MotoNews.pl

Mocniejsze, szybsze, bardziej spektakularne: nowe 911 GT3 Cup

19 grudnia 2020

Kategoria | Premiery  Rynek Premium  Sport
Porsche-911-GT3-Cup

Porsche zaprezentowało najnowszą generację najlepiej sprzedającego się samochodu wyścigowego na świecie: oto nowe 911 GT3 Cup. Od początku sezonu 2021 maszyna będzie startowała w pucharze Porsche Mobil 1 Supercup, w lokalnych zawodach Porsche Carrera Cup w Niemczech, Francji, Azji i krajach Beneluksu, a także – po raz pierwszy – w Ameryce Północnej. Zjawiskowo stylizowane GT3 Cup to pierwsza wyścigowa odmiana bazująca na obecnej generacji 911 – 992 – i pierwszy samochód Porsche rywalizujący w markowych pucharach, który ma szerokie nadwozie Turbo. Dysponując mocą około 375 kW (510 KM), przewyższa swojego bezpośredniego poprzednika o 25 KM. Co więcej, nowe 911 GT3 Cup może być zasilane paliwami syntetycznymi, które pozwalają znacznie obniżyć emisję CO2 w wyścigowych warunkach. W zależności od układu toru jego czasy okrążeń powinny być o dobry 1% lepsze niż wcześniej. Dostawy pojazdów dla zespołów ruszą w lutym 2021 r. Nowe 911 GT3 Cup jest już dostępne w sprzedaży – w cenie 225 tys. euro plus krajowe podatki.

Porsche 911 GT3 Cup

Porsche zaprezentowało pierwsze 911 Cup 30 lat temu, w 1990 r. Samochód bazował na generacji 964, a do swojego debiutanckiego sezonu w niemieckim pucharze Porsche Carrera Cup przystąpił z silnikiem o mocy 260 KM. Od 1993 r. rywalizował też w nowo powstałym Porsche Supercup, organizowanym w ramach programu wsparcia Grand Prix Formuły 1. Do dzisiaj ta niezwykle ceniona wyścigowa maszyna doczekała się jeszcze pięciu generacji; łącznie zbudowano ją w rekordowej liczbie 4251 egzemplarzy.

„911 zapisało się w historii jako baza dla aut startujących w pucharach Carrera Cup i Porsche Mobil 1 Supercup. Od 1990 r. żaden inny samochód wyścigowy nie znalazł tylu zadowolonych klientów, co 911” – powiedział Michael Dreiser, dyrektor sprzedaży Porsche Motorsport. „Nowe 911 GT3 Cup rozpoczyna kolejny rozdział tej historii. Naszym celem jest przekroczenie w najbliższych latach granicy 5000 wyprodukowanych maszyn. Model ten, podobnie jak jego poprzednicy, będzie wspierał całe nowe pokolenie utalentowanych kierowców wyścigowych na drodze do profesjonalnego sportu motorowego – i kształtował oblicze zaangażowania naszych klientów w sporcie, na całym świecie”.

Porsche 911 GT3 Cup 10

Pierwsze prace nad nowym modelem ruszyły jeszcze w 2018 r., a konkretne działania rozpoczęły się na początku 2019 r. Główne cele rozwojowe zespołu kierowanego przez szefa projektu Jana Feldmanna obejmowały dalszą poprawę osiągów, opracowanie „agresywniejszego” designu, ułatwienie prowadzenia oraz zapewnienie większej trwałości przy mniejszych nakładach czasowych i ograniczeniu prac eksploatacyjnych. Efekty tych działań mają odzwierciedlenie w wielu cechach nowej maszyny, która – podobnie jak poprzednik – wspólnie z modelami 911 zjeżdża z linii produkcyjnej w Stuttgarcie-Zuffenhausen.

„Chcieliśmy, aby nowe 911 GT3 Cup stało się jeszcze bardziej profesjonalnym samochodem wyścigowym, a jednocześnie było bardziej przystępne kosztowo dla zespołów” – wyjaśnił Feldmann. „W szczególności udało nam się to osiągnąć dzięki opracowaniu zjawiskowej stylizacji i udoskonalonego zawieszenia oraz inteligentnym rozwiązaniom, jeśli chodzi o detale elektryki. Prowadzenie nowego 911 GT3 Cup jest zauważalnie bardziej precyzyjne i jeszcze przyjemniejsze. A lepsze osiągi i zoptymalizowany kokpit sprawiają, że to najlepszy samochód Cup, jaki kiedykolwiek powstał w Porsche”.

Do najbardziej wyrazistych cech nowego 911 GT3 Cup należą zoptymalizowana aerodynamika i bardziej muskularny wygląd – już na pierwszy rzut oka samochód wygląda jeszcze bardziej imponująco niż poprzednik. Po części to zasługa szerokiego, lekkiego nadwozia w specyfikacji Turbo, które po raz pierwszy zastosowano w samochodzie Cup. Z tyłu jego karoseria mierzy 1902 mm szerokości (o 28 mm więcej niż poprzednika) i wyróżnia się dodatkowymi wlotami powietrza chłodzącego przed kołami. Co więcej, również przednia oś generacji 992 jest znacznie szersza niż w poprzedniku. Dzięki dodatkowo poszerzanym błotnikom z przodu nowe 911 GT3 Cup mierzy teraz aż 1920 mm szerokości. Zapewnia to miejsce dla odpowiedniej kombinacji obręczy i opon, typowej dla wyścigów GT3 – z felgami o szerokości 12 cali z przodu i 13 cali z tyłu. Ma ona pozytywny wpływ na prowadzenie oraz właściwości jezdne samochodu.

Porsche 911 GT3 Cup 11

Równocześnie siódma generacja 911 GT3 Cup generuje zauważalnie większy docisk aerodynamiczny. To zasługa połączenia tylnego spojlera, zaopatrzonego w większe skrzydło, i przedniego zderzaka, który został specjalnie przystosowany do wyścigów – otrzymał spojler oraz strategicznie rozmieszczone krawędzie rozdzielające. Regulowane w 11 pozycjach tylne skrzydło z mocowaniem typu „łabędzia szyja” zapewnia nieprzerwany przepływ powietrza pod skrzydłem. Lepsza efektywność w zakresie aerodynamiki przyczynia się również do stabilniejszego prowadzenia, szczególnie w szybkich zakrętach.

Nadwozie samochodu Cup generacji 991.2 w 70% składało się ze stali i w 30% z aluminium. W przypadku następcy współczynnik ten uległ odwróceniu. Fakt – pojazd waży o ok. 35 kg więcej (masa własna „na sucho” wynosi 1260 kg), ale wynika to np. z zastosowania dodatkowych rozpórek stalowej klatki bezpieczeństwa. Demontowana klapa ewakuacyjna w dachu jest zgodna z najnowszymi normami FIA. Wszystkie okna 911 GT3 Cup wykonano z lekkiego poliwęglanu i zaopatrzono w odporną na zarysowania, twardą powłokę. Do produkcji drzwi, pokrywy silnika i tylnego skrzydła posłużyło tworzywo sztuczne wzmacniane włóknem węglowym. Z kolei przednia pokrywa, z charakterystycznym kanałem wylotowym i centralnym wlotem powietrza, stanowi doskonały przykład inteligentnego wykorzystania materiałów: podobnie jak w 911 Carrera wykonano ją z aluminium, co obniża koszty naprawy w razie wypadku.

Porsche 911 GT3 Cup 12

Wiele uwagi projektanci poświęcili ergonomii miejsca kierowcy. Oprócz regulacji pochylenia oparcia nowy fotel wyścigowy oferuje teraz dwie opcje ustawienia wysokości. W połączeniu z regulowaną kolumną kierownicy pozwala to na idealne dobranie pozycji kierowcom dowolnego wzrostu. Szeroki wybór grubości obicia umożliwia dopasowanie fotela do indywidualnych potrzeb. Przeprojektowana, wielofunkcyjna wyścigowa kierownica ma otwarty kształt i została wykonana z włókna węglowego – to kolejny element pochodzący z 911 GT3 R. Pod wpływem opinii kierowców przeorganizowany został układ rozmieszczonych na niej podświetlanych przycisków. Tak zwany panel gumowych przełączników (RSP) z dziesięcioma dużymi przyciskami po prawej stronie przypomina element obsługi stosowany w Porsche 919 Hybrid. Przyciski te są łatwe w użyciu nawet w trakcie zaciętej rywalizacji i mają wyznaczone funkcje (m.in. oświetlenie i wentylacja lub zmiana ustawień opon). Jednym z przykładów sprytnego doskonalenia szczegółów jest regulacja wyważenia hamulców: teraz można nią sterować w intuicyjny sposób, za pomocą pokrętła znajdującego się po prawej stronie RSP, w kierunku jazdy lub przeciwnym – w zależności od tego, czy na przedniej osi potrzeba większego, czy mniejszego ciśnienia hamowania.

Projektanci odświeżyli też centralnie umieszczony, kolorowy monitor o przekątnej 10,3”. Priorytetem jest tu wyświetlanie kluczowych dla kierowcy danych i informacji podczas wyścigu. Obok obrotów silnika na ekranie podawane są temperatury wody i oleju, aktualnie załączony bieg oraz komunikaty o błędach lub informacje o ważnych ustawieniach bazowych, takich jak tryb „mokry” podczas ścigania się w deszczu. Po odczytaniu danych wyświetlacz i monitory komputerowe przybierają jednakowy schemat, tak aby kierowca i inżynier wyścigowy mieli podgląd na te same informacje. Pomaga to w prowadzeniu analiz po poszczególnych sesjach.

Elektronika została zaprojektowana w taki sposób, aby była przyjazna dla użytkownika – czyli pomagała w analizie błędów i zapewniała konkretną pomoc w rozwiązywaniu problemów. Do dyspozycji jest tu około 700 opcji diagnostycznych. Specjalne oprogramowanie podsumowuje wszystkie informacje w bardziej przejrzysty i zrozumiały sposób. Opcjonalne funkcje pojazdu, takie jak ABS lub kontrola trakcji, są już zapisane w systemie. Można je aktywować za pomocą cyfrowego kodu. W Porsche Mobil 1 Supercup oraz w większości krajowych pucharów Carrera Cup takie systemy wspomagające są jednak wyłączone – w tych mistrzostwach liczy się tylko talent kierowców.

Porsche 911 GT3 Cup 13

Kolejnym przykładem subtelnych, wyrafinowanych rozwiązań w nowym 911 GT3 Cup jest rozmieszczenie komponentów elektroniki: jednostki sterujące i rejestratory danych zostały przeniesione z przestrzeni na nogi pasażera na prawą stronę tylnej części kabiny. W rezultacie nie utrudniają już montażu drugiego siedzenia, na przykład gdy samochód ma służyć jako „wyścigowa taksówka”.

Zawieszenie 911 GT3 Cup korzysta z najnowszej wyścigowej techniki. Podczas gdy oś tylna w porównaniu z seryjnym modelem zasadniczo pozostaje bez zmian, za prowadzenie przednich kół odpowiadają teraz podwójne wahacze poprzeczne i łożyska typu uniball – tak jak w 911 RSR, czyli aktualnie topowym wyścigowym modelu Porsche. Dzięki temu amortyzatory nie są już narażone na działanie sił bocznych, a jedynie sił osiowych. Efekt: precyzyjniejsze zachowanie w obliczu skrętu i lepsze wyczucie przedniej osi. Przy okazji amortyzatory przejęły najnowocześniejszą technikę zaworów z 919 Hybrid i 911 RSR. Ponadto, w 911 GT3 Cup po raz pierwszy wprowadzono w pełni elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, co sprawia, że pompa hydrauliczna i jej przewody hydrauliczne nie są już potrzebne.

Porsche 911 GT3 Cup 14

Jeśli chodzi o silnik, 911 GT3 Cup pozostaje wierne jednostce wolnossącej. W wersji wyścigowej 4-litrowy, chłodzony cieczą 6-cylindrowy bokser rozwija moc 375 kW (510 KM). Wysokoobrotowy silnik z układem smarowania z suchą miską olejową osiąga swoją maksymalną moc przy 8400 obr./min (wcześniej: 7500 obr./min), „kręci się” do 8750 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 470 Nm generuje przy 6150 obr./min. Pojedyncza przepustnica motylowa w połączeniu z dwiema klapami rezonansowymi zapewnia jeszcze bardziej spontaniczną reakcję silnika, który w połączeniu z wyścigowym układem wydechowym z katalizatorem wytwarza niesamowity dźwięk. Do wyboru są trzy różne układy wydechowe – zależnie od serii wyścigów, przepisów oraz toru wyścigowego. Elektroniczny system zarządzania silnikiem MS 6.6 dostarcza firma Bosch.

Podobnie jak w przypadku poprzednika 6-cylindrowy silnik wymaga przeglądu konserwacyjnego dopiero po 100 godzinach jazdy torowej. Jednostka współpracuje z 6-biegową, kłową przekładnią o masie 72 kg, za pośrednictwem jednomasowego koła zamachowego i trójpłytkowego sprzęgła ze spieków metalowych. Zmiana przełożeń odbywa się za pomocą łopatki przy kierownicy, a „niewielka inspekcja” skrzyni wymagana jest po 60 godzinach jazdy wyścigowej – co w przypadku Porsche Mobil 1 Supercup odpowiada mniej więcej 2 latom rywalizacji. Gruntowny remont zaplanowano po 120 godzinach wyścigów. Za sterowanie siłownikiem zmiany biegów odpowiada elektryczny serwomotor, zastępujący stosowaną wcześniej jednostkę pneumatyczną. Zaleta: jeszcze szybsza zmiana biegów, możliwość diagnostyki na żywo i mniejsze ryzyko uszkodzenia, na przykład w przypadku błędów przy zmianie przełożeń.

Porsche 911 GT3 Cup 15

Szczególna uwaga poświęcona drobnym ulepszeniom 911 GT3 Cup znajduje odzwierciedlenie w wielu innych obszarach:

  • Każdy samochód Cup z Porsche Motorsport jest teraz dostarczany z kompletnym zestawem akcesoriów, który obejmuje np. wszystkie specjalne narzędzia i dystanse wahaczy wymagane do regulacji rozstawu kół. W związku z tym już fabryczne 911 GT3 Cup jest gotowe do ścigania się – nie ma konieczności indywidualnego zamawiania tych części przez prywatne zespoły klientów.
  • W nowej generacji modelu chłodnice celowo pozostają umieszczone bezpośrednio za przednim pasem: ryzyko ich uszkodzenia zapobiega zbyt agresywnemu stylowi jazdy. Jednocześnie zastosowano rozpórkę, dzięki której drobne kolizje nie powodują uszkodzeń elementów układu chłodzenia.
  • Specjalne zaciski hamulcowe pozwalają na szybszą wymianę klocków.
  • Wały napędowe tylnej osi mają teraz specjalną, trwalszą – wyścigową – konstrukcję.
  • Za punkty mocowania lin holowniczych znów służą tekstylne pętle. Zastępują one używane wcześniej stalowe, obrotowe haki holownicze.
  • Nowa centralna dysza systemu gaśniczego poprawia rozprowadzanie środka gaśniczego wewnątrz kokpitu.
  • Nowe umiejscowienie wyzwalacza sprawia, że sędziom technicznym łatwiej sprawdzić z zewnątrz, czy gaśnica działa prawidłowo.
  • Odpowiednie szybkozłączki elementów otwierania drzwi od wewnątrz ułatwiają opuszczanie kokpitu i zwiększają bezpieczeństwo w przypadku zagrożenia.
  • Pokładowa instalacja elektryczna działa bez użycia bezpieczników wtykowych. Zmniejsza to ilość materiałów stosowanych do produkcji wiązki oraz wagę elementów; równocześnie poprawiono dostęp do instalacji.
  • Jeśli silnik zgaśnie na początku wyścigu, automatycznie włączą się światła awaryjne, ostrzegając innych zawodników o niebezpieczeństwie.

Porsche 911 GT3 Cup 16

Dane techniczne Porsche 911 GT3 Cup (992), rok modelowy 2021

Koncepcja

  • Jednoosobowy samochód wyścigowy dla prywatnych klientów

Masa/wymiary

  • Masa całkowita: ok. 1260 kg
  • Długość: 4585 mm
  • Szerokość: 1920 mm (oś przednia)/1902 mm (oś tylna)
  • Rozstaw osi: 2459 mm

Silnik

  • Chłodzony cieczą 6-cylindrowy silnik typu bokser umieszczony z tyłu; pojemność 3996 cm3; skok tłoka 81,5 mm; średnica cylindra 102 mm; moc maks. 375 kW (510 KM) przy 8400 obr./min; maks. moment obrotowy 470 Nm przy 6150 obr./min; maks. prędkość obrotowa 8750 obr./min; technika czterozaworowa; pojedyncza przepustnica motylowa; kolektor dolotowy z dwiema klapami rezonansowymi; sterownik silnika Bosch MS 6.6; smarowanie z suchą miską olejową; jednomasowe koło zamachowe; wyścigowy układ wydechowy z katalizatorem z certyfikatem DMSB; jakość paliwa: benzyna bezołowiowa, do E20 (min. 98 oktanów).

Przekładnia

  • 6-stopniowa sekwencyjna kłowa skrzynia biegów Porsche; łopatka zmiany biegów z elektronicznym siłownikiem zmiany biegów; mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu; trójpłytkowe sprzęgło wyścigowe, spiekowe.

Nadwozie

  • Lekkie nadwozie o inteligentnej konstrukcji kompozytowej (aluminiowo-stalowej); punkty mocowania podnośnika; zdejmowany luk ratunkowy w dachu; wspawana klatka bezpieczeństwa, zatwierdzona do jazdy z pilotem na torach; fotel zgodny z normą FIA 8862/2009, bezstopniowa regulacja wzdłużna, dwie pozycje wysokości i nachylenia; sześciopunktowa wyścigowa uprząż bezpieczeństwa do użytku z systemem HANS®, regulowana kolumna kierownicy z czujnikiem kąta skrętu; przednia pokrywa ze zintegrowanymi szybkozłączkami, kanałem wylotowym powietrza i centralnym wlotem powietrza w celu wentylacji kokpitu; poszerzony przedni zderzak ze spojlerem; błotniki z poszerzeniami; tył nadwozia ze zintegrowanym światłem przeciwdeszczowym (zgodnie z przepisami FIA); drzwi, tylna pokrywa i tylne skrzydło z CFRP; tylne skrzydło z mocowaniem typu „łabędzia szyja”, regulowane w 11 pozycjach; okna z poliwęglanu z twardą powłoką; system podnośnika pneumatycznego; punkty mocowania zaworów po obu stronach samochodu; bezpieczny zbiornik paliwa FT3 o pojemności 110 litrów, umieszczony z przodu.
  • Panele wykończenia wnętrza z CFRP, wielofunkcyjna wyścigowa kierownica z CFRP z szybkozłączem, manetkami zmiany biegów i podświetlanymi przyciskami; ergonomiczny cyfrowy panel dotykowy z wielokolorowym podświetleniem; siatki bezpieczeństwa (środkowa i po stronie kierowcy) zgodne z najnowszymi wymogami bezpieczeństwa FIA; przygotowanie do wentylacji siedzenia; system gaśniczy z elektronicznym wyzwalaczem.

Zawieszenie

  • Drążki i górne mocowania z kutego aluminium, zoptymalizowane pod kątem sztywności; wytrzymałe łożyska przegubowe z ochroną przed pyłem; piasty kół z centralnym mocowaniem felgi; amortyzatory z charakterystyką zaworów przystosowaną do warunków wyścigowych; regulowane stabilizatory (dwuczłonowe); system monitorowania ciśnienia w oponach.

Oś przednia

  • Przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, regulowana wysokość, pochylenie i zbieżność;
  • Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy z funkcją manewrowania.

Tylna oś

  • Zawieszenie wielowahaczowe z regulacją wysokości, pochylenia i zbieżności;
  • Wyścigowe wały napędowe zoptymalizowane pod kątem niezawodności i trwałości.

Układ hamulcowy

  • Dwa niezależne obwody z czujnikami ciśnienia hamowania przedniej i tylnej osi, rozkład siły hamowania regulowany przez kierowcę (regulacja balansu siły hamowania); wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane przewody hamulcowe; ergonomiczne ustawienie pedału hamulca.
  • Oś przednia: sześciotłoczkowe aluminiowe, wyścigowe, jednoczęściowe zaciski ze sprężynami zapobiegającemu „odbiciu” klocków; wentylowane stalowe tarcze hamulcowe o wymiarach 380 mm x 32 mm z aluminiowymi mocowaniami i komorami.
  • Oś tylna: czterotłoczkowe aluminiowe, wyścigowe, jednoczęściowe zaciski ze sprężynami zapobiegającemu „odbiciu” klocków; wentylowane stalowe tarcze hamulcowe o wymiarach 380 mm x 32 mm z aluminiowymi mocowaniami i komorami.

Koła/opony

  • Oś przednia: jednoczęściowe felgi z lekkich stopów z centralnym mocowaniem, zgodne ze specyfikacją i designem Porsche, 12 J x 18; rozmiar opon 30/65-18;
  • Oś tylna: jednoczęściowe felgi z lekkich stopów z centralnym mocowaniem, zgodne ze specyfikacją i designem Porsche, 13 J x 18; rozmiar opon 31/71-18.

Instalacja elektryczna

  • Rejestrator Porsche; Power Box Porsche, kolorowy wyświetlacz Porsche 10,3”; lekki, szczelny akumulator LiFePO4 12V (60 Ah) w przestrzeni na nogi pasażera; alternator 175 A; cyfrowy panel dotykowy z wielokolorowym podświetleniem; jednoramienna wycieraczka przedniej szyby z napędem bezpośrednim (praca przerywana i ciągła); trzy dodatkowe przełączniki w konsoli środkowej dla dodatkowych odbiorników energii; połączenie danych (rejestrator danych, system wideo).
  • Reflektory i światła do jazdy dziennej w technice LED; tylne lampy i światło przeciwdeszczowe w technice LED.
Zdjęcia: Porsche