MotoNews.pl

Elektryfikacja wszystkich modeli smarta

25 lutego 2017

World premiere for the fourth generation smart electric drive

Nowy smart electric drive sprawia, że mobilność elektryczna staje się atrakcyjniejsza niż kiedykolwiek – typową dla smartów zwinność łączy z lokalną zerową emisją spalin. Czwarta generacja elektrycznego modelu dostępna jest nie tylko z dwuosobowymi nadwoziami coupé i cabrio, ale – po raz pierwszy – także jako czteroosobowy wariant forfour. W efekcie już wkrótce smart będzie jedynym producentem samochodów na świecie, który całą swoją gamę oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem czysto elektrycznym. Rynkowa premiera smarta fortwo electric drive odbędzie się wiosną 2017 r.

Nowy smart electric drive

„smart to idealny samochód do miasta – a z napędem elektrycznym staje się nawet jeszcze trochę bardziej idealny” – mówi dr Annette Winkler, szefowa marki smart. „Właśnie dlatego już wkrótce cała nasza gama modelowa – smart fortwo, cabrio, a także forfour – będzie dostępna z napędem całkowicie elektrycznym. I to w wyjątkowo atrakcyjnych cenach, zwłaszcza w krajach, w których obowiązują dopłaty do aut na prąd”.

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Nowy smart electric drive łączy unikalną zwinność smarta z jazdą lokalnie bezemisyjną – jest więc idealnie dopasowany do wymagań miejskiej mobilności.
  • Smart to jedyny na świecie producent, który całą swoją gamę modeli oferuje zarówno z silnikami spalinowymi, jak i z napędem całkowicie elektrycznym – smart fortwo, smart fortwo cabrio oraz smart forfour dostępne są w wersji electric drive.
  • Smart fortwo cabrio to jedyny elektryczny kabriolet na rynku.
  • Elektryczny smart zapewnia niezwykłe dynamiczne przyspieszenia – jego silnik generuje 160 Nm momentu obrotowego i moc 60 kW (81 KM).
  • W pełni naładowany akumulator pozwala przejechać dystans około 160 km (zgodnie z warunkami cyklu NEDC).
  • Dzięki wysokowydajnej ładowarce pokładowej smart electric drive może być ładowany dwukrotnie szybciej niż wcześniej (zależnie od rynku i typu gniazdka elektrycznego).
  • Z pomocą nowej szybkiej ładowarki (opcja dostępna od 2017 r.) akumulator elektrycznego smarta można naładować w mniej 45 min (od 0 do 80%).
  • Litowo-jonowy akumulator o pojemności 17,6 kWh dostarczony przez spółkę zależną koncernu Daimler – Deutsche ACCUmotive – w bezpieczny sposób zabudowano w podwoziu, co sprzyja obniżeniu środka ciężkości pojazdu.
  • Kierowca ma do dyspozycji szczególnie efektywny energetycznie tryb jazdy ECO. Radarowy system rekuperacji steruje odzyskiwaniem energii zależnie od natężenia ruchu.
  • Dzięki aplikacji smart control użytkownik pojazdu ma dostęp do szeregu informacji i funkcji napędu elektrycznego na ekranie swojego smartfona, tabletu lub komputera, może np. zdalnie obsługiwać wstępną wentylację kabiny lub inteligentne ładowanie.
  • Bogate wyposażenie seryjne smarta electric drive obejmuje panel zegarów ze wskaźnikiem mocy i naładowania akumulatora oraz pakiet Cool&Audio. Na życzenie dostępny jest pakiet zimowy z podgrzewanym kołem kierownicy, zapewniający maksymalny komfort termiczny.
  • Opcjonalny pakiet designu electric drive zapewnia smartowi szczególnie ekspresyjny wygląd. Obejmuje m.in. klatkę bezpieczeństwa tridion oraz obudowy bocznych lusterek w ekskluzywnym kolorze elektryzującej zieleni.
  • Debiut nowej generacji elektrycznego smarta uświetni premiera specjalnego modelu smart electric drive greenflash z przyciągającymi wzrok detalami w kolorze elektryzującej zieleni.
  • Na rynek wchodzi właśnie czwarte pokolenie smarta electric drive. Testowa flota pierwszej generacji modelu, wprowadzona Londynie w 2007 r., zapewniła smartowi pionierską rolę w dziedzinie elektrycznej mobilności.
  • Smart fortwo i forfour trafią do sprzedaży w Europie wiosną 2017 r., a elektryczna wersja kabrioletu – latem.

Nowy smart electric drive ma wyjątkowo zwinny i dynamiczny charakter. Przyczynia się do tego niespotykanie mała średnica zawracania – w przypadku modeli dwuosobowych wynosi 6,95 m, czyli tyle samo, co u ich odpowiedników z konwencjonalnym źródłem napędu. Nabywców nie ogranicza też specyfikacja – do wyboru jest pełna gama kolorów, wyposażenia opcjonalnego i pełne spektrum możliwości personalizacji.

Czas ładowania to jeden z najistotniejszych czynników przy wyborze auta elektrycznego i również w tym względzie smart electric drive oferuje znaczny postęp. Standardowo wszystkie modele dysponują nową, wydajną ładowarką pokładową. W USA i Wielkiej Brytanii czas ładowania wynosi 2,5 godziny – połowę tego, co w przypadku poprzednika. Dzięki aplikacji „smart control” proces ładowania można obserwować z dala od samochodu, a przy okazji obsługiwać w ten sposób wiele innych funkcji pojazdu, takich jak inteligentne ładowanie.

Od jesieni 2017 roku na życzenie dostępna będzie wyjątkowo wydajna, szybka ładowarka o mocy 22 kW. Pozwoli ona „zatankować” smarta electric drive znacznie szybciej, bo w ciągu niespełna 45 min (0-80%), jeśli tylko lokalne warunki umożliwiają ładowanie trójfazowe.

Modele fortwo electric drive są seryjnie produkowane w zakładach smarta w Hambach we Francji, a forfour electric drive – w fabryce Novo Mesto na Słowenii. Wyposażono je w akumulator dostarczany przez spółkę zależną koncernu Daimler – Deutsche ACCUMOTIVE z siedzibą w Kamenz w Saksonii. Firma wytwarza akumulatory do smarta electric drive od 2012 roku.
Silnik elektryczny o mocy 60 kW (81 KM) napędza tylne koła smarta za pośrednictwem przekładni jednostopniowej, o stałym przełożeniu. Wysoki moment obrotowy o wartości 160 Nm dostępny jest natychmiast po ruszeniu z miejsca. Energia zgromadzona w akumulatorze pozwala jednorazowo pokonać około 160 km – co idealnie odpowiada codziennym potrzebom związanym z poruszaniem się po mieście. Aby zoptymalizować zasięg, prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 130 km/h.

Charakterystyka silnika smart electric drive

Charakterystyka silnika elektrycznego sprawia, że smart potrzebuje zaledwie jednego stałego przełożenia przekładni. Nie ma potrzeby zmiany biegów – to kolejna zaleta w gęstym ruchu miejskim. Bieg wsteczny uzyskuje się przez zmianę kierunku obrotów wału silnika elektrycznego. Za produkcję układu napędowego odpowiada fabryka Renault w Cleon na północy Francji.

Poza zwykłym trybem przekładni kierowca ma do wyboru program ECO, zaprojektowany pod kątem szczególnie efektywnego stylu jazdy. Po jego uruchomieniu włącza się ograniczenie prędkości, zmienia się też charakterystyka pracy pedału gazu i wstępnie ustawiony zostaje maksymalny stopień odzyskiwania energii. Podczas hamowania energia kinetyczna pojazdu zamienia się w energię elektryczną – dochodzi do tzw. rekuperacji. W zwykłym trybie przekładni aktywna jest rekuperacja radarowa. Dzięki monitorowaniu ruchu drogowego za pomocą radaru stopień rekuperacji zostaje dostosowany do sytuacji na drodze.

Aby oszczędzić energię i wydłużyć zasięg, smart electric drive dysponuje też funkcją wstępnej wentylacji kabiny. Pozwala ona na przykład uzyskać pożądaną temperaturę we wnętrzu już podczas ładowania pojazdu z gniazdka.

Aplikacja „smart control” zapewnia dostęp do licznych informacji na temat napędu elektrycznego i funkcji pojazdu za pomocą smartfona, tabletu lub komputera. Użytkownik może zdalnie sterować wstępną wentylacją kabiny oraz inteligentnym ładowaniem. Co więcej, nowy model oferuje rozbudowane możliwości obsługi. Przykładowo, dwa programowalne czasy odjazdu pozwalają ustawiać wstępną wentylację i inteligentne ładowanie nie tylko pod kątem codziennych podróży.

Na tle swoich odpowiedników z silnikami spalinowymi modele smart electric drive wyróżniają się bogatszym zakresem wyposażenia standardowego, obejmującym m.in.: tablicę przyrządów ze wskaźnikiem mocy i statusem naładowania akumulatora. Na życzenie dostępny jest także pakiet zimowy z podgrzewaną kierownicą oraz pakiet stylizacyjny electric drive z tridionem oraz obudowami bocznych lusterek w kolorze elektryzującej zieleni. Swoje pomysły w zakresie kolorystyki i wyposażenia nabywcy mogą realizować również w ramach programu indywidualizacji smart BRABUS.

W chwili premiery do sprzedaży trafi też specjalna seria smarta electric drive greenflash z efektownymi akcentami w kolorze elektryzującej zieleni, dostępna w wersjach coupé i cabrio.

Historia elektrycznego smarta

Dzięki uruchomieniu pierwszej floty testowej aut na prąd, w 2007 roku w Londynie, smart zapisał się w historii jako pionier elektrycznej mobilności. Na ulice brytyjskiej metropolii wyjechało wówczas 100 egzemplarzy modelu fortwo electric drive – a nowy wariant od razu odniósł sukces.

Dwa lata później pojawiła się druga generacja smarta fortwo electric drive. Oferowana na rynkach 18 krajów, pozwoliła zebrać i przeanalizować liczne opinie klientów na temat eksploatacji pojazdów elektrycznych. Wysoki popyt przekroczył najśmielsze oczekiwania producenta – zamiast 1000 planowanych egzemplarzy zakłady w Hambach opuściło ponad 2000 smartów fortwo electric drive.
W czerwcu 2012 roku do sprzedaży trafiła trzecia generacja smarta fortwo electric drive. Innowacyjna, przyszłościowa koncepcja jego napędu pozwoliła mu zjednać jeszcze szersze grono nabywców. Rok później smart fortwo został pierwszym w pełni elektrycznym pojazdem europejskiego importera oferowanym w Chinach. W Niemczech błyskawicznie zyskał tytuł lidera segmentu aut na prąd, z udziałem na poziomie 40%, i był w stanie utrzymać swoją pozycję przez trzy lata z rzędu.

Smart fortwo electric drive przyczynił się również do sukcesu marki dzięki eksploatacji we flocie car2go (1400 egzemplarzy w trzech miastach świata). Tylko jako pojazdy car2go elektryczne smarty od chwili premiery pokonały łącznie ponad 35 milionów kilometrów w trudach codziennej jazdy po mieście.

Zdjęcia: Daimler