Ford Mondeo Titanium X - dwa silniki dużej mocy

Ford Mondeo Titanium X - dwa silniki dużej mocy26.09.2004 Dwa nowe silniki, które mają swoją premierę w nowej limitowanej serii Titanium X, od września wzbogaciły ofertę jednostek napędowych, wzmacniając pozycję Forda Mondeo w europejskim segmencie samochodów wyższej klasy średniej ...

Nowa jednostka wysokoprężna Duratorq TDCi o pojemności 2,2 litra jeszcze bardziej zwiększy popularność Forda Mondeo w grupie aut wyższej klasy średniej. Dysponując mocą 155 KM i maksymalnym momentem obrotowym 360-400 Nm, jest to w tej chwili najmocniejsza jednostka w klasie 4-cylindrowych silników wysokoprężnych. Ofertę silników benzynowych powiększono natomiast o 204-konną wersję cenionego za wysoką kulturę pracy silnika Ford Duratec V6, opartą na dobrze znanej 3,0-litrowej jednostce, która w wersji o mocy 226 KM napędza Forda Mondeo ST220.

Ford Mondeo Titanium X - dwa silniki dużej mocy 1 Dla nadania odpowiedniej rangi premierze obu tych jednostek napędowych, Ford wprowadza je w zupełnie nowej limitowanej serii Forda Mondeo noszącej nazwę "Titanium X", wyróżniającej się wnętrzem o wzornictwie w klimacie "techno" oraz stylizacją nadwozia inspirowaną sportowym modelem Fordem Mondeo ST220. Oba nowe silniki współpracują z 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów Ford Durashift, która pozwala w pełni wykorzystać potencjał dynamiki obu jednostek, jednocześnie utrzymując zużycie paliwa na optymalnie niskim poziomie. Obie jednostki opracowano wychodząc naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu na modele z silnikami umożliwiającymi szybkie przemieszczanie się na duże odległości, a więc doskonale sprawdzające się przy długotrwałej jeździe z dużą prędkością po autostradach i zapewniające odpowiednio wysoki komfort podróżowania.

- Znając reputację Forda Mondeo jako samochodu mającego autentycznie mnóstwo do zaoferowania kierowcom czerpiącym prawdziwą przyjemność z prowadzenia, wybraliśmy właśnie ten model i zaproponowaliśmy coś naprawdę specjalnego dla podkreślenia rangi premiery tych dwóch nowych i bardzo mocnych silników - powiedział Kevin O'Neill, dyrektor pionu samochodów dużych Ford of Europe. - Limitowaną serię Titanium X opracowaliśmy jako platformę do wprowadzenia na rynek obu tych jednostek napędowych. Mamy więc model z najwyższej półki i dwa silniki z najwyższej półki. To idealne połączenie luksusu i wspaniałych osiągów, które jest widoczne w każdym aspekcie, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz nowego samochodu - dodał Kevin O'Neill.

TDCi jako wizytówka

Myśl techniczna Forda w dziedzinie nowoczesnych silników wysokoprężnych odsłania coraz to nowe obszary oferując coraz ciekawsze i coraz nowocześniejsze rozwiązania dla kierowców poszukujących wiodących w tej klasie standardów dynamiki, osiągów, kultury pracy i oszczędnego spalania. Jednostka Duratorq TDCi o pojemności 2,2 litra i mocy 155 KM powstała w Centrum Badań i Produkcji Silników Wysokoprężnych Forda w Dagenham pod Londynem. Centrum to ściśle współpracuje z innymi ośrodkami projektowymi i badawczymi Forda w Wielkiej Brytanii i Niemczech.

Ford Mondeo Titanium X - dwa silniki dużej mocy 2 Sprzedaż wszystkich odmian Forda Mondeo z silnikami diesla przekroczyła w ubiegłym roku poziom 130 000 sztuk, co stanowiło 62% całkowitej sprzedaży tego modelu, która w 2003 roku zamknęła się cyfrą 210 000. W sumie, produkcja Forda Mondeo z silnikami wysokoprężnymi od 2001 roku przekroczyła 429 000 pojazdów, z której to liczby 260 000 sztuk to samochody napędzane silnikami Duratorq TDCi z wtryskiem common rail drugiej generacji. 155-konna wersja silnika Duratorq TDCi, oferowaną dotąd rodzinę silników Duratorq TDCi o mocy 115 i 130 KM, uzupełnia o nowy sportowy niemal wymiar i jeszcze bardziej wzmacnia pozycję Forda Mondeo w europejskim segmencie samochodów osobowych wyższej klasy średniej.

Diesel z temperamentem

Pojęcia "diesel" i "bardzo dobre osiągi" do tej pory w pojęciu wielu zmotoryzowanych nie zawsze szły w parze. Jednak nowa jednostka Ford Duratorq TDCi o pojemności 2,2 litra autentycznie zaskakuje bardzo dobrą dynamiką. Wyjątkowo wysoka moc maksymalna (155 KM przy 3,500 obr/min) oraz wysoki maksymalny moment obrotowy (360 Nm dostępny już przy 1,800 obr/min) sprawiają, że pod względem mocy i momentu obrotowego silnik ten zdecydowanie góruje nad wszystkimi produkowanymi obecnie masowo 4-cylindrowymi jednostkami wysokoprężnymi. Oprócz tego, dzięki opatentowanej przez Forda funkcji chwilowego wzrostu momentu obrotowego w silnikach rodziny TDCi, wartość momentu w określonych warunkach jazdy może na krótko osiągać nawet 400 Nm.

Jednakże zalety nowego silnika Duratorq TDCi wykraczają daleko poza poszerzenie zakresu obrotów, w którym kierowca ma do dyspozycji maksymalne wartości momentu obrotowego. Silnik ten był bowiem opracowywany w jednakowym stopniu z myślą o uzyskaniu większej dynamiki, zapewnieniu lepszych własności jezdnych, większej niezawodności, trwałości, a także znacznie cichszej pracy.

Ford Mondeo Titanium X - dwa silniki dużej mocy 3 Nowa odmiana silnika Duratorq TDCi o pojemności 2,2 litra jest rozwinięciem stosowanej już wcześniej w Fordzie Mondeo 2,0-litrowej jednostki Duratorq TDCi. Wzrost pojemności skokowej uzyskano przez wydłużenie skoku tłoka z 86,0 do 94,6 mm. Ta modyfikacja pociągnęła za sobą konieczność wprowadzenia zmian w konstrukcji korbowodów i tłoków, a także zmiany charakterystyki elektronicznego układu sterującego pracą silnika. W ten sposób zachowano charakterystyczną dla Forda Mondeo płynność i wysoką kulturę pracy oraz niski poziom hałasu pracującej jednostki napędowej.

- Naszym celem było opracowanie najwyższej klasy konstrukcji, która będzie przewyższała podobne jednostki konkurencyjnych marek, zapewniając połączenie możliwie najwyższych osiągów i bardzo niskiego zużycia paliwa - wyjaśnił Kevin O'Neill. - W efekcie powstała jednostka napędowa, która jest idealnym rozwiązaniem dla użytkowników przywiązujących duże znaczenie do oszczędnego spalania, którzy przemierzają duże odległości, jeżdżąc po autostradach i drogach szybkiego ruchu i którzy chętnie na nowo odkryją przyjemność prowadzenia po trudniejszych technicznie drogach lokalnych.

Lepsze własności jezdne

Zwiększenie pojemności skokowej w połączeniu z modyfikacjami w układzie wtryskowym i turbosprężarce przyniosło poszerzenie zakresu użytecznych prędkości obrotowych silnika. Silnik Duratorq TDCi w wersji o pojemności 2,2 litra osiąga wyższe wartości momentu w niższych zakresach obrotów. Podczas gdy większość produkowanych obecnie jednostek wysokoprężnych osiąga użyteczne wartości momentu w okolicach 1800 obr/min, nowy silnik Duratorq TDCi zaczyna uzyskiwać wysokie wartości momentu już od około 1300 obr/min. Turbosprężarka zastosowana w tym silniku wiruje ze zwiększoną maksymalną prędkością 225 000 obr/min, podczas gdy podobna turbosprężarka stosowana w wersji silnika TDCi o mocy 130 KM osiąga prędkość 191 000 obr/min. Wzrost ten stał się możliwy dzięki udoskonalonej konstrukcji łopatek turbiny oraz łożysk. Natomiast obie turbosprężarki mają zmienną geometrię łopatek kierownicy turbiny, która pozwala na szybką i bardzo precyzyjną zmianę kąta ustawienia łopatek w zależności od chwilowych wartości ciśnienia w układzie dolotowym. Pozwala to uzyskać optymalne napełnianie cylindrów, przyspieszenie reakcji układu na operowanie pedałem przyspieszenia, a co za tym idzie - uzyskanie znacznie lepszych osiągów silnika.

Ford Mondeo Titanium X - dwa silniki dużej mocy 4 W efekcie, w całym zakresie obrotów silnika dostępne są wyższe wartości użytecznego momentu obrotowego. Jest to pośrednio widoczne we wskaźnikach przyspieszenia, które należą do najlepszych w tej klasie: Ford Mondeo Titanium X napędzany 2,2-litrowym silnikiem Duratorq TDCi przyspiesza od 0 do 100 km/h zaledwie w 8,7 sekundy, a przyspieszenie w zakresie 60-100 km/h na czwartym biegu wynosi 5,8 sekundy. Prędkość maksymalna dla Forda Mondeo Titanium X z tym silnikiem sięga 220 km/h, co na tle innych rywali w tej klasie jest wynikiem bardzo dobrym.

Funkcja chwilowego wzrostu momentu obrotowego

2,2-litrowy silnik Duratorq TDCi nie tylko imponuje świetnymi parametrami w niskich zakresach obrotów, ale także przy wyższych obciążeniach. W jednostce tej wykorzystano bowiem opatentowaną przez Forda funkcję chwilowego wzrostu ciśnienia doładowania w turbosprężarce. Umożliwia ona odpowiednie sterowanie ciśnieniem doładowania, a tym samym zwiększanie maksymalnej wartości momentu obrotowego. W efekcie, w określonych warunkach, istnieje możliwość chwilowego zwiększenia maksymalnego momentu obrotowego z 360 do 400 Nm, co daje większą dynamikę przyspieszania wtedy, kiedy jest ona najbardziej potrzebna, np. przy wyprzedzaniu.

Inżynierowie Forda nie tylko postawili sobie za cel zwiększenie mocy i momentu obrotowego nowego silnika. Równie istotne było bowiem ograniczenie toksyczności spalin. Dążąc do optymalizacji parametrów różnych układów wpływających na poziom emisji związków szkodliwych, konstruktorzy Forda przyjęli kompleksową strategię, która doprowadziła do maksymalnej redukcji substancji szkodliwych, powstających w procesie spalania w silnikach serii Duratorq. Dążąc do uzyskania najkorzystniejszej kalibracji układu wtryskowego, konstruktorzy silników wysokoprężnych ściśle współpracowali ze specjalistami z pionu badawczego. W efekcie powstał silnik, który spełnia ściśle określone docelowe parametry emisji zarówno w czasie prób laboratoryjnych, jak i w normalnej eksploatacji w rzeczywistych warunkach drogowych.

Ford Mondeo Titanium X - dwa silniki dużej mocy 5 Najważniejsze cechy silnika Duratorq TDCi o mocy 155 KM: * Wał korbowy, w którym skok tłoka zwiększono z 86,0 mm do 94,6 mm. * Nowe koło zamachowe o dzielonych masach, charakteryzujące się większą energią kinetyczną. * Nowe wtryskiwacze firmy Delphi z otworami końcówek o zmniejszonej średnicy (0,125 mm zamiast dotychczasowych 0,180 mm), co pozwala uzyskać jeszcze większy stopień rozpylenia paliwa w komorze spalania. * Zaokrąglony, stożkowy profil kanałów doprowadzających paliwo do wtryskiwaczy. * Siedem kanałów paliwowych w układzie wtryskowym, zamiast dotychczasowych pięciu. * Nowe tłoki o zmienionym profilu komory spalania, z powierzchnią o zwiększonej trwałości dzięki procesowi anodowania. * Turbosprężarka o zmienionej konstrukcji, ze zmienną geometrią łopatek kierownicy turbiny, umożliwiająca lepsze warunki pracy układu dolotowego i lepsze warunki spalania, a tym samym zwiększenie dynamiki i osiągów silnika.

Zmodyfikowane wtryskiwacze

Zmieniona konstrukcja wtryskiwaczy ma zasadnicze znaczenie w dostosowaniu nowego silnika do wymogów normy emisji spalin Euro 4, która wchodzi w życie w 2005 roku. Średnica otworów wylotowych została zmniejszona z dotychczasowych 0,180 mm do 0,125 mm. Liczbę kanałów doprowadzających paliwo do wtryskiwaczy zwiększono z pięciu do siedmiu. Modyfikacje te umożliwiają znacznie skuteczniejsze rozpylanie paliwa i uzyskanie drobniejszych cząsteczek paliwa w komorze spalania. To z kolei umożliwia pełniejsze spalanie mieszanki i tym samym ograniczenie ilości emitowanych związków szkodliwych towarzyszących spalaniu.

Dokonano także szeregu przeróbek wnętrza wtryskiwaczy, mających na celu dalsze zmniejszenie oporów przepływu paliwa. W efekcie ciśnienie uzyskiwane na końcówkach wtryskiwaczy jest w zasadzie równe maksymalnemu ciśnieniu wytwarzanemu przez pompę paliwa, wynoszącemu 1600 barów. Oznacza to, że paliwo dociera do końcówek wtryskiwaczy niemal bez strat ciśnienia.

Ford Mondeo Titanium X - dwa silniki dużej mocy 6 W pierwszym okresie nowy 2,2-litrowy silnik Duratorq TDCi będzie oferowany w wersji spełniającej normę Euro 3. Wersja Euro 4 wejdzie do sprzedaży w 2005 roku. Fabryczne normy zużycia paliwa, ze średnim spalaniem na poziomie 6,1 litra oleju napędowego na 100 km wskazują, że nowy silnik jest jednostką bardzo ekonomiczną. Uzyskiwane parametry dowodzą, że w przypadku tej jednostki znaczący wzrost mocy i momentu obrotowego nie pociąga za sobą konsekwencji w postaci zwiększonego zużycia paliwa.

Silnik Duratec V6 o mocy 204 KM

Nowo opracowana 204-konna wersja widlastego silnika Duratec V6 o pojemności 3,0 litrów dodatkowo poszerza zakres osiągów, które zapewnia gama aktualnie oferowanych jednostek napędowych dla Forda Mondeo. W tej chwili model ten jest dostępny z trzema silnikami V6. Są to: jednostka o pojemności 2,5 litra i mocy 170 KM, nowa jednostka o pojemności 3,0 litrów i mocy 204 KM, oraz mocniejsza odmiana 3,0-litrowa o mocy 226 KM, dostępna wyłącznie w sportowym Fordzie Mondeo ST220.

- Zapytania wielu potencjalnych nabywców Forda Mondeo wybierających silniki benzynowe przekonały nas, że istnieje autentyczne zapotrzebowanie na wersję silnika V6, która pod względem mocy plasowałaby się pomiędzy 2,5-litrowym silnikiem o mocy 170 KM i mocniejszą jednostką o mocy 226 KM montowaną w modelu ST220 - wyjaśnił Kevin O'Neill. - Wprowadzana obecnie na rynek 3,0 litrowa odmiana o mocy zmniejszonej do 204 KM dokładnie spełnia te oczekiwania.

Najnowsza wersja silnika Duratec V6 z czterema wałkami rozrządu ma moc maksymalną ograniczoną do 204 KM dla zapewnienia optymalnej równowagi między wysokimi osiągami i kulturą pracy. Jednak nawet w tej nieco słabszej wersji nowa jednostka V6 rozpędza Forda Mondeo Titanium X do 100 km/h ze startu zatrzymanego w zaledwie 7,9 sekundy i pozwala uzyskać prędkość maksymalną 240 km/h. Maksymalna wartość momentu obrotowego wynosi 263 Nm przy 4,900 obr/min.

Silnik Duratec V6 w wersji o pojemności 3,0 litrów ma niezwykle sztywny, lecz zarazem wytrzymały kadłub silnika, odlewany ze stopu aluminium. Dwie grupy cylindrów w układzie widlastym są ustawione względem siebie pod kątem 60 stopni. Średnica cylindrów wynosi 89,0 mm. Kadłub silnika waży zaledwie 31 kg.

Ford Mondeo Titanium X - dwa silniki dużej mocy 7 Przy stosunkowo krótkim skoku tłoka wynoszącym 79,5 mm oraz przy odpowiednio zmienionym zaprogramowaniu układu sterowania pracą silnika, maksymalna prędkość obrotowa została ustawiona na poziomie 6350 obr/min. Regularna, równomierna praca i swobodne osiąganie wyższych obrotów są charakterystycznymi cechami silników o krótkim skoku tłoka. Jednostki tego typu są z natury rzeczy nieco lepiej wyważone i mają niższą masę.

Układ z dwiema grupami cylindrów w układzie widlastym, ustawionymi pod kątem 60 stopni sprawia, że silnik Duratec ma niewielkie gabaryty. Przy poprzecznym ustawieniu jednostka ta zajmuje bardzo niewiele miejsca pod maską. Przyjęta konfiguracja ma jeszcze tę dodatkową zaletę, że czyni zbędnym stosowanie dodatkowego wałka wyrównoważającego. Jego rolę przejmują przeciwciężary na wale korbowym, w zupełności wystarczające do uzyskania odpowiednio równomiernej, wolnej od wibracji pracy układu korbowego. Dodatkową zaletą jest większa prostota i mniejsza masa całej konstrukcji. Moment obrotowy jest przenoszony na koła za pośrednictwem seryjnie montowanej 6-stopniowej mechanicznej skrzyni biegów Durashift, o starannie dobranych przełożeniach, perfekcyjnie dostosowanych do przebiegu mocy i momentu obrotowego nowego silnika. Fabryczna norma średniego zużycia paliwa dla Forda Mondeo Titanium X z jednostką Duratec V6 3.0 o mocy 204 KM wynosi odpowiednio 10,3 i 10,5 l/100 km dla wersji z nadwoziem 4-/5-drzwiowym i wersji kombi.

Limitowana seria Titanium X

- Kiedy podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu prac nad limitowaną serią pomyślaną specjalnie jako platforma dla dwóch nowych jednostek napędowych, chcieliśmy w harmonijny sposób połączyć elementy luksusu z aspektami typowymi dla modeli o wyraźnie sportowym charakterze - wyjaśnił Gert Hohenester, główny konstruktor w dziale samochodów dużych Forda. ­ - Z tego względu wybraliśmy wzornictwo wnętrza w nowoczesnym stylu "techno", które postanowiliśmy połączyć z zewnętrznymi akcentami stylistyki nadwozia zaczerpniętymi ze sportowego Forda Mondeo ST220 - dodał G. Hohenester.

Limitowana seria Forda Mondeo Titanium X korzysta z szeregu rozwiązań stylizacyjnych inspirowanych linią nadwozia Forda Mondeo ST220. Wśród nich są: rozbudowany, nisko sięgający przedni zderzak, z nowymi chromowanymi wykończeniami kraty wlotu powietrza i innymi chromowanymi dodatkami. Kształt zderzaka podkreślają reflektory przeciwmgielne wysokiej mocy, przesunięte blisko obu końców zderzaka i umieszczone na czarnym tle, w chromowanych obramowaniach.

Ford Mondeo Titanium X - dwa silniki dużej mocy 8 Ford Mondeo Titanium X od modelu ST220 przejął także dynamiczne, wyraźnie wyprofilowane przednie nadkola przechodzące w spojlery progowe i rozbudowany tylny zderzak, który w dolnej sekcji otrzymał dodatkowy profil stylizacyjny, optycznie obniżający sylwetkę. Zabiegi te uzupełniono obniżeniem prześwitu, 17-calowymi obręczami kół z lekkiego stopu i przyciemnianymi szybami. Końcowy efekt jest pełen dynamiki i autentycznie robi niezwykłe wrażenie - już samo spojrzenie na nowego Forda Mondeo Titanium X powoduje przyspieszone bicie serca.

Wnętrze w klimacie "techno"

Wyposażenie wnętrza nowego Forda Mondeo Titanium X jest zbliżone do tego, co oferuje model Ghia, przy czym wzornictwo i materiały wykończeniowe zaprojektowano w modnym obecnie klimacie "techno". Na środku deski rozdzielczej i u podstawy dźwigni zmiany biegów dodano akcenty ozdobne z polerowanego metalu. Uchwyt dźwigni zmiany biegów ma niezwykle atrakcyjny kształt uformowany z polerowanego aluminium. Klimat "high-tech" podtrzymuje także niebieskawa i biała barwa podświetlenia zegarów i wskaźników. Fotele pokryte są skórą, zaś przez ich środkową część biegną pasy tkaniny alcantara w kolorze czarnym, z perforacją w kolorze srebrnym. W podobny sposób wykończone są obicia drzwi, w których dodano nowe ozdobniki tekstylne. Wzbogacona paleta wyposażenia obejmuje tempomat, autoalarm z czujnikami reagującymi na ruch we wnętrzu pojazdu, elektrycznie składające się lusterka boczne, w które wkomponowano lampki oświetlające podłoże, wycieraczki przedniej szyby z czujnikiem deszczu, automatyczny włącznik świateł, elektryczną regulację fotela pasażera oraz klimatyzowane przednie fotele (z ogrzewaniem i wentylacją).

Sprawdzone podwozie i układ jezdny

Ford Mondeo jest samochodem powszechnie chwalonym za właściwości jezdne, szczególnie w niezwykle dynamicznej wersji ST220. Limitowana seria Forda Mondeo Titanium X charakteryzuje się podobnymi własnościami jezdnymi, lecz z większym naciskiem na komfort jazdy. Oznacza to, że doskonałe trzymanie się drogi i posłuszeństwo kierowcy jest podporządkowane przede wszystkim poczuciu pełnej wygody i komfortu jadących. Ford Mondeo Titanium X może więc szybko i z łatwością przemierzać setki kilometrów autostrad, chroniąc kierowcę i pasażerów przed męczącym hałasem, wibracjami i innymi niewygodami towarzyszącymi długim podróżom.

Typowe dla Forda Mondeo dążenie do zapewnienia możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa jest naturalnie widoczne także w limitowanej serii Titanium X, która jest standardowo wyposażona w Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), obejmujący sześć poduszek powietrznych, aktywne zagłówki, przednie fotele o profilu zapobiegającym wysunięciu się spod pasów bezpieczeństwa w razie kolizji, układ ABS z układem wspomagania awaryjnego hamowania (EBA). Zarówno wersje z silnikiem wysokoprężnym TDCi jak i z jednostką benzynową V6 są także seryjnie wyposażone w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP).

Ford Mondeo Titanium X - dwa silniki dużej mocy 9 Dwa różne silniki ­ - jednakowa przyjemność prowadzenia i jednakowo wysokie osiągi Obie nowe jednostki napędowe oferowane w limitowanej serii Forda Mondeo Titanium X w nieco inny sposób dochodzą do uzyskiwanych wysokich osiągów. O ile silnik Duratorq TDCi, dysponujący mocą 155 KM, uzyskuje najwyższe wartości momentu obrotowego już przy 1800 obr/min, o tyle benzynowa jednostka Duratec V6 o mocy 204 KM uzyskuje maksymalną wartość momentu przy 4,900 obr/min. Mimo tej różnicy oba silniki doskonale sprawdzają się podczas długotrwałej jazdy z dużą prędkością. Obie nowe jednostki są także doskonale wyciszone i pozbawione wibracji, a pod względem osiągów i parametrów eksploatacyjnych prezentują się korzystniej od najpoważniejszych rywali w tym segmencie rynku.

Dzięki dwóm nowym jednostkom napędowym rodziny "Dura" Ford Mondeo staje się jeszcze atrakcyjniejszą propozycją dla nabywców poszukujących odpowiedniego dla siebie modelu z najwyższej półki w segmencie samochodów wyższej klasy średniej.

Obie jednostki są oferowane w nowej limitowanej serii Titanium X i sa adresowane do nabywców poszukujących samochodu pozwalającego połączyć typowe dla modeli serii ST dynamikę, osiągi i sportowy styl, z wyższym komfortem jazdy, doskonale wyciszonym wnętrzem i bogatym wyposażeniem. Ponadto oba silniki będą także dostępne w pozostałych wersjach wyposażeniowych.