MotoNews.pl

Peugeot 308 1.6 THP

05 marca 2015

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
1peugeot 308 1.6thp allure

Z laureatami konkursów jest jak z nową potrawą – albo się ją polubi, albo nie. Nie ma półśrodków. Peugeot 308 w 2014 roku otrzymał tytuł Samochodu Roku. Tak się składa, że ostatni tydzień miałem przyjemność obcować z tą miss wśród aut.

Dokładnie rzecz ujmując ma na myśli model 308 drugiej generacji. Jakim cudem Peugeot 308 zdobył tytuł COTY? Na taki efekt składa się sporo czynników. Jedynym z nich jest na pewno design auta. Z zewnątrz 308 jest naprawdę atrakcyjnym samochodem. To zasługa m.in. chromowanych wstawek, reflektorów z diodami w technologii LED o pięknym kształcie. Diody te zastępują światła do jazdy dziennej.

Peugeoat 308, tak jak każdy samochód z gamy francuskiej marki, poznamy po podwójnym grillu i szerokim “uśmiechu”. To znak szczególny Peugeota. Znajdziemy w nim również napis z nazwą firmy, by nie pomylić 308 z innym autem.

Nasz testowy egzemplarz, jako wersję top, wyposażono w 18-calowe, aluminiowe felgi, które miały ciekawy wzór. Mimo tak sporych obręczy 308 nadal jeździł w sposób komfortowy, co zdradza bardzo miękkie zawieszenie Peugeota. Z tego jednak znana jest francuska marka. Aż strach pomyśleć jak auto zachowuje się na stalowych „15”.

Jednakże komisja COTY ocenia również inne aspekty, niż tylko wygląd. 308 nie ma się czego wstydzić także we wnętrzu auta. Wzornictwo jest ponadczasowe, a minimalistyczna konsola środkowa (tylko 5 przycisków) z wielkim, dotykowym wyświetlaczem sprawia wrażenie bardzo nowoczesnej, lecz też mało intuicyjnej. Osobiście nie miałem z nią problemów, aczkolwiek wielu konserwatystów oraz klientów starej daty będzie narzekać. W sumie nie ma się im co dziwić, ponieważ zmiana siły nawiewu, temperatury, głośności czy nawigacji jest możliwa jedynie za pomocą elektronicznego ekranu. Jest to nieco problematyczne, czasochłonne, a podczas jazdy nawet niebezpieczne.

To nie koniec niespodzianek we wnętrzu 308. Kontrowersyjna jest też kierownica (mały wieniec koła) oraz układ zegarów (nad kierownicą), które wymagają przyzwyczajenia, ale nie są irytujące. Może i nie jestem fanem takiego rozwiązania, aczkolwiek wsiadając do Peugeota 308 po raz pierwszy doznałem kilka poważnych zaskoczeń i zanim ruszyłem w drogę, potrzebowałem kilku minut na oswojenie się z pojazdem. Niestety ultranowoczesny design wnętrza nie obfituje w ergonomiczne rozwiązania. Dlatego też w 308 liczba schowków nie powala. Pamiętajmy jednak, że to francuska szkoła, a nie niemieckie wychowanie. Mimo wszystko nie oznacza to, że Peugeot 308 jest ciasnym samochodem. W ważącym 1225 kg aucie (100 mniej niż poprzednik) swoje miejsce na wygodnych fotelach znajdzie każdy z czwórki pasażerów. Środkowe miejsce tylnej kanapy to raczej opcja awaryjna lub propozycja dla mniejszego dziecka.

Kolejnym aspektem dotyczącym tytułu COTY jest technologia ukryta w danym aucie. W Peugeocie 308 jest nią na przykład sam silnik. Jednostka o pojemności 1,6 litra i mocy 155 KM generuje niezłe osiągi. Zwłaszcza, że maksymalny moment obrotowy (240 NM) uzyskujemy już przy 1400 obrotów na minutę. Peugeot 308 może pochwalić się przyspieszeniem do 100 km/h w ciągu 8,2 sekundy. Z drugiej jednak strony auto w tym aspekcie ma też kilka wad. Podczas przyspieszania jest dosyć głośno, a przy wysokich prędkościach prawie w ogóle nie czuć dalszego wzrostu prędkości (trwa to bardzo długo).

Na szczęście Peugeot 308 prowadzi się bardzo przyjemnie. Samochód jest zwrotny i precyzyjnie słucha kierowcy. Wraz z komfortowym zawieszeniem, o którym już wspominałem, umila głównie miejskie podróże. Obstawiam również, że to będzie jego główne środowisko, co nie jest jakimś strasznym minusem.

Okiem przedsiębiorcy
Francuska marka rozpieszcza kupujących wieloma rabatami w zależności od konkretnego dilera. Dlatego też ceny, które zaraz przytoczę mogą być lekko nieaktualne, ale to akurat plus. Peugeota 308 można zakupić już za 60 tysięcy złotych (1,2 Vti), aczkolwiek testowany diesel z kilkoma dodatkami to już kwota 100 tysięcy złotych. Jak ze spalaniem? Średnio jest to około 6-8 litrów benzyny na 100 kilometrów.

Czy z taką miss dałoby się żyć na co dzień? Jak z każdą wymagającą laureatką, na pewno nie byłoby z górki. Peugeot 308 również wymaga kilku wyrzeczeń i przyzwyczajeń. Sądzę jednak, że dużo mniej niż ludzka odpowiedniczka.

źródło: auto-strefa.pl

Auto-Strefa