MotoNews.pl

Mercedes-Benz G 63 AMG i G 65 AMG – potęga tradycji

19 kwietnia 2012

Kategoria | Premiery
Mercedes G AMG 15

Wyrafinowana technologia AMG w klasycznym, off-roadowym opakowaniu – nowa Klasa G 63 AMG imponuje osiągami i niższym apetytem na paliwo. Duża w tym zasługa 5,5-litrowego silnika V8 biturbo o mocy 400 kW (544 KM) i 7-stopniowej przekładni AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC. Jeszcze wyższą formę prezentuje nowa Klasa G 65 AMG z 6-litrową jednostką V12 biturbo o mocy 450 kW (612 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1000 Nm. To najmocniejsza produkowana seryjnie terenówka pod słońcem.

Każdy kolejny wóz ze stajni AMG oferuje wyjątkową mieszankę: “więcej mocy, niższy apetyt”. Nowa Klasa G 63 AMG nie jest tu wyjątkiem. Pod jej maską pracuje widlasta “ósemka”, zaopatrzona w najnowsze osiągnięcia inżynierów z Affalterbach – bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa, funkcję ECO start/stop oraz system zarządzania energią. Wspomagany dwiema turbosprężarkami silnik z pojemności 5,5 litra generuje moc 400 kW (544 KM) i maksymalny moment obrotowy 760 Nm. Efekt? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 5,4 s i prędkość maksymalna 210 km/h (ograniczona elektronicznie).

Model zastępuje uznaną Klasę G 55 AMG Kompressor – zdecydowanego faworyta wśród nabywców “Gelendy” z ponad 40-proc. udziałem w sprzedaży. Serce nowej Klasy 63 AMG osiąga o 27 kW (37 KM) wyższą moc i o 60 Nm wyższy maksymalny moment obrotowy od poprzednika.

Dane techniczne Klasy G 63 AMG w skrócie:

  • Pojemność: 5461 ccm
  • Średnica x skok tłoka: 98,0 x 90,5 mm
  • Stopień kompresji: 10.0 : 1
  • Moc maks.:400 kW (544 KM) przy 5500 obr./min.
  • Maks. moment obrotowy: 760 Nm przy 2000–5000 obr./min.
  • Średnie zużycie paliwa (NEDC): 13,8 l/100 km
  • Emisja CO2: 322 g/km
  • Przyspieszenie 0–100 km/h: 5,4 s.
  • Prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie): 210 km/h

Skrzynia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC i funkcja ECO start/stop
Wyśmienita dynamika nowej Klasy G 63 AMG idzie w parze z imponującymi postępami dziedzinie ograniczenia zapotrzebowania na paliwo. Średnie zużycie benzyny w cyklu NEDC wynosi 13,8 l/100 km, o 2,1 l/100 km od poprzednika (-13 proc.). Istotną rolę odgrywa tu wyrafinowana technologia – 8-cylindrowa jednostka biturbo we współpracy ze skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC, funkcja ECO start/stop oraz system zarządzania energią. Siedmiostopniowa przekładnia oferuje trzy tryby jazdy i funkcję podwójnego wysprzęglenia podczas redukcji biegu. W trybie “Controlled Efficiency” (C) zmienia biegi łagodnie i przy niskich prędkościach obrotowych. Aktywna jest także funkcja ECO start/stop, wyłączająca jednostkę napędową podczas postoju. Informuje o tym zielona ikona “ECO” na panelu wskaźników AMG. W trybach “Sport” (S) i “Manual” (M) kolejne przełożenia załączane są przy wyższych prędkościach obrotowych i z większą dozą agresywności, a krótkie, ściśle określone przerwy w dostarczaniu zapłonu pozwalają na krótszy czas zmiany biegów przy pełnym obciążeniu. Funkcja ECO start/stop jest wtedy odłączona. Efektywność przekładni AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC poprawia dodatkowo nowy konwerter z wahadłem odśrodkowym, zoptymalizowane pod kątem tarcia łożyska i system zarządzania temperaturą oleju.

Fascynująca ścieżka dźwiękowa jednostki V8 AMG
Rzut oka na pokaźne końcówki układu wydechowego AMG nie pozostawia wątpliwości, że dokonań na polu efektywności nie osiągnięto kosztem emocji. Z dwóch podwójnych rur wydechowych wydobywa się soczysty, wibrujący dźwięk. Najnowszy układ katalityczny w wydechu Klasy G 63 AMG pomaga jej spełnić europejskie (EU 5) i północnoamerykańskie standardy normy emisji spalin (standard LEV-II, OBD II).

Nowe zestrojenie zawieszenia, optymalizacja komfortu akustycznego

Jeszcze lepsze właściwości jezdne najmocniejszych wydań Klasy G to zasługa zawieszenia zestrojonego na nowo przez specjalistów z AMG. Aby ograniczyć zbędne wibracje i niepożądane dźwięki, zoptymalizowano konstrukcję łożysk w automatycznej przekładni, skrzyni rozdzielczej i silniku.

Kompletnie nowe są koła i hamulce. Klasa G 63 AMG standardowo porusza się na obręczach AMG o pięciu podwójnych, grafitowych ramionach. Felgi o szerokości 9 i średnicy 20 cali zaopatrzono w ogumienie 275/50 R20. Na życzenie oferowane są również ekskluzywne obręcze AMG w kolorze matowej czerni z polerowanym rantem.

Wydajne hamulce AMG bez najmniejszych przejawów słabości znoszą wielokrotne hamowanie. Przy wszystkich kołach pracują wentylowane tarcze (z przodu o wymiarach 375 x 36 mm, z tyłu – 330 x 20 mm). Przednią oś uzbrojono w sześciotłoczkowe, stałe zaciski hamulcowe, zaś z tyłu zastosowano jednotłoczkowe zaciski pływające – wprost z ML 63 AMG. Lakierowane na czerwono, na życzenie zaciski dostępne są także w kolorze srebrnym.

Skalibrowany na nowo system ESP® z dodatkowymi funkcjami
Nowa generacja Klasy G została wyposażona w szczelny parasol innowacyjnych systemów bezpieczeństwa. Skalibrowany na nowo system ESP® współpracuje z funkcją HOLD i układem przydatnym podczas ruszania na wzniesieniu, a także z montowanym seryjnie asystentem awaryjnego hamowania. Gdy kierowca przeniesie nagle nogę z pedału gazu na pedał hamulca, ciśnienie w układzie hamulcowym wzrośnie, a klocki zostaną automatycznie zbliżone do tarcz, zapewniając maksymalną skuteczność hamowania.

W samochodach z opcjonalnym hakiem holowniczym system ESP® z funkcją stabilizacji przyczepy czuwa nad bezpieczeństwem i stabilnością obu pojazdów. Układ automatycznie wykrywa przyczepę, gdy tylko jej wtyczka zostanie umieszczona w gnieździe holującego samochodu. System ESP® przeciwdziała niepokojącym ruchom przyczepy przy prędkościach 65 km/h i wyższych, generując impulsy w układzie hamulcowym przednich kół – na przemian w prawym i w lewym. To wystarczy, aby wyeliminować problem i uniknąć ryzyka opuszczenia toru jazdy lub poślizgu. Aby błyskawicznie przywrócić tor jazdy w sytuacjach podbramkowych, system może ograniczyć dodatkowo moment obrotowy silnika i uruchomić hamulce obu osi.

Nowa twarz AMG
Ponadczasowa forma Klasy G zyskała w wersji firmowanej przez specjalistów z AMG szczególną oprawę. Przez wlot powietrza z wypełnieniem w kolorze lśniącej czerni przebiega podwójne ostrze – od niedawna wizytówka aut z Affalterbach. To kolejny po SL 63 AMG i SL 65 AMG przedstawiciel nowego pokolenia AMG. Potężne wloty powietrza w przednim zderzaku bezbłędnie identyfikuje się klasyczną z bryłą. Męskie, surowe walory Klasy G 63 AMG podkreślają osłony i progi ze stali nierdzewnej oraz osłony nadkoli.

Komfort i styl: kabina nowej Klasy G

Nowa deska rozdzielcza Klasy G zyskała panel wskaźników AMG z kolorowym wyświetlaczem TFT i podświetlane na biało listwy progowe AMG. Dźwignia biegów E-SELECT z wytatuowanym herbem AMG znana jest już z innych modeli z Affalterbach, takich jak SLS AMG. Ekskluzywne wykończenie, w tym najwyższej jakości skórzana tapicerka designo z marszczonymi okładzinami drzwi, na życzenie można uzupełnić o elementy kokpitu z włókna węglowego oraz pakiet designo Exclusive.

Klasa G 65 AMG: dominator
Jeszcze bardziej potężna i wyrafinowana – Klasa G 65 AMG z silnikiem V12 biturbo o mocy 450 kW (612 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1000 Nm to najmocniejszy produkowany seryjnie samochód terenowy na świecie. Model zachwyca nie tylko osiągami (przyspieszenie do “setki” wynosi 5,3 s, a ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna – 230 km/h), ale i niezrównaną dynamiką prowadzenia.

Po raz pierwsza Klasa G otrzymała 6-litrowy silnik V12 biturbo AMG, zaopatrzony w nowe turbosprężarki z kanałami spiralnymi o zwiększonym przekroju, zoptymalizowane pod kątem przepływu kanały wastegate i zapłon wieloiskrowy z dwunastoma podwójnymi cewkami. Wynik? Skuteczna realizacja procesu spalania, jeszcze bardziej aksamitna praca jednostki i wyższa moc.

Nie tylko technologia i możliwości silnika V12 budzą podziw. Jego wyjątkowy charakter w pełni oddaje wykonana z aluminium i włókna węglowego pokrywa. Tak jak w przypadku Klasy G 63 AMG, jednostka napędza koła obu osi za pośrednictwem siedmiostopniowej przekładni AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G TRONIC.

Dane techniczne w skrócie:

  • Pojemność: 5980 ccm
  • Średnica x skok tłoka: 82,6 x 93,0 mm
  • Stopień kompresji: 9,0:1
  • Moc maks.: 450 kW (612 KM) przy 4300–5600 obr./min.
  • Maks. moment obrotowy: 1000 Nm przy 2300–4300 obr./min.
  • Średnie zużycie paliwa (NEDC): 17,0 l/100 km
  • Emisja CO2: 397 g/km
  • Przyspieszenie 0–100 km/h: 5,3 s.
  • Prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie: 230 km/h

Z zewnątrz Klasa G 65 AMG różni się od siostrzanego modelu z silnikiem V8 chromowaną osłoną chłodnicy, pięcioramiennymi, grafitowymi obręczami AMG o szerokości 9 i średnicy 20 cali z oponami 275/50 R20 (opcjonalnie w kolorze matowej czerni z polerowanymi rantami) oraz logo V12 BITURBO na osłonach przeciwbłotnych. Po zajęciu miejsca we wnętrzu kierowcę wita animacja “AMG V12 BITURBO”. Lista wyposażenia obejmuje wykończenie deski rozdzielczej ze skóry designo i tworzywa w kolorze fortepianowej czerni, diamentowy krój skórzanej tapicerki foteli i drzwi, ekskluzywne emblematy z wytłoczonym logo AMG na zagłówkach oraz dywaniki designo z symbolem V12.

Obie wersje dostępne będą jako kombi z długim rozstawem osi. Ich rynkowa premiera nastąpi w czerwcu 2012 roku.

Klasa G od AMG: potęga tradycji

Od chwili wprowadzenia w 2004 roku, model G 55 AMG był najchętniej wybieraną Klasą G w ofercie. Jej silny charakter nie poddał się sezonowym trendom. Pierwotnie, 5,5-litrowy silnik V8 z doładowaniem generował 350 kW (476 KM); w 2006 roku jego moc wzrosła do 368 kW (500 KM), a trzy lata później osiągnęła pułap 373 kW (507 KM). Niezmienny pozostał imponującym moment obrotowy o wartości 700 Nm i równie imponujące osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 5,5 s i ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna 210 km/h.

Zdjęcia: Mercedes-Benz