Ford Mustang - spalinowy czy elektryczny?

Ford Mustang - spalinowy czy elektryczny?03.10.2022
Ford w Polsce oferuje obecnie cztery modele z legendarnym emblematem na masce - Mustanga GT, Mustanga Mach 1, Mustanga Mach-E i Mustanga Mach-E GT.

Ford Mustang to jedna z największych ikon nie tylko marki, ale także historii motoryzacji. Od lat kojarzy się z nieokiełznanym charakterem, potężnymi osiągami, niepowtarzalnym wzornictwem oraz akcentami stylistycznymi dodającymi mu drapieżności i charakteru. Ford Polska proponuje różnorodnym klientom szeroki wybór samochodów ze słynnym kucykiem na masce. W ofercie znajdują się zarówno auta spalinowe, jak i elektryczne, które mają więcej cech wspólnych, niż mogłoby się na początku wydawać.

Ford Mustang

Ford Mustang GT

Ford Mustang GT to „bazowa” wersja tego modelu w Polsce, oferująca niezwykłą moc w przystępnej cenie. Mustang GT wyposażony jest w 5-litrowy silnik V8 o mocy 450 KM, 529 Nm maksymalnego momentu obrotowego i jest dostępny w dwóch wersjach. Można go bowiem skonfigurować zarówno z precyzyjną, 6-stopniową manualną skrzynią biegów, jak i automatyczną skrzynią biegów o 10 przełożeniach.

Co ważne, już standardowe wyposażenie jest niezwykle bogate i obejmuje m.in. 19-calowe koła, automatyczną dwustrefową klimatyzację, adaptacyjny tempomat, system kontroli startu Launch Control (w wersjach z manualną skrzynią biegów), 8-calowy dotykowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego czy reflektory w technologii LED. Fanów brzmienia silnika ucieszy aktywny układ wydechowy z 4 końcówkami i możliwością wyboru trybu pracy. A ten dźwięk jest niepowtarzalny i dla wielu stanowi kwintesencję ośmiocylindrowego Mustanga.

Ford Mustang
Mustang GT

Samochód można skonfigurować w dwóch rodzajach nadwozia - fastback lub kabriolet. Model dostępny jest w dwunastu kolorach, dzięki czemu można go dopasować do osobowości użytkownika, niezależnie czy będzie to odnosząca sukcesy menedżerka, czy przedstawiciel wolnych zawodów – architekt, malarz lub rockman. W gamie kolorów znajdują się niespotykane przy innych modelach wyraziste barwy Oil Slick Blue czy Cyber Orange. Jako opcje można wybrać m.in. tylny spojler, podwójne pasy wzdłuż nadwozia (w kolorze białym albo czarnym) czy dach lakierowany w kolorze Shadow Black. Ceny Mustanga GT w Polsce rozpoczynają się od 264 200 zł.

Niedawno Ford Polska wprowadził także do oferty specjalny pakiet California Special w cenie 9 300 zł, który pozwala poczuć wyjątkowy styl życia słonecznej Kalifornii. Stylizacja tego Mustanga nawiązuje do legendarnego modelu z lat 60. XX wieku i jest idealną propozycją zarówno na letnie przejażdżki z otwartym dachem, jak i wprowadzenie radości w pochmurne dni.

Ford Mustang
Mustang GT/CS Convertible

Ford Mustang Mach 1

Prowadzenie Forda Mustanga GT to czysta przyjemność podszyta niezwykłymi emocjami, ale dla fanów jeszcze większej dawki adrenaliny płynącej z jazdy powstał Ford Mustang Mach 1. Model ten łączy podrasowaną wersję 5-litrowego silnika V8, którego moc maksymalna w tej wersji wynosi 460 KM z ulepszeniami aerodynamicznymi, dodatkami stylizacyjnymi i innymi udogodnieniami technicznymi. Wśród nich znajduje się adaptacyjne zawieszenie MagneRide czy zwiększona o 22% siła docisku.

Wersja Mach 1 jest dostępna ze specjalną, 6-stopniową manualną skrzynią biegów TREMEC (dodatkowa chłodnica oleju i system dostosowania obrotów silnika podczas redukcji przełożenia) lub 10-stopniową automatyczną skrzynią biegów (także z dodatkową chłodnicą oleju). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w tej drugiej wersji wynosi zaledwie 4,4 sekundy. Warto jednak zauważyć, że obie przekładnie współpracują z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu.

Ford Mustang
Mustang Mach 1

Wersja Mach 1 została „podrasowana” elementami stylizacyjnymi dedykowanymi specjalnie dla niej, dzięki czemu nie sposób pomylić jej z innymi Mustangami. To m.in. specjalne 19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, lakierowane zaciski hamulcowe oraz w przedniej części nadwozia: górna krata wlotu powietrza w stylizacji Mach 1 oraz zmieniony zderzak ze splitterem. Tył nadwozia otrzymał dyfuzor z wersji Shelby GT500, spojler na pokrywie bagażnika oraz aktywny układ wydechowy z 4 końcówkami. Na pierwszy rzut oka uwagę przykuwają także dwukolorowe pasy pośrodku maski oraz wzdłuż dolnej części boków nadwozia. We wnętrzu pojazdu dodano tabliczkę z numerem podwozia na desce rozdzielczej, nakładki progowe z logo Mach 1 oraz biały uchwyt dźwigni manualnej skrzyni biegów.

Podobnie jak w przypadku Mustanga GT, tapicerka w każdej wersji wykonana jest ze skóry. W obu przypadkach auto wyposażone jest w 12-calowy cyfrowy wyświetlacz zestawu zegarów i wskaźników. Układ wydechowy także ma cztery końcówki, jak w przypadku GT, ale mają one 4.5 cala, a ich stylizacja jest zarezerwowana jedynie dla modelu Mach 1. Ceny Mustanga Mach 1 w Polsce rozpoczynają się od 320 200 zł.

Ford Mustang
Mustang GT/CS Convertible

Ford Mustang Mach-E

Mustang Mach-E nieprzypadkowo dzieli nazwę i dziedzictwo z legendarnym samochodem sportowym. Pierwszy elektryczny SUV Forda oferuje bowiem niezwykłe emocje, a także – podobnie jak spalinowy Mustang – cieszy się ogromną popularnością wśród fanów marki, także w Polsce.

Jest pewna grupa klientów, którzy w sposób szczególny podchodzą do kwestii ochrony środowiska i chcą być prekursorami zachodzących zmian w podejściu do wykorzystywania zasobów naturalnych. To oni oszczędzają wodę, segregują śmieci, pozyskują i wykorzystują energię słoneczną, świadomie rezygnują z pewnych rzeczy, by uczynić otaczający świat choć w niewielkim stopniu bardziej przyjazny dla przyszłych pokoleń.

Ford Mustang
Mustang Mach-E

To właśnie oni bardzo często decydują się na zakup całkowicie elektrycznych pojazdów. A jeśli poza elektrycznym napędem mogą otrzymać także osiągi i emocje zarezerwowane dotychczas dla użytkowników samochodów sportowych, to decydują się na Mustanga Mach-E! Model ten dostępny jest zarówno z napędem na tył (tak jak klasyczny spalinowy Mustang), jak i na wszystkie koła. W obu wariantach można wybrać pojemność baterii – standardową 75 kWh albo zwiększoną 98 kWh. W zależności od pojemności baterii różnią się także możliwości samochodu. W wersjach ze standardowym akumulatorem zawsze ma on 269 KM mocy maksymalnej, podczas gdy w wersjach ze zwiększonym akumulatorem może mieć nawet 351 KM. Zasięg modelu może natomiast sięgać imponujących 600 kilometrów (wersja ze zwiększoną baterią i napędem na tył).

Co ważne, samochód już w podstawowej wersji jest niezwykle bogato wyposażony, to m.in.: gama innowacyjnych systemów bezpieczeństwa, w tym inteligentny ogranicznik prędkości, system wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, tempomat adaptacyjny czy kamera 360 stopni.

Ford Mustang
Mustang Mach-E

Do tego dochodzą niezwykle rozwinięte funkcjonalności we wnętrzu samochodu. Jego sercem jest 15,5-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC 4 – najbardziej innowacyjnego systemu Forda w historii, który dzięki funkcji Ford Power-Up bezprzewodowo otrzymuje aktualizacje zapewniające doskonalsze działanie samochodu, a także może dodawać funkcje niedostępne w momencie zakupu pojazdu. Ceny Mustanga Mach-E rozpoczynają się w Polsce od 300 700 zł.

Ford Mustang Mach-E GT

Mustang Mach-E GT to specjalna wersja elektrycznego SUV-a Forda, która szczególnie zachwyca fanów sportowych osiągów. Podobnie jak standardowa odmiana posiada doskonałe właściwości jezdne, zapewnia ogromną przyjemność z jazdy i przestronne wnętrze, ale jednocześnie jej osiągi są jeszcze bardziej imponujące, a na drodze samochodu nie sposób pomylić z żadnym innym.

Ford Mustang
Mustang Mach-E GT AWD

Mustang Mach-E GT to tak naprawdę pierwszy sportowy samochód elektryczny Forda. Został on wyposażony w akumulator o zwiększonym zasięgu i dwa silniki elektryczne napędzające wszystkie koła. Jego moc maksymalna wynosi imponujące 487 KM, a maksymalny moment obrotowy to aż 860 Nm.

Stylistycznie samochód wyróżnia się specjalnymi elementami, zarezerwowanymi wyłącznie dla tej wersji Mustanga Mach-E. To m.in.: zmienione zderzaki i przedni grill, które nadają mu rasowego charakteru oraz reflektory projekcyjne w technologii LED. Przedni zderzak wyposażono w duże kanały wentylacyjne, które kierują strumień powietrza na boki. Charakterystyczne są także osłony nadkoli i listwy lakierowane w kolorze nadwozia oraz specjalny wzór 20-calowych obręczy kół. Mach-E GT ma także ogromne tarcze hamulcowe (średnica aż 385 mm) z zaciskami w czerwonym kolorze. Nie zabrakło również licznych emblematów GT na zewnątrz i we wnętrzu.

Specjalną wersję Mustanga Mach-E wyróżniają jednak także właściwości jezdne. Aktywne zawieszenie MagneRide czy specjalny tryb jazdy Untamed Plus gwarantują niesamowite przeżycia. Ceny Mustanga Mach-E GT rozpoczynają się od 417 000 zł.

Jaki model Forda Mustanga dla kogo?

Oferta Forda w Polsce skrojona jest na potrzeby różnych użytkowników. Jeśli nie są oni jeszcze przekonani do elektromobilności, mogą zdecydować się na samochód sportowy z silnikiem spalinowym, który zapewni im ogrom frajdy i emocji, których nie sposób nie docenić. Jeśli jednak poza walorami sportowymi cenią sobie także możliwości spokojnego i ekologicznego podróżowania, Mustang Mach-E jest doskonałym wyborem. Co więcej, możliwości personalizowania obu modeli są ogromne, dzięki czemu można wybrać samochód nie tylko dopasowany do swoich potrzeb, ale także do swojego stylu życia. Znaczenie obu wersji na rynku podkreśla ich świetna sprzedaż oraz liczne nagrody i tytuły, które regularnie zdobywają.

Ford Mustang
Mustang Mach-E i GT z pakietem Ice White

- Historie Mustanga i Mustanga Mach-E łączą się ze sobą nie tylko w samej ofercie Forda. Bardzo często łączą się one w garażach naszych klientów. Wielu użytkowników spalinowego Mustanga decyduje się na zakup całkowicie elektrycznego Mustanga Mach-E, jako drugiego auta w rodzinie - powiedział Atilla Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska. - Dzięki elektryfikacji naszych ikon możemy dawać fanom marki realny wybór między pokrewnymi modelami i przyczyniać się do realizacji ambitnych celów Forda związanych z redukcją emisji CO2 i osiągnięciem neutralności węglowej nie później niż w 2050 roku – zakończył Szabó.

Źródło: Ford, zdjęcia: D.Kalamus, F.Blank