Passenger - minibus ze świata vanów

Passenger - minibus ze świata vanów02.03.2004
Trafic Passenger może przewozić do 8 osób i jest przeznaczony do klientów instytucjonalnych poszukujących samochodu klasy wyższej, ale także do klientów indywidualnych zainteresowanych samochodem rodzinnym ...

Prezentowana podczas salonów samochodowych w Genewie i Barcelonie, wersja Passenger uzupełnienia gamę Renault Trafic o nową odmianę z kategorii samochodów osobowych. Trafic Passenger może przewozić do 8 osób i jest przeznaczony do klientów instytucjonalnych poszukujących samochodu klasy wyższej, ale także do klientów indywidualnych zainteresowanych samochodem rodzinnym, oferującym wysoki komfort i osiągi. Pełen ekspresji design, zalety dynamiczne, a także szeroki wachlarz wyposażenia decydującego o komforcie i bezpieczeństwie zbliżają ten samochód do kategorii vanów. Trafic Passenger jest dostępny z trzema rodzajami silników wysokoprężnych, wśród których oferowana jest najmocniejsza jednostka 2.5 dCi 16V o mocy 99 kW (135 KM) oraz z silnikiem benzynowym.

Passenger - minibus ze świata vanów 1 Już w chwili wprowadzenia na rynek, Renault Trafic wyznaczył nowe standardy na rynku w tej kategorii pojazdów. Cztery nowe, luksusowe wersje o nazwie Passenger opracowano na podstawie samochodu bazowego i są one uzupełnieniem gamy Renault Trafic składającej się obecnie z 51 wersji. Nowy Trafic Passenger ma stanowić blisko 5% mix’u tego modelu do końca 2004 roku.

Trafic Passenger jest przygotowany na spełnienie wszelkich wymagań i potrzeb – biur podróży, dużych hoteli do przewozu VIP’ów, ale także wielodzietnych rodzin poszukujących samochodu typu van. Tego rodzaju klienci zwracają uwagę na wysoki komfort samochodu, jego wielofunkcyjność oraz spełnienie różnorodnych potrzeb i oczekiwań w dziedzinie bezpieczeństwa, wygody podróżowania i niskich kosztów zakupu i eksploatacji.

Silny i pełen ekspresji design

Nowoczesny i śmiały design Trafica Passengera odzwierciedla jego zalety dynamiczne oraz trwałość konstrukcji. Dla podkreślenia przynależności pojazdu do kategorii samochodów osobowych, zderzaki są pomalowane w kolorze nadwozia.

Staranne wykończenie wnętrza potwierdza wysoką pozycjonowanie tego modelu. Tapicerka jest w całości wykonana z tkaniny welurowej "Zebra", a jej uzupełnieniem są wstawki welurowe w obiciach drzwi przednich i ścian bocznych. Wysoki standard wykończenia kabiny podkreśla wykładzina dywanowa na podłodze oraz wyjmowana półka w bagażniku i tylne nadkola w całości pokryte wykładziną.

Komfort godny samochodu osobowego

Miejsce kierowcy zostało niezwykle starannie opracowane, aby zapewnić przestronność i funkcjonalność kabiny. Podobnie jak w vanach, zastosowano rozwiązania decydujące o ergonomii kabiny: możliwość regulacji głębokości wysunięcia kierownicy, deskę rozdzielczą z licznymi schowkami oraz łatwo dostępne dla kierowcy elementy sterujące.

Dla podniesienia komfortu, pianka wypełniająca przednie i tylne fotele posiada nowy kształt. Zastosowano również nowego typu podłokietniki. Oprócz doskonałego podparcia bocznego, przednie fotele zapewniają bardzo dobre podparcie pleców na wysokości lędźwi i posiadają regulację wysokości siedziska. Dzięki wprowadzonym modyfikacjom, kierowca siedzi wyżej i ma zapewnioną optymalną widoczność.

Passenger - minibus ze świata vanów 2 Trafic Passenger umożliwia wygodne podróżowanie ośmiu osobom. Ławka w drugim rzędzie zapewnia miejsce dla 2 lub 3 osób – zależnie od specyfikacji pojazdu, zaś w ostatnim rzędzie zainstalowana jest składana 3-miejscowa ławka, którą w razie potrzeby można z łatwością wyjąć. Taki układ siedzeń pozwala na dostosowanie wielkości bagażnika do potrzeb użytkowników pojazdu.

W trosce o ergonomię kabiny, zapewniono łatwe przejście z przedniej części kabiny do tyłu dzięki umieszczeniu dźwigni zmiany biegów w desce rozdzielczej.

Szeroka gama wyposażenia

Trafic Passenger oferuje bogate i komfortowe wyposażenie seryjne, takie jak wspomaganie kierownicy, centralny zamek, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane przednie szyby i podwójne lusterka zewnętrzne, przyciemniane szyby oraz wiele praktycznych i wygodnie usytuowanych schowków.

W Polsce Trafic Passenger posiada w seryjnym wyposażeniu ABS, dwie poduszki powietrzne, centralny zamek, szyby i lusterka elektrycznie regulowane, komputer pokładowy. Opcjonalnie może zostać wyposażony w dodatkowe ogrzewanie i funkcję recyrkulacji powietrza oraz klimatyzację przedniej i tylnej części kabiny, reflektory przeciwmgielne, radioodtwarzacz CD 4x15W. Wyposażenie to może zostać uzupełnione również o system GPS Carminat Navigation Informée.

Pomysłowe schowki

Nowa wersja Passengera jest potwierdzeniem pomysłowości Renault w dziedzinie koncepcji zagospodarowania wnętrza pojazdu. Każda wolna przestrzeń została tu przekształcona w miejsce na schowek lub kieszeń, czy to w drzwiach przednich lub tylnych, z tyłu oparć przednich foteli, gdzie przewidziano kieszenie, czy pod tylną ławką w drugim rzędzie. Zaplanowano również miejsce na narty pod środkowym fotelem i wyjmowane pojemniki.

Passenger - minibus ze świata vanów 3 Konstrukcja deski rozdzielczej pozwoliła na wygospodarowanie obszernego, oświetlanego schowka (chłodzonego w opcji z klimatyzacją), mogącego pomieścić dwie butelki 1,5-litrowe i etui na okulary, a także na zamontowanie uchwytów na kubki, wyjmowaną popielniczkę oraz licznych kieszeni i półek.

Objętość bagażnika pod tylną półką wynosi 673 dm3 i może być powiększona do 3092 dm3 po wyjęciu tylnej ławki w ostatnim rzędzie. Dla zabezpieczenia przewożonego bagażu, Trafic Passenger posiada w seryjnym wyposażeniu specjalne zaczepy, a jako opcja oferowana jest siatka mocująca bagaże.

Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie w tej kategorii

Aby zapewnić pełną kontrolę nad samochodem niezależnie od warunków, w wersji Passenger zastosowano wszystkie osiągnięcia technologiczne wprowadzone w gamie Trafica w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego, w szczególności układ hamulcowy z czterema hamulcami tarczowymi. Z przodu pojazd wyposażono w duże tarcze wentylowane o wymiarach 305 mm x 28 mm z zaciskami o dwóch tłokach średnicy 40 i 45 mm. Tylne hamulce posiadają tarcze 285 mm x 12 mm wyposażone w zaciski z automatyczną kompensacją zużycia klocków. Skuteczny i wytrzymały układ hamulcowy pojazdu jest wyposażony w system ABS z seryjnie montowanym elektronicznym korektorem siły hamowania EBV.

Dzięki zastosowaniu specjalnych sprężyn i specjalnego ustawienia parametrów zawieszenia, Trafic Passenger zapewnia precyzję prowadzenia i komfort zbliżony do pojazdów typu van. Przednie zawieszenie zaopatrzone jest w stabilizator poprzeczny przegubowo połączony z kolumną sprężyny i amortyzatora.

Z tyłu, koncepcja zawieszenia na drążkach skrętnych z wahaczami wleczonymi i drążkiem Panharda zapewnia oprócz komfortu akustycznego, osiągniętego przez skuteczne tłumienie drgań i hałasów pracy układu jezdnego, zachowanie samochodu w czasie jazdy godne najlepszych vanów na rynku. Zastosowanie amortyzatorów o zmiennym skalowaniu hydraulicznym w zależności od obciążenia pojazdu w połączeniu ze zmienną sprężystością zawieszenia gwarantują wygodę i pewność prowadzenia w każdych warunkach.

Passenger - minibus ze świata vanów 4 Bezpieczeństwo osób podróżujących w modelu Trafic Passenger zapewniają seryjnie montowane poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia na miejscach przednich oraz bocznych w drugim i trzecim rzędzie, a także zagłówki na wszystkich miejscach w kabinie. Zabezpieczenia te mogą być uzupełnione o oferowane w opcji poduszki boczne na przednich miejscach oraz i kurtyny powietrzne przednie i tylne, po raz pierwszy proponowane w tego typu samochodzie. Dla zabezpieczenia przed włamaniem cała gama Trafica jest wyposażona w specjalne zamki antywłamaniowe, a kolumna kierownicy i koło zapasowe są chronione specjalnymi nakrętkami. Samochód jest seryjnie wyposażony w instalację blokady rozruchu, a w opcji może również otrzymać wzmocnioną, centralną blokadę zamków i alarm. Dzięki tym elementom, Trafic Passenger gwarantuje spokojną eksploatację i pewną ochronę mienia.

Bogata oferta jednostek napędowych

Trafic Passenger oferuje gamę mocnych i oszczędnych silników złożoną z silnika benzynowego i trzech silników wysokoprężnych, wśród których znajduje się nowa jednostka 2.5 dCi o mocy 135 KM.

Gama silników w Renault Trafic Passenger :

Benzynowy 2.0 l
- 88 kW (120KM) przy 4750 obr/min - 190 Nm przy 3750 obr/min - Euro 3
Diesel 1.9 dCi
- 60 kW (82 KM) przy 3500 obr/min - 190 Nm przy 2000 obr/min - Euro 3
Diesel 1.9 dCi
- 74 kW (100 KM) przy 3500 obr/min - 240 Nm przy 2000 obr/min - Euro 3
Diesel 2.5 dCi 16V
- 99 kW(135 KM) przy 3500 obr/min - 310 Nm przy 1750 obr/min - Euro 3

Nowy silnik 2.5 dCi

Silnik dCi w Traficu Passengerze stanowi ukoronowanie oferty jednostek napędowych dla tego modelu. Skonstruowany w oparciu o 16-zaworowy silnik 2.2 dCi, wykorzystuje najnowsze osiągnięcia technologiczne, jak bezpośredni wtrysk paliwa common rail, głowicę 16-zaworową, czy rozrząd z dwoma rurowymi wałkami o łożyskowanych dźwigniach. Silnik 2.5 dCi, wprowadzony w Traficu na początku 2003 roku, rozwija moc maksymalną 99 kW (135 KM) przy 3500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 310 Nm przy 1750 obr/min, z czego ponad 95% jest dostępne już od 1500 obr/min.

Passenger - minibus ze świata vanów 5 Aby uzyskać tak wysokie osiągi, nowy silnik wyposażono w większą turbosprężarkę o stałej geometrii łopat sterowaną elektronicznie. Natomiast w układzie dolotowym zastosowano filtr powietrza osadzony na silniku. Dysponujący nową jednostką napędową Trafic Passenger przyspiesza od 0 do 100 km/h w 14,3 sekundy.

Mimo, że jest to wersja przeznaczona dla klientów poszukujących mocnego i dynamicznego silnika, jest oszczędna i zużywa tylko 8,6 l/100 km w cyklu mieszanym.

Układ wtrysku paliwa common rail

Przypomnijmy, że układ wtrysku paliwa ze wspólną listwą (Common Rail) pozwala na uzyskanie większej precyzji wtrysku niż układy klasyczne. Wtryskiwacze są zasilane bezpośrednio ze wspólnej listwy, a dawka paliwa i moment wtrysku są bardzo precyzyjnie sterowane przez komputer. Dużo wyższe ciśnienie wtrysku pozwala na dokładniejsze rozpylenie paliwa i uzyskanie bardziej jednorodnej mieszanki w komorze spalania. Proces spalania jest pełniejszy, co wpływa na ograniczenie emisji zanieczyszczeń i zmniejsza zadymienie spalin. Ponadto faza wtrysku wstępnego umożliwia optymalny i płynny wzrost ciśnienia w cylindrze, co przyczynia się do zmniejszenia różnic temperatur w procesie spalania mieszanki i tym samym znacząco obniża poziom hałasu pracy silnika, szczególnie w niskim i średnim zakresie prędkości obrotowej.

Zastosowanie 16-zaworowej głowicy wpływa na optymalizację osiągów silnika. Kształt komory spalania z czterema zaworami pozwolił na centralne, pionowe osadzenie wtryskiwacza. Taka konstrukcja, idealna pod względem geometrii układu, zapewnia uzyskanie bardziej jednorodnego rozpylenia oleju napędowego i dokładniejszego spalania, zmniejszając emisję zanieczyszczeń. Podobnie wprowadzenie podwójnego kanału dolotowego o specjalnym, aerodynamicznym kształcie pozwala na zwiększenie nasycenia mieszanki powietrza i oleju napędowego. Ponadto ograniczenie strat mocy w układzie dolotowym i wydechowym poprawia osiągi silnika.

Układ rozrządu

Silnik ten jest również wyposażony w układ rozrządu nowego typu z dwoma wałkami rurowymi umieszczonymi w głowicy (zmniejszenie masy o 800 g), łożyskowanymi dźwigienkami (zmniejszenie oporów tarcia w układzie rozrządu o 50%), co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2.

Trafic Passenger z nowym silnikiem Common Rail wyposażonym w katalizator wstępny i główny spełnia normę emisji zanieczyszczeń Euro 3.

Mocne i oszczędne silniki

Oprócz nowego silnika wysokoprężnego, Trafic Passenger oferuje wersje silnikowe dostępne już uprzednio w modelu Trafic, czyli dwa silniki Diesel 1.9 dCi oraz silnik benzynowy 2.0 16V. Pierwsza wersja silnika 1.9 dCi rozwija moc 82 KM (60 kW) przy 3500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 190 Nm przy 2000 obr/min. Mocniejsza odmiana tego silnika osiąga 100 KM (74 kW) przy 3500 obr/min. Maksymalny moment tej jednostki wynosi 240 Nm, z czego ponad 80% jest dostępne już przy 1500 obr/min. Zapewnia to dużą elastyczność pracy silnika w niskim zakresie prędkości obrotowej. Zużycie paliwa w tych wersjach silnikowych wynosi jedynie 7,9 l/100 km w cyklu mieszanym. W połączeniu ze zbiornikiem o objętości 90 litrów tak niskie zużycie paliwa zapewnia samochodowi zasięg blisko 1200 kilometrów.

Silnik benzynowy 2.0 16V, który sprawdził się już w kilku modelach gamy Renault (Scénic, Laguna i Espace), osiąga moc 120 KM (88 kW) przy 4750 obr/min oraz moment obrotowy 190 Nm przy 3750 obr/min. Zużycie paliwa w tym silniku wynosi 10,2 l/100 km w mieszanym cyklu. Wyposażony jest w układ rozrządu o zmiennych fazach, co zapewnia znaczną dynamikę jazdy, przyjemne prowadzenie pojazdu i płynne przyspieszenia w niskim zakresie obrotów.

6-biegowa skrzynia mechaniczna zapewniająca większy komfort prowadzenia

6-biegowa skrzynia mechaniczna, oznaczona symbolem PK6, jest montowana seryjnie w wersjach z silnikami 1.9 dCi 100 KM, 2.5 dCi oraz 2.0 16V. Zalety posiadania szóstego biegu są rozliczne: szerszy zakres przełożeń pozwala na pełniejsze wykorzystanie potencjału silników wysokoprężnych dysponujących znacznym momentem już przy niskich obrotach. Dokładniejsze zestopniowanie skrzyni wpływa także na zmniejszenie prędkości obrotowej silnika i lepsze wykorzystanie krzywej momentu.

6-biegowa skrzynia przyczynia się więc do lepszych przyspieszeń na biegach pośrednich przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa i hałasu pracy silnika.

Szczególna dbałość o wyciszenie samochodu

Akustyka modelu Trafic, jako jeden z podstawowych elementów decydujących o przyjemności prowadzenia samochodu i o komforcie w kabinie, była przedmiotem szczegółowych badań. Wytłumienie hałasów pracy nadwozia, szumów aerodynamicznych i hałasów powodowanych przez zespoły mechaniczne było uwzględniane już na początkowym etapie prac projektowych, dzięki zastosowaniu cyfrowej symulacji drgań (obliczenia wibracji). W ten sposób określono dokładnie usytuowanie ożebrowania dachu oraz konstrukcję podsufitki. Komora silnika została odizolowana wykładziną dźwiękochłonną, by wytłumić wszelkie hałasy pracy podzespołów mechanicznych.

Passenger - minibus ze świata vanów 6 Połączenia elementów zawieszenia z nadwoziem zostały również wyposażone we wkłady tłumiące drgania dla zapewnienia komfortu akustycznego w kabinie, ale też optymalnego trzymania się drogi. Przykładowo, przy prędkości 60 km/h na drodze szutrowej (znormalizowana procedura badawcza Renault), poziom hałasu wersji 1.9 dCi 100 KM wynosi 68,4 dBA. Jest to wartość, która plasuje Trafica Passengera wśród najlepszych pod tym względem samochodów osobowych na rynku.

Ekonomiczny w eksploatacji

Trafic Passenger przeznaczony jest dla klientów mający wysokie wymagania w stosunku do kosztów eksploatacji, dlatego też jego konstrukcja gwarantuje trwałość i niezawodność działania. Oprócz niskiego zużycia paliwa, korzyścią dla klienta są wydłużone przebiegi między przeglądami wynoszące 30.000 kilometrów (lub 2 lata). Cynkowane blachy poszycia zewnętrznego, a także woskowe zabezpieczenie profili zamkniętych pozwoliły producentowi na udzielenie 12-letniej gwarancji antykorozyjnej.

Od projektu do produkcji

Trafic Passenger został opracowany i zaprojektowany w Dyrekcji Design’u Przemysłowego Renault. Wdrożenie produkcyjne zapewnili specjaliści z Działu Samochodów Dostawczych w Villiers St Frédéric w regionie paryskim. Samochód ten będzie produkowany wyłącznie w zakładach w Luton w Wielkiej Brytanii (GM) oraz w fabryce Nisssana w Barcelonie, w Hiszpanii. Cena detaliczna tego samochodu wynosi już 94 200 PLN.