Renault Kangoo Express Z.E.

Renault Kangoo Express Z.E.20.04.2010
Po pierwszej przedpremierowej prezentacji, która miała miejsce w grudniu ubiegłego roku, w trakcie konferencji COP 15 (Konferencja klimatyczna ONZ, która odbyła się w Kopenhadze), Renault prezentuje produkcyjną wersję modelu Kangoo Express Z.E.

Model ten będzie dostępny w sprzedaży w pierwszym półroczu 2011 roku i będzie miał zasięg 160 km. Wersja elektryczna Kangoo posiada wszystkie zalety użytkowe wersji spalinowej – tę samą pojemność od 3 do 3,5 m3, ładowność (650 kg) i ten sam poziom komfortu. Dodatkowo gwarantuje cichą i elastyczną pracę silnika, wysoki moment obrotowy przy ruszaniu z miejsca, brak konieczności zmiany biegów, niski koszt użytkowania, oraz satysfakcję płynącą z jeżdżenia samochodem o zerowej emisji.

Renault Kangoo Express Z.E. z napędem elektrycznym, to samochód dostawczy, przeznaczony głównie do eksploatacji w celach zawodowych. W roku 2011 będzie w pierwszej kolejności wykorzystywany do eksploatacji w strefie miejskiej i podmiejskiej.

Renault Kangoo Express Z.E. 1 Przeznaczone dla klientów korzystających z samochodu do celów zawodowych, bardzo wymagających w kwestii kosztów eksploatacji, Renault Kangoo Express Z.E. zostało skonstruowane z myślą o zagwarantowaniu niezawodności i wysokiej trwałości. Jego wyjątkowo niski wskaźnik TCO (Total Cost of Ownership, czyli całkowity koszt użytkowania) sprawia, że samochód będzie atrakcyjną ofertą dla klientów indywidualnych i dla użytkowników flotowych. W samochodzie wykorzystano również całe doświadczenie Renault w dziedzinie konstrukcji samochodów dostawczych. Furgonetka Kangoo Express z napędem elektrycznym będzie produkowana w doświadczonym w produkcji tego typu samochodów zakładzie Renault M.C.A. (Maubeuge Carrosserie Automobile), na północy Francji, od pierwszego półrocza 2011 roku.

Renault będzie produkowało samochód na tej samej linii produkcyjnej co spalinowe wersje tego modelu, z wykorzystaniem zdobytego know-how, sieci dostawców i systemu logistycznego produkcji i dystrybucji obecnego Kangoo. Zakład w Maubeuge, od 20 lat wyspecjalizowany w produkcji samochodów dostawczych, produkujący Kangoo, Kangoo Express i Kangoo be bop, umie dostosować się do różnorodności charakteryzującej ten typ samochodów (krótkie i długie wersje nadwozia, nadwozia przeszklone lub bez szyb, itp.) oraz do potrzeb handlowych. Wybór tego zakładu umożliwi szybkie wdrożenie do seryjnej produkcji przy zagwarantowaniu bardzo wysokiej jakości końcowej samochodu.

Zewnętrzny design Renault Kangoo Express Z.E.
Przy długości nadwozia 4,21 m, w Renault Kangoo Express Z.E. posiada przestrzeń ładunkową o objętości 3 m3. Centralne umieszczenie akumulatorów pod podłogą pozwala na zachowanie ładowności porównywalnej z wersją z silnikiem spalinowym. Tylne, asymetryczne drzwi dwuskrzydłowe i boczne drzwi przesuwne ułatwiają dostęp do przedziału ładunkowego.

Nowe Kangoo Express Z.E. posiada ten sam design, co wersja spalinowa, z krótką maską, silnym przodem i krystalicznymi przednimi reflektorami w formie kropli wody. Chromowany znaczek Z.E. w formie liścia z turkusowym napisem, jest widoczny z tyłu samochodu i świadczy o tym, że jest on napędzany silnikiem elektrycznym. Klapka zakrywająca gniazdo służące do ładowania akumulatora pojazdu, znajduje się z przodu, w pobliżu prawego reflektora. Została oznaczona skrótem Z.E., co także wskazuje na napęd elektryczny.

Renault Kangoo Express Z.E. 2 Gniazdo elektryczne służące do ładowania zostało zlokalizowane po stronie pasażera w trosce o zapewnienie funkcjonalności i uwzględnienie sposobu parkowania przez użytkowników. Ponadto opony o niskim oporze toczenia pozwalają dodatkowo poprawić sprawność energetyczną samochodu.

Wnętrze Renault Kangoo Express Z.E.
Zapewnienie optymalnego zasięgu stanowi kluczowe wyzwanie w przypadku pojazdów z napędem elektrycznym. Renault dokłada wszelkich starań, aby mogło się ono odbywać w sposób możliwie jak najprostszy i skuteczny. Opracowany został specjalny interfejs informujący kierowcę o poziomie naładowania akumulatora oraz o zasięgu na pozostałym zapasie energii:
- umieszczony obok prędkościomierza wskaźnik pokazuje stan naładowania akumulatora;
- wskaźnik jazdy ekonomicznej określa dokładnie poziom zużycia energii. Na tablicy rozdzielczej pojawiają się nowe kody kolorów: jasnoniebieski w polu normalnej eksploatacji samochodu, ciemnoniebieski w strefie optymalnego działania i czerwony w polu nadmiernego zużycia energii powodującego zmniejszenie zasięgu,
- wskazówka prędkościomierza porusza się po półokrągłym pasku w kolorze turkusowym,
- komputer pokładowy został przystosowany do potrzeb samochodu elektrycznego. Wskazuje zapas energii w kWh, średnie i chwilowe zużycie prądu, a także zasięg w km do dyspozycji użytkownika.

Silnik w 100% elektryczny {BReak} Renault Kangoo Express Z.E jest samochodem w 100% elektrycznym. Silnik elektryczny zamontowany w prototypie Renault Kangoo Express Z.E. rozwija moc 44 kW. Jego bardzo wysoka wydajność energetyczna na poziomie 90% znacznie przewyższa 25-procentową sprawność silników spalinowych (wynika to ze strat energii). Na 10 kWh zużytej mocy, w przypadku pojazdu z napędem elektrycznym 9 kWh zostanie zamienione w energię kinetyczną (w stosunku do 2,5 kWh w przypadku silnika spalinowego)

Maksymalne obroty tego silnika wynoszą 10 500 obr./min. Silnik elektryczny natychmiast uzyskuje maksymalny i stały moment obrotowy 226 Nm. Przyspieszenia nawet w niskim zakresie obrotów są bardzo zdecydowane. Kolejną cechą silnika elektrycznego jest bardzo cicha praca. Jest on zasilany z akumulatora, o pojemności 22 kWh, który w seryjnym Kangoo Express będzie umieszczony pod podłogą z tyłu bez zmniejszania objętości części ładunkowej.

Renault Kangoo Express Z.E. 3 W momencie wciśnięcia pedału gazu, akumulator litowo-jonowy zasila silnik elektryczny. Silnik zamienia energię elektryczną w energię mechaniczną przenoszoną na koła napędzające. Akumulator ładuje się podczas zwalniania i hamowania. Przy puszczeniu pedału gazu, energia kinetyczna samochodu jest odzyskiwana przez silnik, który przekształca ją w energię elektryczną. Wytworzony w ten sposób prąd jest wykorzystywany do ładowania akumulatora.

Inne właściwości jezdne samochodu (kontrola przechyłów nadwozia w zakrętach, działanie układu kierowniczego, itp.) pozostają identyczne jak w Renault Kangoo be bop z silnikiem spalinowym.

Tryb ładowania akumulatora
Renault Kangoo Express Z.E. jest ładowane przy pomocy gniazda umieszczonego pod klapką z przodu samochodu, obok prawego reflektora. Klasyczny sposób ładowania z domowego gniazda 220 V 16A zapewni naładowanie akumulatora samochodu czasie od 6 do 8 godzin. W ten sposób najlepiej ładować akumulator w czasie nocnego postoju samochodu lub w czasie pracy.

Renault Kangoo Express Z.E. będzie dostępne w sprzedaży w pierwszym półroczu 2011 roku i będzie miało zasięg 160 km.

Źródło: Renault