MotoNews.pl

Nowe MINI Cooper SE

23 września 2019

MINI-Cooper-SE

Przejazd z Monachium do Frankfurtu nad Menem bez wytwarzania lokalnych emisji – pierwszy zasilany wyłącznie elektrycznie model brytyjskiej marki premium dotarł na swój debiut podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, zaliczając po drodze tylko jeden postój – akumulator wysokonapięciowy z możliwością szybkiego ładowania zapewnia zrównoważoną frajdę z jazdy wykraczającą poza codzienną jazdę po mieście.

Premiera nowego MINI Cooper SE

Aby uczcić targową premierę nowego MINI Cooper SE (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 0,0 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym: 16,8 – 14,8 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km), BMW Group zaprezentowało swoje najnowsze dzieło w ramach ofensywy elektryfikacyjnej podczas tegorocznych Międzynarodowych Targów Samochodowych (IAA) we Frankfurcie nad Menem. Pierwszy zasilany wyłącznie elektrycznie model produkcyjny w sześćdziesięcioletniej historii MINI dotarł na swój debiut w sposób bezgłośny i bez wytwarzania lokalnych emisji. Nowe MINI Cooper SE, za którego kierownicą zasiadła kierownik projektu, Elena Eder, udowodniło podczas swojego premierowego przejazdu, że mobilność elektryczna w wyjątkowym stylu brytyjskiej marki premium nie musi ograniczać się do codziennej jazdy po mieście.

MINI Cooper SE 1

Na początku standardowy system nawigacyjny nowego MINI Cooper SE wskazał, że trasa z siedziby BMW Group w Petuelring w Monachium do głównego wejścia na targi we Frankfurcie wynosi dokładnie 400 km. Oznaczało to, że jeden postój na naładowanie akumulatora litowo-jonowego powinien wystarczyć, aby przejazd na debiut na targach przebiegł bez wytwarzania lokalnych emisji. Było to możliwe dzięki specjalnemu akumulatorowi wysokonapięciowemu o pojemności całkowitej 32,6 kWh, który znajduje się głęboko w podłodze pojazdu i pozwala na przejechanie od 235 do 270 kilometrów. Jako idealne miejsce do naładowania akumulatora samochodu monitor pokładowy w centralnym zestawie wskaźników wskazał stację szybkiego ładowania na autostradzie A3.

MINI Cooper SE 2

„Mobilność miejska to bez wątpienia największa zaleta MINI Cooper SE. Ale nie oznacza to, że przyjemność z jazdy elektrycznej ogranicza się tylko do krótkich dystansów,” powiedziała Elena Eder, kierownik projektu. „MINI Cooper SE z łatwością radzi sobie podczas dłuższych podróży dzięki możliwości korzystania ze stacji szybkiego ładowania DC i mocy ładowania do 50 kilowatów. Przerwa na obiad wystarczy, żeby akumulator naładował się ponownie”.

W czasie ładowania w drodze na IAA nie było nawet czasu na deser. W ciągu zaledwie 35 minut akumulator wysokonapięciowy, który był wówczas niemal w pełni wyczerpany, naładował się do 80% całkowitej pojemności. Oznaczało to, że ilość energii była wystarczająca i bez obaw można było wyruszyć w drugą część podróży. W celu zmaksymalizowania wydajności samochodu nie rozpędzano do jego maksymalnej prędkości 150 km/h. Niemniej jednak silnik elektryczny nowego MINI Cooper SE o mocy 135 kW (184 KM) miał okazję zaprezentować swoje spontaniczne przekazywanie mocy przy okazji jednego czy dwóch dynamicznych manewrów wyprzedzania.

MINI Cooper SE 3

Na koniec MINI Cooper SE wjechało do hali nr 11 frankfurckiego centrum wystawowego z wystarczającym zapasem mocy: samochód będzie teraz prezentowany na IAA od 12 do 22 września 2019 r. Tymczasem standardowy kabel do ładowania dostarcza ze zwykłego gniazdka nowe zapasy energii na potrzeby kolejnych kursów. Co więcej, MINI ELECTRIC umożliwia elastyczne opcje ładowania akumulatora wysokonapięciowego. Przyłącze ładowania w nowym MINI Cooper SE zaprojektowano z myślą o ładowaniu zarówno AC, jak i DC za pomocą wtyczek typu 2 i CCS Combo 2. Akumulator można doładować w stacji ładowania elektrycznego MINI Wallbox lub w publicznych stacjach ładowania o maksymalnej mocy 11 kW. Naładowanie go do 80 procent zajmuje dwie i pół godziny, a do pełna – trzy i pół godziny.

MINI Cooper SE 4

Produkcja MINI Cooper SE rozpocznie się w brytyjskiej fabryce MINI w Oksfordzie w listopadzie 2019 r. Następnie pierwszy zasilany elektrycznie pojazd w historii marki będzie dostępny na całym świecie. W Niemczech na początku cena nowego MINI Cooper SE będzie zaczynać się od 32 500 EUR (z 19-procentowym podatkiem VAT).

Zdjęcia: MINI