MotoNews.pl

Seat Toledo 1.4 TSI Style

05 marca 2015

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
1

SEAT Toledo to model produkowany przez hiszpańskiego producenta w latach 1991-2009 oraz na nowo od 2012 roku. Pojazd wytwarzany jest w kooperacji z koncernem Volkswagen. Obecna czwarta generacja zadebiutowała w wersji koncepcyjnej podczas Geneva International Motor Show, w marcu 2012 roku, a jesienią tego samego roku na salonie samochodowym w Paryżu przedstawiono odmianę produkcyjną. Auto produkowane jest w fabryce Skody w Mlada Boleslav wraz z bliźniaczą odmianą Skody Rapid. Tak jak Rapid w marce Skoda uzupełnia lukę pomiędzy Fabią a Oktawią tak w Seacie Toledo tworzy pomost między Ibizą a Leonem. Model jest odzewem na konkurencyjne budżetowe auta produkowane między innymi przez francuski koncern PSA (Peugeot 301, Citroen C-Elysee). Wiele rozwiązań technicznych oraz elementów, które znajdziemy w Toledo zostało zaczerpniętych z innych modeli koncernu Volkswagen. Zbudowany został na platformie podłogowej PQ25, którą model dzieli ze Skodą Rapid. Nadwozie to 5 drzwiowy liftback, który napędzany może być jedną z aż sześciu jednostek napędowych. Do wyboru mamy cztery silniki benzynowe: 1.2 MPI 75 KM, 1.2 TSI 85 KM i 105 KM, 1.4 122KM oraz dwa wysokoprężne 1.6 TDI CR 90KM i 105KM. Zróżnicowana oferta modelu to nie tylko bardzo bogata gama silników to również trzy zakresy standardowej kompletacji wyposażenia: Entry, Reference, Style.

Wygląd zewnętrzny
Toledo to reprezentant nowego trendu stylistycznego w hiszpańskiej marce. Sylwetka łudząco podobna do Skody Rapid, od której różni się jedynie nielicznymi elementami charakterystycznymi dla modeli marki Seat. Projektanci zadecydowali się opracować auto stosunkowo tanie, a jednocześnie bardzo funkcjonalne. Nowoczesny i dynamiczny wygląd Toledo nie budzi większych zastrzeżeń. Nadwozie wyróżnia się prostotą konstrukcji, ostrymi liniami oraz wyraźnymi przetłoczeniami. Atrakcyjnie zaprojektowana atrapa chłodnicy, umiejscowione z nią prawie na jednej linii wąskie reflektory oraz logo producenta to znaki rozpoznawcze modelu. Duża pokrywa bagażnika z przetłoczeniem imitującym tylny spoiler, masywny zderzak, zachodzące na błotniki lampy tylne oraz chromowany napis nazwy modelu to główne cechy wizualne tylnej części auta. Stylistyka bryły, pozbawiona jakichkolwiek ekstrawagancji sprawia, że wizerunek auta jest przyjemny dla oka oraz jest w stanie sprawnie wtopić się w tłum, co może być jego zaletą. Kompaktowy model hiszpańskiej marki jest optymalnym połączeniem dobrze dobranych proporcji oraz ponadczasowej stylistyki nadwozia. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Toledo tak, jak Rapid może przypaść do gustu wielu osobom, którzy poszukują praktycznego rodzinnego auta kompaktowego niepozbawionego pewnej dozy elegancji.

Wnętrze samochodu
Wnętrze pojazdu jest dość proste i jednocześnie nowoczesne, wizualnie nawiązuje do stylistyki nadwozia. Mając na uwadze kompaktowe wymiary konstrukcji Toledo, można przypuszczać, że w kabinie miejsca nie jest za wiele. W rzeczywistości wnętrze jest bardzo obszerne. Kierowca i pasażerowie, nie powinni narzekać na brak miejsca, którego jest pod dostatkiem. Fotele przednie są miękkie i wygodne, a ich profil zapewnia wystarczająco dobre trzymanie na boki podczas pokonywania zakrętów. Sposób regulacji fotela kierowcy oraz regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy pozwalają dostosować położenie do bezpiecznej i komfortowej pozycji. W testowanej wersji Style dobre wrażenie robi tapicerka Alcantara łączona ze skórą oraz deska rozdzielcza o stonowanej kolorystyce. Dwukolorowe obicie siedzeń oraz szeroka listwa w kolorze aluminium, która dzieli kokpit na górną i dolną część znacznie ożywiają klasyczną stylistykę wnętrza. Tablica rozdzielcza do złudzenia przypomina tą, którą znajdziemy w Skodzie Rapid. Materiały zastosowane do wykończenia są niezłej jakości, na uwagę zasługuje znakomita jakość spasowania poszczególnych elementów. Design, solidność wykonania, przestronność oraz komfort to cechy charakteryzujące wnętrze auta. Tuż za trójramienną pokrytą skórą kierownicą wielofunkcyjną znajduje się zestaw dwóch dużych, bardzo czytelnych zegarów obrotomierza i prędkościomierza. W środkowej jego części umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego. Poza tradycyjnymi informacjami, na ekranie mogą być prezentowane wybrane komunikaty systemu audio oraz nawigacji satelitarnej. Ergonomia jest cechą, która charakteryzuje nowego Toledo, wszystkie elementy sterowania rozmieszczone zostały tak, aby kierowca miał je praktycznie na wyciągnięcie ręki. W centralnej części środkowej deski rozdzielczej dominuje duży kolorowy, dotykowy ekran, który obsługuje system audio, nawigację satelitarną, Bluetooth oraz system parkowania tyłem przedstawiając w sposób graficzny odległość pojazdu od przeszkody. Poniżej znajduje się panel automatycznej jednostrefowej klimatyzacji Climatronic. Jedną z elementów świadczących o funkcjonalności jest przestrzeń bagażowa oraz ilość praktycznych schowków, których w Toledo jest wystarczająca ilość. Konstruktorom należą się słowa uznania, udało się im wygospodarować standardową przestrzeń bagażową na poziomie aż 550 litrów. Okazała objętość bagażnika może po złożeniu siedzeń tylnych być powiększona do maksymalnej objętości, która wynosi 1490 litrów. Bardzo łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej zapewnia pokrywa bagażnika ze zintegrowaną szyba tylną, co jest typowe dla pojazdów o nadwoziu typu liftback. Najnowsza generacja Toledo charakteryzuje się poprawnym designem oraz praktycznym wnętrzem.

Silnik i właściwości jezdne
Testowane auto napędza najmocniejsza jednostka napędowa dostępna w Toledo – silnik benzynowy TSI o pojemności skokowej 1390 ccm, który dysponuje mocą 122KM przy 5000 obr/min i momentem 200Nm w zakresie od 1500 do 4000 obr/min. Parametry te pozwalają rozpędzić auto do prędkości 100km/h w czasie 9,5 sekundy. Cicha oraz wysoka kultura pracy to cechy charakterystyczne jednostki. Standardowo dla pojazdu z tym silnikiem napęd na przednie koła jezdne przenoszony jest za pośrednictwem dwusprzęgłowej 7-biegowej zautomatyzowanej przekładni DSG (Direct Shift Gearbox). Zaletą tego rozwiania jest bardzo szybka praktycznie niezauważalna dla kierowcy zmiana poszczególnych przełożeń. Właściwości układu napędowego oraz osiągi silnika powodują, że Toledo na drodze jest dość dynamiczne. Auto znakomicie radzi sobie podczas jazdy miejskiej jak i w trasie, sprawnie przyśpiesza w całym zakresie prędkości obrotowej silnika. Zawieszenie modelu świetnie tłumi poprzeczne nierówności drogi. Zestrojenie jego to kompromis pomiędzy sztywnością a komfortem. Na drodze Toledo zachowuje się stabilnie i wraz z precyzyjnie działającym układem kierowniczym daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa oraz pewności prowadzenia.

Podsumowanie
Wprowadzenie Toledo do palety modelowej hiszpańskiej marki po prawie trzech latach nieobecności na rynku wywołało duże zainteresowanie. Cena podstawowej wersji modelu Entry napędzanej silnikiem 1.2 MPI 75KM wyznaczona została na kwotę niespełna 48 400 złotych. Atutami pojazdu są ciekawie zaprojektowana linia nadwozia, przestronność, funkcjonalność oraz przystępny koszt zakupu. Trójbryłowy kompakt Seata znakomicie sprawdzi się, jako auto firmowe jak i rodzinne. Budżetowy charakter modelu sprawia, że najbardziej opłacalne w zakupie są jego wersje podstawowe. Koszty zakupu mogą znacznie wzrosnąć, gdy zdecydujemy się wybrać pojazd z mocniejszym silnikiem i bogatszą kompletacją wyposażenia. Toledo jest pojazdem o wysokim poziomie bezpieczeństwa świadczy o tym uzyskany wynik 5-ciu gwiazdek w niezależnych testach Euro NCAP. Cechami przemawiającymi na korzyść auta są przede wszystkim ponadczasowa stylistyka oraz wykorzystanie w konstrukcji sprawdzonych technologii Volkswagena.

Dane techniczne testowanego pojazdu

Silnik – turbodoładowany benzynowy
• Pojemność skokowa (ccm) – 1390
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 90 (122) przy 5000
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 200 w zakresie 1500-4000

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 206
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,5

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 7,4
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,8
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,8

Pojemność zbiornika paliwa
• 55 litrów

Wymiary
• Długość (mm) – 4482
• Szerokość (mm) – 1706
• Wysokość (mm) – 1461-1488
• Rozstaw osi (mm) – 2589
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1463
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1500
• Zwis przedni (mm) – 876
• Zwis tylny (mm) – 1004

Napęd
• Przedni

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania pomiędzy ścianami (m) – 10,9

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 215/45 R16
• Standardowe obręcze kół (“) – 16

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1230
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1690

Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 550
• Maksymalna (litry) – 1490

Kompletacja wyposażenia
Pojazd w wersji Style standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
  • Asystent podjazdu
  • Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
  • Fotel kierowcy z regulacja wysokości
  • Fotel pasażera z regulacja wysokości
  • Kierownica wielofunkcyjna pokryta skóra
  • Klimatyzacja Climatronic
  • Koło zapasowe dojazdowe
  • Komputer pokładowy
  • Kurtyny powietrzne boczne
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
  • Pakiet komfort
  • Pakiet Schowki
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
  • Poduszki powietrzne boczne
  • Reflektory podwójne halogenowe
  • Schowek na okulary
  • SEAT Sound System 1.3
  • Siedzenia tylne dzielone i składane
  • System stabilizacji toru jazdy ESC
  • System wspomagania nagłego hamowania EBA
  • Szyby przednie regulowane elektrycznie
  • Szyby tylne regulowane elektrycznie
  • Światła do jazdy dziennej
  • Światła hamowania awaryjnego
  • Tarcze kół aluminiowe 16″
  • Zamek centralny zdalnie sterowany

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Style posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Czujnik parkowania – tył
  • Czujnik deszczu
  • Hamulce tarczowe na osi tylnej
  • Lusterko wewnętrzne fotochromatyczne
  • Pakiet I-TECH:
    – Wyświetlacz kolorowy, dotykowy
    – Wykończenie tablicy rozdzielczej metaliczne
    – Tuner radiowy cyfrowy DAB
    – Tapicerka ze skóry/Alcantara
    – Złącze “USB”
    – Głośniki 2 szt. dodatkowe
    – System Bluetooth
    – Tarcze kół aluminiowe 16″ tytan
    – System nawigacji satelitarnej
  • Pakiet Zimowy:
    – Dysze spryskiwaczy podgrzewane
    – Fotel pasażera podgrzewany
    – Fotel kierowcy podgrzewany
    – Spryskiwacze reflektorów

Test przeprowadzony w dniach 19 – 23 grudzień 2014 r. Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert