Samochód elektryczny w Irlandii

Samochód elektryczny w Irlandii16.04.2010
Rząd irlandzki, spółka ESB – największy koncern energetyczny w kraju oraz Alians Renault-Nissan ogłosiły podpisanie porozumienia partnerstwa światowego, które uczyni Irlandię jednym z najbardziej zaawansowanych krajów europejskich ...

...w zakresie transportu z wykorzystaniem samochodów elektrycznych. Ostateczne porozumienie dotyczy w szczególności zapewnienia samochodów elektrycznych przez Alians Renault-Nissan, począwszy od 2011 roku, utworzenia przez ESB infrastruktury ładowania na poziomie krajowym, jak również polityki i działań zachęcających, które wprowadzi rząd, aby zachęcić do wprowadzenia jak największej liczby samochodów elektrycznych.

Irlandzki rząd ogłosił wczoraj, że wszyscy nabywcy samochodów elektrycznych otrzymają bonus w wysokości 5000 euro. Nabywcy irlandzcy zostaną zwolnieni z opłaty rejestracyjnej.

Minister ds. komunikacji, energii i zasobów naturalnych, Eamon Ryan, nazwał to porozumienie konkretnym przykładem polityki rządowej. Program rządu zapowiada chęć reformy sektorów energetycznego i transportowego w Irlandii. Dokonaliśmy ogromnych postępów w zakresie energii odnawialnej, wydajności energetycznej i obecnie podejmujemy się elektryfikacji naszej floty transportowej. Celem rządu irlandzkiego jest to, aby samochody elektryczne do 2020 roku stanowiły 10% irlandzkiego parku. Dzisiejsze porozumienie z Aliansem Renault-Nissan przewiduje 2000 samochodów elektrycznych na irlandzkich drogach w 2011 roku. To pozwoli nam na osiągnięcie, a nawet przekroczenie założonych celów. ESB dostarczy infrastrukturę ładowania do domów nowych właścicieli samochodów elektrycznych. Irlandzcy kierowcy mogą więc oczekiwać pomocy finansowej, samochodów elektrycznych i punktów ładowania. To wszystko sprawi, że samochody elektryczne będą dla nich dobrym wyborem.

ESB zainstaluje na terenie całego kraju 3500 punktów ładowania do grudnia 2011 roku.

Program już został rozpoczęty w Dublinie, a punkty ładowania zostaną również niedługo zainstalowane w Cork, Galway, Waterford i Limerick. ESB ponadto zamierza otworzyć do końca 2011 roku 30 stacji szybkiego ładowania, rozmieszczonych na terenie całego kraju, z których dziewięć zostanie uruchomionych pod koniec tego roku.

Dla dyrektora generalnego ESB, Padraiga McManusa, dzisiejsza wiadomość oznacza nowy znaczący etap dla rozwoju systemu transportowego o zerowej emisji: ESB jest w trakcie wdrażania infrastruktury w całym kraju, aby umożliwić rozwój samochodów elektrycznych. Irlandia będzie jednym z pierwszych krajów na świecie, który utworzy krajową sieć ładowania elektrycznego, co zagwarantuje przedsiębiorcom nowe możliwości i będzie sprzyjać powstaniu nowych miejsc pracy, przy jednoczesnych korzyściach dla środowiska z uwagi na środki transportu nieemitujące dwutlenku węgla.

Nissan będzie sprzedawać w Irlandii swój model LEAF, 5-osobowy samochód z elektryczną klapą tylną, już od początku roku 2011, a kilka miesięcy później Renault zaproponuje swój lekki elektryczny samochód dostawczy, Kangoo Z.E. Do końca 2011 roku Renault wyprodukuje około stu prototypów Fluence Z.E. w ramach projektu pilotażowego przewidzianego w Irlandii. Elektryczny sedan, do użytku zarówno prywatnego, jak i służbowego - Fluence Z.E. będzie dostępny w sprzedaży w Irlandii w 2012 roku.

Te trzy samochody będą wyposażone w akumulatory litowo-jonowe najnowszej generacji, wyprodukowane przez spółkę Automotive Energy Supply Corporation (AESC), w ramach joint-venture z Nissanem, NEC i NEC Tonkin.

Chęć Aliansu Renault-Nissan wprowadzenia na rynek na dużą skalę i na całym świecie samochodów elektrycznych oznacza ścisłą współpracę pomiędzy wieloma partnerami, we wszystkich zakątkach świata − podkreśla Philippe Klein, zastępca dyrektora generalnego, Planowanie i Kontrola Zarządzania Renault. Dzięki determinacji Irlandii, żeby zostać liderem mobilności elektrycznej, konieczne warunki, zwłaszcza zachęty i infrastruktura, są w trakcie wdrażania, co już niedługo spowoduje, że samochody elektryczne na dobre zadomowią się w kraju.

Renault i Nissan cieszą się, że wkrótce będą mogły dostarczać irlandzkim klientom samochody w pełni elektryczne, dostępne i odpowiadające tym samym wymaganiom, co inne modele naszych dwóch marek w zakresie osiągów, przestrzeni, komfortu i jakości − zauważa Pierre Loing, wiceprezes Nissan International SA, odpowiedzialny za Business Unit Zero Emissions Nissan Europa.

ESB wykona próby i działania pilotażowe, aby przetestować infrastrukturę i pozyskać dane umożliwiające przeanalizowanie zachowań i zwyczajów klientów, jak również ich doświadczenia związane z jazdą samochodami elektrycznymi.

Ostateczne porozumienie zawarte dzisiaj jest kontynuacją protokołu porozumienia, który został podpisany przez trzy strony w kwietniu ubiegłego roku i który odnosi się do badań nad promocją samochodów elektrycznych w Irlandii.

Spółka Nissan Irlande jest szczęśliwa, że może uczestniczyć w tej historycznej inicjatywie zarówno dla przemysłu motoryzacyjnego irlandzkiego, jak i europejskiego. Łączymy się wokół idei dostarczenia irlandzkim klientom nowego rozwiązania w zakresie transportu o zerowej emisji. Dostawy samochodów elektrycznych Nissana rozpoczną się na początku 2011 roku od modelu LEAF - zapowiedział Gerard O’Toole, prezes Nissan Irlandia.

Według Erica Basseta, dyrektora generalnego Renault Irlandia: Dzięki stosunkowo niewielkiej wielkości Irlandia jest krajem szczególnie dobrym do wprowadzenia samochodów elektrycznych i może być swoistym testerem dla pozostałych krajów europejskich, zważywszy, że jej populacja skoncentrowana jest głównie w aglomeracjach takich miast, jak: Dublin, Cork, Limerick, Galway i Waterford. Samochody elektryczne stanowią idealny środek transportu do codziennych potrzeb prywatnych i służbowych Irlandczyków, którzy każdego dnia pokonują średnio 75 km.

Źródło: Renault