Focus TDCi - nowa jednostka wysokoprężna

Focus TDCi - nowa jednostka wysokoprężna09.03.2001
Od drugiej połowy 2001 roku na rynku polskim dostępny będzie Ford Focus TDCi z silnikiem wysokoprężnym zasilanym układem wtryskowym typu common-rail najnowszej generacji ...

Od drugiej połowy 2001 roku na rynku polskim dostępny będzie Ford Focus TDCi z silnikiem wysokoprężnym zasilanym układem wtryskowym typu common-rail najnowszej generacji.

Focus TDCi - nowa jednostka wysokoprężna 1 Nowa jednostka Forda, czyli Duratorq TDCi ma pojemność skokową 1800 cm³ i osiąga moc maksymalną 85 kW (115 KM) przy 3800 obr/min. Tym samym jest on o blisko 28% mocniejszy niż silnik Endura DI o mocy 90 KM. Maksymalna wartość momentu obrotowego wynosi 250 Nm przy 1850 obr/min, co jest wartością wyraźnie większą niż 200 Nm osiągane przez silnik Endura DI.

Ciekawostką jest, że kierowca Focusa TDCi może korzystać z jeszcze wyższych wartości momentu obrotowego, dzięki bardzo nietypowej funkcji chwilowego zwiększenia wartości momentu. Pozwala ona na uzyskanie jeszcze lepszych osiągów w chwili, gdy są szczególnie potrzebne (np. podczas przyspieszania). Dzięki tej funkcji, moment wzrasta chwilowo do 280 Nm przy 1850 obr/min.

Wszystkie te nowości sprawiły, że Focus TDCi uzyskuje prędkość maksymalną 193 km a do setki rozpędza się w 10,8 sekundy. Bardzo pozytywnie wypada przeliczenie mocy i momentu w kategoriach współczynników technicznych. Na jeden litr pojemności skokowej przypada 65,6 KM i aż 160 Nm.

Ogromną zaletą silnika TDCi i zastosowanego w nim nowoczesnego układu wtryskowego typu common-rail jest wyższa efektywność spalania mieszanki paliwowej, co przyniosło oszczędności w zużyciu oleju napędowego. Pomimo znacznie wyższej mocy niż w jednostce 90-konnej spalanie pozostało na tym samym poziomie i wynosi średnio 5,5 litra na 100 kilometrów.

Kolejna wielka zaleta nowej jednostki napędowej Forda to bardzo wysoka kultura pracy. Zastosowanie precyzyjnego sterowania procesu spalania za pomocą elektroniki dało mniej hałaśliwą pracę silnika, redukcję drgań oraz niższą toksyczność spalin.