Ford w Rajdzie Cypru 2006

Ford w Rajdzie Cypru 200620.09.2006
W nadchodzący weekend zespół BP-Ford World Rally Team będzie walczył o kolejne punkty w tegorocznym serialu, tym razem na wyspie, która zwykle kojarzy się z wakacjami, słońcem i wypoczynkiem ...

Wytrzymałość i niezawodność – to od lat klucz do sukcesu w Rajdzie Cypru. Dotyczy to zarówno samochodów, jak i kierowców startujących w tej najbardziej morderczej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. W nadchodzący weekend zespół BP-Ford World Rally Team będzie walczył o kolejne punkty w tegorocznym serialu, tym razem na wyspie, która zwykle kojarzy się z wakacjami, słońcem i wypoczynkiem. W wysokich górach, z dala od plaż i luksusowych hoteli, na najbardziej chyba nierównych drogach świata, wystartują jak zwykle 2 załogi Forda – Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, którzy będą walczyć o swe piąte w tym sezonie zwycięstwo oraz Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen.

Ford w Rajdzie Cypru 2006 1 W przeszłości samochody Ford Focus odnosiły na Cyprze wiele sukcesów, wygrywając rajd dwukrotnie w sześciu startach. Nowy Ford Focus RS zdążył już zdobyć opinię samochodu dobrze spisującego się w ekstremalnie trudnych warunkach, po zwycięstwie Marcusa Grönholma w czerwcowym Rajdzie Grecji. Zdaniem zespołu BP-Ford był to najtrudniejszy terenowo rajd w ostatnich kilku latach, ale wszystko wskazuje na to, że Rajd Cypru rozgrywany na górskich, kamienistych drogach może stopniem trudności co najmniej dorównać greckiej imprezie.

Szutrowe, górskie dukty, położone wysoko w górach Troodos wymagają samochodu wyjątkowo odpornego na trudy trasy, aby wytrzymać tysiące potężnych uderzeń podwozia o kamienistą nawierzchnię. Trasy OS-ów są niesamowicie kręte, a szybkości najniższe spośród wszystkich rajdów w kalendarzu WRC. Aż trudno uwierzyć, że średnia szybkość ubiegłorocznego zwycięzcy rajdu wyniosła zaledwie 64,80 km/h! Przepływ powietrza w samochodzie, a co za tym idzie chłodzenie ciężko pracującego silnika czy układu przeniesienia napędu są zdecydowanie niewystarczające.

Prognozy pogody na rajdowy weekend mówią o upałach rzędu 30 stopni, a to kolejna trudność zarówno dla ludzi, jak i maszyn. Nie trzeba dodawać, że we wnętrzach samochodów temperatury są o wiele wyższe, dlatego Rajd Cypru wymaga wyjątkowej wytrzymałości i kondycji także od kierowców i pilotów. Ważne jest regularne przyjmowanie dużych ilości płynów, aby uniknąć odwodnienia.

Marcus Grönholm wygrał Rajd Cypru w roku 2002, natomiast Mikko Hirvonen ma na swym koncie 5 i 6 miejsce w ostatnich 2 latach. To będzie wyjątkowo ważny start dla zespołu Forda. Chociaż głównym celem na ten rok jest kontynuacja pracy nad rozwojem nowego Forda Focus RS, zespół notuje już teraz bardzo obiecujące wyniki. Po ostatnich udanych występach Ford zmniejszył stratę do lidera klasyfikacji producentów do zaledwie 11 punktów.

Ford w Rajdzie Cypru 2006 2 "Upały sprawiają, że jest to rajd niezwykle wyczerpujący fizycznie," powiedział 38-letni Grönholm. "Jeździmy na Cyprze bardzo wolno, a zatem stosunkowo niewiele powietrza przepływa przez kabinę. W końcówce długiego OS-u dosłownie nie ma czym oddychać. Pomiędzy OS-ami często trzeba zmieniać koła, a potem zaraz jest start następnego odcinka, więc nie ma czasu na odpoczynek nawet na "dojazdówce". Wytrzymałość fizyczna jest tu niezwykle istotna."

"Na cypryjskich OS-ach zawsze mam wrażenie, że można i trzeba jechać szybciej. Ale każda próba przyspieszenia może zakończyć wypadnięciem z drogi. Bardzo łatwo jest też uszkodzić samochód. Trzeba być wyjątkowo rozważnym i cierpliwym, aby nie ulec pokusie i pokonać niezliczone zakręty swoim tempem i dowieźć samochód do mety."

26-letni Mikko Hirvonen poleciał na Cypr prosto z testów, które odbyły się w Hiszpanii w ubiegłym tygodniu, aby mieć kilka dni na aklimatyzację i przyzwyczajenie się do upałów.

"Cypr to najwolniejszy rajd w kalendarzu. Trasy OS-ów są nieprawdopodobnie dziurawe." powiedział Hirvonen. "Bardzo różni się od innych rajdów. Prawdę mówiąc, nie należy do moich faworytów, ale myślę, że w kalendarzu WRC powinny być rajdy o zróżnicowanym charakterze. Nasz Focus udowodnił już w Grecji, że jest samochodem bardzo wytrzymałym na trudy trasy i niezawodnym. W ten weekend ma być upał, a rajd jest bardzo wolny, dlatego wyjątkowy nacisk położyliśmy w trakcie przygotowań na problem chłodzenia, aby nie dopuścić do przegrzania któregoś z ważnych zespołów samochodu.

"W tak wolnych rajdach zawsze jest pokusa, aby przycisnąć nieco mocniej pedał gazu. Ale to kończy się w najlepszym razie stratą czasu. Najważniejsza jest cierpliwość i konsekwencja".

Najnowsze informacje:

- Zespół BP-Ford będzie używał w Rajdzie Cypru opon firmy BFGoodrich typu g-Force o podwyższonej odporności na zużycie. Zespoły mogą stosować 2 wzory bieżnika. Ogumienie BFGoodrich zapewnia dużą powierzchnię kontaktu opony z nawierzchnią dla osiągnięcia możliwie najlepszej przyczepności i prowadzenia samochodu. W razie potrzeby istnieje możliwość wykonania dodatkowych nacięć bieżnika, jeżeli na nawierzchni będzie warstwa błota. Opony będą dostępne w 2 twardościach mieszanki – średnie i twarde. Ponadto zespół będzie miał do dyspozycji bieżnik g-Force H2 o twardej mieszance. Opona ta zadebiutowała w czerwcowym Rajdzie Grecji. Jest ona zaprojektowana specjalnie na twarde nawierzchnie i wyjątkowo trudne warunki. W ostatnim czasie bieżnik ten udoskonalono w oparciu o doświadczenia z Rajdu Grecji.

- W ubiegłym tygodniu zespół odbył 4-dniowe testy na szutrowych drogach w północnej Hiszpanii. W sesji wzięli udział obydwaj kierowcy zespołu – Marcus Grönholm i Mikko Hirvonen. Testy miały na celu przede wszystkim dopracowanie ustawień samochodów na rajdy Australii i Nowej Zelandii, które odbędą się w dalszej części sezonu. Niestety, ulewne deszcze zakłóciły przebieg sesji.

- Zespół Stobart-VK Rally Team prowadzony przez firmę M-Sport zgłosił 3 Fordy Focus RS WRC w specyfikacji 2004. Załogi nominowane do zdobywania punktów dla zespołu to Brytyjczycy Matthew Wilson i Michael Orr oraz Argentyńczycy Luis Perez Companc i Jose Maria Volta. Trzecim samochodem pojedzie inna argentyńska załoga Juan Pablo Raies i Jorge Perez Companc.

Trasa Rajdu

Trasa rajdu jest podobna do ubiegłorocznej. Park serwisowy znajduje się w nowym kompleksie sportowym na północnych obrzeżach Limassol. Odcinki specjalne wytyczono w górach Troodos w sercu wyspy. Są to próby sportowe znane z poprzednich edycji rajdu, za to nowością jest krótki asfaltowy odcinek na ulicach starówki w Limassol, który zaplanowano na niedzielne popołudnie na zakończenie rajdu. Uroczysty start odbędzie się na promenadzie nadmorskiej w Limassol. Łączna długość trasy rajdu wynosi 1172, 74 km, a dystans 23 odcinków specjalnych to 331,34 km.

Źródło: Ford