MotoNews.pl

Test Skoda Karoq 1.5 TSI ACT DSG Style

07 marca 2019

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Skoda-Karoq-15-TSI 37

Po sukcesie rynkowym Kodiaqa czeska marka kontynuując swoją strategię zaprezentowała oficjalnie bezpośredniego następcę Yeti model Karoq. Premiera odbyła się w Sztokholmie 18 maja 2017 roku.

Zaprojektowany zgodnie z nowym trendem stylistycznym marki, może ze względu na swoje kompaktowe wymiary i właściwości pochwalić się szeroko rozumianą uniwersalnością. Konstrukcja oparta została na płycie podłogowej MQB, wykorzystywanej do budowy większości pojazdów produkowanych przez koncern Volkswagen.

Produkowany jest w trzech zakładach w miejscowościach Kvasiny i Mlada Boleslav (Czechy) oraz w Osnabrück (Niemcy). Nazwę swą zawdzięcza połączeniu dwóch słów “KAA’RAQ” i “RUQ”, z języka Alutiiq używanego przez przedstawicieli plemienia mieszkającego na wyspie położonej u wybrzeży Alaski, które w wolnym tłumaczeniu oznaczają „samochód” i „strzałę”.

Skoda Karoq

Pojazd został naszpikowany różnego rodzaju najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi i technologicznymi, co przekłada się na obszerną gamę systemów wspomagających kierowcę oraz podnoszących bezpieczeństwo. Obecnie nowa generacja jednostek napędowych stosowanych w modelu Karoq obejmuje: dwa silniki benzynowe 1.0 TSI 115KM i 1.5 TSI ACT 150KM oraz dwa wysokoprężne 1.6 TDI SCR 115KM i 2.0 TDI SCR 150KM. Wszystkie cechują się niskim zapotrzebowaniem na paliwo a to za sprawą zastosowania bezpośredniego wtrysku paliwa, turbodoładowania oraz technologii Start/Stop.

Karoq oferowany jest w dwóch zakresach kompletacji wyposażenia: Ambition oraz Style. Dodatkowo możliwość doposażenia modelu w elementy z szerokiego wachlarza wyposażenia dodatkowego powoduje, że oferta jest bardzo zróżnicowana. Do osiągnięcia sukcesu na rynku jest potrzeba wykazania, że model jest lepszy od konkurencji a ta jest naprawdę okazała. Do jej grona trzeba zaliczyć takie pojazdy jak: Peugeot 3008, Opel Mokka X, Seat Ateca, Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX czy też Renault Kadjar.

Skoda Karoq – wygląd zewnętrzny

Karoq, mniejszy brat Kodiaqa to miejski crossover o długości 4382 mm, szerokości 1841 mm oraz wysokości 1605 mm. Wymiary te wraz z rozstawem osi, który wynosi 2638 mm w znaczny sposób ułatwiają parkowanie. Stylistycznie nawiązuje do większego Kodiaqa. Jest na tyle podobny, że wiele osób myli obydwa pojazdy, dopiero, kiedy staną obok siebie można zauważyć różnicę między modelami.

Dwudzielne reflektory, co powoli staje się wizytówką marki, masywny duży zderzak przedni oraz czarna krata wlotu powietrza z podwójnymi pionowymi listwami, wykończona chromowaną obwódką to elementy cechujące przód auta. Mocno pochylona szyba czołowa w łagodny sposób łączy linię dachu z linią pokrywy silnika. Ostre krawędzie, wyraźnie zaznaczone przetłoczenia drzwi oraz uwypuklone detale profilu auta podkreślają jego uniwersalny charakter oraz nawiązują do stylistyki modeli z koncernu Volkswagen (Volkswagen Tiguan czy Seat Ateca). Eleganckiego wyglądu dodają takie detale jak srebrne relingi, chromowane obramowanie szyb bocznych czy też dużych rozmiarów aluminiowe tarcze kół o ciekawych wzorach.

Tył to typowa prawie pionowa pokrywa bagażnika z dużych rozmiarów szybą zwieńczona u góry subtelnie wkomponowanym spoilerem dachowym. Charakterystycznym elementem stylistycznym w produktach czeskiej marki są światła tylne w kształcie litery C i nie inaczej jest w prezentowanym samochodzie. Komponenty takie jak czarne listwy ochronne progów, nakładki na nadkola, dolne części zderzaków wykonane z czarnego plastiku oraz osłony podwozia przypominają nam, że autem bez obaw możemy zjechać z utwardzonej drogi. Podstawową cechą stonowanej stylistyki nadwozia jest z pewnością jej ponadczasowość.

Skoda Karoq – wnętrze samochodu

Kompaktowe wymiary Karoqa nie przekładają się na ilość miejsca w środku. Kabina dysponuje imponującą przestrzenią zarówno w przednim przedziale jak i w drugim rządzie siedzeń. Elektrycznie regulowane fotele przednie zapewniają znakomity komfort a ukształtowanie oparć bardzo dobre trzymanie sylwetki podczas pokonywania nawet ostrych zakrętów. Miejsca jest tam pod dostatkiem.

Równie obszernie jest w tylnej części przedziału pasażerskiego. W prezentowanym modelu znajdują się trzy odrębne, przesuwne fotele systemu VarioFlex umożliwiające swobodną konfigurację przestrzeni bagażowej. Każdy z nich ma możliwość regulacji pochylenia oparcia, dodatkowo po złożeniu oparcia środkowego siedzenia otrzymujemy szeroki podłokietnik z uchwytami na dwa kubki. System ten pozwala na szybkie złożenie i całkowite wymontowanie poszczególnych foteli drugiego rzędu.

Demontaż siedzeń systemu VarioFlex pozwala na zwiększenie objętości bagażnika ze standardowej 521 litrów do aż 1810 litrów. Duża liczba schowków oraz wiele praktycznych rozwiązań określanych przez markę nazwą Simply Clever (w bezpośrednim tłumaczeniu – „po prostu mądrze”) podnoszą w znaczny sposób funkcjonalność auta.

Ze względu na konstrukcję (SUV) kierowca nie powinien mieć najmniejszego problemu z zajęciem miejsca za kierownicą. Za obszytym skórą, wielofunkcyjnym kołem kierownicy umiejscowiony jest tradycyjny zestaw zegarów prędkościomierza i obrotomierza, pomiędzy którymi znajduje się kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje 9,2 calowy ekran o dużej rozdzielczości Columbus. Obsługuje on nawigację, audio-system, wyświetla informacje, w jakim trybie porusza się auto, informację z komputera pokładowego jak i obraz z kamery cofania.

Systemem Infotainment Columbus sterujemy dotykowo, głosowo lub gestami. Dodatkowo możemy wyposażyć go w moduł LTE zwiększając tym jego możliwości. Pod względem stylistycznym wnętrze nawiązuje do designu większości modeli Skody. Pod tym kątem auto może nie zachwyca, ale za to jest przemyślane i ponadczasowe. Nowo zaprojektowana deska rozdzielcza została podzielona wąską, podświetlaną, aluminiową listwą na część górną i dolną. Wstawki z czarnego błyszczącego plastiku, chromowane elementy oraz aluminiowe listwy wraz z tapicerką tekstylną łączącą szarości z czernią znacznie ożywiają stonowane wnętrze i jednocześnie nadają mu elegancji.

Wysoka jakość spasowania poszczególnych elementów oraz zastosowane materiały do wykończenia wnętrza sprawiają bardzo dobre wrażenie. Wnętrze nowej Skody charakteryzuje się nie tylko dobrym wykończeniem, ale również funkcjonalnością, co sprawia, że opisywany crossover znakomicie sprawdzi się, jako auto rodzinne.

Skoda Karoq – silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanego pojazdu znajduje się turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności skokowej 1498 ccm. Dzięki swoim parametrom: momentowi wynoszącemu 250 Nm w przedziale 1500-3500 obr/min oraz mocy 150 KM osiąganej przy 5000 obr/min. wydaje się najlepiej dobraną jednostką napędową do wielkości i masy własnej Karoqa. Do prędkości 100 km/h potrafi rozpędzić auto w czasie 9 sekund, a prędkość maksymalna, jaką może uzyskać to aż 203 km/h.

Własności silnika pozwalają na sprawną i dynamiczną jazdę. Dzięki zastosowaniu wielu nowoczesnych rozwiązań technicznych, między innymi takich jak system start&stop czy też odłączanym dwóm cylindrom charakteryzuje się niewielkim jak na tego typu auto zapotrzebowaniem na paliwo. Jak podaje producent średnie zużycie benzyny kształtuje się na poziomie 5,6 litra na 100 km.

Napęd na koła przednie w testowanym egzemplarzu przenoszony była za pośrednictwem 7 biegowej, dwusprzęgłowej przekładni DSG. W prezentowanym modelu brak napędu na wszystkie koła nie przeszkadza, auto znakomicie radzi sobie zarówno na bezdrożach jak i utwardzonej nawierzchni.

Duży komfort podróżowania zapewnia nam stosunkowo miękko zestrojone zawieszenie, znakomicie tłumi wszelkie nierówności drogi, czasami jednak można odczuć niewielkie przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów.

Precyzyjny układ kierowniczy oraz skuteczny układ hamulcowy, wspierane wieloma systemami bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy dają poczucie stabilności i bezpieczeństwa prowadzenia. Karoq w wersji Style wyposażony został w system zmiany parametrów pojazdu poprzez wybór odpowiedniego trybu jazdy: Eco, Normal, Sport oraz Individual. Funkcja ta pozwala na dostosowanie właściwości pojazdu do indywidualnych upodobań użytkownika.

Test Skoda Karoq – podsumowanie

Nowa Skoda Karoq charakteryzuje się komfortowym obszernym wnętrzem, praktycznymi rozwiązaniami, funkcjonalną przestrzenią bagażową, bardzo dobrym wykończeniem oraz bogatym wyposażeniem. Model znakomicie sprawdzi się, jako auto miejskie jak i rodzinne. Świetnie radzi sobie na różnych rodzajach nawierzchni bez względu na to czy jest to szuter czy asfalt. Atutem prezentowanego modelu jest jego ponadczasowa stylistyka nadwozia jak i wnętrza.

Ceny najmniejszego w gamie czeskiej marki SUV’a rozpoczynają się od kwoty 88 750 złotych. Dotyczy ona pojazdu z silnikiem 1.0 TSI (115 KM) w wersji Ambition. Jednak zakup testowanego modelu to już wydatek przekraczający kwotę 127 000 złotych. Dynamiczna sylwetka, nowe systemy wspomagające kierowcę, reflektory główne wykonane w technologii Full LED to cechy, które przemawiają na korzyść Skody Karoq.

Skoda Karoq – dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy

  • Pojemność skokowa ccm – 1498
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 5000
  • Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 250 w zakresie 1500-3500
  • Rodzaj zasilania – wtrysk bezpośredni

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 203
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,0

Zużycie paliwa

  • Cykl miejski (l/100 km) – 6,8
  • Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,9
  • Cykl mieszany (l/100 km) – 5,6
  • Emisja CO2 według NEDC (g/km) – 128

Pojemność zbiornika paliwa

  • Litrów – 50

Wymiary

  • Długość (mm) – 4382
  • Szerokość (mm) – 1841
  • Wysokość (mm) – 1603
  • Rozstaw osi (mm) – 2638
  • Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1576
  • Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1541
  • Zwis przedni (mm) – 877
  • Zwis tylny (mm) – 866
  • Prześwit (mm) – 170

Napęd

  • Przedni

Układ kierowniczy

  • Ze wspomaganiem
  • Średnica zawracania pomiędzy krawędziami (m) – 10,2

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 215/50 R18
  • Standardowe obręcze kół (“) – 18

Masy

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1318
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1926

Pojemność bagażnika

  • Minimalna (litry) – 521
  • Maksymalna (litry) – 1810

Skoda Karoq – kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Style. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • Asystent świateł automatyczny Auto Light Assist funkcja automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych
  • Blokada mechanizmu różnicowego EDS
  • Czujnik deszczu
  • Czujnik wilgoci powietrza
  • Czujnik zmierzchu
  • Czujniki parkowania – przód/tył
  • Dekor Chrom/Dark Brushed
  • Fotele przednie podgrzewane
  • Fotele przednie z regulacja odcinka lędźwiowego
  • Fotele przednie z regulacja wysokości
  • Funkcja SmartLink+
  • Gniazdo 12V w bagażniku
  • Haczyki w przestrzeni bagażowej -zestaw
  • Hamulec antykolizyjny MKB
  • Hamulec postojowy elektromechaniczny z funkcja Auto Hold
  • Kierownica wielofunkcyjna, trójramienna, pokryta skórą
  • Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Klimatyzacja automatyczna Climatronic 2 strefowa
  • Komputer pokładowy
  • Kurtyny powietrzne boczne
  • Latarka w bagażniku
  • Listwy wykończeniowe szyb bocznych srebrne
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne ściemniane automatycznie
  • Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • Lusterka zewnętrzne z oświetleniem podłoża
  • Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
  • Mocowanie ISOFIX na skrajnych siedzeniach II rzędu z mocowaniem Top Tether
  • Oparcie siedzeń tylnych dzielone asymetrycznie
  • Oparcie siedzeń tylnych składane
  • Pakiet Cargo
  • Pakiet wewnętrznego oświetlenia LED Ambiente
  • Parasol pod fotelem pasażera
  • Podłokietnik centralny przedni
  • Podłokietnik siedzeń tylnych
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
  • Poduszki powietrzne boczne przednie
  • Półka nad przestrzenia bagażowa
  • Radio Bolero
  • Reflektory przednie Full LED z funkcja adaptacji świateł AFS, przednie światła przeciwmgłowe z funkcją Corner
  • Relingi dachowe w kolorze srebrnym
  • Schowek na okulary
  • Siatki mocujące bagaż zestaw
  • Spryskiwacze reflektorów
  • Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa na wszystkich miejscach
  • System automatycznego hamowania podczas cofania Manoeuvre Assist
  • System bez kluczykowej obsługi samochodu – Kessy Ful
  • System Bluetooth
  • System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBV
  • System elektronicznej stabilizacji hamowania na zakręcie CBC
  • System ESC z ABS
  • System Front Assist z funkcja awaryjnego hamowania
  • System hamowania awaryjnego w przypadku wykrycia pieszych przed pojazdem Pedestrian Monitor
  • System kompensacji podsterowności na zakręcie XDS+
  • System monitorowania ciśnienia powietrza w oponach TPM
  • System osuszania hamulców RBS
  • System p/poślizgowy MSR
  • System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
  • System podpowiedzi ruchu kierownica DSR
  • System rekuperacji – odzyskiwania energii podczas hamowania
  • System stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA

System Start/Stop

  • System wspomagania nagłego hamowania HBA
  • System wspomagania ruszania pod górę HHC
  • Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
  • Szyby tylne o wyższym stopniu przyciemnienia Sunset
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Światła tylne LEDTapicerka tekstylna Style
  • Tarcze kół aluminiowe 18″ Mytika
  • Tempomat aktywny do 160 km/h
  • Wspomaganie układu kierowniczego elektromechaniczne
  • Wyświetlacz Maxi-DOT kolorowy
  • Zabezpieczenie przed zatankowaniem niewłaściwego paliwa
  • Zamek centralny zdalnie sterowany + 2 kluczyki składane
  • Zestaw naprawczy opon

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Style posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Fotel kierowcy regulowany elektrycznie z pamięcią położenia
  • Kamera cofania
  • Kierownica 3-ramienna wielofunkcyjna sportowa, trójramienna, pokryta skóra
  • Nakładki na pedały sportowe
  • Nakładki plastikowe nadkoli
  • Siedzenia tylne VarioFlex
  • System nawigacji satelitarnej Columbus
  • System wybór profilu jazdy Driving Mode Select
  • Tempomat aktywny

Test przeprowadzony w dniach 2-9.11.2018r. Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert