MotoNews.pl

Skoda Octavia II Combi 1.8 TSI DSG Elegance

20 września 2012

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Skoda-Octavia-II-Combi-TSI-DSG-Elegance

Kto jak kto, ale Polacy uwielbiają czeską markę należącą do koncernu Volkswagena. Wystarczy zwrócić uwagę na liczbę samochodów tej marki, która nas mija w ciągu dnia. Wszystko to potwierdzają świetne wyniki sprzedaży. Dlaczego nasz kraj tak bardzo przywiązał się do samochodów tego producenta? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie korzystając z pomocy bestselleru marki – Octavii. Nie będzie to jednak wersja 1,6 TDI ani 1,6 MPI. Dzisiaj mamy do czynienia ze znacznie mocniejszym wariantem. Zapraszamy na test czeskiego przedstawiciela segmentu C z mocnym silnikiem benzynowym pod maską.

Prosta sylwetka

Skoda Octavia jest najlepiej sprzedającym się samochodem w naszym kraju. Jednak nie rzuca się w oczy, co nie jest niczym nadzwyczajnym… Odmiana Combi, która została naszą dzisiejszą bohaterką, to kwintesencja czeskiego designu. Nie ma tu żadnych elementów wzbudzających emocje, bądź wywołujących jakiekolwiek kontrowersje. Przód auta tworzą reflektory o płynnym kształcie, między którymi znalazło się miejsce na spory grill z logo marki oraz zderzak zintegrowany ze światłami przeciwmgłowymi. Tylna część nadwozia jest nieco bardziej dynamiczna dzięki mocno pochylonej szybie. Wszystkie przetłoczenia łączą się tu w sposób nad wyraz płynny. Testowany egzemplarz ma srebrny kolor, dlatego jeszcze skuteczniej wtapia się w tłum. Jedynymi akcentami, które odróżniają tę wersję od bardziej popularnych Octavii są ksenonowe reflektory oraz idealnie pasujące do sylwetki auta, 17-calowe felgi aluminiowe.

Solidność

Bardzo lubię wnętrze tego auta. Naprawdę. Nie ma tu żadnych fajerwerków, błyskotek i innych remizowych gadżetów. Jest natomiast solidność, świetne materiały i dobre spasowanie. Konsolę centralną obsługuje się banalnie – wszystkie przyciski i pokrętła są dobrze rozmieszczone i mają odpowiedni rozmiar. Plus za ergonomię. Mimo użycia ciemnych plastików, kabina nie jest ponura. Całość skutecznie ożywiają srebrne wstawki. Kolejną pochwałę „Czeszka” otrzymuje za czytelne zegary – ich białe podświetlenie powinno być standardem w każdym aucie. W naszej wersji znalazło się miejsce na bardzo dobrze leżącą w dłoniach kierownicę – tylko trochę niepotrzebna wydaje się ta chromowana wstawka pod logo. Dobrze wyprofilowane, przednie fotele osadzono bardzo nisko.

Mają one odpowiedni rozmiar i powinny sprostać oczekiwaniom i tym małym, i tym dużym. Należy dodać, że są dość twarde, co nie rozleniwia kręgosłupa. Tylna kanapa to wzorzec w swojej klasie. Zresztą, połowa aut klasy średniej mogłaby się brać przykład z Octavii w tej kategorii. Kąt nachylenia oparcia jest idealny, a ilość miejsca na nogi bezkonkurencyjna. Podobna sytuacja dotyczy przestrzeni nad głowami – nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekać. W trójkę nie jest już tak kolorowo, ale żadnego ścisku też być nie powinno. Skoda stawia także na praktyczność – wiemy to nie od dziś. Nie jest więc zaskoczeniem to, że bagażnik „pochłonie” aż 580 litrów. Taka wartość wystarczy dla kompletu pasażerów wybierających się na długie wakacje.

Udany zestaw

Pod maską testowanej Octavii znalazł się silnik 1,8 TSI o mocy 160 KM współpracujący z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową. Ten duet wyróżnia się bardzo dobrą kulturą pracy w każdym zakresie obrotów. Niewątpliwą zaletą są również osiągi. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu już po 7,9 sekundy! Również prędkość maksymalna wynosząca 222 km/h jest bardzo dobrym rezultatem. Producent obiecuje minimalne spalanie na poziomie 5,4 litra. Doskonale wiemy, że dane podane na papierze często mijają się z prawdą. Postanowiliśmy jednak sprawdzić jak jest w przypadku kompaktowej „Czeszki”. Trasa Warszawa – Katowice (289 km). Masując pedał gazu udało się nam zejść do 5,6 litra. To niewiarygodne, biorąc pod uwagi możliwości tego silnika. W mieście tak kolorowo już nie było. Komputer pokładowy pokazywał 9,5 litra, czyli średnie spalanie wynosi 7,5 litra. Wynik w pełni zadowalający.

Podczas jazdy

W mieście niewątpliwą zaletą w przypadku aut o nadwoziu kombi są czujniki parkowania, w które, rzecz jasna, testowana Skoda była wyposażona. Ważnym aspektem była również dobra widoczność ze wszystkich stron ze względu na sporą powierzchnię przeszkloną i pokaźnych rozmiarów lusterka. Prezentowany egzemplarz został wyposażony w duże felgi, dlatego obawiałem się nieco polskich dziur. Na szczęście zawieszenie skutecznie tłumi wszelkiego rodzaju ubytki w drodze i tylko podczas pokonywania bardzo głębokich nierówności słychać jego ciężką pracę. Octavia ma bardzo precyzyjny układ kierowniczy umożliwiający dobre wyczucie pojazdu. Pracuje on z przyjemnym dla kierowcy o sportowym zacięciu oporem.

Konstrukcja podwozia czeskiego auta ma już swoje lata, jednakże wciąż daje sporo frajdy z jazdy. Jedynie ostre zakręty pokonywane z wyższą prędkością ujawniają podsterowność Skody. W trasie można docenić bardzo dobre wyciszenie auta. Nawet przy mocniejszym wciśnięciu gazu dźwięk silnika nie dostaje się do kabiny. Moc, jaką generuje benzynowy silnik jest wystarczająca w każdej sytuacji. Przekładnia DSG znacznie zwiększa komfort podróżowania, sprawiając, że wyprzedzanie staje się przyjemnością. Do napędu nie można mieć naprawdę żadnych zastrzeżeń.

Okiem przedsiębiorcy

Testowany egzemplarz z kompletnym wyposażeniem kosztuje 123 730 zł. To niewątpliwe dużo, aczkolwiek mocniejsza o 40 KM odmiana RS to wydatek większy o 15 tysięcy. W tym zestawie nie będzie nigdy najpopularniejszym autem flotowym, jednakże kadra managerska powinna być z tego samochodu bardzo zadowolona. Warunki gwarancyjne czeskiego producenta są typowe dla europejskich marek – podstawa to 2 lata, ochrona powłoki lakierniczej to 3 lata, a gwarancja na perforację nadwozia trwa 12 lat.

Skoda ma również ofertę dla klientów zainteresowanych flotą. Zwano ją „2+1” – polega ona na powiększeniu ochrony gwarancyjnej o 12 miesięcy bądź do osiągnięcia 150 000 km przebiegu. Na tym jednak możliwości finansowania się nie kończą. W programie widnieje również leasing operacyjny, który zostaje dostosowany indywidualnie do klienta. Istnieje także możliwość wynajmu długoterminowego obejmującego praktycznie wszystko (ubezpieczenie, Assistance 24h (plus samochód zastępczy), serwis ogumienia, zarządzanie kartami paliwowymi, Centrum Techniczne oraz doradztwo flotowe).

Podsumowanie

Skoda Octavia 1,8 TSI DSG to propozycja dla wszystkich tych, którzy chcą posiadać praktyczne auto pozwalające na dynamiczną jazdę. Potrafi być oszczędna, szybka i pakowna, co czyni z niej auto wręcz uniwersalne. Choć cena nie jest niska, warto poważniej rozważyć zakup tego modelu.

Dane techniczne Skoda Octavia II Combi 1.8 TSI DSG Elegance

  • Silnik: benzynowy, turbo, R4, 16 zaw.
  • Typ zasilania paliwem: wtrysk bezpośredni
  • Pojemność: 1798 cm³
  • Moc maksymalna: 118 kW (160 KM), 4500 obr./min.
  • Maks. moment obrotowy: 250 Nm, 1500 – 4500 obr./min.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 7-biegowa
  • Zbiornik paliwa: 55 l
  • Napęd: przedni
  • Wymiary (dł. / szer. / wys.): 4569 x 1769 x 1462 mm
  • Masa własna/ładowność: 1310 / 675 kg
  • Pojemność bagażnika/po złożeniu siedzeń: 605 /1655 l
  • Spalanie (miasto/trasa/średnie):  9,1/5,4/6,6  l (średnie z testu: 7,5 l)
  • Emisja CO2: 155 g/km
  • Prędkość maksymalna: 222 km/h
  • Przyśpieszenie 0-100 km/h: 7,9 s
  • Cena wersji podstawowej: 80 800 zł (1.6 TDI GreenLine)
  • Cena wersji testowej: 92 000 zł
  • Cena modelu testowego: 123 730 zł
autor: Wojciech Krzemiński, źródło: auto-strefa.pl