Kia EV5 to w pełni elektryczny C-SUV, którego światowa premiera odbyła się podczas corocznej imprezy "EV Day" w 2023 roku.
Model został zaprojektowany jako bardziej rodzinny, bezemisyjny następca popularnej Kii Sportage oraz jako nowoczesna alternatywa dla segmentu kompaktowych SUV-ów, szybko rosnącego na europejskim rynku.
Platforma E-GMP, znana z innych elektrycznych modeli Kii, zapewniała solidne podstawy dla pojazdu o długości 4,61 m i rozstawie osi 2,75 m, idealnie wpasowując się w gusta europejskich klientów.
Wejście na rynek europejski
Początkowo EV5 oferowany był wyłącznie w Chinach. Wersje na inne rynki, w tym europejski, zapowiedziano w drugiej połowie 2025 roku, a za produkcję odpowiada fabryka w Korei Południowej. Główna zmiana dla Europy to zastosowanie baterii NMC o pojemności 81,4 kWh (wersja chińska opiera się na rozwiązaniu LFP). Europejska gama zostanie także poszerzona o wariant z mniejszym akumulatorem 60,3 kWh, zapewniając wybór zależnie od potrzeb zasięgowych użytkownika.
Debiut wersji europejskiej przynosi kilka różnic w stosunku do auta oferowanego w Chinach – zniesiono m.in. ławkę przedniego rzędu siedzeń na rzecz klasycznych foteli, dopracowano systemy bezpieczeństwa, komfortu oraz łączności, by jak najlepiej sprostać oczekiwaniom europejskich klientów i spełnić lokalne normy homologacyjne.
Najważniejsze cechy modelu
Napęd: Na początek tylko przedni napęd (FWD) z silnikiem 218 KM (160 kW), przyspieszenie 0-100 km/h w 8,4 s, prędkość maksymalna 160 km/h. Nieco później do oferty może dołączyć wersja AWD oraz sportowy wariant GT.
Bateria i zasięg: EV5 wyposażony jest w akumulator NMC 81,4 kWh, umożliwiający zasięg do 530 km (WLTP) dla wersji bazowej oraz ok. 505 km dla wersji GT-Line. Możliwe jest też pojawienie się wersji z baterią 60,3 kWh, z krótszym zasięgiem, ale niższą ceną wejścia.
Ładowanie: Architektura 400V, ładowanie DC 150 kW – ładowanie od 10 do 80% trwa ok. 30 min.
Technologie: Nowoczesne wnętrze z trzema wyświetlaczami, system ccNC (connected car Navigation Cockpit), cyfrowy kluczyk, rozpoznawanie odcisków palców, audio Harman Kardon, trzy poziomy klimatyzacji, masaż i wentylacja foteli.
Ekologiczne materiały: Szeroko wykorzystywane materiały pochodzące z recyklingu (butelki PET w tapicerce i dywanikach, biopianka w siedziskach).
Przestronność i funkcjonalność: Składane na płasko siedzenia tylne, duży bagażnik, komfort na równi z większym EV9, a zarazem zwinność charakterystyczna dla segmentu C.
Znaczenie dla strategii Kia w Europie
EV5 to strategiczny model w ofensywie elektryfikacyjnej „Plan S” marki Kia. Skierowany do najbardziej konkurencyjnego segmentu – C-SUV – pozwala marce umocnić pozycję wśród europejskich producentów samochodów elektrycznych. Model integruje nowoczesny design, wysoką jakość wykończenia i zaawansowane technologie, dbając przy tym o ekologię i przystosowanie do wymagań Starego Kontynentu.
Pierwsze oficjalne testy i recenzje wskazują na bardzo dobre wyciszenie, bogactwo wyposażenia oraz intuicyjne systemy wsparcia kierowcy. Nowości takie jak funkcja Vehicle-to-Load (V2L), czyli możliwość zasilania sprzętów zewnętrznych, czy gotowość na technologię Vehicle-to-Grid (V2G), czynią ten pojazd wyjątkowo praktycznym nie tylko w codziennym użytkowaniu, ale także na wakacyjnych wyjazdach czy przy domowych projektach.
Terminy i wersje
Oficjalny start sprzedaży EV5 w Europie zapowiedziano na koniec trzeciego kwartału 2025 roku, z pierwszymi dostawami spodziewanymi już jesienią tego roku.
Początkowo dostępne mają być wersje z napędem na przód i dużą baterią, odmiany AWD oraz GT planowane są na 2026 rok. Wersje wyposażenia obejmują m.in. podstawową, GT-Line oraz sportową GT (debiut po roku od startu sprzedaży).


