Evos Concept - nowa wizja Forda

Evos Concept - nowa wizja Forda02.09.2011 Ford Evos Concept debiutujący podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie we wrześniu 2011 roku stanowi bardzo precyzyjny wyraz nowego globalnego języka stylistycznego Forda oraz korzysta z najważniejszych rozwiązań technologicznych, ...

...stanowiących przyszłość motoryzacji. Nowy pojazd koncepcyjny typu fastback wyznacza nowy kierunek w języku stylistycznym Forda oraz przyspiesza wdrożenie światowego planu produktowego firmy.

Evos Concept - nowa wizja Forda 1 Ford Evos Concept skupia w sobie trzy kluczowe elementy stanowiące główną część naszej globalnej strategii produktowej One Ford: wyjątkową stylistykę, inteligentne technologie oraz niskie zużycie paliwa - powiedział Derrick Kuzak, wiceprezes ds. rozwoju globalnych produktów.

Fascynująca stylistyka oraz innowacyjne technologie sprawiają, że Ford Evos Concept stanowi jasny wyraz tego, jak wyobrażamy sobie rozwój firmy Ford. Nigdy nie zobaczymy tego samochodu na drodze, jednak następna generacja produktów Forda będzie posiadała wiele wyraźnych elementów stylistyki oraz zaawansowanych technologii, które zostaną zaprezentowane podczas debiutu Forda Evos Concept.

Wizja technologiczna zwiększająca przyjemność z jazdy
Ford Evos Concept nie jest jedynie stylistycznym ćwiczeniem dla projektantów. Samochód ucieleśnia próbę, jaką podjął zespół ds. rozwoju globalnych produktów, aby zaprojektować i stworzyć pojazd, który będzie czymś więcej niż tylko nadwoziem i wnętrzem, czy zespołem funkcji.

Naszym celem jest skupienie się na zwiększaniu doznań podczas jazdy samochodem poprzez jego personalizację, adaptację oraz zastosowanie unikalnych cech, które potrafią miło zaskoczyć kierowcę - powiedział Kuzak. Podczas pracy nad Fordem Evos Concept założenie to zostało poszerzone o kwestie związane z łącznością. Naszym celem nie było przeistoczenie samochodu w smartphone’a, ale raczej zapewnienie spersonalizowanej oraz bezpiecznej łączności ze światem zewnętrznym w sposób opracowany wyłącznie z myślą o zastosowaniu w pojeździe.

Zespół ds. badań oraz innowacji, któremu przewodził Paul Mascarenas, miał za zadanie stworzyć Forda Evos Concept w oparciu o technologie, które byłyby równie wizjonerskie, jak stylistyka pojazdu. Wyniki ich prac ukazują sposób, w jaki firma Ford będzie wprowadzać swoje innowacje, takie jak samochodowy system komunikacji SYNC.

Evos Concept - nowa wizja Forda 2 Dla Forda przyszłość technologii stosowanych w pojazdach będzie definiowana poprzez doznania, jakie dają one kierowcy oraz pasażerom - powiedział Paul Mascarenas, dyrektor ds. technicznych oraz wiceprezes ds. badań oraz inżynierii zaawansowanych. Uważamy, że technologia to coś więcej niż robiąca wrażenie lista mikroprocesorów, czujników oraz oprogramowania. Dla nas ważne jest takie użycie tych technologii, aby czas spędzony za kierownicą dawał wyjątkowe doznania.

Doświadczenia technologiczne etapu tworzenia samochodu mają wpływ na nowy rodzaj interakcji między pojazdem i kierowcą oraz na jego świadomość jazdy. Zagadnienia te wciąż są przedmiotem badań w laboratoriach Forda. Centralną częścią wizji tego pojazdu jest niczym niezakłócona łączność między samochodem a spersonalizowanym zasobem informacji o kierowcy.

Fascynująca jest ilość możliwości pojawiających się kiedy rozważamy, w jaki sposób moglibyśmy umożliwić niczym niezakłóconą łączność między domem, pracą oraz samochodem, dopasowaną do stylu życia i korzystającą z informacji osobistych na temat kierowcy - powiedział Mascarenas.

Korzystając z zasobu spersonalizowanych informacji, samochód potrafiłby zapewnić kierowcy te same warunki, jakich doświadcza będąc w domu lub w pracy. Samochód zna kierowcę i automatycznie dopasowuje do jego potrzeb obsługę, prowadzenie oraz działanie pojazdu tak, aby zapewnić wyjątkowe przeżycia z jazdy.

Specjaliści pracujący dla Forda skupiają swe wysiłki na tym obszarze, aby zapewnić klientom cztery główne korzyści: personalizację, niczym niezakłócone doznania z jazdy, dbałość o dobre samopoczucie kierowcy oraz zapewnienie zoptymalizowanego, inteligentnego napędu elektrycznego.

Evos Concept - nowa wizja Forda 3 Personalizacja zasobu informacji
Istniejące produkty Forda zapewniają kierowcom wiele opcji personalizacji. Jednak łączność oparta na spersonalizowanym zasobie informacji pozwoliłaby w przyszłości pojazdom Forda przenieść to doświadczenie o krok dalej.

Korzystając ze szczegółowych informacji na temat preferencji kierowcy oraz jego nawyków podczas jazdy, Ford Evos Concept mógłby łączyć te dane z dodatkowymi informacjami pochodzącymi z spersonalizowanego zasobu, takimi jak plan pracy kierowcy, lokalny ruch oraz warunki pogodowe. Informacje te sprawiałyby, że zarówno wchodzenie do pojazdu, jak i opuszczanie go, byłoby niczym nie zakłócone i dostosowane do indywidualnych potrzeb.

Badamy to, w jaki sposób moglibyśmy wykorzystać preferencje oraz wzory zachowania kierowcy, aby uczynić jego życie prostszym” - powiedział Mascarenas. „Samochód poznaje kierowcę i mógłby pełnić funkcję osobistego asystenta, wyręczając kierowcę w niektórych codziennych, rutynowych czynnościach wykonywanych podczas jazdy.

Pojazd mógłby automatycznie odtwarzać tę samą muzykę lub programy informacyjne, których kierowca słuchał w domu. Mógłby też ogrzewać lub chłodzić wnętrze tworząc idealną temperaturę zanim kierowca wejdzie do auta, bez potrzeby wysyłania informacji o swoim wyjściu, gdyż samochód znałby jego plan dnia. Bezprzewodowe połączenie z urządzeniami znajdującymi się w domu pozwalałoby na automatyczne zamykanie drzwi garażowych czy wyłączenie światła w momencie odjeżdżania z posesji.

Wizja łączności oparta o spersonalizowany zasób informacji ukazuje ogromny potencjał w dopasowywaniu przeżyć z jazdy tak, aby odpowiadały konkretnym gustom oraz nastrojowi kierowcy - powiedział Mascarenas. Możliwości rozciągają się od polecenia świetnej trasy swoim znajomym na portalach społecznościowych, do resetowania budzika, aby móc spać dalej, gdy poranne spotkanie zostanie odwołane!.

Evos Concept - nowa wizja Forda 4 Zwiększone doznania podczas jazdy
Ford Evos Concept wykorzystuje technologie adaptacyjne, aby na nowo zdefiniować podjęcie przyjemności z jazdy.

Obecne technologie wymagają, aby układ podwozia pojazdu dostosowany był do umiejętności oraz gustu szerokiej gamy kierowców poruszających się po typowych drogach. Koncepcja Forda Evos Concept zakłada dostosowanie obsługi oraz wydajności pojazdu do konkretnej drogi, a także uwzględnia to, że każdy kierowca ma indywidualne potrzeby.

Poznając nawyki oraz możliwości kierowcy, pojazd potrafi pobrać dane dotyczące trasy oraz pogody pochodzące z zasobu informacji i wykorzystać je do dostosowania układu napędowego, układu kierowniczego, zawieszenia oraz układu hamulcowego. Pozwala to zapewnić optymalną radość z jazdy, bezpieczeństwo oraz komfort. Z racji tego, że pojazd potrafi dostosować się do warunków i zapewnia maksymalną wydajność w zależności do sytuacji, gwarantuje on nową jakość doznań podczas jazdy.

Zdrowie kierowcy
Specjaliści pracujący dla Forda opracowali już rozwiązania ukierunkowane na monitorowanie zdrowia kierowcy, takie jak siedzenie mierzące tętno oraz certyfikowane wnętrza dla alergików. Dzięki niczym niezakłóconej łączności ze spersonalizowanym zasobem informacji, Ford Evos Concept kontroluje stan fizyczny kierowcy oraz jego obciążenie pracą i dostosowuje do tych wskaźników warunki jezdne pojazdu.

Badania naszej firmy dotyczące zdrowia kierowcy oraz związane z nim technologie ukierunkowane są na zmniejszanie poziomu stresu oraz zwiększanie świadomości sytuacyjnej osoby prowadzącej pojazd - powiedział Mascarenas. Kierowcy na całym świecie spędzają za kierownicą coraz więcej czasu, zatem samochód nie powinien być kolejnym czynnikiem stresogennym w ich życiu.

Evos Concept - nowa wizja Forda 5 Ford Evos Concept wyposażony jest również w zaawansowane czujniki jakości powietrza oraz systemy filtracji przydatne dla alergików. Pojazd sprawdza swoje aktualne położenie, pobiera z zasobu informacji dane dotyczące czystości powietrza i na bieżąco sugeruje wybranie „zdrowszej” trasy.

Podczas dynamicznej jazdy pojazd może uprościć wygląd deski rozdzielczej tak, aby wyświetlały się na niej jedynie najistotniejsze informacje. Może on również przełączyć podłączonego smartphone’a w tryb „nie przeszkadzaj”, aby ułatwić skoncentrowanie się na drodze.

Układ napędowy czerpiący dane ze spersonalizowanego zasobu informacji
Najnowocześniejszy, hybrydowy (PHEV) układ napędowy z akumulatorem litowo-jonowym plug-in uzupełnia wizję Forda Evos Concept. Zapewnia on taką samą przyszłościową wydajność oraz niskie zużycie paliwa, co Ford C-MAX Energi, który zadebiutuje w Ameryce Północnej w roku 2012 i w Europie w roku 2013.

Układ napędowy Forda z funkcją przełączania mocy pozwala na jednoczesną pracę silnika elektrycznego oraz spalinowego lub na pracę tylko jednego z nich, co pozwala zwiększyć wydajność. Ten zaawansowany układ napędowy działa zazwyczaj w trybie w pełni elektrycznym, dopóki nie jest konieczne przełączenie trybu na gromadzenie energii pozwalające utrzymać optymalną wydajność paliwową.

Czerpanie danych ze spersonalizowanego zasobu informacji daje kolejną możliwość zwiększenia wydajności oraz osiągów poprzez wybranie optymalnej kombinacji trybów działania układu napędowego podczas każdej podróży.

Dostęp do historii zachowań kierowcy oraz wybieranych tras pozwala obliczyć optymalną wydajność paliwową oraz energetyczną poprzez przewidywanie celu podróży - powiedział Mascarenas. Nasi specjaliści pracują nad lepszym zrozumieniem zachowań kierowców oraz opracowują odpowiednie algorytmy przewidujące te zachowania i poprawiające jakość jazdy poprzez zapewnianie optymalnego zużycia paliwa oraz energii z akumulatora w danej sytuacji.

Evos Concept - nowa wizja Forda 6 Układ napędowy współpracujący ze spersonalizowanym zasobem informacji automatycznie rozpozna kiedy powinien oszczędzać energię i przełączyć się w inny tryb działania, korzystając z danych na temat przewidywanej trasy, możliwych ograniczeń dotyczących emisji dwutlenku węgla oraz aktualnych warunków pogodowych.

W przyszłości mogą obowiązywać surowe restrykcje dotyczące tego, jakie typy pojazdów mogą korzystać z pewnych dróg oraz autostrad, a niektóre z miast mogą ograniczyć ruch po swoich centrach tylko dla pojazdów w pełni elektrycznych. Jedną z zalet najnowszych technologii jest pomoc kierowcom w dostosowaniu się do tego typu ograniczeń. Przykładowo, rząd francuski rozważa utworzenie stref, gdzie poruszać mogłyby się tylko pojazdy o niskim poziomie emisji, zaś miasta takie jak Londyn, Berlin czy Sztokholm strefy takie już posiadają.

Ta cecha dodatkowo zwiększy wydajność zaawansowanej technologii napędów hybrydowych PHEV Forda, które pozwalają na przejechanie dystansu powyżej 800 km korzystając z akumulatora oraz silnika. Żaden z pozostałych samochodów z technologią plug-in lub samochodów elektrycznych o zwiększonym zasięgu (EREV) nie oferuje większego zasięgu.

Ford Evos Concept wyposażony we współpracujący ze spersonalizowanym zasobem informacji układ napędowy PHEV, oferujący wyjątkową wydajność oraz zasięg połączone z wyjątkową radością z jazdy, stanowi naszą wizję przyjaznego środowisku, inteligentnego pojazdu cieszącego się dużą popularnością wśród klientów - powiedział Derrick Kuzak.

Nowy kierunek stylistyczny Forda
Ford Evos Concept został opracowany jako zapowiedź nowego kierunku stylistycznego Forda. Kluczowe jego elementy pojawią się w następnej generacji pojazdów marki.

Nowe, globalne DNA stylistyczne stanowi wyznacznik dla zespołów projektanckich Forda na całym świecie i nadaje kierunek produkcji nowych samochodów. Dzięki temu będą one mogły stworzyć jednolitą rodzinę odrębnych pojazdów, które łączyć będzie podstawowy charakter stylistyczny.

Evos Concept - nowa wizja Forda 7 Chcieliśmy, aby Ford Evos Concept był wyraźnym drogowskazem, wskazującym kierunek stylistyczny, w którym podąża Ford. Będą to samochody dające dużą przyjemność z jazdy, wrażenie obcowania z produktem premium, a przede wszystkim zniewalająco piękne! - powiedział J Mays, wiceprezes grupy oraz szef działu designu Forda.

Nasze nowe, ekscytujące DNA stylistyczne zostało opracowane oraz udoskonalone dzięki wspólnym wysiłkom wszystkich naszych zespołów projektanckich - powiedział Mays. Jako jeden zespół chcieliśmy stworzyć język stylistyczny, który będzie bardziej techniczny, aby podkreślić wykorzystanie inteligentnych technologii, które stanowią obecnie rdzeń marki Ford. Dodatkowo włożyliśmy wiele wysiłku, aby sprostać wysokim wymaganiom nowej generacji klientów – grupy konsumentów, którzy dorastali otoczeni przez piękne projekty najwyższej jakości.

Dynamiczna sylwetka nadwozia typu fastback o niepowtarzalnych wymiarach
Aby uzyskać pojazd, który w odpowiedni sposób wprowadzałby nowy język stylistyczny Forda, Ford Evos Concept otrzymał dynamiczną sylwetką nadwozia typu fastback i łączy w sobie wyjątkowy, nowy profil z innowacyjnymi wymiarami. Przykuwające uwagę linie tworzą unikalny, nowy format z czterema drzwiami oraz z miejscem dla czterech osób, który łączy w sobie dynamiczny wygląd oraz zaskakującą praktyczność.

To ekscytująca, nowa interpretacja nadwozia typu fastback, które posiada wyjątkowo innowacyjną sylwetkę oraz dynamiczne i bardzo nowoczesne proporcje - powiedział Mays.

Długość Forda Evos Concept to typowa długość pojazdu klasy C, jednak jego szerokość równa jest szerokości pojazdu segmentu CD, co sprawia, że sylwetka nabiera sportowych cech. Wysunięta do przodu charakterystyczna dla Forda maska, silnie zaokrąglona przednia szyba oraz przesunięte w tył przednie słupki pozwoliły projektantom na stworzenie pojazdu, który sprawia wrażenie klasycznego samochodu GT obdarzonego współczesnym wyglądem.

Evos Concept - nowa wizja Forda 8 Niezwykłe drzwi skrzydłowe z przodu oraz z tyłu zapewniają doskonały dostęp do przestronnego, czteroosobowego wnętrza.

Samochód koncepcyjny ma 4,5 metra długości, 1,97 metra szerokości oraz 1,36 metra wysokości przy rozstawie osi równym 2,74 metra.

Wyjątkowa ewolucja
Ford Evos Concept stanowiący bardzo precyzyjny wyraz nowego DNA stylistycznego Forda zawiera wszelkie kluczowe elementy nowego, globalnego języka stylistycznego.

Nowe DNA stylistyczne reprezentuje śmiałą ewolucję konwencji kinetic design, cechującej obecne modele Forda i odznacza się wieloma istotnymi elementami, które przyczynią się do stworzenia rozpoznawalnej koncepcji projektowej produktów Forda - powiedział Mays.

Przód Forda Evos Concept wyraźnie sygnalizuje obecność czegoś nowego – nowego „oblicza Forda” z typową osłoną chłodnicy w kształcie trapezu, którą przesunięto wyżej nadając pojazdowi pewny siebie, prestiżowy wygląd.

Śmiałe, techniczne kształty, takie jak wyjątkowo smukłe przednie reflektory oraz forma utworzona przez przednią oraz tylną szybę połączone cienką, przejrzystą sekcją dachową, nadają projektowi wyjątkowego charakteru. Wyprofilowane nadkola podkreślają dużą wagę przykładaną do detali powierzchni, co dodaje pojazdowi prestiżu oraz bardziej zwartego, muskularnego charakteru.

Ford Evos Concept ucieleśnia najważniejsze elementy nowego, globalnego języka stylistycznego, posiadając jednocześnie dynamiczną duszę dającą radość z jazdy, co jest priorytetem dla DNA Forda- powiedział dyrektor działu projektowania Martin Smith. Najważniejszym elementem jest nowe „oblicze Forda”, stworzone poprzez przesunięcie typowej dla Forda osłony w kształcie odwróconego trapezu do góry, a całość projektu charakteryzuje użycie śmiałych, technicznych linii. Opracowaliśmy również udoskonalone, precyzyjne powierzchnie i wszystko to daje razem wyraźny obraz produktu najwyższej jakości.

Evos Concept - nowa wizja Forda 9 Pojazd został ukształtowany z zachowaniem tej samej precyzji powierzchni oraz skupienia na detalach, które charakteryzuje pojazdy klasy premium. Nowa generacja klientów z całego świata oczekuje bowiem najwyższej jakości we wszystkich produktach, bez względu na ich cenę.

Skupiony na kierowcy
Wnętrze Forda Evos Concept, które odzwierciedla projekt nadwozia symbolizujący radość czerpaną z jazdy, jest skupione na kierowcy. Stylowy oraz innowacyjny kokpit zapewnia nową jakość doznań z jazdy oraz interakcji z kierowcą.

Konstrukcja wnętrza zawiera przejrzyste, proste powierzchnie cechujące się muskularnym, atletycznym charakterem, obejmujące smukłą górną częścią deski rozdzielczej, wzbogaconą śmiałymi wycięciami w kształcie trapezu. Z tymi muskularnymi formami kontrastują wyprofilowane powierzchnie wyświetlaczy na kokpicie po obu stronach kierowcy, dostarczające dodatkowych informacji na temat pojazdu oraz systemów audio-informacyjnych.

Koncepcja obejmuje siedzenie kierowcy w śmiałym, czerwonym kolorze oraz zapowiedź bezprecedensowej interakcji między pojazdem i kierowcą poprzez zaawansowany interfejs. Dwa tylne siedzenia dla pasażerów również dostarczają wyjątkowej przyjemności z jazdy oraz posiadają wydzielone ekrany dotykowe, dzięki którym pasażerowie mogą porozumiewać się z pojazdem oraz indywidualnie regulować sportowe siedzenia.

Zarówno nadwozie, jak i wnętrze Forda Evos Concept komunikują, że jest to samochód dedykowany kierowcy. Dlatego też każdy, kto zobaczy ten pojazd, będzie natychmiast chciał do niego wsiąść i rozpocząć jazdę - powiedział Moray Callum, dyrektor oddziału projektowego.

Źródło: Ford