
Widok samochodów na ukraińskich numerach rejestracyjnych na stałe wpisał się w krajobraz polskich dróg. Choć od 2022 roku minęło już sporo czasu, a przepisy uległy stabilizacji, wielu kierowców wciąż ma wątpliwości dotyczące kluczowych obowiązków związanych z eksploatacją takiego pojazdu w Polsce. Koniec roku 2025 to doskonały moment, aby podsumować aktualne zasady i uniknąć potencjalnych, bardzo kosztownych problemów w roku 2026.
Status prawny pojazdu: Jak długo można legalnie jeździć i co potem?
Podstawowa zasada dotycząca pojazdów spoza Unii Europejskiej mówi o możliwości czasowego dopuszczenia do ruchu na okres do 6 miesięcy. Jednak w związku z sytuacją wojenną, przepisy te dla obywateli Ukrainy były i są interpretowane elastycznie. W praktyce, na koniec 2025 roku, dopóki właściciel pojazdu posiada legalny status pobytu w Polsce (np. na podstawie statusu UKR), może on użytkować swój samochód na ukraińskich tablicach.
Kluczowe jest jednak, aby pojazd był zarejestrowany na osobę, która faktycznie nim jeździ i przebywa w Polsce. Należy pamiętać, że ta uproszczona procedura nie jest wieczna. W perspektywie długoterminowej, zwłaszcza przy ubieganiu się o kartę stałego pobytu lub obywatelstwo, kwestia przerejestrowania samochodu na polskie tablice stanie się nieunikniona.
Proces ten jest skomplikowany i warto znać jego etapy. W pierwszej kolejności należy uregulować kwestie celno-skarbowe w Urzędzie Celnym, co wiąże się z opłaceniem akcyzy. Następnie, z kompletem dokumentów (w tym umową kupna-sprzedaży i dowodem rejestracyjnym przetłumaczonymi przez tłumacza przysięgłego) oraz zaświadczeniem o pozytywnym wyniku polskiego badania technicznego, należy udać się do Wydziału Komunikacji właściwego dla miejsca zamieszkania. To złożona procedura, dlatego już teraz warto zbierać wszelką dokumentację pojazdu i śledzić komunikaty urzędów, ponieważ przepisy w tym zakresie mogą ulec zmianie w 2026 roku.

Ubezpieczenie OC – Twoja najważniejsza polisa i największa pułapka
Absolutnie najważniejszą kwestią dla każdego kierowcy w Polsce jest posiadanie ważnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (OC). W przypadku auta na ukraińskich numerach, jego odpowiednikiem jest Zielona Karta, wydawana na podstawie ważnej polisy ОСАГО (автоцивілка).
Brak ważnego OC to prosta droga do finansowej katastrofy. Kary nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) za przerwę w ubezpieczeniu są astronomiczne i na koniec 2025 roku mogą sięgać nawet 8000-9000 złotych za przerwę powyżej 14 dni.
Co jednak zrobić w typowej sytuacji, gdy roczna polisa ОСАГО kończy się za tydzień, a Ty przebywasz w Polsce i nie planujesz w najbliższym czasie wracać do Ukrainy? Prowadzenie pojazdu nawet jeden dzień bez ważnej podstawy do OC jest nielegalne.
Na szczęście, ukraiński rynek ubezpieczeń, podobnie jak bankowość, w dużej mierze przeniósł się do internetu. Pozwala to na rozwiązanie problemu zdalnie. Możliwość zakupu polisy na krótszy okres, np. na 15 dni lub miesiąc, jest idealnym rozwiązaniem “pomostowym”, które pozwala legalnie doczekać do momentu powrotu i wykupienia standardowej, rocznej polisy.
Na rynku ukraińskim działa wiele serwisów oferujących taką usługę, czego przykładem jest platforma https://easypay.ua/ua/catalog/avto-insurance/osago/osago-few-month. Zawsze jednak należy dokładnie sprawdzić, czy wraz z polisą otrzymamy elektroniczną wersję Zielonej Karty. Alternatywą, w przypadku wjazdu do Polski bez Zielonej Karty, jest ubezpieczenie graniczne, które można wykupić u agenta na granicy lub już w Polsce, ale jest ono zazwyczaj droższe i ważne tylko na 30 dni.
Technika i praktyka: Checklista obowiązków kierowcy w Polsce
Oprócz kwestii prawnych i ubezpieczeniowych, bezpieczna jazda po Polsce wymaga zwrócenia uwagi na kilka kluczowych aspektów technicznych i praktycznych. Oto prosta checklista, o której warto pamiętać, aby uniknąć mandatów i niebezpiecznych sytuacji.
- Ważność przeglądu technicznego (техогляд): Jest on honorowany w Polsce do daty jego ważności. Pamiętaj, że jazda bez ważnego badania grozi mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a jego wykonanie w Polsce dla auta na zagranicznych tablicach jest bardzo trudne. Planuj wizytę w Ukrainie z odpowiednim wyprzedzeniem.
- Obowiązkowa gaśnica: Upewnij się, że w aucie posiadasz sprawną gaśnicę proszkową, umieszczoną w łatwo dostępnym miejscu (np. pod fotelem pasażera). Jej brak to częsty powód mandatu.
- Obowiązkowy trójkąt ostrzegawczy: W pojeździe musi znajdować się również homologowany trójkąt ostrzegawczy.
- Całodobowe światła mijania: W Polsce istnieje obowiązek jazdy na światłach mijania przez całą dobę i przez cały rok, niezależnie od pory dnia i widoczności.
- Limit prędkości 50 km/h w terenie zabudowanym: Pamiętaj, że standardowy limit prędkości na obszarze zabudowanym (biała tablica z nazwą miejscowości) to 50 km/h, chyba że znaki wyraźnie wskazują inaczej.
- Bezwzględne pierwszeństwo pieszego: To kluczowa zasada. Kierowca ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu nie tylko znajdującemu się na przejściu, ale także wchodzącemu na nie. Zbliżając się do pasów, należy zachować szczególną ostrożność.
- Opony sezonowe: Chociaż w Polsce nie ma prawnego obowiązku zmiany opon na zimowe, jest to absolutnym standardem i kwestią bezpieczeństwa. Jazda zimą na oponach letnich jest skrajnie nieodpowiedzialna i w razie kolizji może być podstawą do zakwestionowania wypłaty odszkodowania.
Pamiętaj, że świadomy i odpowiedzialny kierowca to bezpieczny kierowca. Dbałość o stan techniczny pojazdu, znajomość przepisów i posiadanie wszystkich niezbędnych dokumentów to najlepszy sposób, aby w pełni cieszyć się swobodą, jaką daje samochód, i bezstresowo podróżować po pięknych polskich drogach.



