Nowy Ford Focus

Nowy Ford Focus18.09.2007 Ford Focus, wyprodukowany w liczbie 5 milionów pojazdów w Europie, jest pierwszym i jak na razie jedynym samochodem na świecie, który zdobył cieszący się uznaniem tytuł "Samochód Roku" zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej.

Łącznie Ford Focus zdobył ponad 80 nagród w samej Europie. Miał duży wpływ na przemysł motoryzacyjny i zapoczątkował nowy kierunek, w którym z powodzeniem podąża europejski Ford.

Jako że najnowszy Ford Focus ma zacząć schodzić z linii produkcyjnych od końca 2007 roku (w postaci trzydrzwiowego i pięciodrzwiowego hatchbacka i jako kombi), wkrótce można oczekiwać kontynuacji tych sukcesów. Oferta wersji Forda Focus zostanie rozszerzona na początku 2008 r., kiedy to zostanie dodana czterodrzwiowa limuzyna, Focus Coupé-Cabriolet i sportowy model Focus ST.

Nowy Ford Focus 1 "Energia w ruchu – który model Forda lepiej pasowałby do filozofii kinetic design niż Focus? W końcu to temu modelowi Ford zawdzięcza swoją świetną reputację w zakresie dynamiki jazdy. Równowaga, jaką udało nam się stworzyć pomiędzy dynamiką a harmonią sprawia, że nowy Ford Focus prezentuje się lepiej niż kiedykolwiek." - mówi Martin Smith, dyrektor działu projektowania, Ford of Europe

Nowy Ford Focus odważnie prezentuje się światu: kraty wlotu powietrza w kształcie trapezu, reflektory zachodzące na boki i zdecydowane, pełne powierzchnie to cechy charakterystyczne nowego stylu Forda. Dolna krata wlotu powietrza w kształcie odwróconego trapezu, w bogatszych wersjach Ghia i Titanium otoczona będzie elegancką chromowaną ramką. Dolną kratę uzupełnia mniejsza, górna krata zakończona chromowanym paskiem, stanowiącym wizualny łącznik z najnowszymi propozycjami Forda, takimi jak Mondeo i C-MAX. Projektanci położyli wielki nacisk na wygląd reflektorów. W efektownych, zachodzących na boki obudowach zawiera się najnowsza technologia, czyli reflektory biksenonowe i adaptacyjne (AFS). Różne wykończenia detali stylistycznych zastosowano w różnych modelach, na przykład czarne i chromowane w pojazdach Titanium i całkowicie chromowane w innych wersjach. W profilu nowego Forda Focus znajdziemy elementy stylistyki kinetic design -wyraźne nadkola i zdecydowane wcięcie biegnące wzdłuż samochodu. Boki pojazdu są gładkie, bez zbyt wielu niepotrzebnych szczegółów.

Nowy Ford Focus 2 Elementy kinetic design widoczne z tyłu pojazdu to między innymi tylna szyba o zmienionym kształcie, drzwi tyłu nadwozia oraz tylne światła i tylny zderzak. Dzięki tym elementom sylwetka nowego Forda Focus wygląda na szerszą, bardziej zdecydowaną. Obraz uzupełnia nowy górny spojler tylny w kolorze nadwozia (w wersji Ghia i Titanium). Dla nowych świateł tylnych oferowana jest w opcji najnowsza technologia LED. – Projektując nowego Forda Focus nie szliśmy na żadne kompromisy; projektanci nadwozia są bardzo dumni z ostatecznego wyniku – powiedział Stefan Lamm.

Dokonano generalnego udoskonalenia wnętrza, by stworzyć jeszcze bardziej przyjemne i przyjazne warunki dla osób podróżujących nowym Fordem Focus oraz by wnętrze pasowało do nowego, dynamicznego nadwozia. Zmiany zauważy zwłaszcza kierowca – nowe, czytelniejsze wskaźniki, oświetlone tak jak wszystkie lampki kontrolne na czerwono. Została także poprawiona ergonomia elementów sterowania nowym sprzętem audio i dwustrefowym układem klimatyzacji.

W wersjach z bogatym wyposażeniem oferowana jest także nowa konsola środkowa (w opcji dla wersji Trend oraz jako część zestawu sportowego), o płynnych liniach stylistyki kinetic design. Konsola obejmuje ruchomy podłokietnik i czterolitrowy schowek, a z tyłu ma dodatkowe schowki dla pasażerów na tylnych siedzeniach lub opcjonalne elementy, takie jak przetwornik 230 V lub złącza audio USB. Kolejny element konsoli będzie dostępny jako opcja od początku 2008 r.: przycisk Ford Power, znajdujący się koło dźwigni zmiany biegów.

Nowy Ford Focus 3 Poprawiono nie tylko funkcjonalność wnętrza, zwrócono szczególną uwagę także na jakość. Ważny był zwłaszcza wybór i połączenie materiałów wykończeniowych i ich kolorystyka. Cały zestaw wskaźników oraz wykończenie przednich drzwi w górnej części wykonane są z nowego, ziarnistego, miękkiego w dotyku syntetycznego materiału. Dodano nowe kolory, pasujące do nowego stylu. Także tkaniny obiciowe siedzeń i płatów wykończenia wnętrza są nowe. Skrzynia biegów Ford PowerShift będzie dostępna od początku 2008 roku w Fordzie Focus. Jest to całkowicie nowa, sześciobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem, łącząca efektywność i dynamikę jazdy mechanicznej skrzyni biegów z łatwością obsługi skrzyni automatycznej. W zestawieniu z silnikiem diesla Duratorq TDCi o pojemności 2,0 l, mocy 136 KM, udowadnia jednoznacznie, że bezstresowa jazda nie musi oznaczać wysokiego poziomu emisji dwutlenku węgla.

Podstawowa konstrukcja techniczna skrzyni biegów Ford PowerShift ma wiele zalet w porównaniu ze zwykłymi automatycznymi skrzyniami biegów. Nie wymaga żadnych skomplikowanych podzespołów, takich jak przekładnie hydrokinetyczne, szeregi planetarne, sprzęgła wielopłytkowe i taśmy – wszystkie te elementy znacznie zmniejszają efektywność skrzyni ze względu na zwiększoną bezwładność i redukcję momentu obrotowego. Wynik jest imponujący: skrzynia Ford PowerShift zapewnia łatwość i niezauważalność działania konwencjonalnej automatycznej skrzyni biegów oraz osiągi skrzyni mechanicznej. Zapewnia także szybką, sportową zmianę biegów, zachowując jednocześnie wyśmienitą płynność. Kolejną zaletą skrzyni Ford PowerShift jest możliwość przenoszenia dużego momentu obrotowego i swobodny dobór przełożeń, dzięki czemu jest idealnym partnerem nowoczesnych silników diesla o dużych osiągach.

Nowy Ford Focus 4 Skrzynia biegów Ford PowerShift będzie dostępna od początku 2008 roku w Fordzie Focus oraz w Fordzie C-MAX z silnikiem 2,0 l Duratorq TDCi o mocy 136 KM. W rezultacie ta kombinacja, w porównaniu ze zwykłą sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z przekładnią hydrokinetyczną, pozwoli na obniżenie średniego zużycia paliwa o około 10 procent; mniejsza będzie także emisja dwutlenku węgla. Dane dotyczące zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla, a także osiągi Forda Focus wyposażonego w tę nową skrzynię biegów ostatecznie zatwierdzone w homologacji zostaną opublikowane przed wprowadzeniem pojazdu na rynek.

Nowy Ford Focus ECOnetic udowadnia, że bardzo korzystny poziom zużycia paliwa i znacznie zmniejszoną emisję dwutlenku węgla można osiągnąć wykorzystując zwykły napęd w połączeniu z pomysłowymi metodami oszczędzania paliwa. Zgodnie z homologacją średnie zużycie paliwa w tym pojeździe z silnikiem 1,6 l Duratorq TDCi o mocy 109 KM ze standardowym filtrem cząstek stałych (DPF) wynosi 4,3 l/100 km. Odpowiada to średniej emisji dwutlenku węgla zaledwie 115 g/km, co jest najlepszym wynikiem w tym segmencie dla konwencjonalnego pojazdu. Aktualnie projektowana jest druga wersja o jeszcze niższej emisji CO 2.

W celu poprawienia właściwości aerodynamicznych obniżono pojazd o 10 milimetrów z przodu i 8 milimetrów z tyłu. Ponadto, wyposażenie standardowe obejmuje zestaw aerodynamiczny, składający się ze zmodyfikowanego dolnego spojlera z przodu, okładzin progu i tylnego spojlera. Także w celu poprawy właściwości aerodynamicznych w zewnętrznych częściach dolnej kraty wlotu powietrza od wewnętrznej strony umieszczone są zaślepki. W zestawieniu z oponami 195/65R15 daje to bardzo dobry współczynnik oporu (cd) 0,31.

Nowy Ford Focus 5 Obok przeprogramowania modułu silnika, zmniejszenie zużycia energii dzięki elektro-hydraulicznemu układowi wspomagania kierownicy udowadnia, że czasami minimalne zmiany mogą dać spektakularne efekty. Dzięki przeprogramowaniu pracy elektrycznej pompy wspomagania bez obciążenia zużycie prądu zostało zmniejszone wystarczająco, by zapewnić zmniejszenie zużycia paliwa.

Innym bezpośrednim rezultatem inicjatywy Ford ECOnetic jest osiąganie przez wszystkie wersje silnika 1,6 l TDCI poziomu emisji CO 2 maks. 120 g/km. Dzięki przeprogramowaniu modułów silnika i elektro-hydraulicznego układu wspomagania kierownicy, a także zastosowaniu oleju przekładniowego o niskim współczynniku tarcia, wszystkie wersje nowego Forda Focus wyposażone w cieszący się uznaniem silnik 1,6 l TDCi uzyskają średnią emisję CO 2 na poziomie 120 g/km lub nawet mniej – niezależnie od maksymalnej mocy, wersji nadwozia i wymiarów kół.

Wersja Flexifuel czterocylindrowego silnika benzynowego 1,8 l Duratec może być napędzana bioetanolem E85, zwykłym paliwem bezołowiowym lub dowolną kombinacją tych paliw. Ford oferuje Forda Focus Flexifuel w Szwecji od 2001 roku; obecnie dostępne są w kilku innych krajach europejskich. Około 80 procent wszystkich Fordów Focus sprzedawanych obecnie w Szwecji to wersje Flexifuel. Inne silniki na alternatywne paliwa stosowane w Fordzie Focus działają na CNG (sprężony gaz ziemny) i LPG (gaz ciekły); obydwie wersje bazują na silniku benzynowym 2,0 l Duratec. Dostępność tych wersji zależy od preferencji w danym kraju związanych z wykorzystywaniem tych paliw alternatywnych.

Nowy Ford Focus 6 Podobnie jak większy Ford Mondeo, także nowy Ford Focus wyposażony jest w wygodny wlew paliwa bez korka. Oprócz tego, że system ten jest łatwy w użyciu i czysty, zapobiega także nalaniu niewłaściwego paliwa i związanym z tym szkodom, problemom i kosztom. Opcjonalny przycisk Ford Power umożliwia łatwe i stylowe uruchamianie samochodu, bez konieczności wkładania kluczyka do stacyjki w kolumnie kierowniczej. Wszystkie trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki oraz limuzyna wyposażone w reflektory adaptacyjne lub biksenonowe mają światła tylne z diodami LED.

Zastosowanie planarnych włókien światłowodowych nadaje tylnym światłom wyjątkowy wygląd. Pośrodku tylnego światła znajduje się ukryty element z sześcioma diodami świecącymi (LED). Diody te przekazują swoją energię świetlną przez włókna optyczne na tył soczewki światła. Włókna te są poprzecinane przez elementy poprzeczne, na których 45-stopniowych krawędziach załamuje się energia świetlna i emanuje na zewnątrz. Efekt wizualny jest wyjątkowy i uzyskany po raz pierwszy w tej branży.

Źródło: Ford Motor Company