Renault na Międzynarodowych Targach w Hanowerze

Renault na Międzynarodowych Targach w Hanowerze22.09.2010
Z okazji Międzynarodowych Targów w Hanowerze, odbędzie się światowa premiera produkcyjnej wersji samochodu Kangoo Express Z.E., pierwszej wielkoseryjnej furgonetki z napędem elektrycznym. Kangoo Express Z.E. wejdzie do sprzedaży w Europie ...

...w połowie 2011 roku, w cenie od 15 000 do 20 000 € netto, zależnie od obowiązujących w poszczególnych krajach ulg podatkowych. Przykładowo we Francji, ulga w wysokości 5 000 € obniży cenę zakupu Renault Kangoo Express Z.E. do 15 000 € netto , czyli do kwoty odpowiadającej cenie Kangoo Express z silnikiem wysokoprężnym tej samej mocy.

Renault na Międzynarodowych Targach w Hanowerze 1 Mierzące 4,21 m długości, Renault Kangoo Express Z.E. posiada przestrzeń ładunkową od 3 do 3,5 m, której maksymalna długość wynosi 2,50 m, przy ładowności pojazdu wynoszącej 650 kg. Centralne umieszczenie akumulatorów pod podłogą pozwoliło zachować taką samą przestrzeń ładunkową jak w wersji z silnikiem spalinowym. Tylne 2-skrzydłowe drzwi dzielone asymetrycznie oraz przesuwne drzwi boczne ułatwiają dostęp do przedziału ładunkowego, który może pomieścić jedną europaletę. Klienci odnajdą pełną ofertę wyposażenia modelu Kangoo Express, do której są już przyzwyczajeni: przegroda na całej szerokości kabiny lub zależnie od rynku uchylna i składana krata z możliwością złożenia fotela pasażera, tylna klapa dachowa, klimatyzacja sterowana ręcznie lub automatycznie, radioodtwarzacze i łączność przez Bluetooth.

Renault Kangoo Express Z.E. ma taki sam wygląd jak wersja z silnikiem spalinowym. Chromowany znak Z.E. umieszczony z tyłu sygnalizuje elektryczny napęd tego pojazdu. Gniazdo do ładowania akumulatorów znajduje się z przodu, obok prawego reflektora. Klasyczny sposób ładowania z gniazdka domowego 230V 16A pozwala naładować pojazd w czasie od 6 do 8 godzin w nocy lub podczas postoju w czasie pracy.

Kangoo Express Z.E. posiada zasięg 160 km w cyklu mieszanym NEDC. Uzyskanie odpowiedniego zasięgu i jego monitorowanie jest podstawowym wyzwaniem dla konstruktorów samochodu elektrycznego.

Renault na Międzynarodowych Targach w Hanowerze 2Renault czyni wszelkie starania, kontrola zasięgu była jak najprostsza i efektywna. Na tablicy rozdzielczej, umieszczono interfejs człowiek - maszyna, który informuje kierowcę o stopniu naładowania akumulatorów oraz o zasięgu do uzyskania na dostępnej jeszcze energii:
- wskaźnik umieszczony obok prędkościomierza pokazuje stopień naładowania akumulatora,
- wskaźnik jazdy ekonomicznej określa chwilowy stopień zużycia energii elektrycznej,
- na wskaźniku tym pojawia się nowe oznaczenie za pomocą kolorów: ciemnoniebieski w polu normalnej eksploatacji, jasnoniebieski - optymalny sposób użytkowania pojazdu (odzyskiwanie energii) i czerwony - oznacza nadmierne zużycie energii wpływające na ograniczenie zasięgu samochodu,
- komputer pokładowy jest przystosowany do potrzeb pojazdu elektrycznego. Wskazuje zasięg samochodu, dostępną jeszcze ilość kWh energii oraz jej średnie i chwilowe zużycie.

W celu zapewnienia jak największego zasięgu pojazdu, oferowane są nowe funkcje i urządzenia, jak system ogrzewania i wentylacji akumulatorów podczas ładowania.

Furgonetka z napędem elektrycznym cechuje się przewidywalnym i bardzo stabilnym, dającym poczucie bezpieczeństwa zachowaniem na drodze. Wrażenia z jazdy (ograniczone przechyły boczne, precyzja układu kierowniczego, itd.) są identyczne jak w samochodzie z silnikiem spalinowym. Kangoo Express Z.E. zapewnia jednak dodatkowy komfort. Samochód jest cichy i elastyczny w prowadzeniu, nie ma potrzeby zmiany biegów, a przyspieszenia są zdecydowane, gdyż silnik osiąga maksymalny moment obrotowy (226 Nm) już w chwili ruszania.

Renault na Międzynarodowych Targach w Hanowerze 3 Silnik elektryczny Kangoo Express Z.E. posiada moc 44 kW (60 KM) i osiąga maksymalną prędkość obrotową 10 500 obr/min. Jego sprawność energetyczna jest bardzo wysoka i wynosi 90% - dużo więcej niż w silnikach spalinowych (25%). Opony o zmniejszonych oporach toczenia pozwalają na dodatkowe polepszenie sprawności energetycznej silnika.

Gdy kierowca wciska pedał gazu, litowo-jonowy akumulator o mocy 22 kWh zasila silnik elektryczny. Jego zadaniem jest przekształcenie energii elektrycznej w mechaniczną przenoszoną na koła napędzające pojazd.

Akumulator ładuje się w fazie zwalniania lub hamowania pojazdu: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, energia kinetyczna pojazdu jest odzyskiwana przez silnik, który przekształca ją w prąd elektryczny. Wytworzony w ten sposób prąd jest wykorzystywany do ładowania akumulatora.

Renault Kangoo Express Z.E. będzie oferowany w 9 kolorach nadwozia zwykłych i metalizowanych. Firmy będą również mogły zamówić samochody w firmowych barwach.

Model będzie produkowany we Francji, w zakładach Renault w Maubeuge (Maubeuge Carrosserie Automobile), na tych samych liniach produkcyjnych, co wersja z silnikiem spalinowym. Pierwsza, wielkoseryjna furgonetka z napędem elektrycznym będzie oferowana w jednej wersji wyposażenia.

Źródło: Renault