregulować wysokość pasa – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Im większe napięcie pasa, tym lepiej utrzymuje on kierowcę czy pasażera w fotelu. Jeżeli napięcie jest zbyt małe lub pas w ogóle nie jest zapięty, w przypadku zagrożenia znacznie zmniejsza się też skuteczność działania poduszki powietrznej – dodają trenerzy.

Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa na przednich siedzeniach został wprowadzony w Polsce w 1983 roku i dotyczył wówczas tylko dróg poza obszarem zabudowanym. Osiem lat później obowiązek ten rozszerzono na siedzenia tylne oraz wszystkie drogi. Za jazdę bez pasów grozi mandat w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne. Warto przypomnieć, że jeśli pasażer nie ma zapiętych pasów bezpieczeństwa, mandat płaci zarówno on, jak i kierowca. Pasażer zostaje ukarany za to, że nie użył pasów bezpieczeństwa, natomiast kierowca otrzymuje mandat za przewożenie pasażera niezgodnie z przepisami.

Źródło: Renault