MotoNews.pl

Nowe Audi A8 L

13 lipca 2010

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Audi A8 L 14

Audi A8 sedan uosabia słynne hasło marki „Vorsprung durch Technik” (“Przewaga dzięki technice”). Audi zaprezentowało właśnie nową wersję swojego okrętu flagowego: limuzyna A8 L z pewnością wyznacza standardy luksusu, dynamiki i sprawności. Zadebiutuje jesienią tego roku z ofertą silnikową obejmującą pięć jednostek, w tym potężnego „dwunastocylindrowca” o mocy 500 KM.

Audi A8 L imponuje swoją sylwetką pełną mocy i pewności siebie – to duży, luksusowy sedan. Wydłużono go i poszerzono rozstaw kół o 13 cm w porównaniu z wersją standardową. Audi A8 L mierzy teraz 5,27 m. Dodatkowe centymetry mają zapewnić więcej przestrzeni pasażerom na tylnych siedzeniach. Nadwozie to aluminiowa konstrukcja Audi Space Frame (ASF), ważąca o około 40% mniej niż porównywalne struktury stalowe.

Audi oferuje w opcji dwa indywidualne, podgrzewane i ustawiane automatycznie fotele z tyłu, które można uzupełnić o elegancką konsolę środkową z dużymi schowkami. Indywidualne fotele mogą także zostać wyposażone w funkcję wentylacji i masażu. Pasażerowie na tylnych siedzeniach mają także do swojej dyspozycji składane stoliki i podręczną lodówkę. W najbogatszej wersji wyposażenia miejsce zwykłych zajmują „fotele relaksacyjne” z podnóżkami.

Oprócz tego pasażerowie mogą korzystać z systemu audio marki Bang & Olufsen i zaawansowanych usług online. Audi A8 L jest pierwszym samochodem na świecie ze zintegrowanym hotspotem WLAN. Moduł UMTS umożliwia połączenie z Internetem. Multimedialny interfejs wyposażono w touchpad, którym można obsługiwać system nawigacji. Nawigacja MMI monitoruje trasę jazdy i dostarcza danych jednostkom kontrolnym przekładni automatycznej, reflektorów i zaawansowanego, adaptacyjnego tempomatu ACC z funkcją stop&go. Systemy te ulepszono tak, że potrafią rozpoznawać kompleksowe scenariusze zdarzeń i wspierać kierowcę w jego działaniach.

Nowe Audi A8 zadebiutuje z pięcioma silnikami: dwoma TDI i trzema jednostkami benzynowymi FSI. Wszystkie silniki posiadają zwiększoną moc i moment obrotowy przy zoptymalizowanym zużyciu paliwa – w niektórych przypadkach nawet o 22%. Oferta silnikowa rozpoczyna się dwoma, 3-litrowymi jednostkami V6: TDI o mocy 250 KM i TFSI o mocy 290 KM. Dwa silniki V8 charakteryzują się pojemnością 4,2 l – TDI oferuje 350 KM mocy a FSI 372 konie mechaniczne. Najmocniejszą jednostką jest W12, silnik benzynowy o mocy 500 KM i pojemności 6,3 l.

Przekładnia również odgrywa ważną rolę w zwiększeniu wydajności A8 L. Ośmiobiegowa skrzynia tiptronic może być kontrolowana za pomocą tradycyjnej gałki zmiany biegów lub manetek umieszczonych przy kierownicy. Stały napęd na cztery koła quattro ma wyraźnie sportowy charakter. Oferowany jako wyposażenie opcjonalne sportowy dyferencjał dynamicznie dystrybuuje moc między tylne koła (ta funkcja jest standardem w wariancie A8 L 4.2 TDI). Do standardowego wyposażenia należy także adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne.

Audi A8 L pojawi się w salonach sprzedaży pod koniec tego roku. Cena wersji podstawowej na rynku niemieckim zaczynać się będzie od 79,900 euro za model z silnikiem 3.0 TDI, a kończyć na 137,000 euro za świetnie wyposażony model z silnikiem W12.

Zdjęcia: Audi