Renault Fluence Z.E. wersja produkcyjna

Renault Fluence Z.E. wersja produkcyjna20.04.2010
Po prezentacji Fluence Z.E Concept na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2008 roku, Renault przedstawia obecnie produkcyjną wersję Fluence Z.E., która w 2011 roku znajdzie się w sprzedaży w Izraelu, Danii i innych krajach Europy.

Renault Fluence Z.E. będzie pierwszym seryjnie produkowanym elektrycznym sedanem w segmencie C. Model jest przeznaczony dla klientów indywidualnych lub flotowych poszukujących, w jednym i drugim przypadku, przestronnego i prestiżowego samochodu – jednocześnie ekonomicznego i ekologicznego.

Renault Fluence Z.E. będzie produkowane w zakładach OYAK-Renault w Turcji, w mieście Bursa na tej samej linii produkcyjnej, co samochody Fluence z silnikami spalinowymi. Model ten wejdzie na taśmę montażową w pierwszej połowie 2011 roku.

Renault Fluence Z.E. wersja produkcyjna 1 Charakterystyczny design
Jako pierwszy sedan elektryczny w segmencie aut kompaktowych, Renault Fluence Z.E. musi być rozpoznawalne. Auto posiada szereg charakterystycznych elementów wystroju typowych dla samochodów elektrycznych z gamy Renault i odróżniających go od modeli z silnikami spalinowymi. Mierząca 4,75 m długości elektryczna wersja Fluence jest o 13 cm dłuższa od tego samego samochodu w wersji z silnikiem spalinowym, co umożliwiło umieszczenie akumulatorów za tylnymi fotelami. Bok nadwozia został przeprojektowany, aby zachować ogólną równowagę bryły nadwozia.

Z przodu samochodu, logo Renault, górna i dolna osłona reflektorów oraz obramowanie świateł przeciwmgłowych są koloru niebieskiego. Krata wlotu powietrza została przedzielona czarną, błyszczącą listwą i ozdobiona elementem składającym się z dwóch okręgów w kolorze niebieskim połączonych poprzeczką. Wreszcie dolna część wlotu powietrza posiada listwę w kolorze nadwozia łączącą światła przeciwmgłowe.

Oparty na płynnych i długich liniach design Renault Fluence Z.E. uległ zmianie w tylnych bocznych częściach nadwozia, które zostały wydłużone i harmonijnie połączone z tylnym zwisem. Tylna szyba jest zagłębiona w nadwoziu wzorem niektórych prestiżowych, sportowych modeli coupe. U dołu tylnej szyby znajduje się ozdobna rama w czarnym, błyszczącym kolorze, co zachowuje wyważone proporcje tyłu samochodu. Tylne światła zachodzące na boki również przyczyniają się do utrzymania harmonijnego wyglądu nadwozia. Ich grafika nawiązuje do rastru składającego się z niebieskawych, podświetlanych rombów.

Oprócz tych charakterystycznych cech wyglądu, Renault Fluence Z.E. wyróżnia się czarnymi, błyszczącymi obramowaniami lusterek wstecznych, listwami lakierowanymi w kolorze nadwozia i dwoma gniazdami ładowania umieszczonymi na przednich błotnikach. Pokrywa bagażnika odznacza się niebieskawą listwą i napisem Fluence Z.E. W dolnej części tylnego zderzaka zamontowano czarny dyfuzor, aby polepszyć aerodynamikę nadwozia. W tym samym celu samochód wyposażono w specjalnie opracowane dla Renault Fluence Z.E. felgi, których kształt zmniejsza zawirowania powietrza. Wśród wielu oferowanych kolorów nadwozia, dostępny jest również kolor niebieski Energy. Jest to nowy lakier oferowany tylko w samochodach elektrycznych Renault.

Renault Fluence Z.E. wersja produkcyjna 2 Przestronny i prestiżowy samochód
Renault Fluence Z.E. udowadnia, że samochód elektryczny nie musi być wyłącznie małym autem do jazdy po mieście – ciasnym, niewygodnym i nieprzystosowanym na dalsze trasy. Ilość miejsca w kabinie Renault Fluence Z.E. jest taka sama jak wersji z silnikiem spalinowym, a jej szerokość nad podłokietnikami z przodu i z tyłu jest best in class. Są to wymiary godne wyższego segmentu.

W kabinie Renault Fluence Z.E. znajdują się wszystkie elementy występujące w wersji z silnikiem spalinowym. Jedynie obrotomierz jest zastąpiony licznikiem wskazującym zasięg samochodu i podającym informacje o naładowaniu akumulatorów. Na łagodnie wyprofilowanej desce rozdzielczej umieszczono listwę lakierowaną w kolorze opracowanym specjalnie dla tej wersji samochodu. Konsola centralna zawiera oznaczenia przypominające dostępne położenia dźwigni sterującej (jazda do przodu, wsteczny bieg, luz i parking).

Renault Fluence Z.E. jest wyposażone w liczne zaawansowane technologicznie urządzenia, jak wbudowany system nawigacji satelitarnej Carminat TomTom, telefoniczny zestaw głośnomówiący Bluetooth, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, automatyczne włączanie świateł i wycieraczek.

Renault Fluence Z.E. jest kierowane do rodzin poszukujących przestronnego i wygodnego samochodu. Pojemność bagażnika wynosi 300 dm3 (VDA/ISO). Samochód ten adresowany jest także do klientów flotowych z uwagi na niskie koszty użytkowania. Technologie
Fluence Z.E. jest samochodem w 100% elektrycznym.

Silnik
Silnik elektryczny samochodu Fluence Z.E. jest silnikiem typu synchronicznego z uzwojonym wirnikiem. Jego maksymalna moc wynosi 70 kW i jest uzyskiwana przy 11 000 obr./min, natomiast maksymalny moment obrotowy tego silnika sięga 226 Nm. Jego masa wynosi 160 kg. Ta elektryczna jednostka napędowa zapewnia zdecydowane i płynne przyspieszenie oraz szybkie uzyskanie maksymalnego momentu.

Renault Fluence Z.E. wersja produkcyjna 3 Akumulator
Akumulator litowo-jonowy zamontowany w samochodzie Fluence Z.E. ma wydajność energetyczną 22 kW/h. W samochodzie seryjnym akumulator umieszczony jest za oparciem tylnych foteli tak, by zachować pojemność bagażnika 300 dm3 (VDA/ISO). Akumulator waży 250 kg. System odzyskiwania energii przy hamowaniu pozwala na doładowanie akumulatora.

Tryby ładowania
Akumulatory Fluence Z.E mogą być ładowane na 3 różne sposoby:
- Z użyciem domowego gniazda 220 V 10 A lub 16 A przez czas od 6 do 8 godzin. Ten tryb ładowania jest najlepiej dostosowany do wykorzystania nocą lub w czasie pracy, gdyż pozwala na pobór energii elektrycznej w godzinach, w których obowiązują niższe stawki oferowane w niektórych krajach w porach o ograniczonym zużyciu energii.
- Korzystając ze stacji szybkiego ładowania prądem 400 V 32 A, które umożliwiają naładowanie akumulatorów w ciągu około 30 minut (dostępne w 2012 roku lub w 2013 roku, zależnie od modelu).
- W oparciu o system wymiany akumulatora Quickdrop, który pozwala na wymianę akumulatora w wyznaczonych stacjach obsługi w ciągu około 3 minut.

Układ jezdny
Układ jezdny Renault Fluence Z.E. jest zmieniony w porównaniu do Fluence z silnikiem spalinowym i przystosowany do specyfiki pojazdu elektrycznego (wymiary i rozłożenie masy). Przednie zawieszenie jest mniej sztywne, gdyż silnik elektryczny jest lżejszy niż silniki spalinowe oferowane w modelu Fluence. Zmieniono również tylną oś z uwagi na zwiększenie obciążającej ją masy wynikającej z zainstalowania akumulatora w tylnej części nadwozia.

Opony
Renault Fluence Z.E. jest wyposażone w opony o mniejszych oporach toczenia. Firma Goodyear opracowała specjalne ogumienie EfficientGrip o specjalnej budowie bieżnika i boków opony, pozwalające na zmniejszenie zużycia paliwa. Rzeźba bieżnika identyczna jak w klasycznej oponie umożliwia zachowanie optymalnego trzymania się drogi i skutecznego hamowania.

Renault Fluence Z.E. wersja produkcyjna 4 Bezpieczeństwo
Elektroniczne systemy wspomagające kierowcę w prowadzeniu pojazdu – ABS i ESC – zostały przeprogramowane. Dbając o zapewnienie równie wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego jak w przypadku wersji z silnikiem spalinowym – krótszych, a więc i lżejszych, w konstrukcji nadwozia Renault Fluence Z.E zastosowano specjalne wzmocnienia.

Produkcja przemysłowa
Renault Fluence Z.E. będzie produkowane w zakładach OYAK-Renault w Turcji, w mieście Bursa na tej samej linii produkcyjnej, co samochody Fluence z silnikami spalinowymi. Model ten wejdzie na taśmę montażową w pierwszej połowie 2011 roku. Wybór tego zakładu produkcyjnego pozwoli Renault na zmniejszenie kosztów realizacji programu oraz na szybkie uruchomienie seryjnej produkcji przy zagwarantowaniu bardzo wysokiej jakości.

Produkcja nowego samochodu elektrycznego w zakładach w Bursie pozwoli również Renault na wykorzystanie doskonałych wyników zakładu pod względem jakości, kosztów i terminów, a także sieci lokalnych poddostawców. Dzięki temu Koncern będzie mógł zaoferować samochód o zerowej emisji* za atrakcyjną cenę porównywalną z ceną wersji z silnikami spalinowymi.

Źródło: Renault